toukovauva

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koska kertoa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Koska kertoa

Vieras
Kuinka aikasin olette kertoneet sukulaisille ja ystäville, että teille on tulossa vauva? Meillä on menossa vasta rv 7, ollaan päätetty, ettei kerrota ennen 12 viikkoa. Sain viime vuonna keskenmenon ja oltiin just kerrottu raskaudesta sukulaisille, ei ollut kovin kivaa, ei. Pelkään hirmu paljon jos käy taas samalla tavalla. Toivotaan vaan, ettei vatsa rupee kasvamaan hirmu paljon kovin aikasin, silloin ois aika vaikee enää olla kertomatta!
Pitää vaan keksiä joku tekosyy miksen halua juoda viiniä ens viikonloppuna juhlissa....

plussan jälkeen sanoin miehelle että ei kerrota kenellekkään ennen np ultraa n. vkolla 12. No n. 1 tunti myöhemmin hän oli kertonut isälleen (kielsi kertomasta eteenpäin) ja seuraavana päivänä oltiin kaveripariskunnan luona jotka tiesi yrityksestä ja naispuolinen heistä kysyi suoraan kun sen kuulema ""näki minusta"" (?????) toissapäivänä sit kerroin omille vanhemmilleni kun en malttanut enää olla hiljaa (ja sanoin että ei saa vielä kertoa muille) että näin... luulen että ""tietäjien"" joukko vielä hiukan kasvaa ennen tuota vkoa 12 mutta sellaista se elämä on... eka raskaus eikä keskenmenoja takana mutta silti epäilyttää kertominen...
vaikea vaan olla hiljaa kun itse niin onnessaan. Nyt rv 6+0 :-)

hyvää odotusta kaikille!!

Nyt tietää lähimmät (n. 10 ihmistä, eli mun vanhemmat & osa hyvistä ystävistä), viikkoja 14, kohta lienee pakko sanoa niille joita tapaa, kun mahaa alkaa tulemaan (omat vaatteet vielä OK). Kovasti ei kans huvita levitellä tietoa kun yksi km takana. Myös kavereille on monelle käynyt niin, että heti aikaisen kertomisen jälkeen km, ja sit on kurja taas oikaista tietoja, kun itsekin on masis.

Me ollaan kerrottu vanhemmille ja suurimmalle osalle kavereista ja itse kerroin duunissa. Haluan kertoa ihan sen takia jos jotain tapahtuu, lähimmät ihmiset tietää missä mennään. Ja onhan se tietysti vaikeaa pitää sisällään muutenkin kun on niin pirun onnellinen :)

Siksi juuri pidänkin tietäjät lähimmissä, et tukea on saatavilla, mutta suurin osa työkavereista nuorehkoja miehiä, eli omaa ikää tai ihan pentuja, tuskin sitä tukea sieltä tulisi, joten ei töissä vielä, ennenkuin ""pakko"" eli kun housut ei mahdu....:)

Hei, meillä 24+4 ja noin 10-12 ihmistä tietää tästä. Eli vain kaikkein lähimmät ihmiset + yksi mun työkaveri ja kaksi esimiestäni. Esimerkiksi oma isäni tai isovanhempani tai mieheni sisarukset eivät tiedä, ei ole mitään tarvetta kertoa, kun eivät ole meidän elämässä muutenkaan aktiivisesti mukana. Kolmelle lähimmälle ihmiselle + mun esimiehelle kerrottiin rv12 (oli pakko kun jouduin sairaslomalle verenvuodon takia), seuraavalle kahdelle kerrottiin rv 19 ja lopuille kaksi-kolme viikkoa sitten.

Masu mulla kyllä olisi jo suht iso, jos vaatteilla haluaisin korostaa, mutta nyt siis peittelen väljillä vaatteilla sekä esim. pidän kansiota tmv. mahan edessä :) Toivon että pääsisin vielä pari viikkoa olemaan rauhassa - ilman että kaikki tympeät työkaverit tietävät raskaudestani.

Itse sain keväällä keskenmenon, oltiin just ehditty kertoa vanhemmille ja muille sukulaisille (rv 12). Enpä saanut minkäänlaista tukea, mulle töksäytettiin vaan, että ompahan oli vikas, sittenpähän osaat ottaa rauhallisemmin ens kerralla. Eräs ""kiva"" sukulaistäti sanoi, että eipä se oo ihme, että meni kesken kun noin vanha nainen rupee lapsia tekemään (35 v!). Anoppi oli niin närkästynyt, se kun oli kuulemma niin noloa HÄNELLE, työkaverit kun kyselivät ja onnittelivat tulevasta lapsenlapsesta ja hän joutui sitten selittämään, ettei sitä lasta nyt tulekaan.
Nyt olen uudestaan raskaana (rv 7), eipä kerrota kennellekään vielä aikoihin, ei ennen kuin vatsa on niin valtavan suuri, ettei sitä voi enää piilottaa. Ikävä ettei voi iloita ja jakaa iloa muiden kanssa, mies on varsinkin niin innoissaan ja haluaisi kertoa kaikille heti, mutta mä en kestä enää toista samanlaista kohtelua jos kävis niin ikävästi, että menee kesken.

Täytyy kyllä tunnustaa, ettemme mieheni kanssa ole vieläkään (rv 21+4) kerrottu lähisukulaisille tai sukulaisille yleensäkään. Oma veljeni vaimoineen odottavat perheenlisäystä joulukuun lopussa ja kertoivat heti plussauksen jälkeen vanhemmille. No, kukin taaplaa tyylillään.

Olemme sopineet, että annetaan vanhempien itse huomata asia. Luulimme tietysti, että masu alkaisi näkyä ""hieman"" aiemmin kuin vasta tällä viikolla... ;)

Meillä on laskettuaika 1.5 ja ei olla kerrottu kenellekään. Paitsi luokanvalvojalleni oli pakko kertoa ja eräs kaveri eilen arvasi enkä pystynyt valehtelemaan. Maanantaina on ultra, saa nähdä uskalletaanko sitten jo kertoa vai odotellaanko pahimman keskenmenoriskin ohi...

Mieli tekisi kyllä jo kertoa kaikille, mutta sitten jos jotain sattuu olisi ikävää kertoa siitä kaikille...

Itse myös keskenmenon kokeneena mietin aikoinaan milloin kertoa raskaudesta. Päädyimme kertomaan np-ultran jälkeen (raskausviikkoja tuolloin koossa 13-14). Vatsa ei näkynyt päällepäin ollenkaan, joten salaisuus ei sen puolesta ollut vaarassa paljastua.

Esikoinen syntyi aikoinaan toukokuussa ja raskaudesta kerroin sukulaisille tammikuussa (eli jotain yli 20rv?) ja kaveripiiri sai tietää asiasta helmi-maaliskuun vaihteessa (rv 25-27?). Minulla oli tosi pieni maha, joten kukaan ei edes aiemmin huomannut asiaa :D. Ei vain huvittanut kertoa aiemmin ja ympäristön äärimmäisen hämmästyneet ja epäuskoiset ilmeet olivat kyllä salailun väärtejä ;D.

Esikoiselta ja toiselta lapselta kerrottiin lähes tulkoon heti kun plussasin,kuopukselta päätettiin olla ja katsoa koska sukulaiset ja ystävät huomaavat ja ensimmäinen huomasi viikolla32 ja lopuille täytyi sitten alkaa itse ilmoitteleen kun eivät meinanneet ollenkaan huomata!

Yhteistyössä