Tramal+raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kipeä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kipeä

Vieras
Onko kukaan syönyt tramalia, panacodia tai pronaxenia raskaus aikana kuuri luonteisesti?

Mulla alkoi tänään toi tramal ja luin ohjeista, ei raskaana oleville tai imettäville...

pyydä lääkäriä vaihtamaan panacodiin koska itse syön sitä ja kun luin pakkausselosteen siinä luki että ei ole todettu haittavaikutusta raskaana olessa eikä imeydy niin kovin maitoon. eli se on parempi tuossa vaiheessa. minulle eivät ruenneet raskauden aikana määräämään mitään ns.kunnon särkylääkettä vaikka mul on välilevyn pullistuma. nyt sain siihen apua. luojan kiitos. mutta tänään itse asiassa lääk.sanoi et panacod on hieman turvallisempi kuin tramal koukkuunki jäämisen vuoksi.

Mulla kans tuolla sesällä ongelmaa. Välilevy ahdistelee selkäydintä -> halvaus risku, Issias hermo jää koko ajan jumissa, ristiluu yliliikkuva.

Jatkuvat kivut siis on. Tuo panacod + pronaxen vaikutus ei riitä ku max 4 h. Ja sit on taas kivut takas. Viime yönäkin itkin vaan sängyssä kun en kivuilta saanu unta.

tätä siis edessä viel 20 viikkoa....

Alkuperäinen kirjoittaja Tiitu:
Mulla kans tuolla sesällä ongelmaa. Välilevy ahdistelee selkäydintä -> halvaus risku, Issias hermo jää koko ajan jumissa, ristiluu yliliikkuva.

Jatkuvat kivut siis on. Tuo panacod + pronaxen vaikutus ei riitä ku max 4 h. Ja sit on taas kivut takas. Viime yönäkin itkin vaan sängyssä kun en kivuilta saanu unta.

joo mä oon kärsiny ite 4vuotta... joo saman olen kokenu että panacod ei ole pitkävaikutteinen. itse ravaan monesti yöt tupakalla kun tuska sellainen polttava tunne myös on... ei toivois kellekkään.. jaksamista.

Alkuperäinen kirjoittaja minna__:
Alkuperäinen kirjoittaja Tiitu:

joo mä oon kärsiny ite 4vuotta... joo saman olen kokenu että panacod ei ole pitkävaikutteinen. itse ravaan monesti yöt tupakalla kun tuska sellainen polttava tunne myös on... ei toivois kellekkään.. jaksamista.

OIkeesti hermokipu jaloissa on tuskaa. Ei tätä kenellekään toivo! Välillä kyllä pänniin ihan täysillä ku ihmiset eivät tajua.
Ei se selkä ny niin kipee voi olla...
Hammassärkikin on pahempaa.....
Selkäkipuinen löytää aina semmoisen kivuttoman asennon....

Niinmpä niin. Voimia ja jaksamista toivon sinulle myös minna!

Ja ap-.lle myös voimia ja kysy vielä lääkäristä jos haluat varmuuden.

Alkuperäinen kirjoittaja minna___:
pyydä lääkäriä vaihtamaan panacodiin koska itse syön sitä ja kun luin pakkausselosteen siinä luki että ei ole todettu haittavaikutusta raskaana olessa eikä imeydy niin kovin maitoon. eli se on parempi tuossa vaiheessa. minulle eivät ruenneet raskauden aikana määräämään mitään ns.kunnon särkylääkettä vaikka mul on välilevyn pullistuma. nyt sain siihen apua. luojan kiitos. mutta tänään itse asiassa lääk.sanoi et panacod on hieman turvallisempi kuin tramal koukkuunki jäämisen vuoksi.

Panacod koukuttaa huomattavasti pahemmin, kuin tramal! Vuosia päihdeongelmaisia hoitaneena tiedän ja tramalista lukee ihan pakkausselosteessakin, että harvemmin aiheuttaa riippuvuutta. Lääkäri takaisin koulunpenkille jos moista väittänyt:)

Alkuperäinen kirjoittaja jone:
Alkuperäinen kirjoittaja minna___:

Panacod koukuttaa huomattavasti pahemmin, kuin tramal! Vuosia päihdeongelmaisia hoitaneena tiedän ja tramalista lukee ihan pakkausselosteessakin, että harvemmin aiheuttaa riippuvuutta. Lääkäri takaisin koulunpenkille jos moista väittänyt:)

No ei se ihan noinkaan ole :) Panacod yksistään harvoin koukuttaa, koska ei siitä saa edes varsinaisesti sellaista hekumallista oloa pelkästään käytettynä. Lääkkeiden väärinkäyttäjillä Panacod menee usein joko sekakäyttöön (alko/muut huumaavat aineet) tai sitten myyntiinkin.

Vaikka olisit hoitanut päihdeongelmaisia ei se automaattisesti tarkoita absoluuttista totuutta (lue: tietoa) teoreettisista asioista. Panacod on parasetamolin (500 mg) ja kodeiinin (30 mg) -yhdistelmä ja kuuluu mietoihin opiaatteihin. Tramal on lievästi vahvempi opiaattilääke. Kumpikaan noista ei varsinaisesti nopeasti koukuta, jos käyttöaiheet ovat oikeat ja vain väliaikaiset.

Mutta lääkäri on tiennyt kuitenkin, mitä on tarkoittanut ko. tapauksessa.

minäkin kärsin raskauden aikana juuri tällä hetkellä kovasta takareisien kivusta.välillä on parempi,välillä kamalaa ja meinaa vaan itku tulla.onko kellään samanlaisia oireita että kipu olisi jatkuvasti päällä??välillä oloni on niin toivoton että ihan pelkään voiko tämä olla normaalia.mistään ei oikein voi nauttia elämässä kun kipu on koko aika mielessä.lääkkeitä olen käyttänyt todella harvakseltaan,välillä pitänyt turvautua.
onneksi raskaus on jo viikolla 34+0 joten mitenkään kamalan kauaa ei tässä enää pitäisi joutua kärsimään,välillä vaan pelkään että tämä ei lopu ikinä.onko kellään vastaavanlaisia kokemuksia?kuulusin mielelläni ja vaihtaisin ajatuksia teidän kanssa.voimia teille kaikille jotka elätte kipujen kanssa,minulla ne on alkanut syyskuussa jo,elikä pitkä aika takana jo.kirjoitelkaahan.

Itse olen raskaana 33.viikolla ja mulle on määrätty tramalia selkäkipuihin, otan 50mg/vrk. Olen käyttänyt sitä nyt 10 vrk, voiko tästä olla sikiölle jotain peruuttamatonta haittaa?! Siis esim. vierotusoireita? Tai minulle itselleni? En aio käyttää sitä enää.

Itse sain raskauden alkuvaiheessa tramalia kipujen vuoksi ja kun vauva syntyi sormissa oli kehityshäiriö. itse olen terveellisesti elävä ja suvussa ei mitään kehityshäiriöitä, joten uskon että tramallilla oli osansa. Mitään muuta lääkettä en raskauden aikana syönyt. Epäilinkin silloin kun sain lääkäriltä tramalia, kun tuoteselostuksessa lukee ei raskaana oleville. Siihen oli näköjään syynsä. ainakaan mielestäni raskauden ihan alkuvaiheessa sitä ei kannata ottaa, kun lapsi on jo kehittynyt raskauden loppuvaiheessa asia voi olla toinen.

No voit ottaa, jos lääkäri on sitä sulle nyt tässä raskaudessa määrännyt.
Jos taas tropit on ajalta ennen raskautta, et ota, ennekuin varmistat asian lääkäriltä.

Mieluummin lääkäriltä ja apteekkihenkilökunnalta, kuin netistä. Niin yhteensopivuudet kuin annostuksetkin. Silloin tieto jää myös kirjoihin ja kansiin, toisin kuin nämä- näihin keskusteluihin ja ohjeisiin ei voi vedota, jos jotain häikkää ilmenee.

Toiset saa milloin mitä lääkkeitä raskausaikanakin, mutta ei se sitä tarkoita, että parin keskustelupalstaesimerkin vuoksi kaikki voivat niin tehdä.

Mä sain ihan loppuraskaudessa yhden tramalin sairaalassa migreeniin kun mulle ei panadolit käy. Seuraavasta neuvolakäynnistä alkaen vauvalta jäi noin joka 5. sydänääni välistä. Oli jäänyt jo osastollakin kun tarkistettiin. Ongelmaa ei kuitenkaan ollut enää synnytyksen jälkeen, mutta herranen aika mua pelotti kuunnella synnytyksessä niitä sydänääniä jotka epärytmistäänkin vielä taukosi hieman kun tuli supistus.

Yhteistyössä