Tradenomien työllistyminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pian merkonomi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pian merkonomi

Vieras
Valmistun keväällä merkonomiksi ja pähkäilen josko hakisin ammattikorkeaan opiskelemaan tradenomiksi.
Minua kiinnostaa enemmän taloushallinnon puoli ja oikeusasiat, ei niinkään markkinointi.

Kaipailisin kaikenlaisia kommentteja, miten itse olette työllistyneet ja millaisiin tehtäviin. :) Millaiset etenemismahdollisuudet alalla on?

En tiedä työllisyystilanteesta, mutta itseäni harmittaa, kun en aikoinani alkanut lukemaan talouspuolta. Sillä alalla on vaikka kuinka paljon eri suuntautumisvaihtoehtoja ja työ on siistiä sisätyötä.

Suosittelin että haet mielummin kauppakorkeaan. Merkonomitutkinto ei merkittävästi eroa tradenomin tutkinnosta. Ja ekonomina sinulla on huomattavasti paremmat työllistymismahdollisuudet.

Itse tein juuri niin että jatkoin kauppakorkeaan merkonomitutkinnon jälkeen.

[QUOTE="ktm";27806735]Suosittelin että haet mielummin kauppakorkeaan. Merkonomitutkinto ei merkittävästi eroa tradenomin tutkinnosta. Ja ekonomina sinulla on huomattavasti paremmat työllistymismahdollisuudet.

Itse tein juuri niin että jatkoin kauppakorkeaan merkonomitutkinnon jälkeen.[/QUOTE]

Sitäkin olen kyllä vakavasti harkinnut, luulen tosin että en pääsisi sisään sinne kouluun (Tampereelle). Ei varmaan ois mahoton ajatus jos suorittaa ensin tradenomitutkinnon ja siitä vielä maisteriksi jos päätä riittää?

Lue mielummin vaikka avoimen amk:n kautta niitä taloushallinnon ja kirjanpidon peusteita, koska niitä töitä löydät varmasti. Älä lähde lukemaan suotta pitkää tutkintoa ja tuhlaamaan aikaa ja rahaa, koska valitettavasti, ainakin nyt, me tradenomit teemme merkonomien töitä tai roikumme työkkärin asiakkaina.

Kaveri sanoi, että tällähetkellä tradenomit ja merkonomit kilpailevat usein samoista työpaikoista. Ja monesti merkonomi saa paikan koska sillä pienempi palkka. Toki on sitten paikkoja ja töitä joihin ei voida edes palkata merkonomia vaan täytyy olla tradenomi. Varmaksi en siis tätä tietoa sano, vain sanon tämän vähän kuin kuulopuheena...

Tradenomit on nyt "muoti" linjoja, eli opiskelu paikkoja on joka oppilaitoksessa ja jengiä valmistuu paljon enemmän kuin tarpeeksi. Mutta parhaat ne vaan työllistyy :) eli jos oikeesti kiinnostaa nii opiskelemaan vaan!

T. Kahden vuoden kuluttua tietojenkäsittelyn tradenomi

en suosittele. Kun ei edes merkonominakaan tahdo työllistyä. Iteäni kiinnostaa työt kirjastossa mutta enpä taida lähteä sitä opiskelemaan kun ei mitään töitä ole tarjolla varsinkaan näin pienellä paikkakunnalla maaseudulla.

Järkevää olisi hankkia välissä työkokemusta etenkin, jos työllistyminen paikkakunnalla on hankalaa. Korkeammin koulutettuna ilman työkokemusta voi työpaikan löytyminen olla turhan hankalaa. Opinnoistakin saa enempi irti, jos on kokemusta käytännön työelämästä. Itse olin vuoden äitiysloman sijaisena merkonomin tutkinnon jälkeen ennenkuin jatkoin yliopistoon.

[QUOTE="ktm";27806735]Suosittelin että haet mielummin kauppakorkeaan. Merkonomitutkinto ei merkittävästi eroa tradenomin tutkinnosta. Ja ekonomina sinulla on huomattavasti paremmat työllistymismahdollisuudet.

Itse tein juuri niin että jatkoin kauppakorkeaan merkonomitutkinnon jälkeen.[/QUOTE]

Näin itsekin suosittelisin. Itse olen lukipohjainen laskentatoimen merkonomi, valmistumisesta tulee tosin 10vuotta tänä keväänä :D Mutta kuitenkin, olen aina tehnyt talouspuolen töitä, hetkellä työskentelen isossa yrityksessä pääkirjanpitäjänä. Jos tästä eteenpäin haluaisin, niin tarvisi jo paremmat paperit. Aikaisemmin ajattelin kanssa, että lukisin tradenomiksi. Nyt kun katsoo, että merkonomi vastaa aikalailla tradenomia (tai toistepäin), niin ainut järkevä vaihtoehto olisi mennä seuraavaksi kauppakorkean. En koe, että saisin tradenomina juurikaan parempia hommia kun mitä merkonominakin. Ekonomina taas olisi jo ihan uusi työmarkkina auki :)

vanha aihe, mutta koska itsekin kuuklasin, kun tietoa etsin niin vastaampa tähän.

Tradenomeja koulututetaan ihan liikaa. Meiltä valmistuu myös muilta koulutusasteista liiketalouteen ihan liikaa väkeä ( merkonomi, kauppatieteen maisterit). Itse olen laskentatoimen tradenomi ja voin kertoa ,että ei ole töitä löytynyt. Moni muukin opiskelutoverini samalata alalta on työtön tai vaihtanut alaa. Työnantajat katsoo ,että työkokemusta ei ole tarpeeksi. Mullakin kuitenkin kertyi oman alan kokemusta jo opiskeluaikoina noin vuoden verran.
Tulevaisuudessa myös paljon kehutun taloushallinnon/ laskentaan koulutettujen osaajien määrä ei työllistä yhtä hyvin kuin menneinä vuosina. Digitalisoituminen, koneet ja ohjelmat tulevat viemään myös laskentapuolelta työpaikkoja. kts. linkki http://www.kauppalehti.fi/uutiset/taloushallinnosta-katoaa-tuhansia-tyopaikkoja/yhHg93hT

Itse hain kevään yhteishakuissa opiskelemaan uudestaan. riitti tää työttömänä olo. Ala joille hain opiskelemaan on sos.&terv. ala. siellä piisaa hommia vielä pitkään.

Yhteistyössä