~~Toukomurut 2014~~

mä läpi käyn nyt noita päivityksiä niin voin tehä puhtaan listan uuteen ketjuun, mä käyn kuitenkin päivittäin niin voin kyllä päivittää sitä lisää etusivulla jatkossakin jos se vaan on ok, enkä astu kenenkää varpaille.

hauska muuten - meillähän on Väpän kanssa samoina vuosina syntyny noi edellisetkin ipanat :D
 
Hei - taasen tuli eteen kysymys. Varasin ajan ensimmäiseen ultraan. Mulla on matkustusta vaativa työ ja ongelmana on viiden viikon yhtäjaksoinen työmatka. Mulle sanottiin, että down verikoe jää nyt ottamatta.

En edelleen tajua kuinka laskevat noita viikkoja. Mun edelliset menkat alkoi 21.8. mutta ovulaatio oli joskus 10-11.9. Neuvolassa laskevat noita viikkoja muka menkkojen mukaan mutta silti saivat mut hämmennyksiin noilla laskelmilla.

Eli osaako joku neuvoa - koska down verikoe voidaan ottaa (viikot)? Ja kuinka paha juttu on jos se jää ottamatta?

Ja saanko siis kunnalliselta vain kaksi ultraa (Espoossa)?

Pystyn kyllä muuttamaan matkustusaikataulua, mutta kun en nyt tajunnut mihin suuntaan sitä pitäisi siirtää.
 
Meillä neuvolantäti varasi mulle ensin np-ultran 12+0: siinä on käytävä ennen kun on 13+0 (jos siis haluaa käydä) ja siitä sitten lasketaan, että verikokeessa pitää käydä vähintään viikkoa ennen ultraa. eli mulla viimeistään 10+6. Mutta verikokeissa EI saa käydä ennen kun 10+0 on täynnä.
Näin ainakin siis Tampereella! Kai jossain on paikkakuntakohtaisia eroja? Näillä näkymin olen siis itse menossa torstaina tai perjantaina verikokeisiin (10+3/4).
 
Ei pitäneet mun kaksosunet paikkaansa, jollei toinen oo jossain piilossa ... 1 syke löytyi, mutta kaikki näytti olevan hyvin, siis niin hyvin kuin tässä vaiheessa voi sanoa olevan. Viikkoja ois ultran mukaan 6+5, mutta taidan kyllä vielä ajatella tuon oman laskun mukaan.
 
LauraAnni aivaaaan mahtavaa!! Onnea!! :heart:

Selma toivotaan että kaik on hyvin! :)




Itsellä myös eeeerittäin paha tapa alkaa netistä tutkimaan ja googlettamaan. Ja alkaa itse diagnosoimaan asioita, EI hyvä. :kieh:
 
Arizonared: Mulla on np-ultra kans 28.10. ja viikkoja silloin 13+0. Ohjelappusessa luki, että viimeistään 13+6 on tehtävä.

Neuvolan th sanoi tänä aamuna, että verikokeeseen saa mennä vasta aikaisintaan 10+0 tai tulos ei ole luotettava. Tosin mun kohdalla ei silti ole, kun on kaksoset. Ne kuitenkin haluaa mun menevän siihen, koska nyt tutkitaan kaksosodottajien seerumiseula-arvoja.

Muuta tietoa en juuri saanutkaan, paitsi että seuraava neuvola on 30.12., jolloin saan Kelaa varten laput.

Nyt jotenkin tuntuu epävarmalta koko raskaus, tsekkailin jo, missä olis halpa ultra....

Choco coco & Ihme ja Kumma 9+0
 
Choco coco, me ollaan näköjään niin samassa veneessä, viikkoja saman verran ja kaksoset tulossa!Tiedän tuon tunteen, minulla on myös nyt epävarma olo tämän touhun kanssa. Vaikka pahoinvoinnista ja mahan kasvuvauhdista päätellen kyllä kovasti raskaana ollaan, mutta kun nyt vaan täytyy odotella...Se ei vain sovi mun luonteelle, pitäisi päästä näkemään ja tekemään jotain konkreettista.

Minulla on tosiaan se seuraava käynti LKS:ssa, sen jälkeen pitää heti varata seuraavaa aikaa oman paikkakunnan neuvolaan. Ja täällä saa kyllä käydä neuvolassa ja ultrassa käytännössä niin usein kuin haluaa, mutta en nyt viitsi ihan viikottain tätejä vaivata näiden hulluuksieni kanssa.
 
hei.ajattelin myös ainakin tämän kerran mielenkiinnolla liittyä johonkin ja teidän juttuja jo jonkin aikaa olenkin jo lukenut:)elikkäs sannuliina/6.lapsonen/lks.tämä raskaus on ollut aivan jotain tajutonta päänsärkyä,huonoa oloa,tajuttomia vatsa kipuja ja musta nyt jo hyvin huomaa et odotan:(haluaisin pitää mahdollisimman pitkään tämän raskauden salassa:)täällä oli myös joku äippä lks? sannuliina ja 8+
 
Täällä loppu muutto siihen että päästiin kotiin niin oli alkanut verta tulee ihan kunnolla.. Olikohan se meidän onnellinen tarina sitten siinä..?? Toivomme kovin että ei, että kaikki on hyvin meidän pikkuisella<3
 
Viimeksi muokattu:
Hei - taasen tuli eteen kysymys. Varasin ajan ensimmäiseen ultraan. Mulla on matkustusta vaativa työ ja ongelmana on viiden viikon yhtäjaksoinen työmatka. Mulle sanottiin, että down verikoe jää nyt ottamatta.

En edelleen tajua kuinka laskevat noita viikkoja. Mun edelliset menkat alkoi 21.8. mutta ovulaatio oli joskus 10-11.9. Neuvolassa laskevat noita viikkoja muka menkkojen mukaan mutta silti saivat mut hämmennyksiin noilla laskelmilla.

Eli osaako joku neuvoa - koska down verikoe voidaan ottaa (viikot)? Ja kuinka paha juttu on jos se jää ottamatta?

Ja saanko siis kunnalliselta vain kaksi ultraa (Espoossa)?

Pystyn kyllä muuttamaan matkustusaikataulua, mutta kun en nyt tajunnut mihin suuntaan sitä pitäisi siirtää.
Elikkä jos haluat osallistua SIKIÖSEULONTAAN, niin silloin se verikoe on tärkeä, mutta jos et halua muuta, kuin nähdä että vaavalla on suurinpiirtein kaikki hyvin, niin sitten pelkkä ultra riittää.
Meillä päin (Tampere) verikoe otetaan viikoilla 10+0-12+6 ja ultra 11+0-13+6. Ja verikokeen jälkeen menee viikko tulosten saantiin ja sitten vasta voi mennä ultraan, koska ne koetulokset tarvitaan siinä seulonnnan laskuissa.
Raskauskiekko Tuolta löytyy laskuri, joilla voit tarkistaa viikot. Neuvola laskee aina menkkojen mukaan, joten niitten kanssa on turha vängätä. Ajat siirtyy sitten ultrissa, jos siirtyy.
Toivottavasti oli jotain apua :)
 
Tuuuli+ :hug: Toivottavasti tilanne ei ole ihan niin paha kuin miltä tuo viesti kuulostaa? Voimia :hug:






Kiitos Kukkurukuu Päätin illalla, että soittelen tänään vielä uudelleen ja yritän saada ajan sovittua. Toivottavasti Espoossa ei ole ihan yhtä tiukka ajoitus kuin Tampereella, sillä silloin en tosiaan voi osallistua sikiöseulontaan. Luulisin, että neuvola ajanvarauksessa hoitaja laski viikot väärin siellä neuvolan puolella.
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Niinpä, kiitos <3 Minttumaari! Äsken kävin lääkärissä.. Teki sisätutkimuksen, että kohtu oli kiinni ja verta tihutti vain enään, ei määrätty lepoa ym vaan km tulee jos tulee.. Että en päässyt edes neuvolaan ultraan, kun sielä ei kuulemma ultrata sisäkautta. Hmm, vaikea uskoa jos sielä on lääkärikin tänään paikalla.. kuulemma pitää odottaa 5 viikon päähän np-ultraan ja jos verta alkaa tulla lisää kunnolla niin keskenmenon mahdollisuuden takia acutaan. Niin monelta olen kuullut että verentulon takia on ultrattu! Mutta.. Kyllä ainakin vielä masu on turvonnut ja olo suht hyvä ja se vähä mitä rintoja aristi, aristaa vieläkin. Kyllä oli rankka yö.. Pelko ollut ja on läsnä isosti.

En tiedä myös olenko vain herkkänahkainen, mutta kun lääkäri tutkiessa tylysti sanoi; sä oot nuori, kyllä sä kerkeet lapsia hankkia. Se loukkasi, olemme erittäin kiintyneitä tähän pienoiseen masussani ja yrityskertoja takani oli 5. Sanoinkin lääkärille että on ihminen kuinka nuori tahansa niin ikinä ei voi olla varma että saako joku lapsia ym. Minusta tuo oli hieman tahditonta lääkäriltä, kun toinen pelkää verenvuotonsa tarkoittavan jotain ikävää..

Onneksi vielä on toivoa<3
 
Että en päässyt edes neuvolaan ultraan, kun sielä ei kuulemma ultrata sisäkautta. Hmm, vaikea uskoa jos sielä on lääkärikin tänään paikalla.. kuulemma pitää odottaa 5 viikon päähän np-ultraan ja jos verta alkaa tulla lisää kunnolla niin keskenmenon mahdollisuuden takia acutaan.

En tiedä myös olenko vain herkkänahkainen, mutta kun lääkäri tutkiessa tylysti sanoi; sä oot nuori, kyllä sä kerkeet lapsia hankkia. Se loukkasi, olemme erittäin kiintyneitä tähän pienoiseen masussani ja yrityskertoja takani oli 5. Sanoinkin lääkärille että on ihminen kuinka nuori tahansa niin ikinä ei voi olla varma että saako joku lapsia ym. Minusta tuo oli hieman tahditonta lääkäriltä, kun toinen pelkää verenvuotonsa tarkoittavan jotain ikävää..
Siis miks ei ultrattu???? Meillä ainakin saa heti lähetteen ultraan, jos epäillään, että kaikki ei oo kunnossa!!! Ja mä asun itte tuppukylässä Tampereen kupeessa! Soitat takasin sinne ja vaadit, että pääset ultraan, että sua pelottaa!!! Yks on, että meet yksityiselle ultraan! Halvin ultra Tampereella on vissiin tuolla: Lapsettomuusklinikka - Fertinova lapsettomuusklinikat kuulemma kela korvausten jälkeen jää 91,50 maksettavaa. Joo se on hedelmällisyys klinikka, mutta... Me mennään sinne10+0 viikolla.

Mäkin oon nuori ja silti kokenu 2keskenmenoo jo. Vittu miten tyhmä lääkäri. Suututtaa kyllä sun puolesta! Mä vaatisin päästä sinne ultraan. Lähete sitten jonnekkin, missä pystyy ultraan, jos siellä ei voi.
 
Soitin terveyspalv.neuvontaan, missään treellä ei kuulemma pääse ultraan noin vaan. Tarvii lähetteen, mut mä en tarvi ku se lääkäri ei sitä tehnyt kuulemma, sanoinkin että on se kumma että osa potilaista pääsee ja osa saa jäädä arvaileen. Ei auttanu mikään, sanottiin vaan et toi on varmaa ihan normaalia että voithan sä mennä jonottaa hoitajalle uudestaan, pärähti kyllä parit perkeleet tuon puhelun aikana. Neuvolaan soittelen sitten kun soittoaika on.
 
Pysy kovana siellä puhelimessa! Kyllä toi on niin väärin!! Saa sit olla ihan resseissä sen koko 5viikkoo!!! Mihin se äidin hyvinvoinnin kartotus on jääny? Jos äidillä on kaikki hyvin henkisesti, niin kyllä se on plussaa sille vauvallekkin! Toi vaan aiheuttaa kauheen stressin!! Mua niin kiukuttaa sun puolesta!! Mitä se on siltä lääkäriltä pois, jos sä saat mielenrauhan??
 
Nimenomaan!! Oot oikeessa! Ja jos tää onkin keskeytyny km niin ompa helvetin hienoa odottaa 5 viikkoa ja huomata np:ssä tuommonen, ei käy laatuun. Toivottavasti neuvolassa auttavat, että ei tosiaan tartte seinille hyppiä. Huoh.. :mad:
 
  • Tykkää
Reactions: Maikkki
Tuuli+ ootko soittanut suoraan TAYS:n synnytyspäivystykseen? Nimestä huolimatta hoitavat siellä siis myös raskaana olevien päivystysluontoiset raskauteen liittyvät asiat sekä myös synnyttänäiden, joille ei oo vielä jälkitarkastusta tehty. Osaavat tuolla ainakin sanoa, mitä sun ois hyvä tehdä. Itse pääsin ultraan meidän tuppukunnassa jo siksi, että olisi voinut olla kaksoisraskaus ja suurempi riski ulkoiseen - mutta täällä lääkärit oli vasta saaneet koulutuksen emättimen kautta ultraamiseen eli voi olla etteivät siksi ultraa, jolleivat alakautta osaa. Mutta vaadit sitten lähetteen jonnekin. Tuo fertinova on muuten myös hyvä, sinne pääseekin tosi nopeesti.
 

Yhteistyössä