Toukokuun Tömistelijät 2016 *Tammikuussa*

Pirpana mun mielestä vanhanaikaista tietoa ja vauvan kokoon vaikuttaa enemmänkin perintötekijät :) Eikä siis tarkoitus teilata kenenkään tietämystä, mutta nämä on näitä vanhan kansan uskomuksia mun mielestä :) meillä esikoinen oli tosiaan 4400g ja 53cm :) korostan, että ei ole tarkoitus loukata. Toisaalta se pienempi vauva on helpompi ponnistaa ulos :)

Hei siitä tuli mieleen, että mitä vanhan aikaisia lapsen kasvatus ohjeita te olette saaneet omilta vanhemmilta?

Itse sain kuulla, että vauvan jatkuva sylissä pitäminen lellii vauvan pilalle ja että jos on syliin vauvan heti, kun itkee niin tottuu siihen ja alkaa komentamaan jatkossakin ottamaan syliin. Myöskin tiheällä tissillä oleminen on pahasta, niin kuin viereen nukuttaminen. Vaippaa ei myöskään saisi vaihtaa, niin että nostaa molempia jalkoja vauvalla tai tulee kampura jalat :D mitä kaikkea nyt näitä vielä sitten oli :D
 
Täältä vielä yksi taustailija ilmottautuisi joukkoon. Oon siis lukenut viestejänne alusta asti, mutta en ole saanut aikaiseksi alkaa itse kommentoimaan. Kolmas lapsi meille tulossa ja l.a. 12.5.

Mitä liikuntaa te ootte pystyneet harrastamaan? Mulla on rajoittunut liikkuminen kävelylenkkeihin ja kuntosaliharjoitteluun. Tosin kuntosalillakaan en viiti isoilla painoilla riuhtoa, eikä vatsalihaksiakaan voi toki tehdä kuten ennen. Ja aika herkästi tulee sellainen väsynyt ja voimaton olo, mitä ei ollut alkuraskaudessa. Ehkä se on vaan huonoa kuntoa :D Aloin myös rautalisää syömään, jos se vähän hemoglobiinia nostais. Hirvittää tuo painonnousu, kun viimeksikin oli tullut 600 g/viikko! Vaikka siis sokeritonta tammikuutakin olen tässä viettänyt. Saapa nähdä mitä vaaka näyttää toukokuussa ja eniten kyllä hirvittää, ettei nyt vauva kasvais mahdottomasti, että sen sais vielä alakautta synnytettyä kohtuudella...

Mä oon ajatellut jäädä äitiyslomalle vasta huhtikuussa, enkä hae varhennettua, vaikkakin tuo lakimuutos on uhkana. Jotenkin tuntuu siltä, että kun oon kerran työnantajalle päivän ilmoittanut, en viiti sitä muuttaa, ellei sitten terveydellisistä syistä täydy jäädä pois aiemmin. Mutta kyllähän siinä lomapäiviä menettää... Joku kyseli, kauanko on aikomus olla pois töistä ja mun kohdalla se on todennäköisesti niin, et vauva on 9 kk ja sitten mies jää hoitovapaalle :)

Longo 25+0

*muoks* hymiöt ei näkyny, niin piti laittaa uusiksi :)
 
Cristal3 me ollaan saatu olla molempien vanhempien ohjeilta onneks ihan rauhassa. Asuttiin sen verran kaukana sukulaisista esikoisen ollessa vauva, lähinnä jostain röyhtäyttämisestä ja nukutus asennosta ollut anopin kanssa vääntöä :)

Tervetuloa longo
Täällä ihan vaan päivittäin tunti kävelyä ja kevyttä kotijumppaa satunnaisen salilla käynnin ja uinnin lisäksi. Tuskin tulee enää montaa kertaa käytyä noissa kun tuntuu ettei kunnolla oikein jaksa. Ehtiihän sitä sitten kesällä jatkaa :)
 
Iltoja kaikille. (Tai aikaista aamua sinne suomeen)

On tämä kaksplussan palstalla vähän jäänyt kun facessa tulee kirjoiteta paljon ja nyt on ollut muutenki mullistavia hetkiä täällä Kanadan päässä.
Lukemassa olen käynyt silti ja yritän kirjoitella myös kun tulee mahdollisuus.
Ai, ja tervetuloa uusille!

Mutta siihen omaan napaan. Eli rakenneultrassa on käyty useampi viikko sitten ja tosiaan tämä löydös muutti paljon asioita.
Vauvalla on löydös sydämessä ja riski Down lapseen on suurempi. (Aiempi seulonta oli alhainen)
Kaikkea en ole ymmärtänyt mikä se on, mutta tutkintaa vaatii kun vauva syntyy. Genetiikan klinikalla kävimme viime viikolla ja riski Down lapseen on edelleen pieni mutta ei pois suljettu. Punktioon emme enää halunneet suostua.
Kumminkin tämä muutti omaa tilannettani niin kovin paljon, sekä toki muun perheen, että teimme jo heti ultran jälkeen päätöksen että palaamme suomeen.
Haluan olla siellä ja ymmärtää mitä tapahtuu ja missä. Vaikka hoitaja olenkin, ei ihan kaikki nämä lääketieteen termit hoidu englanniksi.
Ja tosiaan laskettu aika on muuttunut 31.5
Tyttöveikkaus
Ja sairaalaksi muuttui nyt oys.

Ihana päästä omaan kotiin. Meidän onneksi me ei koskaan olla taloa siellä myyty vaan se koti on siellä odottamassa. Toki tässä vauvakamojen hankinnan tiimissä tarvii myös alkaa haalimaan huonekaluja.
Vuosi ja 3 kk reissua takana ja enää 10 päivää edessä, silloin lähtee lento kohti Oulua, mutkien kautta.
Mies jää vielä tänne kanadaan hoitamaan muut asiat kuntoon ja tulee sitten maaliskuussa perästä.
Sanoin miehelle juuri, että nyt tiedän miltä tuntuu olla samaan aikaan surullinen että äärettömän onnellinen. Surullinen en ole että lähden täältä, siitä kyllä että tänne jää muutama hyvä ystävä mutta samalla saan takaisin ne omat parhaat ystäväni, perheen, kaverit, ihmisiä, oma koti. SAUNA!
Muutenkin kun on itkuherkkä ihminen ja siihen lisätään raskaus ja hormoonit ja tämä niin olen varmaan itkenyt enemmän ku ikinä.
Vuoden edestä kyyneleet varmaan valutettu jo nyt.

Mutta siis, onnellista aikaa, huolta ja surua on mahtunut näihin hetkiin sitten tammikuun alun. Halusin kiireellä lähteä itse lasten kanssa ettei vain raskaus olisi esteenä pitkälle lennolle.
Mutta kuulemisiin ja tsemppiä kaikille raskauksissa ja kolotuksissa!

Buam
 
Henttis: aikamoisia ohjeistuksia :D

Buam: jaksamisia sinulle paljon vaikeiden tilanteiden keskellä. Toivottavasti asiat järjestyy parhain päin :)

Tervetuloa myös longo :)

Täällä ollaan hormoonimyrskyjen parissa. Pitkään olin paljon tasaisempi ja rauhallisempi, mutta nyt olen tullut vielä herkemmäksi kuin ennen :unsure: Loukkaannun miehen sanoista ja käytöksestä esimerkiksi tosi helposti. Jotenkin kaipaisin enemmän ymmärtämistä, rakkautta ja huomiota :oops:

Cristal 26+5
 
Voimia sinne buam!

Pirpana
mulle ainakin neuvolassa sanottiin eka että kohtu pieni symmetrinen pallo keskellä. Vähän kun vauva liikahti muuttui se vinoksi niin että yläreuna on vasemmalta selkeästi korkeammalla. Vauva majailee muutenkin vasemmalla kun selällään ollessa koko vasen puoli kova ja oikealla pehmeää ja tyhjän oloista.
Ja tuosta hengittämis ongelmista ihan sama juttu. Vaikka maha tuntuu pieneltä niin isohan se kohtu on joten sisuskalut ilmeiseti painaa keuhkoja. Mitään ei kyllä huvittaisi lattialta turhaa nostaa..

Mimmi & möhkis 25+2
 
Pirpana noi vaivat kuulostaa liiankin tutulta :cautious: Joutuu etsimään asentoa ja hengittämään syvään monta kertaa jos on makuultaan ja hyvää asentoa ei meinaa löytyä. Mutta niin kuin sanoit.. Hyvän tovin saa tässä vielä odottaa ja ei olo ainakaan helpota viikkojen myötä :X3:
 
Henttis ihanan pieni pallo :)

Jep tosiaan jo helmikuu! Eihän tässä ole itsellä kuin reilu 3kk enää laskettuun. Veikkaisin kuitenkin että tulokas saattaisi saapua vähän ennen la:ta (nyt kun näin sanon niin menee se 2vko yli ainakin)

Mimmi & möhkis 25+4
 

Yhteistyössä