Traumaattinen stressihäiriö

• Viestiketjun aloittaja helmeri
  • Ensimmäinen viesti
helmeri
Sain tänään nimen ahdistuneisuuteeni ja paniikkiini, traumaattinen stressihäiriö.

Onko jollain muulla ollut ko. häiriötä, kokemuksia/vertaistukea kaipaan? Jos niin miten hoidettiin terapialla ja/tai lääkkeillä?

Minulle ehdotettiin jotain terapiaa. Nimikin sillä on, mutta en enää muista mikä, joku kirjainyhdistelmä. :headwall: olisi ollut kiva kuulla siitäkin kokemuksia...jospa joku tietäisi mitä siihen käytetään ...

Oiskohan ollut EMDR-terapia?

Kokemusta on tuosta ns. traumaterapiasta. Sillä käsiteltiin minun kohdallani lähes kuusi vuotta sitten perheessäni tapahtunutta traumaa. Menetelmähän on hyvin omintakeinen ja saattaa äkkiseltään tuntua hömpötykseltä. Istunto vaatii kuitenkin äärimmäsitä keskittymistä ja on loppujen lopuksi tosi uuvuttavaa. Äläkä ylläty, jos huomaat jossain vaiheessa "patojen" murtuvan. Itsekin itkin ihan hillittömästi, vaikka alunperin luulin ,että olen jo käsitellyt sen alkuperäisen traumani. Mutta niin vain kävi, että muistin syövereistä alkoi nousta pintaan asioita, jotka piti käsitellä ja puhua läpi. Yksi kerta ei varmaan riitä, vaan saatat tarvita useammankin käynnin. Oireeni olivat muuten hyvin samanlaiset kuin sinullakin: unettomuutta, ahdistusta, jännittyneisyyttä...
Toivon, että saat avun terapiasta. Kokeilun arvoista ehdottomasti!

Mulla on PTSD, tosin ei (sitäkään diagnosoitu). Senkin kanssa oppii elämään, niin kun kaikkien psyyke häiriöiden kanssa.
Mä käyn pitkä kestoista traumaterapiaa, jossa työstetään asioita.
Tuo EMDR on varmaan kokeilemisen arvoinen ja joskus itekkin sitä tuun kokeilemaan. Lähinnä mun EMDR on jääny vaan turvapaikka- asteelle.
Ja mulla sitä hoidetaan psyykelääkkeillä, kolemlla erillaisella.

Tein joskus aloitteen tuosta EMDR terapiasta ja pari ihmistä on vastannu ja niiltä oon saanu omia kokemuksia kuulla. Kannattaa nostella sitä vanhaa viestiketjua ja kattoo jos saisit lisää vastauksia.<br><br>

Yhteistyössä