Triptylin käyttäjät, miten otatte alkoholia?

  • Viestiketjun aloittaja virvatuli
  • Ensimmäinen viesti
virvatuli
Aloitan Triptylin käytön kroonisen kivun takia. Sivuvaikutukset hirvittävät, mutta ei näiden kipujenkaan kanssa enää mitenkään päin jaksa. Se mietityttää, että miten Triptyl sopii alkoholin kanssa. Voinko esim. ottaa pari iltaolutta sen jälkeen kun olen ottanut Triptylin? Entä jos tahdon joskus ottaa useamman annoksen alkoholia, niin jätänkö tuolloin Triptylin kokonaan ottamatta vai otanko sen sitten nukkumaan käydessä? Miten te muut lääkkeen käyttäjät toimitte?
 
Mitä sivuvaikutuksia siinä on mahdollisesti luvassa?

Mulla roikkuu Triptyl-resepti apteekissa...pitäisi käydä noutamassa lääkkeet juurikin kroonisen kivun vuoksi, mutta en uskalla. Alkaa olemaan melkoinen cocktail näitä lääkkeitä, enkä tiedä että mitä saa käyttää minkäkin kanssa jne. Ensi viikolla pääsen lääkärin kanssa juttelemaan siitä, että mitä voin ottaa ja mitä en. Tk-lääkärin sanaan en uskalla luottaa.
 
[QUOTE="vieras.";29513585]Miksi vitussa sitä alkoa pitää ottaa?[/QUOTE]

No miks vitussa pitää elämässä tehdä mitään muuta, kuin kuolla?

Ehkä siksi, että vaikka se saunaolut silloin tällöin on ihan jees. Tai lasillinen viiniä ruoan kanssa.
 
virvatuli
Mitä sivuvaikutuksia siinä on mahdollisesti luvassa?

Mulla roikkuu Triptyl-resepti apteekissa...pitäisi käydä noutamassa lääkkeet juurikin kroonisen kivun vuoksi, mutta en uskalla. Alkaa olemaan melkoinen cocktail näitä lääkkeitä, enkä tiedä että mitä saa käyttää minkäkin kanssa jne. Ensi viikolla pääsen lääkärin kanssa juttelemaan siitä, että mitä voin ottaa ja mitä en. Tk-lääkärin sanaan en uskalla luottaa.
Yleisimmät sivuvaikutukset kaiketi ovat suun kuivuminen ja ummetus, mutta itseäni hirvittää kaikkein eniten se, että Triptyl kohottaa maniariskiä, koska on masennuslääke. Ei se sitä tietty terveillä ihmisillä tee, mutta kun itselläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö, niin kuulun riskiryhmään.
 
Yleisimmät sivuvaikutukset kaiketi ovat suun kuivuminen ja ummetus, mutta itseäni hirvittää kaikkein eniten se, että Triptyl kohottaa maniariskiä, koska on masennuslääke. Ei se sitä tietty terveillä ihmisillä tee, mutta kun itselläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö, niin kuulun riskiryhmään.
No just. Kiva. Sekin vielä. Sehän tästä oikeastaan enää puuttuikin, koska äkkikuolema, itsemurhayritys yms. löytyy jo näiden muiden pillerien haittavaikutuslistalta.

Juurikin tuon vuoksi en uskalla tuota aloittaa. Siis siksi, että kun se tosiaan on masennuslääke ja masennuslääkkeitä en saisi syödä. Joten miksi niitä mulle määrätään? Eikö vaihtoehtoja tosiaan ole? Noh, ehkä viisastun ensi viikolla.
 
virvatuli
No just. Kiva. Sekin vielä. Sehän tästä oikeastaan enää puuttuikin, koska äkkikuolema, itsemurhayritys yms. löytyy jo näiden muiden pillerien haittavaikutuslistalta.

Juurikin tuon vuoksi en uskalla tuota aloittaa. Siis siksi, että kun se tosiaan on masennuslääke ja masennuslääkkeitä en saisi syödä. Joten miksi niitä mulle määrätään? Eikö vaihtoehtoja tosiaan ole? Noh, ehkä viisastun ensi viikolla.
Minullakin on masennuslääkkeet ns. kiellettyjen listalla, mutta ei tähän kipuiluuni ilmeisesti mitään muuta vaihtoehtoa taida olla. :( Tavallinen lääkäri tuota minulle suositteli ja halusin vielä jutella psykiatrini kanssa, joka reseptinkin sitten kirjoitti kun katsoi sen tilanteelleni kuitenkin parhaaksi. Nyt ei sitten muuta kuin sormet ja varpaat ristissä toivoen, ettei tulisi mitään kurjia sivuvaikutuksia, eikä varsinkaan mitään manian puhkeamista, se olisi ihan vihonviimeistä nyt kun olen tämän kaksisuuntaiseni kanssa ollut jo vuosikaudet täysin oireeton.
 
vieeras
Yleisimmät sivuvaikutukset kaiketi ovat suun kuivuminen ja ummetus, mutta itseäni hirvittää kaikkein eniten se, että Triptyl kohottaa maniariskiä, koska on masennuslääke. Ei se sitä tietty terveillä ihmisillä tee, mutta kun itselläni on kaksisuuntainen mielialahäiriö, niin kuulun riskiryhmään.
Olen käyttänyt Triptyliä nyt viisi vuotta säännöllisesti kipukynnyksen nostamiseen.
Voin käyttää alkoa aivan normaalisti, joskus vedän lärvit, joskus vain saunakaljat.
Mitään vaikutuksia en ole tuosta huomannut.

Tietysti riskiryhmään kuuluminen on eri asia ja ihmettelen, miksi et siitä lääkärin kanssa jo puhunut reseptiä tehdessä. Toki määrät mielialalääkkeinä ovat olleet paljon isompia kuin kivuntorjuntatarkoituksessa. Mutta aina pitäisi selvittää lääkkeiden yhteensopivuus muualla kuin palstalla.
 
"Jane"
Olen käyttänyt yli 7v unettomuuteen. Jos otan alkoa paljon jätän lääkkeen ottamatta. Parin viinilasin jälkeen otan lääkkeen tai en. Jos olen ottanut lääkkeen ei ole ollut mitään vaikutusta.
 
"Jane"
[QUOTE="Jane";29514186]Olen käyttänyt yli 7v unettomuuteen. Jos otan alkoa paljon jätän lääkkeen ottamatta. Parin viinilasin jälkeen otan lääkkeen tai en. Jos olen ottanut lääkkeen ei ole ollut mitään vaikutusta.[/QUOTE]

jatkuu: käytän Triptyl 50mg.
 
virvatuli
Olen käyttänyt Triptyliä nyt viisi vuotta säännöllisesti kipukynnyksen nostamiseen.
Voin käyttää alkoa aivan normaalisti, joskus vedän lärvit, joskus vain saunakaljat.
Mitään vaikutuksia en ole tuosta huomannut.

Tietysti riskiryhmään kuuluminen on eri asia ja ihmettelen, miksi et siitä lääkärin kanssa jo puhunut reseptiä tehdessä. Toki määrät mielialalääkkeinä ovat olleet paljon isompia kuin kivuntorjuntatarkoituksessa. Mutta aina pitäisi selvittää lääkkeiden yhteensopivuus muualla kuin palstalla.
Ei tosiaan tullut tämä asia mieleen silloin reseptiä tehdessä. Jotenkin olen niin tottunut siihen, että kaksi muuta psyykenlääkettä jota syön, eivät vaikuta mitenkään alkoholia otettaessa. Mutta vähän rupesi nyt jälkeenpäin mietityttämään, kun tästä lääkkeestä minulla ei ole kokemusta. Toisten käyttäjien kokemukset kiinnostavat, mutta varmaankin tarkistan alkoholiohjeistuksen vielä lääkäriltä omalle kohdalleni. Mikään kovin suuri tuo minun Triptyl-annokseni ei ole, vain 20 mg.
 
Ei mulla ainakaan tullut mitään sivuvaikutuksia Triptylistä ja ihan hyvin uskalsi pari saunasidukkaa ottaa. Jos oli kosteampi ilta tiedossa niin jätin vain ottamatta.
Suuta kuivasi jonkin verran ja väsytti ihan tolkuttomasti vaikka otin lääkkeen ohjeen mukaan jo ajoissa ennen nukkumaan menoa. Otettava siis n. klo 18.

Alkuun helpotti kipujakin, mutta vuoden käytön jälkeen lakkasi toimimasta. Vaihdettiin sitten vastaavaan mutta vähemmän väsyttävään Noritreniin joka ainakin toistaiseksi on tuntunut olevan oikein hyvin sopiva :)
 
vierailija
Triptylin pitäisi auttaa ainakin migreeniin ja jännityspäänsärkyyn, joten kyllä pitäisi auttaa särkyynkin. Suosittelen, että kokeilisit ainakiin pari kuukautta silloin jo pitäisi nähdä, että onko vaikutusta. Itse aloitin sen yhdellä tabletilla iltaisin ja viikon päästä annosta lisättiin tuohon kahteen tablettiin.
Kurkuma riittää. Mut glutamaateista pitää pysyä erossa!
 

Yhteistyössä