Tromposyytit ja leukkarit koholla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viera
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viera

Vieras
Eikä koske nyt minua vaan erästä ihmistä, jota en oikeastaan edes tunne. Tapasin tänään vain ja hän kertoi menevänsä huomenna lääkäriin kun oli soitettu ja kerrottu, että verikokeissa näkyi noin ja pitää mennä heti huomenna lisätutkimuksiin.

Itselle tuli heti ekana mieleen leukemia, mutta mitähän muita vaihtoehtoja on? Mies sairastanut syövän niin sitä huolestuu ihan kauheasti, vaikka en edes tunne kyseistä ihmistä, mutta kun nuori ihminen on niin.... :(

Leukemisassa trombisyytit laskee. Korkeat trombosyytit merkitsevät kroonista infektiota, pahanlaatuisia luusairauksia ja joitakin lymfoomia. Jos Leukosyytitkin ovat reippaasti koholla voi syy toki olla jokin pahanlaatuinen sairaus.

Noiden perusteella ei voi sanoa tietystikään, mikä hänellä on. Voi olla ihan tavallinen infektio, trombosyytit eli verihiutaleet nousevat hyvin hyvin usein ihan normi-infektioissakin sen kuitenkaan tarkoittamatta mitään pahaa ja tällöin me lääkärikielellä puhumme yleensä ns. sekundäärisestä trombosytoosista, mutta se on sellaista slangia, jota ei tarvitse tässä ymmärtää. Veressä olevat leukosyytit eli valkosolut kertovat yleensä tulehduksesta. Bakteerin aiheuttamissa tulehduksissa ne voivat nousta melko korkeiksikin, joskus taas vaikeissa yleistyneissä infektioissa kuten verenmyrkytyksessä eli sepsiksessä ne voivat laskea hyvin alas. Eihän toki voi varmuudella sanoa tuon ihmisen kohdalla, etteikö olisi jotain ikävää taustalla, jos Leuk-arvo hyvin korkea, mutta ei ehkä kannata nyt liikaa sitä miettiä ja etenkään kun emme tiedä, miksi häneltä on kokeita otettu... Lisätutkimukset selvittänevät asiaa.

Oletko pennola jonkinlainen lääkäri kun kuulostat niin asiantuntevalta? :)

Mitäs jos ei ole infektiota, mutta trombosyytit koholla pitkään? Mistä voisi johtua? Lääkäri ei sano mitään, määrää vain primaspania.

Alkuperäinen kirjoittaja Aija:
Oletko pennola jonkinlainen lääkäri kun kuulostat niin asiantuntevalta? :)

Mitäs jos ei ole infektiota, mutta trombosyytit koholla pitkään? Mistä voisi johtua? Lääkäri ei sano mitään, määrää vain primaspania.

Noo, jotain sen suuntaista olen :) Valmistumisen kynnyksellä oleva lääkäri kyllä, olen tehnyt jo toki lääkärin hommia melko paljon nyt opiskeluaikoinakin.

Mutta niin, jos ei ole infektiota. Syitä on pitkä luettelo. On kummallista, jos lääkäri ei ole kertonut eri mahdollisuuksia. Tutkiahan se pitää, jotta tiedetään, mikä mahdollisin aiheuttaja.

Vaihtoehtoja on mm. erilaiset verenvuodot elimistössä, nivelreuma, leikkauksen jälkitila, raudanpuute, lääkevaikutus, erilaiset syövät jne. jne.

Primaspan on aspiriinintapainen lääke, joka estää hyytymien muodostumista ts. vähentää tulppariskiä. Verihiutalearvon ollessa kovin korkea, riski tukoksille suonissa kasvaa, siksi lääkäri on sitä määrännyt. Mutta varmasti asiaa ollaa selvittämässä, jos kerran jatkotutkimuksiin pyydetty ystäväsi?

Minä olin siis ihan ulkopuolinen, tungin ketjuun kun olen miettinyt tätä trombosyyttiasiaa.. Kiitos selkeästä vastauksesta! Täällä meilläpäin on vaikea saada lääkäriaikoja, niin olen vähän pihalla koko asiasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aija:
Minä olin siis ihan ulkopuolinen, tungin ketjuun kun olen miettinyt tätä trombosyyttiasiaa.. Kiitos selkeästä vastauksesta! Täällä meilläpäin on vaikea saada lääkäriaikoja, niin olen vähän pihalla koko asiasta.

Ai juu, en tajunnutkaan ettet ollut viestiketjun aloittaja. Okei, noniin, mutta siis tossa nyt oli joitain vaihtoehtoja korkealle tromb-arvolle. Luettelemani syyt eivät ole ainoita eikä kannata siis pelästyä heti, jos sanoin noista pahanlaatuisista taudeista. Jos Primaspan on aloitettu, niin oletettavasti on jo tiedossa tai ainakin aavistellaan, mistä voisi johtua ja voisin jopa epäillä, että kyseessä melko hyvänlaatuinen syy sinulla. Mutta ole hyvä vastauksesta :)

Meillä oli pojalla jo vauvana trombosyytit koholla,oli ihan sattumalöydös.Asiaa tutkittiin 3kk välein ja ne laski ihan normaaliksi noin 1,5v ikään mennessä.Mitään sairautta ei ilmennyt,epäilivät jotakin kroonista tulehdusta joka parani sitten.Leukkarit taisi olla normaalit.

Noo, jotain sen suuntaista olen :) Valmistumisen kynnyksellä oleva lääkäri kyllä, olen tehnyt jo toki lääkärin hommia melko paljon nyt opiskeluaikoinakin.

Eli olet valelääkäri koska et ole valmis ja silti tehnyt lääkärin hommia. Kovin hyvä lääkäri et tunnu olevan.

Kohonnut verihiutalearvo ei tarkoita tulehdusta vaan sitä että verihiutaletieheys on normaalia isompi. Tulehdusarvot näkyvät senkasta, eli laskosta jonka normaalilukeman kuuluu olla alle 10, jota isommissa lukemissa on kyse tulehduksesta.