Tramppa taloyhtiön pihalla - kuka vastaa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja höhmmöh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

höhmmöh

Vieras
Eräs asukas oli ostanut trampoliinin pihalleen. Se ei mahtunut ihan hänen pihalleen vaan oli taloyhtiön pihalla hänen pihansa edessä. Pari muuta naapuria painostivat siirtämään trampan sivummalle pihalle, jolloin se on kokonaan taloyhtiön pihalla. Toki toisen niistä eli tämän trampanomistajan naapurin syyn ymmärrän...ei oo kivaa olla terassillaan kun tramppa on 10m päässä. Mutta toinen oli jo alunperin sitä mieltä että tramppa on taloyhtiön maalla ja siinä saa hyppiä kaikki - hän vaan halusi että se siirretään sivummalle.

Joka tapauksessa tämä johti nyt sit siihen että omistaja siirsi trampan siihen sivupihalle, kokonaan taloyhtiön pihalle.

Ja siitä seuraa se minun ongelmani...lapseni nimittäin hyppi myös tällä trampalla, koska trampanomistajan lapsi on hänen kaverinsa. Kun tramppa oli siinä omistajan pihan edessä vahti omistaja lapsia niiden hyppiessä. Nyt kun hänet painostettiin trampan siirtoon (johon kaikki muut tuntuu olevan tyytyväisiä) ei hän aio enää vahtia.

Ymmärrän kyllä senkin. En mäkään haluaisi seistä pari tuntia päivässä sivupihalla tuijottamassa kaikkien muksuja hyppimässä. Mutta pohdin että kenen vastuulla se nyt sitten on...

Mun mielestä vähän sama kuin jos joku on jättänyt taloyhtiön pihalle polkupyöränsä ja lapsi satuttaa siinä kiipeillessään itsensä. Vastuu on lapsen vanhemmalla.

...että jos omistaja olisi halunnut pitää trampan "omalla pihallaan" omassa valvonnassaan, niin se ei käynyt. Ja nyt rutistaan, kun joudutaankin vahtimaan omia lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29973794:
Ai siis mikä on kenen vastuulla? Ne hyppijät vai? Tietysti vanhempien. En nyt tajua ollenkaan, miten trampan eestaas siirtely vaikuttaa tuohon vastuuseen.

Älä selosta kun et asiasta tiedä. Taloyhtiö on aina vastuussa noista silloin kun ne sijaitsevat yhteisillä alueilla.

Mun mielestä tossa on kaks vaihtoehtoa. Joko omistaja siirtää trampan omalle pihalleen TAI se siirretään kokonaan taloyhtiön pihalle mikä tarkoittaa että yhtiö on siitä vastuussa. Tämä kuitenkin vain mikäli osakkaat tähän suostuvat. Helpoin vaihtoehto ois jos tramppa olisi omistajan omalla pihalla.

Jokainen on vastuussa omista lapsistaan. Taloyhtiö vastaa itse hankkimiensa laitteiden, telineiden, urheilumaalien jne. turvallisuudesta. Ja tuolloinkin siis vastuu koskee sitä, että laitteet ovat turvallisia käyttää, mutta ei sitä loukkaako joku lapsi siinä itsensä. Siis rautalangasta vääntäen niin, että keinut kestävät ja niiden alusta on pehmustettu... mutta vastuu ei kata sitä, että lapsi hyppää keinusta täydessä vauhdissa pituutta ja nyrjäyttää siksi nilkkansa.

Mutta jos taloyhtiö ei ole "vempainta" pihalleen hankkinut, ei se ole siitä vastuussakaan. Asian toisinpäin kääntäminen menisi vaikka niin, että minä kävisin virittämässä piikkilangalla rakennetun pihakeinun taloyhtiön tontille ja syyttäisin että taloyhtiö on vastuussa tuon "leikkikalun" turvallisuudesta.

Sitä en tiedä mitä laki sanoo mutta oman maalaisjärkeni mukaan taloyhtiö/trampan omistaja/ostaja ovat vastuussa siitä että tramppa on turvallinen. Ts asianmukaisesti kasattu, turvallisella paikalla ja turvavarusteet (suojavekko, suojus jousien päällä jne...) Mutta jokainen on itse vastuussa siitä hyppimisestä ja siitä että turvaohjeita noudatetaan. Eli jokainen vahtikoon itse hyppivät lapsensa. Eihän muuten noille pihoille voi laittaa esim kiipeilytelineitä koska jos lapsi niistä putoaa niin se on taloyhtiön vastuulla. Naurettavaa touhua jos noin on. Selvät turvaohjeet näkyviin trampan viereen.

Alkuperäinen kirjoittaja maalaisjärjellinen;29973934:
Sitä en tiedä mitä laki sanoo mutta oman maalaisjärkeni mukaan taloyhtiö/trampan omistaja/ostaja ovat vastuussa siitä että tramppa on turvallinen. Ts asianmukaisesti kasattu, turvallisella paikalla ja turvavarusteet (suojavekko, suojus jousien päällä jne...) Mutta jokainen on itse vastuussa siitä hyppimisestä ja siitä että turvaohjeita noudatetaan. Eli jokainen vahtikoon itse hyppivät lapsensa. Eihän muuten noille pihoille voi laittaa esim kiipeilytelineitä koska jos lapsi niistä putoaa niin se on taloyhtiön vastuulla. Naurettavaa touhua jos noin on. Selvät turvaohjeet näkyviin trampan viereen.

Näin se menee. Tuossakin pihassa on turvahiekat yms niinkun pitää ja taloyhtiö tehny kuten kuuluu. Jos lapseni tippuu ja loukkaa, se menee omaan piikkiin kun telineet ovat asianmukaiset. Jos tramppa on asianmukainen, ei haaveri kuulu taloyhtiölle vaan jokainen vanhempi on vastuussa jälkikasvustaan.

Ellei tramppa ole taloyhtiön hommaama niin miksi se joutuisi koko vehkeestä vastuuseen? Ja jos omistaja on omilla rahoillaaan sen ostanut omalle pihalleen niin millä perusteella se onkin yhtäkkiä taloyhtiön yhteistä omaisuutta? Mun järjen mukaan muitten sitten pitäisi maksaa siitä osansa. Sitäpaitsi omien lasten vahtiminen kuuluu tasan tarkkaan vanhemmille.

Yhteistyössä