~~Toukomurut 2014~~

Hyi kauhea tuo että jos kävelis rappuun alasti!! APUA :D

Itse olin pienenä kävellyt äidin selän taa, kun hän oli istunut sohvalla katsomassa jännäriä ja olin sanonut; kaikki on ihan hyvin. Ja kävelin takasin sänkyyn, äitiparka säikähtänyt ihan hiiteen :D
Se on ainoa unissäkävelyni, nukun kuulemma melko rauhallisesti, mutta mies kyllä eläytyy uniinsa, kerran tuo ukko juoksi seinää vasten nelinkontin niinkuin eläin ja äänteli, sänky oli siis seinässä kiinni ja mies kyljellään makasi naama seinää vasten, pikkuset naurut tuli kyllä.. :D :D
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Minttumaari ja onnea plussasta -mehän taidettiin tuolla yli 35 v. kirjoitella hetki samaan aikaan?

Siis mulla on paino noussut 3-4 kg. Voi aargh! Johtunee kyllä turvotuksesta, vatsa on illalla sen näköinen, et olisin jo vähintään puolessa välissä. Katson kuitenkin mitä suuhuni laitan ja harrastan hikiliikuntaa ja mulla on aina alussa paino noussut, mut sit loppua kohti ei ja ihan normaalipainoinen olen, mut silti ihan järkkyä huomata tuo painonnousu. Ja alkaa tosiaan olla ongelmia piilotella tuota alavatsaa, ehkä noin neljät housut menee enää jalkaan, np-ultraan asti olen kyllä päättänyt odottaa ja sit vasta siirtyä ä-vaatteisiin, jos on vielä aiheellista.

Mä en kävele unissani, mut pikkuvauva aikana huomasin monta kertaa, et kun joutuu heräämään useita kertoja yössä syötöille, niin joskus olin niin väsynyt, etten aamulla muistanut, montako kertaa yöllä olin herännyt :D
 
Kamala kun pelottaa, tänään on se vu. Oon tässä pyörittänyt mielessäni, kun eilen automatkan jälkeen palasi oikealle sellainen tuikkiva kipu, että onko kyseessä kohdun kannattamien venyminen, kohdun kasvukivut, kohdunulkoinen vai ehkä umpisuoli? Lisäksi mies ilmoitti, ettei pääsekään mukaan tuonne ultraan...mitä jos ne kertoo mulle siellä huonoja uutisia? Tiedän että jähmetyn ja mykistyn sellaisissa tilanteissa enkä saa sanottua mitään.... Ehkä kaikki on ihan hyvin, ei mulla ole mitään vuotoja jotka viittaisi ulkoiseen ja toisaalta umpparin kipu kai pahenisi, ei laantuisi?

POKS hiulu 7+0
 
Jos sanoin jossain vaiheessa, että kaikki kevyet ruuat, kuten vesimelooni ja kurkku ja sellaset pysyy sisällä, perun puheeni... Lauantaina heräsin 7 aamulla ihan vaan, että sain oksentaa ilta 7asti. Jee! No eilen en sit oksentanu, kun kerran aamulla ja sit tuli vaan hetkellisiä huonoja oloja, jotka aiheutti korkeintaan yökkimistä.

Huomioikaa, että kalansyönnissä ITÄMEREN ja SISÄMAAN kaloissa on rajoituksia. Muuten saa syödä vaikka Norjalaista lohta :)

Salmiakkia saa syödä joku 60g/päivä ja se on tyyliin 2Sisu askia, et antaa mennä vaan :)

Suomessa kaikki juustot melkeinpä on pastyröituja, että no panic niitten kanssa ja maksa on kiellettyä A-vitamiinin takia, mutta arvatkaa paljonko esim. Saarioisen maksalaatikossa on maksaa? Että voi vetää hyvillä mielin vaikka paketin viikkoon, jos mieli tekee :) Saahan maksamakkaraakin syödä (tietyillä rajotuksilla, mutta saa kuitenkin).

Pahoinvointiin ei määrätä lääkkeitä, kun ääritapauksissa, koska ei tiedetä, miten ne vaikuttaa vauvaan.

Epämääräiset mahakivut on täälläkin tuttuja, millon sattuu yhteen kohtaan jossain päin alavattaa, millon sattuu häpyluuhun, millon on joku repäsykipu, kun nousee ylös... Mietin vaan, että tää on niin outo kipu, et kaikki on varmasti hyvin. Välillä tulee niin kipeitä menkkasupistuksia, että mieleen tulee vaan, et "nyt menee kesken!", mutta ikinä ei oo vuotoo tullu, että luotan kaiken olevan hyvin.

Oksettava kukkurukuu 7+3
 
hiulu tsemppiä VU:hun, toivottavasti tulee oikein hyviä uutisia :)

Kukkurukuu noi jomottelut ja kivut on ihan normaaleja useinmiten :) Muakin välillä jomottelee sinne ja tänne :)

).( Muhun on iskenyt nyt joku kestoturvotus, kiva kiva. Paripäivää sitten kysy ukko, että monta sieltä oikein tulee niin tänään kysy likka, että kuuluuko ton oikeesti olla jo nyt tollanen? Jee, mun pömppä näkyy selvästi jopa talvitakin alta :(

Joosukka ja minimuru (joka ei varmaan si oo niin mini :D ) 6+4
 
  • Tykkää
Reactions: Tuuuli+
Huomenta - anteeksi kun pomppaan asiasta kymmenenteen, mutta onko muilla ollut selkäkipuja? Mulla on nyt toista päivää selkä tuosta munasarjojen korkeudelta niin raastavan kipeä, että en tiedä kuinka päin olisin. Kipu heijastuu jaloissa (takaosassa aina polvitaipeisiin saakka).

Hiukan huolettaa tuo panadolin ottaminenkin - otin yhden eilen ja yhden tänään.

Soittelen kyllä neuvolaan - mutta ajattelin nyt kysellä jos jollakulla olisi kokemusta vastaavasta?

Viikkoja mulla kasassa 5 tai 6 + jotakin (kierron epäsäännöllisyyden vuoksi en ole ihan varma).
 
Viimeksi muokattu:
Minttumaari ettei olis issiasta/noidannuolta? Panadolia voit ottaa ihan huoletta, burana on se mitä pitäs välttää ainakin ensimmäisen kolmanneksen jälkeen, mutta mielellään kokonaan. Saattaa nimittäins ulkea jonkun valtimon vauvalta ennenaikaisesti.
 
Hiulu, toi saattaa selittää mun selän jumit, on siis taaksepäin kallellaan toi kohtu nimittäin, kiitti! :)
Ja toivottavasti vu:ssa kaikki hyvin, itseäkin pelotti, olin viime perjantaina siinä. Tsemppiä! Ja tosiaan mullaki nippasuja ym kipuja ja pelkäsin et on väärässä paikkaa mut ei ollut, ja varmaan kyllä se kipu yltyis niinkun sanoit, että jos jotain huonosti olis? Ja eikä sulla oo vuotoja! :) Mulla tuli vu:n jälkeisenä yönä vähä tuhrua ilmeisesti, ite säikähin kovasti, mut kuulemma se toimenpide voi tehä tepposia, eikä se onneks jatkunut se vuoto sen kerran jälkeen, Jee! :)
 
Täälläkin jomottelee ja kipuilee niin vatsa kuin selkäpuoliskokin. Voi kans johtua tosta, että kohtu on kallellaan. Mulla se vähän helpottaa kun liikuskelee rauhallisesti - kävelylenkit.
Oon odotellut ihan innolla, että maha alkaa näkyä mutta nyt kun mulla on tämmönen vajavainen pömppis niin en osaakaan suhtautua myönteisesti. Huoh... Ihan selkeästi alkaa jo kohdun kasvu näkyä eikä pelkkä turvotus, mutta jotenkin peiliin katsominen on vaan vaikeeta. Ehkä se sitten helpottaa kun maha on valtava ja selkeästi raskaana olevan näkönen. Tänään menen kaupoille (jos vaan jaksan) ja etsin uudet rintaliivit sekä peittäviä vaatteita. En halua ihan vielä jokaiselle tutulle kuitenkaan huudella mahan kasvua :D

Heku ja Nökö 10+0 POKS
 
Niin ja mulla oli se neuvola äsken, oikein kiva täti sielä ja kätilöopiskelija! Kovasti puhuttiin, mies parka kun naiset kaakattaa sielä :D Ihmettelivät että olin saanut jo 6.9. plussan näkymään testiin, kun niin myöhään ovuloin! :D Ja päivät on vieläkin vähän ehkä sekaisin, niin otettiin sellainen kultainen keskitie, elikkäs: 8.11. np-ultra, nyt rv 6+4 (??) ja LA on nyt 12.5. (Menkkojen mukaan eli ei tämä, mutta korttiin merkattiin tuo, on siis vielä hieman pimennossa, mutta varmistellaan siinä np:ssä tarkemmin) ja VU:ssa sain LA ajan 22.5. mutta sekin saattaa heittää Ohhoh :D :D :D

Paljon tuli luettavaa kotiin neuvolasta :)


Tuuli ja arvoitukselinen ihana Mötikkä 6+4 :D
 
Pellavansiemenistä vielä. Olen lähestulkoon joka aamu viimeiset ehkä 12 vuotta syönyt pellavarouhetta puuron päällä (seoksena, jossa lisäksi kuivattuja marjarouheita + leseitä, nam). Vasta pari vuotta sitten kuulin tuosta kadmiumista ja ettei pellavaa suositeltaisi jatkuvaan käyttöön. Toivottavasti ei ole kovin paljon ehtinyt kertymään. Samoihin aikoihin, pari vuotta sitten, tuli markkinoille uudet Valo24-pellavatuotteet, ja niissä pellavarouhe on paahdettua, joten se ei sisällä syaanivetyä. Heidän käyttämänsä pellava tulee valvotuilta tiloilta, ja joka erän kadmium-pitoisuus analysoidaan. Se ei nettisivujen mukaan ole ollut kovin korkea ja siellä on myös laskuesimerkkejä. Siirryin siis pari vuotta sitten käyttämään ko. tuotetta ja meinaan sitä raskaudenkin ajan vedellä, sillä uskon, että siitä saatavat hyödyt (mm. omega-3:t) ovat tärkeämpiä kuin mahdolliset haitat. Muita pellavavalmisteita en meinaa nyt raskauden aikana enkä myöhemminkään käyttää (ellei niitä jossain tarjottavassa tuotteessa ole), joten uskallan siis jatkuvakäyttöisesti pellavaa käyttää.
 
Hei hauska huomata Ollakovai...? että sinäkin kirjoittelet täällä! Itse päätin odotella vielä muutaman päivän, ennenkuin ilmoittaudun tuonne 35+ odottajiin - mukamas asiasta varmituakseni :LOL: vaikka ainakin oireiden puolesta olen niin raskaana - niin raskaana. Juuri äsken jouduin syömään omenan - vaikka olemme ihan kohta menossa lounaalle - mutta minkäs teet kun näköä alkaa heittää ja vapisuttaa. Muistan vielä millaisen kaihon sun plussauutinen itsessäni herätti - ja sitten suureksi yllätyksekseni huomasin itsekin plussanneeni hyvin pian sen jälkeen =)

Selkäkivusta: Kiitos neuvoista ja sympatiasta Heku, hiulu, Joosukka ja muut. Itsekin mietin tuota kohdun taaksepäin kallistumista - mutta en ole sellaista palautetta ultrassa ainakaan saanut. Puhelimessa neuvolantäti antoi vihreää hiukan runsaammalle panadolin käytölle ja neuvoi pitämään lämmintä käärettä kipuilevalla alueella + tekemään kävelylenkkejä. Ton kävelyn huomasinki auttavan ja esim. töihin tulin sitten apostolinkyydillä. Juuri nyt on ihan hyvä olla, mutta aamulla olin jo ihan kauhuissani, kun pelkäsin, että koko raskaus aika tulee olemaan näin hankala.

Täällä on edelleen niin paljon keskustelua - että olen aivan pyörällä päästä näistä kaikista aiheista ja keskustelijoista. Minusta on hyvä idea pilkkoa keskustelu kuukausittain, niin kokonaisuus pysyy hiukan paremmin hahmotettavana. Hyökkäysvaunuhan jo ilmoittautui vapaaehtoiseksi seuraavaksi päivittäjäksi - jota oikein lämmöllä kannatan =)
 
Viimeksi muokattu:
On tämä elämä ihmeellistä.. ja raskaus mun kohdalla varsinaista tähtitiedettä.. Viikko sitten kerroin, kuinka sain "keskeytynyt keskenmeno" -tuomion ultrassa, lääkäri oli 100% varma asiasta, joten kysyi, haluanko kohdun tyhjennyslääkkeet HETI vai haluanko odotella, josko kunnon vuoto alkaisi itsestään. Kokemuksesta tiedän, että luonnollinen km on huomattavasti "helpompi" kuin lääkkeellinen tai kaavinta, joten sanoin haluavani odottaa viikon verran, josko runsaampi vuoto alkaisi itsestään. No, viikkoon ei vuotoa näkynyt, vaikka kuntosalilla tein kyykkyjä painavan tangon kanssa ja maastavetoja sun muita, kun oikein halusin, että vuoto alkaisi itsestään, mutta ei.. Tänään sitten taas Kättärille ottamaan tyhjennyslääkkeet ja KAPPAS, ultrassa (ennen keskeytystä tehdään aina rutiiniultra) näkyikin alkio ja selvä syke rv 7+1 :O :heart: Tsiisus, eihän tässä tiedä enää miten päin olla..!! Kiva, jos olisin jo viikko sitten ottanut ne kohdun tyhjennyslääkkeet (kuten Kättärin lääkäri vähän suositteli..), niin sinne olisi mennyt ELÄVÄ ihmisenalku.. :x

Muoks (lähetin vahingossa liian aikaisin..) En tiedä, kumman leuka loksahti lähemmäs maata mun vai ultraavan lääkärin, kun se kiljas (nimenomaan kiljaisi) "täällähän näkyy sydämen syke!!" :D Siinä sitten kävi useampikin lääkäri ultraamassa ja pällistelemässä ja aika ihmeissään tuntuivat olevan.. mutta tällaista kuulemma joskus tapahtuu.. toivottavasti sitä ei joskus tapahdu, että lääkkeellinen tyhjennys tehdään TURHAAN (vaikka pelkäänpä että tapahtuu, lähellä oli munkin kohdalla) : /

Toivottavasti kaikilla on kaikki hyvin ja ultrista tulee hyviä uutisia!! Mä jatkan täällä tämän oman raskauteni ihmettelyä...
 
Viimeksi muokattu:
Päivää vaan kaikille!

Täällä on ollut viime keskiviikosta asti hieman jännittävät hetket.. Keskiviikkoiltana tuli yhtäkkiä housuun holahdus jotain ja vessaan kun menin pönttöön tuli ihan kunnolla verta. Mahakin kipuili jonkin verran ja kävin vielä ennen nukkumaan menoa uudelleen ja edelleen pönttö oli verinen kirkkaasta verestä. Yö meni ihan hyvin, eikä mitään ollut tullut siteeseen, mutta aamulla pöntöllä käydessä tuli taas verta. Mutta se olikin sitten viimeinen kerta ja verentulo loppui ihan seinään, myöskään kipuja ei juurikaan ollut.

Nyt olen menossa huomenna tarkastamaan tilanteen neuvolaan ultralla kun aiemmin ei päässyt. Mutta tosiaan olo on edelleen hyvin raskaana oleva, pahoinvointi on jopa lisääntynyt sekä väsymystä on edelleen. Myös mahaa turvottaa. Joten voipi olla että se varhaisultrassa todettu "kaksonen" joka oli siis tyhjä pussi, olisi vuotanut nyt pois.

Hieman on ollut sekavat fiilikset täällä, kun juuri oli päässyt alkujärkytyksen jälkeen iloitsemaan asiasta niin sitten tuleekin tällainen. Mutta uskon jotenkin että se vauveli on vielä kyydissä. Huomennapa sitä on viisaampi. :/

Ohhoh, pitäs alkaa siivoamaan, kun jaksas vaan. Pikku neiti unilla ulkona niin olis hyvä käyttää hyödyksi tämäkin aika... Mutta kun laiskottaa!

Selma_ + tiitiäinen 8+0?!?
 
Ekasta neuvolasta kotiuduttu. Tuli jotenkin todellisemmaksi koko juttu. Pojan kanssa oltiin kaksin, mies ei päässyt koulusta tulemaan. Toivottavasti pääsee ultraan, mutta sitä vähän epäilen ellei loma viikolle sattuisi...siellä kun loma on viikkoa aikaisemmin kuin täällä :D Aika sinne tulee siis postissa. Labraan menen ensi kuun lopussa ja seuraava neuvola on 21.11.
Varhaisultrasta kunnallisella on turha haaveillakkaan, koska laskettu LA pitää todennäköisesti hyvin paikkansa, vaikka mun kierto heitteleekin :O Jos sitä sit odottelee sen 4-5vk sinne nt-ultraan...huoh, sen dopplerin tilaan nyt heti ainakin!:D Olen malttamaton.

Tintti.&masukki 7+2
 
LauraAnni, hieno uutinen! Ja Selma_, tsemppiä huomiselle, toivotaan että pikkuinen on pysynyt matkassa.

Itse en päässyt tänään töihin, valvoin viime yönä puoli kolmesta saakka kun velloi mahassa niin inhottavasti ja aamu alkoi heti yökkäilemällä. Varmaan osaksi tuo valvominen johtui siitä eilisestä googlettelusta, mikä olisi todellakin kannattanut jättää väliin. No, tyhmästä päästä kärsii.

En tiedä miten onnistuin tähän saumaan tällaisen stressin hankkimaan, kai ne hormonit tekee tehtävänsä. Koko aamupäivä meni murehtiessa kaikkea mahdollista. Ihan naurettavaksi tunnen itseni, yleensä olen kuitenkin järki-ihminen, enkä mikään turhan märehtijä.
 
Ensimmäinen neuvola käyty. Vähän kyllä nauratti kun mitään uutta tietoohan ne ei voinu enää tarjota - paitti et nykyään tutkitaan vauvankin terveyttä verikokeella samalla kun multakin otetaan. Ultraan tulee aika sitten postissa (ja lisäksi puhelimitse pari päivää ennen ultraa, koska moni jättää menemättä jostain syystä muuten).
Sain ohjeen että jos 3 päivänä peräkkäin oksentaa yli 10 kertaa niin pitäisi mennä päivystykseen tipassa käymään. Sovittiin että menen heti kun tuntuu siltä koska mullahan on nyt neljäs tuollainen oksupäivä menossa, eli se sitten noista pahoinvointirannekkeista.

Teen illalla 20-21 välillä ensikuulle ketjun jollei kellään ole mitään sitä vastaan ja käyn tämän ketjun läpi niin että tarkistan tiedot sinne :D
 
Ja nyt tuli itku LauraAnnin puolesta! Olen ihan järkyttynyt tapahtuneesta! Mutta onneksi kuitenkin näin päin! Ihanaa, että siellä on pikkunen matkassa! Voimia ihan hirmusesti, on tuo kyllä erikoinen tilanne!
Selma_ tsemppiä sinullekin! Toivotaan, että sielläkin on kaikki hyvin!!

Kivaa, että on hyviäkin neuvolakuulumisia! :) Taitaa jäädä tämän päivän haaveet shoppailusta vain suunnittelutasolle. Väsyttää niin kovin, etten jaksa lähteä. Jopa takin pukeminen ja kenkien laitto tuntuu jo ylivoimaiselta.
 
  • Tykkää
Reactions: LauraAnni
LauraAnni, onnittelut "uudelleen" raskaaksi tulosta! :) On kyllä pelottavaa miten noissa sattuu tuollaisia erehdyksiä...

Selmalle jaksuja huomisen odotteluun, toivotaan että kaikki on kunnossa kun vuotokin loppui.

Arizonared, mullakin on vähän sama paha vika että tulee kaikki mahdollinen tieto etsittyä ja sit sitä murehtii, on vaan niin vaikee olla selvittämättä kaikki vaihtoehtoja ja juttuja... Nyt en oo hetkeen lukenut mitään keskenmenojuttuja niin on paljon parempi olo. :)
 
  • Tykkää
Reactions: LauraAnni
Kiitos onnitteluista :heart: Munkin piti vielä kirjoittaa noista selkäkivuista.. mulla on myös todella paljon taaksepäin kallistunut kohtu, joka aiheuttaa hirveät juilimiset selässä. Ekassa onnistuneessa raskaudessa (joka siis kesti loppuun asti ja josta syntyi esikoinen) neuvolan th:t ja kätilöt "varoittelivatkin" etukäteen, että synnytyssupistukset tulee sitten tuntumaan mulla nimenomaan selässä.. ja niinhän siinä kävi! Mutta mun kohdalla se oli pelkästään positiivinen asia (mun mielestä :D), koska supistukset tosiaan tuntuivat "vain" kovana selkäkipuna, joten koko synnytys sujui täysin luomusti ja nopeasti, mitään lääkkeellistä kivunlievitystä tai puudutteita en tarvinnut (no, on mulla normistikin aika korkea kipukynnys..), en edes ilokaasua, kuuma suihku selälle auttoi tarpeeksi :) Ammeeseen olisin halunnut, mutta niitä ei valitettavasti ollut silloin vapaana. Siitä saattaa siis synnytyksessä (ehkä!) olla jotain iloakin, että on taaksepäin kallistunut kohtu, näin ainakin mun kohdalla, vaikka siitä etukäteen "varoiteltiinkin".. Jotenkin se kipu selässä oli helpompi kestää kuin jos ois ollu kauhet supistuskivut vatsan puolella. Tai mistäs mä tiedän, kun ei ole muusta kokemusta, mutta luulen näin ;D
 
Oxalis, mäkin tein nyt lujan päätöksen että en yhtään lueskele mitään murheellisia tai lääketieteellisiä juttuja tähän saumaan. Vaikka näyttää siltä, että mulle riittää ihan joku höpölöpö-telkkuohjelma herättelemään vaikka mitä ajatuksia...Ei sen tarvi olla iso vika kun se on päässä, näköjään. :headwall:
 
moro =)

täällä tosiaan tapahtuu kyllä niin ettei kärryillä pysy :D

oon yrittänyt lukea teidän juttuja täällä puhelimella kun ei ole ollut itsellä niin paljon virtaa että sais koneen päälle -.- nytkin ihan naatti.

tervetuloa uusille ja LauraAnnille ihania uutisia sittenkin tullut, kyll tuli ihan tippa linssiin!

osa teistä on päässyt VU ja täällä hieman jäänyt miettiämään että olisko sittenkin itsekkin pitänyt.. niin ja onnittelut hyvistä uutisista myös!

SElma tuli mieleeni tälläinen asia että ettet kai odottanut tuplia? hyvälle kaverilleni kävi nimittäin näin. ja sitten selvisikin ultrassa että sielä oli kaikki hyvin mutta toinen asukeista oli vuotanut pois. toivottavasti saisit hyviä uutisia!

selkäjumeista mulle joku lääkäri sanoi kans että johtunee taaksepäin kallistuneesta kohdusta. ja loppua kohden se vain pahenee. mutta itselläni on nyt niin pahana jo valmiiksi että selkärangan vieressä olevat lihakset ovat kiinni selkärangas jumissa. ja tilannetta ei helpota se että mulla on myös liian syvä lanne notko jotta kauhulla odottaen mitä tuleman pitää. hoidoksi minullekkin annettiin tuohon kipuiluun justiin että rauhallisia kävelyitä ja erilaisissa maastoissa. niin ja pitäisi käydä hierojalla mutta eipä ole varaa juuri nyt käydä.

omia oloja.. miksi tämä olo ei jo helpota =( oireet on pysynyt mutta ehkä asteen pahempana vain. kävin pahoinvointi rannekeen hintaa katselemassa apteekista ja siellä oli alle 21e jotta tarttee varmaan harkita, muuta siellä ei ollut. mut jeeee neuvola on pian !! enää reipas viikko <3 on alkanut hiipiä mieleen että kun on näin vahvat oireet että onkohan munkin matkas 2 :D siinäpä sitä sitten oltaas.. sitetn pitääs kyllä isompi asunto kattoa väkisin. auton kans nyt pärjää ku on 7 paikkanen grand voyager jonne menee taakse vaunut kokonaasena, toki tuplia olen nyt miettinyt. ja jotenkin kallsituin noihin firkkonien versioon kun nyt on nuo F7 firkkonilta ja olen kovasti tykännyt. siinä melkein kulkee halpa ja hyvä käsikädessä ja vielä ihanat värikuosit kaupan päälle. noh mutta josko sitä nyt odottais ekana tuon neuvolan :saint: :p turvotustaki on ja collarit sekä verkkarit on oikein ihanat <3 olenkin kans vähä kattelut raskaus ajan housuja että jos ostaas oikeen uuret, olis ees yhret sitten paremmat jos jonnekkin tarttee.

kuukausiketjut sopinee mulle myös =) kun ei tää nyt näin meinaa toimia. mä voisin myös päivitellä ja voin päivitellä niitä käyntejä mitä kelläkin on =)

ja hei oottako huomanneet että maaginen 12 viikon raja on ihan nurkan takana jo valta osalla :heart::heart:


Saspa ja taitaapi olla 8+3
 

Yhteistyössä