***TOUKOKUUN TOIVOTUT 2008 kesäkuussa***

  • Viestiketjun aloittaja weiss
  • Ensimmäinen viesti
Kirsikkatomaatti: Tuota ovat monet muutkin sanoneet et ite ja vauva sais paremmin nukuttua kun oisivat eri huoneissa...mut mun yli hörhön ei siihen kannata lähteä kun muuten mun pitäs juosta toiseen huoneeseen saakka tarkistamaan sitä hengitystä :ashamed:

terve vaan kaikille jotka pitkästä aikaa täällä on pyörähtänyt ja Weiss :hug: meillä esikon kanssa oli alussa sama rumba
 
Ani 79,

Kiva kuulla kommenttii Manduca repusta...kun tilasin sellaisen...ja odotan innolla kipeiden käsieni kanssa sitä ;) ...mulla on liina käytössä...mutta tuntuu niin hiostavalta...toivottavasti reppu on vilpoisampi...

Mie soitin tänään neuvolaan, kun tuo tytyn kasvu ja ravinnon riittävyys huolestuttaa...vaikka onkin kolmas lapsi :ashamed: ...torstaiksi sain ylimääräisen ajan, vaikka neuvolatäti ( sijainen) hiukan ihmetteli, et mitä mä hätäilen...sanoin, etten saa mielenrauhaa jos en saa tytyn painon nousua selville :kieh: ...täti ajatteli, et pakko toi hullumamma on tänne päästää...tai se tulee väkisin :LOL: ! Tyty on lisännyt vaan puklailua ja on aikas känkkä päivisin...yöt menee hyvin...ajattelin, et jos rukka ei saa tarpeeks maitoo :/ ...no se selviää torstain!!

Yösyötöt, syötin edellistä lastani vielä 5 kuukautisena kerran aamuyöstä...tyty ei syö nyt kuin kerran noin klo: 3 - 4.00 maissa ja menee nukkumaan 22 - 23.00...aamulla tankkaa useamman kerran sekä illalla.
 
Poika 04; joo ymmärrän, meillä kävi niin hauskasti että ekana yönä heräsi sen pari kertaa syömään ja edellisyönä vasta aamu kuudelta. Tuuriahan tämä, mutta katsotaan miten seuraavat yöt menevät. Ainakin tästä on ollut helpotuksena se, että kun sitten herätään syömään niin hetkessä olen itse pirteämpi. Yleensä heräsin joka tuhinaan ja puhinaan ja laitoin tuttia yms, vaikka ei varmaankaan olis tarvinnu. Nyt sitten nämä yöt on olleet ihan luxusta kun unen laatu on huomattavasti parempaa ja päivällä on ihan eri ihminen.
 
Ani79, sama täällä noiden vaunujen kanssa. Ajattelin että sitten teen pitkiä vaunulenkkejä ja kun vauva nukkuu ulkona vaunuissa, niin voin esikoisen kanssa tehä kaikkee jne. Eipä onnistukaan. Ei usein viihdy edes liikkuvissa vaunuissa.
 
Ai niin aattelin kertoa josko tästä olis apua turhiin raivareihin; meillä oli ennen unet epäsäännöllisiä ja välillä raivareita kun meni överiksi. Sain neuvolasta hyvän suosituksen max 2h kerralla valveilla olo aikaa tämän ikäiselle - ok. Rupesin sitten vähän elään kellon kanssa ja laittelin tyttöä unille "ennen aikaisesti" ja nyt on lähtenyt mukavasti toimimaan. Nukkuu pitkät päikkärit kerralla n. 2-3 h ja valveilla olo sujuu ilman rähinää.
 
Moi!
Täällä oli puhetta rokotuksista.. Meidän poika pääsi selllaiseen rokotetutkimukseen jossa tutkitaan meningokokki b rokotetta.. Sai sen viikko sitten kun oli tasan 2kk. Samalla kertaa sai pneumokokkirokotteen ja sen yhdistelmärokotteen minkä yleensä saa 3kk neuvolassa.. Ei ollu hauska katsoa kun pistettiin 3 rokotetta kerralla.. Pari päivää itki kivusta ja kuumettakin oli 38,5. Onneksi suppo auttoi. Kuumetta olis pitäny mitata viikon ajan, mutta jäi pariin päivään, koska poika alkoi itkemään joka vaipan vaihdolla kun pelkäsi vissiin, että taas mitataan kuumetta tai laitetaan suppo. :'(
Jätkänen viihtyy hyvin rintarepussa, rattaissa huonommin..
Hyvin meillä kannattelee jo päätään, myös käsistä ylös vedettäessä.
Yöunista: aluksi nukkuu pidemmän pätkän n. 5-6h ja sit aamuyöstä tankkaa pari kertaa. Nukutaan aamuisin aika pitkään noin klo 10 kun tyttöä ei saa nukkumaan ajoissa. Uhmaikäisenä kun haraa vastaan joka asiassa..
Mites teidän lapset on alkanu vierastamaan? Meidän poika kun on jo nyt 2kk alkanut parkuun tuntemattomien sylissä. Siis sukulaisten, jne.. Vain isi ja äiti kelpaa. Muistelisin et tyttökin oli 2kuisena samanlainen ja sit 8-10kk uudestaan..
Maidontulosta ei täällä tartte murehtia, paitsi siitä, että sitä suihkuaa liikaa.. Poika vetää sitä henkeensä melkein joka imetyskerta, eli joutuu yskimään, jne.. Ja ilman liivinsuojia on turha mennä minnekkään. :/
 
Hip!

Täällä mökkeillään, ihanaa! :) Piti kuitenkin tulla pikaisesti vilkaisemaan mitä täällä puhutaan ;)

Korvikkeista: Kokeiltiin täällä mökillä ekaa kertaa jauhemaista Nannia ja mitä ihmettä? Se ei vaahtoa lainkaan pullossa kun poika juo, joten ilmavaivatkin väheni lähes kokonaan!! Ihan käsittämätöntä, miksei kukaan oo vinkannu tuollasesta?? Meillä ku tavallinen valmis korvike rupeaa jossain vaiheessa syöttöä vaahtoamaan pullossa (vaikka on aventin pullot) ja ilmeisesti siinä on menny sen verran ilmaa masuun että on tullu ilmavaivoja (eivät tosin ole huudattaneet juurikaan). Eikä tuon jauheen käyttö ollutkaan niin hankalaa kun olin ajatellut aiemmin, joten siirrytäänkin nyt kokonaan siihen :)

Vellit: En oo minäkään tajunnu että sellasia vois antaa... Mutta korviketta menee edelleen se 800-900ml vuorokaudessa, joten ei ehkä vielä tarvikaan. Voinen kysellä asiasta neuvolasta perjantaina. Tai, tuskinpa siellä osataan siihen mitään sanoa...

Neuvolasta: Meillä seuraava neuvola perjantaina (ns. 2kk neuvola). Tähän mennessä ollaan käyty neuvolassa 1,5-2 viikon välein, mutta tuon seuraavan käynnin jälkeen sit vaan kerran kuussa. Rokotukset annetaan kaikki sitte kolmen kuukauden iässä, myös rotavirusrokote. Toivottavasti muistan nyt pyytää sen reseptin mukaani kun viimeks unohdin... :|

Kakka täälläkin vihreää; johtunee korvikkeen antamisesta ja ilmavaivoista. Nyt kun ilmavaivat on vähentyneet tuon jauhekorvikkeen myötä niin kakkakin oli heti hieman keltaisempaa.

Vauvan iän olen tähän asti laskenut viikoissa, mutta nyt kun tuli 2kk täyteen, niin ajattelin ruveta laskemaan kuukausissa.

Muuten meillä on kyllä melkoisen tyytyväinen vauva täällä. Naureskelee ja tykkää kun viihdytetään. Viihdykkeeksi käy mikä vaan: jonkun sormet, helistin, ikkuna... Ja täälläkin tykätään kun lauletaan tai tanssitaan :) PMMP:n Puuhevosen tahdissa on tanssahdeltu ;) Mutta kyllä meilläkin melkoinen sylikissa on. Parhaiten viihtyy kun saa olla jonkun sylissä. Joskus kyllä itsekseenkin.

Jatkan mökkeilyä, kivaa viikon jatkoa kaikille!! :)

naukuri ja poika 2kk (tänään)
 
Böö-78: Me saatiin kans kutsu tuohon meningokokki b-tutkimukseen, mutta ei olla vielä osallistuttu. En tiedä halutaanko osallistuakaan... Jotenkin en haluis, että pistellään mitään ylimääräsiä. Kun tuleehan noita rokotuksia muutenkin aika paljon. Äh, en osaa päättää ja kohta pitäs, kun eka rokote annetaan 2kk: iässä ja poika nyt tasan 2kk. Onko muut osallistuneet, kokemuksia? Tai joku muistaakseni oli osallistunut..?
 
Meille tuli kanssa tuo kutsu tohon meningokokki-tutkimukseen. Mä olen niin onnettoman säikky kaiken kanssa mikä koskee aivokalvontulehdusta. Mulla itsellä oli se ku olin 5 kk vanha ja se on ollu mun vanhempien elämien tuskallisinta aikaa. Joten en oikein osaa päättää haluanko sen rokotuksen vaiko enkö, koska en pidä et pikkusta piikitetään niin monta kertaa ja sitten JOS siinä on edes 0,001% mahdollisuus saada a-kalvontulehdus. Noup, en tiiä, kumpi parempi. Pitää vissiin keskustella niiden tutkimushoitajien kanssa ja sit tehä päätös :|
 
heissuli vei kaikki ihanan rauhallinen hetki päivässä..pikkunen on pikkutirsoilla ja isompi isänsä kanssa ulkona..Korvat lepää.

Onpas Edla-mammaa vauvelina kokeiltu..varmasti miettii kyl tarkkaan omansa kohdalla kun on tuollanen itsellä takana :| mutta onneksi olet selvinnyt ja nyt itsekkin jo mamma olet. Jännä oikeestaan ajatella et mekin ollaan oltu tollasia söpöläisiä :eek: mä oon aika tasantarkkaan 28 vuotta sitten ollut samanlainen kun kasperi nyt itsekkin kevään lapsia.

jaa maitoautotilaus kuuluu taas...ja pullo lakko jatkuu muuten..on joutunut mamma imettämään sellasillakin paikoilla missä ei oo ennen "uskaltanut" mut pakkohan se on toisen eteen tehdä uhrauksia.. :D :D Ihan oikeesti mä oon tosi kaino tällasissa jutuissa :snotty:
 
Mulle tuli mieleen tälläinen kysymys;

Onko muilla tälläistä eli, jos olette vaikka kylässä ja vauvanne kitisee/itkee esim.masuaan tai väsymystä ja itse haluaisitte saada vauvalle hyvän mielen ja hiljaiseksi,
niin joku vieras tulee ja ottaa hänet syliinsä, että sinä saat esim. levätä ?
Mulle ainaki nousee suuttumus pintaan siitä! Mutta olen ns. kiltti enkä viitsi kieltää muita :ashamed: Ja se vasta ärsyttääkin! Toki omalle äidille/siskolle uskallan sanoa mutta tänäänkin miehen mummo halusi välttämättä ottaa tytön kun itki ilmavaivoja vaikka itse olisin hänet mielelläni itselläni pitänyt!
Ja muutenkin aina kun vauva itkee haluaisin itse olla se ketä häntä pitelee ja rauhoittelee.
 
majj mua suututtaa jos tietyt ihmiset tekee noin. Muuten ei haittaa vaikka joku muu rauhoitteliskin, mutta sitten on sellaisia joiden en haluais niin tekevän. Suurin osa näistä miehen sukua, joita en itsekään niin hyvin tunne, vauva vielä vähemmän. Omat sukulaiset saa sylitellä milloin ja miten haluaa, mua ei haittaa saada pientä taukoa välillä.

Hassua miten pieni maailma on, tajuttiin just että summer81 ja minä oltiin ala-asteella hyviä kavereita ja asuutaan nykyään parin kilometrin etäisyydellä. :D
 
majj mua arsyttaa tuo ihan sama. miehen sukulaiset harrastaa tota. ne ei aina edes kysy lupaa vaan ottaa toisen multa tai vaunuista. olen niin kiltti, etta mun on vaikea aina kieltaa, varsinkaan kun kieltoja ei uskota. sitten saan kulkea perassa pyytamassa vauvaa itselleni, kun nama sukulaiset yrittavat opettaa vauvaa olemaan sosiaalinen. voi hyva luoja sanon mina.
 
edla-mamma: hui, onpa sulla ollut kokemus! :eek: Taisi vaan vahvistaa sitä et ei taideta osallistua... Ja onhan sekin kurjaa, jos joka piikin jälkeen tulee jotain oireita ja kun niitä piikkejä annetaan aika monta.

summer81 ja marmotta: olipa teillä hassu sattuma! :D Nythän te voitte ruveta vaihtamaan vauvakuulumisia ihan livenäkin :)

Weissille suuri :hug: ja voimia!!

Majj: meillä vauvaa on pyöritelleet vasta ihan lähisukulaiset eli isovanhemmat ja heidän annan kyllä mielellään rauhoitella vauvaa. Mutta vois olla et jos muut alkais nykimään kaveria vaunuista ja hösäämään, niin hermot menis. Enkä mäkään varmaan "kehtais" sanoa, että näpit irti...
 
Huomenta! :flower:

Neuvolassa käyty eilen ja nyt siis 8 viikon iässä painoa on n.5,3kg (3,8kg) ja pituutta 58cm (51cm). Kuulemma todella sopusuhtaisesti kehittyvä vauva eikä ollenkaan liian laiha niin kuin monet ovat väittäneet :kieh: Lisäksi Nirppu sai ylimäärin kehuja niin fyysisestä kuin henkisestä aktiivisuudestaan ja kuulemma tämänikäiset eivät yleensä osaa "keskustella näin älykkäästi" kuin meidän pieni nuppumme :heart: Äiti sai taas vähän aihetta rinnan pörhistelyyn :D Seuraava neuvola onkin vasta 6.8. eli kuukauden päästä! Saas nähdä kuinka monta kertaa soitan tai ravaan siellä painoa mittamassa :ashamed:

Pullolakko vaihtui meillä totaalikieltäytymiseksi eli nyt mennään ihan täysimetyksellä! Maitoa tulee niin että suihkuaa ja kun vauvan paino kasvaa niin parempi lopettaa pullon tuputuskin, kuulemma. Kävi kyllä mielessä, että josko aika ajoin kokeilisi pulloakin, koska muutenhan vauvaa ei voi jättää ruokakauppareissua pidemmäksi aikaa isälleen :/ Taitaa kuullostaa vähän itsekkäälle, mutta oisihan se kiva lähteä vaikka joskus muutamaksi tunniksi yksin jonnekin tuulettumaan ja isä voisi antaa pullosta sapuskaa.. No, vauvan ehdoilla mennään joten turha tällaisia on miettiä liikaa!

Vieraiden sylittely Meillä Nirppu saa mieluusti mennä vieraisiinkin syleihin, mutta eipä hän siellä ole toistaiseksi kauheasti viihtynyt :whistle: Äitiä itkee ja vasta mamin sylissä rauhoittuu.. Harmitti kyllä, kun oma äitini yritti Nirppua pitää sylissä ja toinen alkoi heti itkemään! Uskon, että vauva vaistoaa esim. epävarmat otteet ja alkaa sitten itsekin pelkäämään. Muutama ystäväni, joilla myös on pieniä lapsia, ovat kyllä saaneet häntä sylitellä.
Tosin enpä minäkään taitaisi tykätä, jos joku "ilman lupaa" lapseni ottaisi esim. vauvuistaan syliin..

Mutta nyt pitää kiiruhtaa aamulenkille - pieni pilkkii siihen malliin, että uni tulee! Menen tänään kampaajalle ja miehen pitäisi pärjätä Nirppusen kanssa kaksin ;) Onneksi olen kuitenkin vain 500m päässä niin saavat tulla vaikka sinne tisuttelemaan, jos nälkä iskee!

Mukavaa päivää kaikille,
Carmen ja Nirppu
 
Vautsi mikä sattuma tosiaan et kaverukset on löytänyt täältä toisensa...ihana juttuhan se on =) Onnea siitä teille kamusille

Carmen määkin pörhistelin eilen rintaani neuvolassa kun kehu Kasperin taitoja ja puhetta :D kyllä äidin ylpeydellä ei ollut rajoja ...meilläkin mennään täysimetyksellä kun pulloakasperi ei huoli ja et oo yhtään itse keskeinen, mä ajattelen ihan samalla tavalla..esim tahtoisin salilla rueta käymään yms...ois hyvä hädän iskiessä jos pullo kelpaisi..

Mää oon mielissäni jos sukulaiset/ystävät tahtovat sylitellä vauvaa...mut ikävä kyllä aika vähästä on kiinnostus muilla paitsi isovanhemmilla ja tädeillä....

 
Carmen eipä toi nyt kovin itsekkäältä kuulosta, jos omaa aikaa haluaa muutamaksi tunniksi!! Ja hyvä se on miehenkin oppia ottamaan vastuuta vauvasta, olemalla ihan kaksistaan!!! Saa sitten isäkin isä-tyttö juttuja!! Vahvistaa vaan isän ja vauvan suhdetta.. tää siis vaan mun mielipide! Mutta tosiaan, voithan kokeilla antaa rintamaitoa pullosta aina silloin tällöin, niin ei tarvii korvikkeiden kanssa pelehtiä, kun kerran maitoa tulee!!!

Meillä vieraat on ottaneet pojan syliin, kun ovat ensin kysyneet että saako ottaa!! Eli omin lupineen eivät poikaa syliin ota. poikkeuksena mun äiti, joka on vähän liiankin aktiivinen... Kun oltiin porukoilla hän otti Matiaksen syliin jo aamu viideltä syötön jälkeen!!! Ja kun kolmena aamuna noin teki, niin rytmi oli taas hiukka hukassa.. me kun yleensä jatketaan aamusyötön jälkeen unia!!!

Yösyötöistä ollaan menty nyt kaks yötä pelkästään yhdellä syötöllä.. oon laittanut yhden inahduksen jälkeen tutin suuhun ja poika on jatkanut hyvin uniaan. Viime yönä söi yhdeltä ja sen jälkeen aamulla seitsemältä!! Ja vähänkö mamma oli tyytyväinen ku sai nukkua!!! Mä kanssa heräilen vähän liian helposti vauvan inahduksiin ja taidan tarjota pulloa liian helposti.. Poika kun kasvaa tosi nopeaa, nyt painoa oli tullut kotivaan mukaan 400g viikossa!!!

Mä sekoilin vähän päivissä.. Huomenna vasta neuvolalääkäri. Tänään siis saa kaikessa rauhassa touhuta pojan kanssa!!!

summerilla ja Marmotalla kävi kyllä hauska sattuma!!!!

 
huomenta :wave:
sylitelystä kyllä mä annan vieraitten syliin tai ei ne vieraita ole vaan tuttuja,nuppu ei vierastele kovasti juttelee ja naureskelee.

täällä on kanssa yksi ylpee äiti kovasti on kanssa lääkäri/neuvola kehunut kehitysta pitää niskaa jo hyvin on jo muutaman viikon pitänyt,kovasti keskustelee ja jopa laulaa mukana kun laulan nupulle.

meille tuli kanssa kutsu sinne tutkimuksiin en osalistunut kun muutenkin kaikenlaista vaivaa tässä ollut en halua mitään ylimääräisiä kipuja enään.

ripuli jatkuu ja myös huono syöminen tänään on varmaan lähettävä sairaalaan tällä kertaa joutuu varmaankin osastolle kun on kestänyt 4päivää.
nyt on surupuserossa ja vähän jopa pelottaakin.
mutta lääkäri kyllä sanoi normaali ripuli voi kestää jopa viikonkin, toivottavasti ei ole rotavirusta :ashamed:

ja mulla on nyt toinenkin silmä tulehtunut en kestä enään tätä sairastelua :headwall:

nuppu9vko

joo ei todelakaan ole itsekästä pyytää omaa aikaa että pääsee vähän tuulettuun kodin ulkopuolelle se piristää kummasti ja taas jaksaa touhuta vauvan kanssa.
mä en ole pystynyt isälle viälä jättää kun on niin paljon töissä. mutta onneksi äiti asuu 500m päässä niin olen muutaman kerran vienyt pariksi tunniksi hoitoon ja hyvin on pärjännyt.
 
Moi!!!
Meillä' on vedetty yö hyvin unta. Vähän jännitin että kuinkahan käy sen rotan takia. No, nukahti kymmenen-yhentoista välillä ja heräs ennen seiskaa syömään. Sitten nukahti taas ja nyt heräilee. Oisinpahan saanu oikein pitkät unet, mutta tuo esikoinenhan herää ajoissa.
carmen, ei yhtään itsekästä minusta. Samanlailla ajattelen minäkin. Ja pullosta saa aina kun olen kaupoilla tai jossain esikon kanssa. Saahan tuo pullosta muutaman kerran päivässä muutenkin.

Nyt kutsu käy!
:wave:
 
Onpa tosiaan ihana satuma summerilla ja marmotalla :D

poika Nyt kun mainitsit niin eipä meilläkään muuten moni ole osoittanut edes kiinnostusta ottaa vauvaa syliin... :/ Mies tuossa tosin arveli, että eivät uskalla edes pyytää ettei "naarasleijona" ärjäise pitämään näppejään erossa vauvastaan :LOL:

birdien pikkuinen kasvaa siihen malliin että huh :D Kateellisena lueskelen, kun minä se täällä aina vaan stressaan tuosta Nirpun painonkehityksestä, vaikka siis ihan normaalia onkin :ashamed: Olen tainnut oppia mallin äidiltäni, joka on aina ollut tuputtamassa ruokaa ihan liikaakin!
Onko muuten niin, että korvikkeella olevat vauvat saavat painoa paljon enemmän kuin rintamaidolla olevat?

Mutta nyt pihakalusteita putsaamaan, jos vaikka saisi ristiäisvieraat olla ulkona sunnuntaina B)

C
 
nuppu paranemista teille sinne!
sylittelysta siis ei minua muuten haittaa, mutta kun miehen suku ns. omii vauvan. Kun tulemme kylaan saan ruinata neitoa takaisin kun ovat ensiksi kierrattaneet joka ikisella piti vauva siita tai ei. ja tosiaan kavivat kerran herattamasta vaunuista paivaunilta, ilman lupaa. Kun halusivat sylitella.
 
Carmen,

Minä kanssa ihmettelen, et onpa nuo toisten vaavit kasvaneet vauhdilla...meijän tyty on tosi pieni...ei varmaan saavuta edes 5 kiloa 2 kuukauden iässä :( ...mulla on huomenna ylimääräinen punnitus neuvolassa, halusin itse! Pelkällä tissimaidolla on menty tähän asti...mutta tyty on kova pulauttamaan...enpä tiedä saako korvike vauvat enemmin painoa :/ ...
Mukavaa päivää kaikille ja tervetuloa uudet =)

Matamimimmi68 ja peikkotyttö 6vkoa 4pv :heart: :heart:
 
Siis jos en ihan väärässä ole niin korvikevauvat YLEENSÄ ei tietenkään aina saavat painoa enemmän ja nopeemmin kun täysimetetyt....onhan korvikkeen koostumuskin erillainen..korjatkaa jos ihan metsässä olen..

mulla alko menka imetyksestä huolimatta voihan peeveli sentäs no jospa se tasaantus nopeesti omaan rytmiinsä...eikä vuotas montaa viikkoa ja vähän väliä...on vähän taipumusta moiseen...ja en sen takia tosiaankaan meinaa hankkia mitään hormooni pitoista ehkäisyä
 
meilla tytto taysimetetty ja painoi 10 vkon iassa 5780. mutta tama onkin sellainen ahnuri ruoan suhteen. muuten samoilla linjoilla pojan kanssa tuosta korvike/paino asiasta

keilla muilla ristiaiset nyt tana viikonloppuna? Meilla saa tytto siis viimein virallisesti kasteessa nimen. :heart:
 

Yhteistyössä