Triptyl jännityspäänsäryn hoitoon ja migreenin estoon, kokemuksia?

Mämyös
Nostan tätä vanhaa ketjua..

Mulla (nyt 43v) migreenit alkoivat teini-iässä. Välissä oli muutaman vuoden tauko lasten synnyttyä. Nyt viimeinen kolme vuotta ollut yhtä "piip". Joka kerta ambulanssilla sairaalaan letkun jatkeeksi. Kolme kertaa on lähtenyt taju. Kuvattu ties kuinka monta kertaa. Ei löydöksiä. Täsmälääkkeenä imigranin nenäsumute joka auttaa vain jos sen ottaa heti kun vähänkin päätä juilii. Mulla usein esioireeton migreeni, joten raju kipukohtaus voi alkaa ihan salamana. Ambulanssissa yleensä samantien fentanyl-annos ja sairaalassa jatkot milloin milläkin cocktaililla. Mikään yksittäinen lääke ei tunnu auttavan. Färkkilän tipan kanssa olo oli siedettävä, mutta muutama tunti poisoton jälkeen jumalaton kipu. Tramal laittaa mulla pään niin sekaisin että ei pysty ei kykene. Nyt viikko viimeisestä kohtauksesta. Estolääkityksenä aloitettu toistamiseen triptyl 2x10mg. Saa kuulemma syödä vain 3kk putkeen ja sen jälkeen tauko. Väsyttää ihan kamalasti ja päätä on kyllä särkenyt. On tää kyllä kamala tauti.

vierailija
Mulla on myös ollut Triptyliä pääsääntöisesti kipukynnyksen nostoon ja siinä sivussa myös ehkäisemään migreeniä. Mulla tuo Triptyl oli täysin tehoton ja se vaihdettiinkin kipuklinikalla heidän suosimaan ja monilla hyväksi havaittuun Noritreniin. Mulle juuri Noritren on ollut aivan loistava lääke kaiken kivun ehkäisyssä. Tosin joudun vähintään syömään 100mg/vrk, jos yritän pienempää annosta niin teho ei riitä. Myös Lyricaa jouduin syömään ja se vaihdettiin 3 kuukauden päästä toiseen vastaavaan lääkkeeseen kun mulle tuli niin kovat sivuvaikutukset Lyricasta. Tätä toista lääkettä siedin paremmin mutta ei sen syöminen todellakaan kivaa ollut. Ensimmäisen raskauden jälkeen en onneksi ole enää joutunut palaamaan noihin hermokipu lääkkeisiin kuten Lyrica vaan pärjään pelkällä kipukynnyksen nosto lääkityksellä. Kannattaa vaatia lääkäriltä lähetettä kipuklinikalle jos tuntuu etteivät muuten löydä juuri sinulle sopivaa lääkitystä. Kannattaa myös kokeilla noita eri kipukynnyksen nosto lääkkeitä koska yksi tehoaa toiselle ja joku toinen taas paremmin toiselle. Toivottavasti sulle onnistutaan löytämään sopiva estolääkitys!
Minulla ei estolääkkeenä toiminut ollenkaan nuo mielialalääkkeet. Monet kokeiltiin, esim Triptyl, Noritren ja sitten sain verenpaine lääkkeen estolääkkeeksi ja siitä löytyi apu. Ja kipu kohtaukset pysyneet nyt poissa vuodesta 2007. Aina välillä yrittänyt lopettaa lääkitystä, mutta jatkuva särky palaa jo muutaman päivän jälkeen....
Mulle triptyl muutti pään toimintaa ja lihosin ja nritreeniä 2. Kk nostivat 25mg mutta se kävellessä aukaisi sulkijalihaksen lopetin syömisen ja menen toista kysymään,minulla on hermo särkyä selkänikamassa ,,,
Minulla ei estolääkkeenä toiminut ollenkaan nuo mielialalääkkeet. Monet kokeiltiin, esim Triptyl, Noritren ja sitten sain verenpaine lääkkeen estolääkkeeksi ja siitä löytyi apu. Ja kipu kohtaukset pysyneet nyt poissa vuodesta 2007. Aina välillä yrittänyt lopettaa lääkitystä, mutta jatkuva särky palaa jo muutaman päivän jälkeen....
mulla on ollut mummatkin viimeinen teki kun kävellessä aukaisi sulkijalihaksen,sen takia lopetin

vierailija
Mulle triptyl muutti pään toimintaa ja lihosin ja nritreeniä 2. Kk nostivat 25mg mutta se kävellessä aukaisi sulkijalihaksen lopetin syömisen ja menen toista kysymään,minulla on hermo särkyä selkänikamassa ,,,

mulla on ollut mummatkin viimeinen teki kun kävellessä aukaisi sulkijalihaksen,sen takia lopetin
Eka lihotti ja muutti persoonaa. Vaikka sain paremmin nukuttua. Haitta vaikutuksia on kummassakkiin on sermosärkyä selkänikamissa

vierailija
Hei, tämä on vanha ketju, mutta olen nyt vähän samassa tilanteessa. Menikö ohi? Miten?
En ole nähnyt aiemmin enkä yhtään ihmettele, jos tulee myrkytysoireita tuollaisesta valmisteesta:
"6.1 Apuaineet
Tablettiydin:
Laktoosimonohydraatti
Maissitärkkelys :sick::sick::sick::sick::sick:
Povidoni :sick::sick::sick::sick::sick: (Mun mielestä sitä ei saa niellä koskaan.)
Piidioksidi
Magnesiumstearaatti

Tablettipäällyste:
10 mg tabletti
Polyvinyylialkoholi
Makrogoli
Titaanidioksidi :ninja::ninja::ninja: (kuulo heikkenisi itsellä, on laivamaalia)
Talkki :sick::sick::sick::sick::sick: ei saa niellä!
Kinoliininkeltainen
Indigokarmiini
Kokkeniilipunainen A (E124)
Karnaubavaha.

25 mg tabletti
Polyvinyylialkoholi
Makrogoli
Titaanidioksidi :ninja::ninja::ninja: (kuulo heikkenisi itsellä, laivamaalia)
Talkki :sick::sick::sick::sick::sick: ei saa niellä!
Kinoliininkeltainen
Indigokarmiini
Paraoranssi (E110)
Karnaubavaha.

50 mg tabletti
Hypromelloosi
Titaanidioksidi :ninja::ninja::ninja: kuulo heikkenisi itsellä, maalia ei saa niellä)
Laktoosimonohydraatti
Makrogoli
Triasetiini
Karnaubavaha"

vierailija
Kahvittomuudesta tulee päänsärkyä myös, joten sitä on juotava sopiva annos tasaisesti, mutta ei liikaa kerralla, luomusta ei tule myrkytysoireita.
ja esimerkiksi kellonajat on hyvä olla: aamulla, päivällä esim. 13.00 ja iltakahvi 18.00.

vierailija
Päänsärky todellakin on myrkytysoire ja on aika heikkoa, jos sitä syytä ei kukaan edes yritä selvittää. Mahakipuun ei pidä missään tapauksessa ottaa minkäänlaista särkylääkettä, vaan selvittä syy. Ripulikin on hyvä oire myrkytyksestä eikä silloin pidä ottaa mitään, mikä sitä estää!

vierailija
Syy on selvitettävä itse. On kyllä outoa, että aina kun mahavaivaa tulee, passitetaan suoraan kirurgille. Hän taas ei usko, että maha voi tulla hirvittävän kipeeksi vaikkapa tavallisesta omenasta, mut luomuomenasta ei tule.

vierailija
Povidonista täytyy tietää, ettei sitä saa niellä, vaikka se onkin monissa lääkkeissä apuaineena. Onko tuossa joku mammuttivirhe?

"Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet

Pitkittynyt altistus märälle liuokselle voi aiheuttaa ärsytystä tai harvoissa tapauksissa vakavia ihoreaktioita. Jos ihoärsytystä, kosketusihottumaa tai yliherkkyyttä esiintyy, lopeta valmisteen käyttö.

Jos potilaalla on struuma, kyhmyjä kilpirauhasessa tai muita ei-akuutteja kilpirauhasen sairauksia, on olemassa riski, että heille kehittyy suurten jodimäärien käytöstä kilpirauhasen liikatoiminta.

Vastasyntyneillä ja pienillä imeväisikäisillä on suurempi kilpirauhasen vajaatoiminnan kehittymisen riski, kun käytetään suuria määriä jodia.

Jodatun povidonin joutuminen imeväisikäisen suuhun on ehdottomasti estettävä.

Valmistetta ei pidä käyttää ennen radiojodin avulla tehtävää skintigrafiaa tai kilpirauhaskarsinooman hoitoa radiojodilla tai niiden jälkeen (ks. kohta 4.5).

Jodattu povidoni saattaa vaikuttaa kilpirauhastoiminnan laboratoriotutkimusten tuloksiin."

vierailija
Povidonista täytyy tietää, ettei sitä saa niellä, vaikka se onkin monissa lääkkeissä apuaineena. Onko tuossa joku mammuttivirhe?

"Varoitukset ja käyttöön liittyvät varotoimet

Pitkittynyt altistus märälle liuokselle voi aiheuttaa ärsytystä tai harvoissa tapauksissa vakavia ihoreaktioita. Jos ihoärsytystä, kosketusihottumaa tai yliherkkyyttä esiintyy, lopeta valmisteen käyttö.

Jos potilaalla on struuma, kyhmyjä kilpirauhasessa tai muita ei-akuutteja kilpirauhasen sairauksia, on olemassa riski, että heille kehittyy suurten jodimäärien käytöstä kilpirauhasen liikatoiminta.

Vastasyntyneillä ja pienillä imeväisikäisillä on suurempi kilpirauhasen vajaatoiminnan kehittymisen riski, kun käytetään suuria määriä jodia.

Jodatun povidonin joutuminen imeväisikäisen suuhun on ehdottomasti estettävä.

Valmistetta ei pidä käyttää ennen radiojodin avulla tehtävää skintigrafiaa tai kilpirauhaskarsinooman hoitoa radiojodilla tai niiden jälkeen (ks. kohta 4.5).

Jodattu povidoni saattaa vaikuttaa kilpirauhastoiminnan laboratoriotutkimusten tuloksiin."
(y):sick:

vierailija
TÄmä viestiketju on aloitettu jo 8 vuotta sitten, joten tästä tuskin on enää alkuperäiselle kirjoittajalle hyötyä, mutta toivottavasti joku törmää tähän viestiin tietoa etsiessään:
minulla alkoi muutama vuosi sitten toisen lapsen synnytyksen jälkeen pahat pääkivut, jotka olivat ensin viikoittaisin, sitten jatkuvia päivästä toiseen. Heti aamulla herätessä huomasin, että taas on pää kipeaä ja niska-hartia-lihakset aivan jumissa ja helvetti jatkuu. Kävin terveyskeskuslääkärillä, jossa diagnoosi oli jännityspäänsärky eli niska-hartia-alueen ongelmista johtuva päänsärky. Sain Triptyliä estolääkkeeksi ja vahvoja kipulääkkeitä, mutta ei vaikutusta. Sitten menin neurologille, jokadiagnosoi kivun migreeniksi ja määräsi migreenilääkkeitä. Ei mitään vaikutusta. Seuraavaksi tuttu hammaslääkäri sattui tutkimaan minut ja sanoi, että purentani on ihan pielessä ja kivut johtuvat luultavasti siitä ja että tarvitsen mahdollisesti jopa leuansiirtoleikkauksen jotta kivut häviävät. Menin purentaan erikoistuneelle erikoislääkärille, joka oli samaa mieltä ja laittoi minulle lähetteenerikoishammashoidon yksikköön. Minulle teetetti ensi hätään yökiskot, koska epäiltiin, että puren hampaita öisin, mistä kivut johtuvat. Ei edelleenkään vaikutusta. Päänsäryn lisäksi minulla oli lihaskipuja ja nivelkipuja sekä näön sumentumista. Kävin näentarkastuksessa ja minulle määrättiin ikänäöstä johtuen lukulasit, mutta näköni oli sumea myös kaukonäön osalta.

SITTEN törmäsin vihdoin jossain tietoon, että kehon vastatorautojen vähäisyys eli alhainen ferritiini voi aiheuttaa kaikkia näitä oireita. Menin asiaan perehtyneelle sisätautilääkärille, joka tutki kaikki tietoni ja totesi, että raudanpuute on hyvin todennäköinen syy ja se on aiheutunut runsaista kuukautisista sekä ensimmäisestä synnytyksestäni, jossa menetin paljon rautaa. Veriarvoni mitattiin ja ferritiini oli vain 20. Lääkärin mukaan sen pitäisi olla ainakin 50, mutta mieluiten yli 100. Aloitin välittömästi rautakuurin ja jo kahden viikon raudan syömisellä jatkuva päänsärkyni poistui! Nyt, yli kaksi vuotta myöhemmin, voin erittäin hyvin ja päänsärkyjä on vain satunnaisesti ja niihin auttaa särkylääke. Mitään muuta syytä kuin tuo alhainen varastorauta ei koskaa löydetty kipuihini.

Eli kaikki te päänsärystä kärsivät: ihan ensimmäiseksi tarkistakaa, mikä teidän ferritiini-arvo on. Sen voi itsekin tarkistuttaa labrassa, esim. monissa apteekeissa on labrapalveluja. Sen mittaaminen maksaa reilut 20e. Jos arvo on alle 50 niin hakeutukaa hoitoon - ilman lääkärin seurantaa ei lisärautaa ole hyvä syödä itsekseen ainakaan pitkään.

Yhteistyössä