Tromboosi?

• Viestiketjun aloittaja M
  • Ensimmäinen viesti
M
Mikä on tuo Yasmin pillereiden ohjeessa mainittu sairaus? Kuinka yleinen se on? Terveydenhoitaja kyseli että onko minulla tunnottomuuden tunnetta raajoissa, ja minä tyhmä sanoin että ei (tunne on ollut paremminkin kihelmöivä..), vaikka välillä niin on, vasen jalka tuntuu ""kihelmöivän"" ja puutuvan välillä, nyt myös vasen käsivarsi tuntuu vähän tunnottomalta ja ""voimattomalta"". Juuri nämä oireethan on kuvattu tromboosin yhteydessä. Tosin muita selosteessa mainittuja oireita minulla ei ole. Onkohan minulla syytä huoleen?

piu
Tromboosi tarkoittaa veritulppaa. E-pillerit lisäävät laskimotromboosin riskiä. Kuitenkin esimerkiksi raskaana ollessa tromboosiriski on vielä huomattavasti suurempi kuin e-pillereitä käyttävillä. Oireina jalan laskimotromboosissa ovat yleensä lähinnä pohkeen kipu ja/tai turvotus. Tulppa voi lähteä liikkeelle ja kulkeutua esimerkiksi keuhkoihin, jolloin seurauksena on keuhkoveritulppa (oireina esim. kova yskä, kipu rinnassa, voi nousta kuume).

Onko suvussasi esiintynyt veritulppia? Kuinka vanha olet? Tupakoitko? Oletko ylipainoinen? Harrastatko liikuntaa?

Osaatko sanoa, alkoivatko nuo oireet Yasmineiden käytön aloittamisen yhteydessä?

Jos oireet ovat ajallisesti yhteydessä Yasmineiden käyttöön niin lopettaisin kyllä niiden käytön --> ts. jos on selvää etteivät oireet johdu muusta esim. huonosta työskentelyasennosta tai olet nukkunut huonossa asennossa yms. Etenkin tuo vasemman käsivarren puutuminen ja voimattomuus laittaa hälytyskellot soimaan.

Myös itselläni eräät toiset e-pillerit aiheuttivat samantapaisia oireita (toisen jalan puutuminen, kihelmöinti, välillä jopa kipu) heti pari päivää käytön aloittamisesta ja lopetin niiden käytön kyllä heti siihen paikkaan, jolloin oireet hävisivät vähitellen muutamassa päivässä.

Tromboosin yleisyyttä en osaa näin lonkalta heittää, mutta se todellakin on yleisempi e-pillereitä käyttävillä kuin niitä käyttämättömillä. Riskiä lisäävät mm. korkea ikä (yli 35 v.), tupakointi, tromboosia suvussa, ylipaino, korkea verenpaine ja liikkumattomuus.

Voisit kyllä käydä ihan lääkärissä, ainakin jos oireet eivät hellitä ja varsinkin sitten, jos ne pahenevat tai tulee muita oireita (huimaus, näköhäiriöt, puheen puuroutuminen, äkillinen päänsärky, näköhäiriöt, kova äkillisesti alkanut yskä, kipu pohkeessa/rinnassa...).

En halua pelotella mutta kannattaa seurailla noita oireita.

alkup.
Kiitos sinulle asiallisesta avusta! :)
Olen parikymppinen. Terkkarin mukaan olen 2-3 kiloa yli ihannepainorajani, mutta kuulemma tuokin paino on ok jos itsestäni siltä tuntuu. En tupakoi. Lenkkeilen välillä ja nyt kesällä olen tehnyt n. 10 km mittaisia rullaluistelulenkkejä n. 3-5 kertaa viikossa.
Olen muutenkin nyt lopettamassa pillereiden syöntiä kokonaan, 3 pilleriä vielä liuskassa jäljellä. Ajattelin sen kuitenkin syödä loppuun.

Voisikohan tuo puutuminen ja kihelmöinti johtua siitä että usein huomaan jännittäväni jalkaa, eikä se ole ""rentona""?Se on kyllä totta että huonosta työasennosta voi myös johtua, myönnän että sellainen minulla on usein. Mutta jokatapauksessa aion seurata tilannetta ja ottaa yhteyttä lääkäriin. Kyllähän tuollainen tromboosi pelottaa. Katsooko se ikää, eli onko selvästi jonkun tietyn ikäryhmän sairaus?

piu
Tromboosi ei ikävä kyllä katso ikää. Toki vanhemmilla on suurempi riski se saada, mutta jopa alle parikymppiset ovat sen pillereiden kylkiäisenä saaneet - myös Suomesta löytyy Yasmineiden aiheuttamia keuhkoveritulppa- ja aivohalvaustapauksia.

Kyllä nuo jalkaoireet voivat siitä jalan jännittämisestäkin johtua. Hermoradoissa voi olla jotain häikkää tms. Ehkä sinulla on huonosta työasennosta johtuen myös niska- ja hartiavaivoja?

Nyt on hyvä sauma lopettaa pillerit ja katsoa, josko oireet katoavat sen myötä. Pillerit voi myös lopettaa kesken ""kierron"" eli voit vaikka heti lopettaa. En usko että kierto sen enempää siitä sekoittuu. Itsekin tosiaan vajaan viikon kerkesin popsimaan pillereitä mutta ei siitä mitään kummempaa häikkää tullut. Minun kohdallani puutuminen ja kihelmöinti oli selkeästi pillereistä johtuvaa, koska muuta muutosta elämässäni ei silloin tapahtunut (niskat eivät olleet jumissa, en jännittänyt jalkaa tms.) ja oireet tulivat pillereiden myötä ja hävisivät lopettamisen myötä. Samaan aikaan kärsin pillereiden aiheuttamasta ärsyttävästä jatkuvasta päänsärystä. Huh huh, kaikkea sitä naisen pitää kokeillakin. Lääkärini ei muuten asiaan juuri kommentoinut kun tuosta mainitsin. Olen tosin itse myös alan opiskelija ja siksi tein itse päätöksen ja ""diagnoosin"" ja kerroin siitä sitten vaan ohimennen :) Oireet eivät kuitenkaan mielestäni antaneet aihetta käydä päivystyksessä, vaan seurailin niitä rauhassa koska tunnistan hälyttävät oireet.

Vaikutat kyllä aika liikkuvaiselta ja jos selvää ylipainoa ei ole ja et tupakoi niin et kuulu varsinaiseen riskiryhmään.

Jos pohkeeseen tulee selvä kipu tai sinua huimaa tai koet jotain edellä mainitsemistani oireista niin kannattaa ottaa välittömästi yhteys lääkäriin.

Tsemppiä ja hyvää kesää! :)

miä
minä sain jasmin-pillereistä veritulpan. silloin olin 20-vuotias. Kerkesin syömään pillereitä vajaan levyllisen ennen kuin se iski. Ensimmäisenä oireena oli väsymys. Ihmettelin kun en olisi edes jaksanut kävellä saatikka mitään muutakaan. Samana iltana ajellessa koulusta kotiin tuntui pohje jumiutuvan. koitin hieroa sitä ja juoksin mutta yllättäin jalka vaan paheni. Tuntui kuin veri vain pakkautuisi jalkaan eikä tule ollenkaan pois. Kolme kertaa kävin sairaalassa ennenkuin tulppa näkyi ultrassa ja siinä vaiheessa en voinut enää kävellä jalalla ollenkaan. Eli kyllä sen sitten huomaa kun tulppa tulee! Katsotaan mitä käy kun tulen raskaaksi...

Yhteistyössä