Tradekalaisia (Lähikauppalisia) paikalla?? Sairauskassa asiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Apsi Deisi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Apsi Deisi

Aktiivinen jäsen
03.06.2007
7 211
0
36
Sellaista olisin kysynyt että onko sut erotettu s.kassasta hoitovapaan takia? Mulle tuli kirje et mut on erotettu ja kun soitin sinne niin sanoivat että näin tehdään kun on yli 3kk hoitovapaalla. Lueskelin nyt noita sääntöjä ja siellä lukee että kassasta ei voi erottaa ja kassasta eroaa lakatessa kuulumasta sen toimintapiiriin. Tää on mun mielestä nyt vähän outoa ja ennenkaikkea väärin!!! Koska vuosikertymätkin alkaa alusta kun palaan töihin.

tuli mieleen tuohon edelliseen, että kun se peritään suoraan palkasta ja esim eläkeläiseltä se loppuu kun on 2-3kk jäänyt maksamatta, et olisiko hoitovapaalla sama juttu?
Tosin mahtoiko kela/sairaskassa periä sitä sulta kun sait sieltä vanhempainvapaan ajan korvausta, mulle tuli silloin hoitovapaan alussa kysely että jatketaanko maksua, ja ottivat sen minimin kotihoidontuesta

Ei mulle oo mitään kyselyä tullut. Ja että otettiinko siitä vanhempainrahasta se maksu, niin nyt en tiedä. En ainakaan muista että siinä päätöksessä olis ollut siitä mitään. Mielelläni mä sitä maksua maksaisin jos vaan saisin kassaan kuulua.

näin lukee meidän säännöissä:
*Palkattomalla lomalla (vuorottelu-, opinto- tai hoitovapaa) sekä eläkkeellä olevat suorittavat jäsenmaksunsa kassan kanssa sovitulla tavalla. Eli kyseisessä tapauksessa ota yhteyttä kassaan*

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
tuli mieleen tuohon edelliseen, että kun se peritään suoraan palkasta ja esim eläkeläiseltä se loppuu kun on 2-3kk jäänyt maksamatta, et olisiko hoitovapaalla sama juttu?
Tosin mahtoiko kela/sairaskassa periä sitä sulta kun sait sieltä vanhempainvapaan ajan korvausta, mulle tuli silloin hoitovapaan alussa kysely että jatketaanko maksua, ja ottivat sen minimin kotihoidontuesta

ei oo sama kassa kyseessä, mut mun mummu on ollut 20v eläkkeellä ja sairaskassa maksaa edelleen kaikki...

Kun ainut asia missä viitataan hoitovapaaseen on tämä lause "Jäsenellä ei ole oikeutta kassan lisäetuuskorvauksiin palkattomien poissaolojen, kuten vuorotteluvapaan, opintovapaan tai hoitovapaan ajalta." Lisäetuuskorvauksen voi saada hammashoidosta, fysikaalisestahoidosta ja silmälaseista, eli noihin ei olisi oikeutettu. No miten voisikaan jos erotetaan kokonaan!!!!

Saaks mä hyödyntää sun otsikkoa...kun mun kysely kuuluu kans tohon sairasukassajuttuun. Mä oon nyt ihan ulalla, kun vasta pääsin kassan jäseneks, niin jos meen käymään vaikka yksityisellä hammaslääkärillä, niin vähentääkö ne suoraan sen siellä lääkärissä siitä laskusta minkä kassa maksaa, vai pitääkö mun toimittaa lasku kelaan vai sairaskassaan että saan sen erotuksen takasin?

Alkuperäinen kirjoittaja Siwalainen:
Saaks mä hyödyntää sun otsikkoa...kun mun kysely kuuluu kans tohon sairasukassajuttuun. Mä oon nyt ihan ulalla, kun vasta pääsin kassan jäseneks, niin jos meen käymään vaikka yksityisellä hammaslääkärillä, niin vähentääkö ne suoraan sen siellä lääkärissä siitä laskusta minkä kassa maksaa, vai pitääkö mun toimittaa lasku kelaan vai sairaskassaan että saan sen erotuksen takasin?

Maksat laskun kokonaisuudessaan. Siitä ei siis saa vähentää edes kelankorvausta. Lähetät laskun ja kuitin sairauskassaan ja ne hoitaa sen kelankorvauksen sulle + sen lisäetuuden. Itselle jää maksettavaksi n.20%

Alkuperäinen kirjoittaja Joanna:
Alkuperäinen kirjoittaja Siwalainen:

Maksat laskun kokonaisuudessaan. Siitä ei siis saa vähentää edes kelankorvausta. Lähetät laskun ja kuitin sairauskassaan ja ne hoitaa sen kelankorvauksen sulle + sen lisäetuuden. Itselle jää maksettavaksi n.20%

http://www.tradekansairauskassa.fi/

Käy lukeen tuolta ohjeet. Ne on siellä hyvin kerrottu.

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
KASSASTA EROAMINEN JA EROTTAMINEN

5 §

Jäsen eroaa kassasta lakatessaan kuulumasta sen toimintapiiriin.

Jäsentä ei voida erottaa kassasta.

*muoks* ne on toiminut väärin!

Juu tosta mäkin ajattelin et ei voi olla oikein. Ja kun ton tekstin yläpuolella on kerrottu ketkä kuuluu toimintapiiriin. Niin kuulunhan mä siihen kun mulla on voimassa oleva työsopimus.

5 §

Juu tosta mäkin ajattelin et ei voi olla oikein. Ja kun ton tekstin yläpuolella on kerrottu ketkä kuuluu toimintapiiriin. Niin kuulunhan mä siihen kun mulla on voimassa oleva työsopimus.

aivan. ja jos ne edelleen sössöttää niin tulostat noi säännöt ja painelet lakimiehen jutulle...

5 §

aivan. ja jos ne edelleen sössöttää niin tulostat noi säännöt ja painelet lakimiehen jutulle...

Katsotaan nyt mitä vastaavat mulle. Ja voisin huomenna soitella entisille työkavereille et kuin niillä on ollut kun ovat hoitovapaalla olleet.

En tiedä Tradekasta tai kaupan alasta yleensäkään mutta, oletko maksanut vakuutuskassan jäsenmaksua ihan normaalisti ollessasi vanhempainvapaalla ja kotihoidontuella? Maksoikos teillä vakuutuskassa äitiyspäivärahan ja vanhempainrahan, vai tuliko kelalta?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
En tiedä Tradekasta tai kaupan alasta yleensäkään mutta, oletko maksanut vakuutuskassan jäsenmaksua ihan normaalisti ollessasi vanhempainvapaalla ja kotihoidontuella? Maksoikos teillä vakuutuskassa äitiyspäivärahan ja vanhempainrahan, vai tuliko kelalta?

Kassa maksoi äitiyspäivärahan ja vanhempainpäivärahan, mutta en nyt osaa sanoa menikö niistä maksu :/ Olin tammi-helmikuussa vuosilomalla ja siitä palkasta oli maksu otettu.

Kassa maksoi äitiyspäivärahan ja vanhempainpäivärahan, mutta en nyt osaa sanoa menikö niistä maksu :/ Olin tammi-helmikuussa vuosilomalla ja siitä palkasta oli maksu otettu.

Todennäköisesti ovat saaneet jäsenmaksun tähän asti siis ihan asianmukaisesti, mutta jos kotihoidontuki tulee nyt kelalta etkä hoksannut maksaa jäsenmaksuja itse niin voi olla että "irtisanomiselle" on perusteet. Luultavasti asia korjaantuu maksamalla rästit pois ja sopimalla kuinka jatkossa toimit.

Todennäköisesti ovat saaneet jäsenmaksun tähän asti siis ihan asianmukaisesti, mutta jos kotihoidontuki tulee nyt kelalta etkä hoksannut maksaa jäsenmaksuja itse niin voi olla että "irtisanomiselle" on perusteet. Luultavasti asia korjaantuu maksamalla rästit pois ja sopimalla kuinka jatkossa toimit.

No toivotaan että olisi näin. Eivät kyllä asiasta mitään silloin sanoneet kun sinne joku aika sitten asiasta soittelin. Soittaisivat nyt sieltä jo, kun jätin sen yhteydenotto pyynnön.

No toivotaan että olisi näin. Eivät kyllä asiasta mitään silloin sanoneet kun sinne joku aika sitten asiasta soittelin. Soittaisivat nyt sieltä jo, kun jätin sen yhteydenotto pyynnön.

Olettavat varmaan että joku lukee noi säännöt oikeasti :D

sairaskassa on "kela" eli myös kotihoidontuki tulee sieltä, meijän kassassa on niin että kuulut normaalisti sen piiriin hoitovapaallakin vaikka et jäsenmaksua suorita, ihan niinkuin kelaankin kuulutaa. MUTTA sitten voi itse valita maksaako tältä ajalta jäsenmaksu vai ei, JOS ei maksa saa vain normaalit kelakorvaukset JOS maksaa niin on myös hoitovapaalla oikeutettu lisäetuuksiin.

Yhteistyössä