No niin, tässä nyt sitten sitä kertomusta...
Eli maanantaina 23.4. menin ihan itse omalla autolla sairaalaan käynnistystä varten, soitin sinne eka ja käskivät mennä heti. Ennen ysiä mut on kirjattu sisälle. Pääsin suoraan tarkkailuhuoneeseen ja vastassa oli sama ihana kätilö, joka oli pelkopolillakin. Vaihdoin vaatteet ja laitettiin käyrille. Lääkäri tuli jonkun ajan päästä katsomaan tilannetta, ja sanoi, että kohdunsuu 3 cm auki, mut kanavaa ehkä saman verran. Laittoi murusen Cytotecia kohdunsuulle ja makasin vielä tunnin, ja sitten käskettiin liikkeelle. Kävelin sairaalan pihalla ja käytävillä, mut ei siitä kummosia supistuksia aiheutunu. Käyrät otettiin taas yhdeltä ja lääkäri katto ja laitto lisää Cytotecia puol kahdelta ja siitä taas tunnin päästä liikkumaan. Kävelin varmaan jokusen kilsan siinä päivän aikana ja iltapäivällä mieskin tuli seuraks. Kyllä mua supisteli, mut ei niin, et olis tuntunu synnytykseltä. Ja vauva ei ollu edes kiinnittyny eikä laskeutunu ja sisätutkimukset oli tuskaa, kun ei meinannu ylettää kohdunsuulle. Sen verran supistukset paheni, etten saanu enää kolmatta Cytotecia. Illalla sit kokeiltii laittaa akupunktioneulat vauhdittamiseks ja joskus kymmenen maissa menin ammeeseen, kun olin kipeä ja se olis voinu vauhdittaa, tai sit lopettaa. No, siellä oli kyllä ihana lillua, olin ehkä 45 min, ja sieltä noustessa supistukset tuntu tosi ilkeiltä, mut edelleen oli kanavaa jäljellä. Illan olin siis pärjänny kaurapussilla eikä tullu mieleenkään vahvemmat avut. Niinpä päätettiin päästää mies kotiin nukkumaan, sain suun kautta vahvan kipulääkkeen (en antanu pistää...) ja aloin nukkumaan.
Nukuin hyvin heräämättä puol viiteen, jolloin kävin vessassa ja yritin takas nukkumaan. Viiden jälkeen havahduin, etten saa nukuttua kun supistelee. Seurailin tilannetta ja totesin, et viiden minuutin välein melko tuntuvia. Olihan niitä jo edellisenä päivänä tullu parinkin minuutin välein, mut ei niin kipeitä. En sit saanu enää unta, mut kärvistelin sängyssä kuitenki. Yöhoitaja tuli sit laittaa käyrille puol seiskan jälkeen, ja totesin supistusten sattuvan niin paljon, et oli saatava kaurapussi mahalle ja selkään, et pystyin makaamaan siinä. Sen jälkeen en enää pystynyt makaamaan, enkä edes istumaan, kun supistukset koveni niin, ja aamupala menikin seisaallaan edestakas tallustaen, kun en pystyny supistusten aikana olemaan paikallani. Kätilöopiskelija, joka tuli aamuvuorolaisen mukana synnytykseen mukaan, toi mulle tens-laitteen, jonka voimin kestin jotenkin, ja lisäks pidin kaurapussia mahalla, kun supistukset yltyi ja piti odottaa lääkäriä. Lääkärin tullessa puol ysin jälkeen totesin ekana, ettei ainakaan Cytotecia! Lääkäri nauroi, et taitaa homma edistyä, ja olihan se neljä senttiä auki, kanava hävinnyt ja vauva laskeutunut! Eli saliin! (Ja vihdoin tiesin saavani ilokaasua. )
Soitin sit miehelle, et kiva jos tulis pian, kun pääsen saliin, niin se olikin sit hurauttanu vartissa sairaalaan, ja meiltä sellanen melkein 30 kilsaa matkaa ja kaupungin läpi kans. Se oli ihan henkihieverissä tullessaan saliin, ku luuli et oli vauva jo tulossa. Ja mä keinuttelin tyytyväisenä ilokaasuni ja tensin kanssa keinutuolissa. Ja oli se kaurapussi siinäkin mahalla. Olisin päässy siinä vaiheessa myös ammeeseen, mut valitsin vanhan tuttuni ilokaasun, minkä tiesin auttavan siinä vaiheessa. Mä en sitä oo käyttäny ku 30/70 suhteella, eikä mee pää kauhean pahasti sekaisin, tai tuu huono olo. Joten sillä menin taas vajaa pari tuntia. Ihmettelin, kun supistukset tuli vaan 5 min välein, mut kyllä ne tuntui kovilta ja kovenivat ja pitenivät pikkuhiljaa. Joskus 10.30 aloin olla niin kipeä, et pyysin jo pari kertaa spinaalia, mut olin auki viitisen senttiä, joten ekalla kerralla kätilö pyysi vielä kestämään. Saikin sit tilattua mulle yhdistelmän, jossa oli spinaali ja epiduraalikatetri valmiina, että tarvittaessa vois laittaa epiduraalin, jos spinaali ei riitä. Se ei kuulemma oo kovin yleistä, et saa sellasen. Sitä ennen meinas iskeä paniikki, kun supistukset oli jo niin kovia, etten kestäny, mut jotenkin selvisin ne hetket sängyllä ilokaasua imien ja vaikka spinaalin laitto tuntukin tällä kertaa vähän ikävältä, niin se oli ihan mieletön helpotus! Jalat ja tunto supistuksista hävis, mut sain maata ihan rauhassa. Ja olikohan ilokaasu käyny vähän päähän, kun olin soittanu mutsillekin, et tää on aivan ihana, ja hokenu sitä monta kertaa. Kohdunsuu oli siinä vaiheessa jotain 6 cm auki ja yhtäkkiä supistukset melkein hävis. Ensin kätilö puhkas kalvot, josta vauvan sydänäänet laski ja jouduin ottaa happea. Sitten sain avuksi oksitosiinin, jonka kanssa supistukset alko taas tulla tasaseen tahtiin, mun niitä tuntematta. Puol yhden jälkeen alko tuntua vähän painetta ja ilmoitin siitä kätilölle, mut olin vasta 9 cm auki. Sitä siinä ihmeteltiin, kun kipuja alko tuntumaan ja olisin saanu sitä epiduraalia, mut en halunnu sitä, ettei katoa tunto ponnistamiseen. Kätilö sit yritti työntää jäljellä olevaa reunaa, ja lopulta totes, et nyt me synnytetään! Ponnistusvaihe on merkattu alkaneeks 12.55, vaikka alotettiin vähän ennen, mut siinä meni jonkun aikaa, kun en tuntenu vielä kunnolla. Ja siinäkin vaiheessa vauvan sydänäänet laski alas, mut palas mun ottamalla hapella.
Ponnistelin ensin muutamat supistukset pääasiassa päähäni, siis tajusin mitä pitää tehdä, mut en löytäny suuntaa. Ja mulla oli lisäks valtava uskonpuute, et yleensäkään selviäisin siitä hommasta! Olin sängyllä puoli-istuvassa asennossa, kuten aikasemmissakin, ja kätilö yritti et pitäisin jalkoja sen ja kätilöopiskelijan kyljellä, mut roikuin mielummin sukissani. Pikkuhiljaa sit alko tuntua ja kätilö tsemppas älyttömän hyvin ja sanoivat, et kyllä se vauva siellä liikkuu, josta sain uskoa siihen, et jotain sittenkin tapahtuu! Sit muistan, et kätilö sano miehelle et soita sitä kelloa (merkki siitä, et toisen kätilön tultava huoneeseen katsomaan syntymäaika!), ja ajattelin, et kai se tosiaan on ulos tulossa! Siinä vaiheessa jotenkin aloin oikeesti ponnistamaan, kun välillä olin ehdottanu, et jos mä vaan harjottelen ja te katotte siinä. ;D Vilkasin kelloakin ja se oli jotain vähän yli yks, sillon päätin, et 13.13 vauvan on oltava ulkona! Lopulta sit vaan aloin ponnistelee kunnolla ja välähti mieleen Lilyn kertomuksesta se "muutama päättäväinen ponnistus" , jolloin ajattelin, et pitäähän munkin siihen pystyä! Kuulemma oli hiuksia ja pää jo puoliks ulkona ja kätilöiden kovalla tsemppauksella ponnistelin pään ulos, vaikka sattui ja tunsin ku repesin. Siinä vaiheessa meinas tulla hätä, mut mies nappas mua toisesta jalasta ja joku toisesta ja sieltä se poika pulpahti hurjasti repimättä ulos. Olis voinu jäädä jumiin, mut kuulemma kun jalat saatiin auki, niin tuli. Mun melkein ekat sanat olikin sit että mä selvisin!!! Ja poikakin itki melkein heti, eli oli kunnossa.
Fiilis oli ihan mieletön, kun poika makas siinä jalkojen välissä ja sain sen syliin ja tajusin, et mä tosiaan selvisin siitä. Siinä vaiheessa oikeesti tajusin, miten paljon olin pelänny ja miten vähän uskonu itseeni... Ja siks tuli sellanen olo jo siellä salissa, että ehkä tänne vielä palataan. Yks tikki tuli ja sitäkin ne mietti, et tarviiko laittaa. Repeämä ei oo ollu kipeä ja olisin voinu lähteä vaikka samana päivänä kotiin. Mieletön kokemus siis, annoinkin synnärille palautetta, et ihan kymppi! Ja sit vielä kun oltiin siellä huoneessa, se pelkopolin ja mut vastaanottanu kätilö tuli hoitelemaan vauvan ja meidät osastolle, kun varsinainen joutu lähtemään, ja vielä osastolta lähtiessä halas meitä molempia. Et ei paremmin olis voinu mennä. Synnytyksen hoitanu kätilö kävi viel seuraavana päivänä juttelemassa ja sano, et tosiaan ei ollu sellasta vaaraa jumittumisesta, ku mulla edellisessä, et vaikka tuntu, et meinas jäädä, niin ihan ok se sit tuli. Mut oli se hyvä, et käynnistettiin ajoissa.
Nyt toi Ihana Pieni Rakas on kyllä kruunannu kaiken, siis mun mittapuulla hankalan/raskaan raskauden, sen etten jostain syystä osannu siitä nauttia jne. Ja oli ihanaa, kun mieskin pääsi tällä kertaa kylvettämään pojan ja nauttimaan niistä ensihetkistä vauvan kanssa yms. Kun viimeksi poika vietiin vaan juosten pois ja sitten lastenosastolle kahdeksi vuorokaudeksi.
---
Ja tähän nyt korjaan sen verran, kun tossa yhtenä iltana pohdin asiaa ja kyselin mieheltä, niin kuulemma olihan se kätilö taas kiskonut vauvaa ulos päästä ja korvista ja kätilöopiskelija kädestä, eli ei se ihan plumpsahtanut sieltä tälläkään kertaa... Ja neuvolantätikin totesi, että mitä hän oli papereista lukenut, niin repeämistä päätellen on täytynyt vähän kiskoa ja olla tiukassa. Mutta onneks tosiaan ei tullu vaurioita, kummallekaan!
Ja kestoista; avautumisvaihe laitettiin alkaneeksi klo 6.30 (oikeesti jo supistukset alko siinä viiden jälkeen) eli vajaa 6,5h, ponnistusvaihe 14min (sekin oikeesti ehkä 20 min? mut alku oli niin turhaa säätämistä
) ja jälkeisvaihe 6 min. Pisteitä poika sai 9/9.
Paljon onnea
ShootingStar Prinsessasta! :heart: Oli jotenkin samantyylinen synnytys sulla, tutunkuuloinen lukea.
Onnea tännekin
eskapismi! Ja kiitos linkistä, oli ihana lukea kertomuksesi.
Tsemppiä kaikille loppumetreille ja varsinkin
LittleEternal, toivottavasti saat jonkun mukaan synnytykseen!!! Ja miehesi kotiin sairaalasta.
Ja
syli sauno nyt urakalla ja nauti, kun sitten synnytyksen jälkeen ei heti pääse.
Hyviä vointeja kaikille!
Jokohan
Toukokuuntyttö on saanut tytön syliin...? :heart:
Bambiina & Pieni Rakas 2vkoa =)