Toukokuun tiitiäiset 2015 *tammikuussa*

Toukokuun tiitiäiset 2015



LA / nimimerkki / ikä / monesko lapsi / synnytyssairaala /sukupuoli

28.4
HSP79 / 34 / 2. / SeKS

30.4.
Matunen / 23 / 1. / JS
terp / 30 / 4. / TYKS
saima-- / 19 / 1. / LKS
SJ / 24 / 1. /
Lianne / 2.

1.5.
rapsuripsi / 24 / 2. / LKS
linkkari / 40 /1. / tays
saima-- / 19 / 1. / LKS
mutrunen / 26 / 3. / k-sks
toukovauva / 27 / 2. / MKS / Poikaolo.

2.5.
äiti3lasta / 26 / 5. /k-pks

3.5.
meva / 31 / 4. / Oys
Pieni. / 25 / 2.lapsi / TYKS

4.5.
(Laura) / 30 / 3. / KYS
Viiu / 33 /
sisko36 / 37/ 1. / satks
Mariit / 29 / 1. / Tays

5.5.
carna / 26 / 1. / KOKS
CherryCake / 25 / 2 / k-hks
mimmu222 / 28 / 1. / TAYS
Viiu / 33 / 1. / KOS / Tyttö
Tamlin/37 / 2. / Mks / poikaepäily

6.5.
taAsK / 29 / 1. / KYS
Giu / 28 /1. / KOS
Millukka / 35 / 8. / Hyas
Röntiäinen / 28 / 4. / seks
Sinpukka / / 1. / PHKS
neppisnei / 28 / 4. / SatKs

7.5.
-Hilla- / 32 / 1. / KOS /
Jonsku / 26 / 1. / TAYS
Miilu / 25 / 3. / KYS

8.5.
annasmat / 33 /4. / TAYS
viimi / 25 / 1. / KYS
Aurel / 21 / 1. / SATKS
Karmela / 37 / 3 / PS

9.5.
Jadey / 37 / 4. / ?
hömelöpöllö / 34 / 4. / satks
MurustenMami / 30 / 4. / K-hks

10.5.
Caramelo / 36 / 2. / OYS
Anime / 32 / 2. / OAS
touko2015 / 36 / 5. / PS
Hanttuliini84 / 30 / 1. / KOS
Muruli / 32 / 2. / Hkistä jokin
Odottaja2015 / 24v. / 1. / EKKS
Valkohai / 30 / 2. / Js

11.5.
ledeksi / 40 / 2. / kos

12.5.
PS / 32 / 1. / KOS
FanttiMöhkönen / 34 / 3. / KOKS
Aakku85 / 28 / 1. / TAYS

13.5.
-hali / 24 / 2. / KOS

14.5.
Vavec / 22 / toinen raskaus / js tai nkl
Oodikas / 36 / 1. / Oys
Mamma94 / 20 / 2. / Kos

15.5.
Zesi / 26 / 2. / hys
Meppim / 31 / 2. / Oys

16.5.
muumin1 / 20 (21)/ 2. / tyks
Marlin / 31 / 4. / Oys

17.5.
marrasmassu / 30 / 3. / lks /
Nalat-84 / 29 / 1. / PHKS
KasKummaa/ 30/ 1. / OYS/ ?
Vilperi / 34 / 3. / Tays
hiiaa / 29 / 3. / satks
tyynekerttu / 6. / k-sks

18.5.
Methe / 35 / 3. / nkl

19.5.
Milanen / 29 / 2. / Seks

20.5.
ananias / 39 / 2. mutta 1. yhteinen / phks

21.5.
Anukkio / 38 / 2. / TYKS
esikoinen91 /

22.5.
Minihemuli / 25v. / 1. / K-hks
K1ss4nk3ll0 / 30 / 3. / KHKS /

23.5.
HanPi / 27 / 3. / sas tai tyks
idv / 22 / 2. / ksks

24.5.
DiiDii / 22 / 1. / K-SKS
janettet / 26 / 2. / K-PKS

25.5.
Miimu8 / 36v. / 3. / Jorvi

26.5.
Tempe / 35 / 5. / phks
-tipunen- / 28 /2. / tyks
Mauva / 23 / 1. / OYS

27.5.
joa / 25 / 1. / ?
Haave / 30 /2. / K-PKS
Nennukka93 / 21 / 1. / Pkks
onnimuuli / hys

28.5.
Tiuku / 24 / 1. / Tyks

29.5.
Riida / 30 / 1. / nkl
Nannuk / 25 / 2./

31.5.
jennna / sas

??
Uniikki75 / 39 / 2. / Seks
lielikki / 28 /3. / js




Yhteensä 89 odottajaa :)



synnytyssairaaloiden lyhenteet:
Js = jorvin sairaala
sas = salon aluesairaala
kos = kätilöopisto
nkl = naistenklinikka
ps = porvoon sairaala
lus = länsi-uudenmaan aluesairaala
ekks = eteläkarjalan keskussairaala
hys = hyvinkään aluesairaala
ias = iisalmen aluesairaala
k-hks = kanta-hämeen keskussairaala
k-pks = keski-pohjanmaan keskussairaala
kaks = kainuun keskussairaala
k-sks = keski-suomen keskussairaala
koks = kymenlaakson keskussairaala
kys = kuopion yliopistollinen sairaala
las = loimaan aluesairaala
lks = lapin keskussairaala
lpks = länsi-pohjanmaan keskussairaala
ls = lohjan aluesairaala
mks = mikkelin keskussairaala
oas = oulaskankaan aluesairaala
oys = oulun yliopistollinen sairaala
phks = päijät-hämeen keskussairaala
pkks = pohjois-karjalan keskussairaala
ras = raahen aluesairaala
sks = savonlinnan keskussairaala
seks = seinäjoen keskussairaala
satks = satakunnan keskussairaala
tays = tampereen yliopistollinen sairaala
tyks = turun yliopistollinen sairaala
vks = vaasan keskussairaala


Päivitykset selvästi erottuvasti, Kiitos!


ONNEA KAIKILLE PLUSSANNEILLE, JA ONNEA JA MENESTYSTÄ RASKAUTEEN! :heart::heart::heart:

Menetyksen kohdanneille :'( :hug:

FB:n ryhmä on SULJETTU, eikä uusia jäseniä enää oteta mukaan.

Aiemmat ketjut:

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2428111-toukokuun-tiitiaiset-2015-joulukuussa/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2423925-toukokuun-tiitiaiset-2015-marraskuussa/sivu5.html#post30477441

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2419242-toukokuun-tiitiaiset-2015-lokakuussa/#post30310128

http://http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2410549-toukokuun-tiitiaiset-2015-a/

http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2411906-toukokuun-tiitiaiset-2015-syyskuussa/#post30229852
 
Viimeksi muokattu:
Uusi vuosi ja uudet kujeet :) Vähän on myöhästynyt ketjun tekeminen, mutta kiirettä pitää ja silleesti. Meille ei kuulu mitään uutta. Rakenneuä:ssä kaikki kunnossa, sukupuolta ei kysytty. Kelan laput saatu, tarttis tehä hakemukset kuntoon ja vakuutusasiat hoitaa. Sokerirasitus jälleen edessä.

Terp 23+3
 
Hyvää alkanutta vuotta kaikille! Meillä oli rakenneultra perjantaina. Kaikki rakenteet oli kunnossa, mutta sydäntä ei saatu näkyviin tarpeeksi hyvin, niin menen huomenna uusintaan. Vauva oli siis perätilassa ja kasvot minun sisuksiin päin, niin siksi sydän ei oikein näkynyt. Näkemänsä perusteella kätilö sanoi kaiken olevan kunnossa eikä epäile mitään vikaa, mutta haluaa silti katsoa paremmin. Toivotaan, että vauva olisi kääntynyt parempaan asentoon nyt viikonlopun aikana. Luulen kyllä, ettei. Mulla etenkin iltaisin ahdistaa kyljistä ja usein tuntuu, että joku steppaa virtsarakon päällä. Samat tuntemukset edelleen, joten siitä päättelisin, että vauva on samassa asennossa edelleenkin. Vaan eihän sitä tiedä ennen kuin ultrataan. Sitten oli vielä sellainen juttu, ettei vauvan koko ja viikot vastanneet enää, vaan vauva oli raskausviikkoihin nähden viikon pienempi kooltaan. Onko muilla kokemusta vastaavasta ja miten kasvu on edennyt? Huoleen ei ole kuulema syytä, vaan kahden viikon poikkeama on sallittu, mutta itsellä tietenkin heräsi huoli ja mietin, etten ole syönyt tarpeeksi hyvin jne jne. Tiedän, ettei minun tekemisillä ole merkitystä, mutta ainahan sitä päätyy itseään syyttämään kaiken kanssa. Ai niin, ja tyttö on tulossa. Tämä esitettiin meille hyvin varmana tietona niin pidin luotettavana. Äitini oli sitten töissä sanonut, niin hänen työkaverinsa olivat sanoneet, että 50% tyttölupauksista onkin lopulta poikia. Ei kait se nyt ihan noinkaan voi olla? Meillä oli vielä hyvät näkymät peppupuolelle ja kätilö näytti kuvasta sukupuolielimet jne. Että kait se nyt tyttö on? Ei siis muuten väliä, mutta en haluaisi pitää pojalla mekkoja, kun kuitenkin saadaan vaatteita etukäteen. :D


Oodikas ja "Justiina" 21+3
 
Oliko Oodikas sulla kaikki mitat sen viikon jäljessä? Mulla ainakin ultraaja sano että kaikki mitat vastaa laskettua aikaa, vaikka (en muista näitä tarkalleen) esim pää oli 20+5 ja reisiluu 21+5 eli viikon ero. Mulla taas vauveli köllii myös perätilassa ja välillä tulee potkuja virtsarakkoon... Viimekskin oli näin aika myöhäsille viikoille kunnes olikin kääntynyt. Jännä miten en ollu sitä tuntenut sitä kääntymistä vaikka vauva on siinä vaiheessa jo aika iso :p

Kyllähän ultralaitteetkin kehittyy ja ammattitaito koko ajan, en uskos että mitään sukupuoliarvioita annettais jos 50% menis pieleen. Mut eihän se koskaan 100 varmaa ole, kannattaa muistaa se. Olen kuullut että joskus kun on odotettu poikaa ja tyttö on tullut niin se on ollut niin hirmuinen yllätys ettei koko lapsi ole tuntunut alkuun omalta. Mulle ainakin luvattiin että jos ei poikaa sitten tulekaan niin tälle ultraajalle pitää lähettää synnäriltä kuva todisteeksi :D
 
Täällä kanssa käyty viikko takaperin rakenneultrassa jossa kaikki oli hyvin<3<3 Ei saatu yhtään kuvaa muistoksi kun oli naama mun selkää kohti :) isäänsä tullu ku tykkää kuvauksesta yhtä paljon ;) joten uskallettiin tehdä vaunu hankintoja yms. Sokerirasitukseen saan mennä parin viikon päästä :) Kelalaput sain pe ja vakuutusasiat pistin vireille kans :)

Jonsku ja toukka 22+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
Huh hah hei! Olipas taas aamu. Mun piti mennä ihan vaan normaaliin
neuvolaan aamusella ja sieltä sitten suoraan töihin. Ei mennytkään ihan
noin. Mulla oli proteiinit koholla virtsassa ja sitten sain jonkun liikutus-
jännityskohtauksen uudessa neuvolassa. Sen seurauksena verenpaineet
nousi. Ja neuvola ei voinut muuta, kun pistää mut sairaalaan synnytyspolille
tarkastuskäynnille. No siellä sitten otettiin uusiksi paineet, jotka
suurimman jännistyskohtauksen mentyä ohi, olivat ihan normaalit.
Ja virtsakoekin oli puhdas, kun tein perusteellisen pesun ennen virtsaamista.
Ja verikokeetkin olivat maksa-arvoja lukuunottamatta kunnossa. Ultrassa
näkyi hyvin kehittynyt vauveli ja istukan virtaukset olivat kunnossa.

Mä ehdin jo kamalasti huolestua, mutta hälytys olikin kaikeksi
onneksi väärä. Mulla on noiden maksa-arvojen kanssa ollut ennenkin
pientä kohoumaa, joten niistä en ole huolissani. Kolme tuntia meni
reissussa, mutta onneksi ei syytä huoleen. Nyt sain sitten ohjeen
mittailla kotona paineita ja virtsan proteiinista tehdään 24 tunnin
seuranta. Seurantakäynti on parin viikon päästä. Toivottavasti
sitten viimeistään saan puhtaat paperit.

Että tällainen aamu mulla tänään. Suurimman jännityksen aamulla
aiheutti varmaan se, että menin uuteen neuvolaan ekaa kertaa.
Meillä tehtiin jotain uutta aluejakoa ja siirryin uuden neuvolan asiakkaaksi.
Se nyt sitten oli jostain kumman syystä kamalan jännittävää.
No seuraavalla kerralla on sitten jo tuttu paikka, joten enää ei pitäisi
noin jännittää.

Neuvola-asioina sain kanssa Kelan paperit ja käskyn käydä sokeri-
rasituksessa. Vähän olen jo alkanut miettimään erilaisia hankintoja.
Vauva sai ekat joululahjat jo anopilta. Ja alennusmyynnistä melkein
ostin kesäpuvun, mutta hillitsin vielä itseni. Ehkä niitä vauvan
tarvikkeita voisi oikeasti pikkuhiljaa ostella.

Terveisin,

linkkari ja vappu 23+3
 
Eilen käytiin uusintaultrassa ja tällä kertaa sydän näkyi todella hyvin. Kaikki oli reilassa niin kuin ekalla kerralla kätilö sanoikin, mutta hyvähän tuo oli, että varmistettiin. On se sydän kuitenkin sen verran olennainen elin.

Kysyin myös siitä sukupuoliarvion varmuudesta ja kätilö aikoi syödä hattunsa, jos synnytänkin pojan. Hän sanoi, ettei sano sukupuolta ellei ole aivan varma eikä ole koskaan uransa aikana vielä väärää arviota antanut. Että tyttö sieltä nyt tulee ja sillä sipuli. :D

Ai niin, ja se oli paino, joka oli viikkoihin nähden alhaisempi. Siitä puhuessa kätilö totesi sen, ettei viikot täsmää, mutta jatkoi, että kyseessä on vain siro vauva eikä tarvi huolestua. (Eipä tiennyt kenelle puhui... Huolestujien epäviralliselle Euroopan mestarille.) Ilmeisesti muut mitat täsmäsivät sitten.

Mites teillä muilla liitoskivut? Mulla on aivan järkyttävät välillä. Eilen töissä olin melkein invalidi, kun en parin kyykistymisen jälkeen enää meinannut pystyä kävelemään. Kipu oli melkoista ja jatkui yön yli. Nyt vasta on helpottamaan päin. Miehän olen pienessä kaupassa töissä ja tekemistä on aina enemmän kuin aikaa. Kassalla ollaan vain, jos on asiakas ja muuten pitäisi olla siistimässä ja täyttämässä hyllyjä jne jne. Mie en pysty nousemaan enää korokkeelle, joten en ylety ylähyllyille. En voi kyykistyä, niin alahyllytkin jää oman onnensa nojaan. Käveleminen on joko epämiellyttävää tai kivuliasta eikä se kipu hellitä liikkuessa niin kuin mulle on sanottu. Istumasta ylösnouseminen on kans todella tuskaista. Mietin jo, että saikkuako tässä pitää yrittää saada, kun en oikein pysty olemaan töissä. Tai no, voin olla siellä, mutta en tehdä töitäni kunnolla. Ei ole mahdollista olla koko vuoroa vain kassalla ja siinäkin joutuu kävelemään paljon, kun ihmiset hakevat lähetyksiään. En tahtoisi saikulle, mutta en kyllä ole oikein työkykyinenkään. Mistähän minua rangaistaan, kun kaikki raskausoireet on näin kauhean voimakkaita?! Kyllä mie vähemmästäkin uskoisin ja muistaisin olevani pieniin päin. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Jonsku88
Uuden vuoden kunniaksi koitanpa aktivoitua taas täälläkin :)

Kaikki oikein mallillaan, en muista milloin viimeksi kirjoittelin niin saattaapi tulla toistoa.. Rakenteissa kaikki ok, pieni ei oikein ollut yhteistyöhaluinen ja viihtyi mykkyrässä, mutta rakenteet saatiin tsekattua ja kaikki kunnossa, vastasi viikkoja. Sukupuoli ei aivan varmaksi selvinnyt huonosta asennosta johtuen mutta tyttöveikkaus saatiin :) 30 viikosta alkaen alkaa kasvukontrolliultrissa ramppaus, kun viimeksi kehittyi loppupuolella istukan vajaatoiminta.

Kela-asiat ja vakuutukset pitäisi saada täällä kanssa vireille, blaah.. Inhoan papereitten täyttelemistä..

Liitos-ja selkäkivut kiusana täällä myös, tsemppiä muillekin kärsijöille! Mahakin on nyt oikein komea pallukka, eka sf-mitta pläjähti kauniisti yläkäyrien yläpuolelle, mutta tasoittuu varmastikin, niin tehnyt aina ennenkin.

Mutrunen 24+2
 
SJ
Täältäkin kuulumisia välillä: viime viikot oon nauttinut ihan täysin tästä raskaudesta, mitään kipuja ei ole, nukun tauotta 9h yössä (en heräile edes pissalle!), olo on virkeä (ninkun koko raskauden), eikä mitään mielihaluja oo tullut eli edelleen normaalilla ruokavaliolla mennään. Kiloja on tullut tosin 7 tähän mennessä, mutta ihan normaalia taitaa olla, olen hoikka ihminen joten eiköhän sitä pidä tullakkin painoa. Nyt kun ollaan viikoilla, että vauvalla mahdollisuuksia selvitä jos syntyis, niin tosi rauhallinen mieli on tullut tuon alkuraskauden keskenmenopelon tilalle.

KELASTA: kuinka kauan äitiysrahapäätöksessä kestää? Viikko sitten tein hakemukset (lapsilisä, pakkaus, raha) ja päätökset on tullut lapsilisän ja pakkauksen osalta mutta äitiysrahan ei. Haen siis 6 kk tulojen perusteella ja lähetin ite palkkakuitit kelalle, koska mulla on useampia työnantajia. Koko ajan vaan sellanen olo, että ne ei hyväksy mun hakemusta ja saankin jonkun minimirahan, ärsyttää nää ennakkoluulot, haluaisin jo päätöksen että voisin suunnitella, millasilla tuloilla sitä mennään kun vauva syntyy.

Rv 24+4 :)
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin voisin taas vaihteeksi jotain kertoa, on kyllä kirjoittelu jäänyt tosi vähälle, harmitta ihan itseänikin :D

KELA: Taistelin noiden lomakkeiden kanssa viime viikolla, ja ärsyttää ihan vietävästi. Kun koko kesän tein pitkiä päiviä ja tuli hyvää tiliä, niin KELAn sivuillahan lukee että epäsäännöllisten tulojen saajat saavat käyttää vain 6 viimeisen kuukauden tuloja. Ja koska on tosiaan niin epäsäännöllistä ja raksa-alalla talvikausi muutenkin hiljainen, niin en nyt sitten tiedä onnistuuko tuo 20% nousu. Että sapettaa. Olin niin iloisena laskenut nuo heinä-joulu ajan tilinauhat ja luulin et se ois vain niin et ne lähettää KELAan ja that´s it. Mut ei tietenkään :kieh:
Eli itse saan kai tietää äitiysrahan suuruuden vasta joskus ku olen jo äippälomalla? Onneksi saa töistä 3 ekaa kuukautta palkan, ni ei ressaa ihan niin paljoa, mutta harmittaa kuitenkin.

Neuvolassa kävin joku aika sitten, ja joulukuussa oli ihan kiitettävästi noussut paino... Kaiken kaikkiaan onneksi vasta 6 kg, mutta täytyy kai alkaa tarkkailemaan mitä tulee syötyä. Ens maanantaina on sokerirasitus, JAIKS! Jännittää ihan sikanaa minkä tuomion sieltä saa :D
Ja parin viikon päästä on (taas!) neuvolalääkäri. Sain viimeksi neuvolassa noottia ku en aloittanut raudan syöntiä, hb oli 111. Eli nyt napsin niitä kiltisti melkein päivittäin, saas nähdä onko mitään apua :)

Ja vähän oloista. Eli mitään hirveämpää ei ole. Vähän huomaa että selkä väsyy eikä oikein yhdessä asennossa voi tuntitolkulla olla. Ja eilen sattui ikävästi vasemmalle puolelle alavatsaan kun nousin sängystä ylös. En oikein tiedä miten sitä kipua selittää, mutta ilkeältä tuntui. Vähän viiltävää tai vihlovaa. Onneksi meni pois itsestään päivän aikana.
Ja väsymys on kyllä jotain ihan hirveää. Yhdeksän jälkeen illalla silmät lumppaa väkisinkin, vaikka koittaisi pysyä hereillä. Aamulla tosin sit herää aina viimeistään seitsemältä vaikka viikonloppuisin olisi niin ihanaa kerrankin nukkua pitkään.

Ei pitäis mennä enää kauaa ku saa hakea äitiyspakkauksen, jei! :heart: Nyt on alettu pesänrakentamista harrastamaan. Turvakaukalo ja hoitopöytä on jo hankittu, pinnis pitäis hakea tällä viikolla. Vielä jos sais päätettyä mitkä vaunut hommais, ni oltais voiton puolella. Vaatteita en hirveästi ole viitsinyt vielä etsiä, pitäis kirppiskierrokselle lähteä joskus, jos vaikka siitä innostuis. Kun pitäis saada sekä siskolta että kaverilta vino pino tyttövauvan vaatteita, ni ei viitsis niitä toisaalta kaupastakaan hirveämmin hamstrata.
 
Mie kans eilen täyttelin hakemuksia... Äitiyspakkaus ja lapsilisä Kelasta, mutta äitiys- ja vanhempainraha pitää hakea työpaikkakassasta. Toki Kelan mahtavilla lomakkeilla, joissa on aina joku kohta, mitä en tajua. Lapussa kysytään, että oletko saanut työttömyyskorvausta... No en varsinaisesti, mutta olen saanut ansiosidonnaista päivärahaa. Katsotaanko se työttömyyskorvaukseksi? En tiedä olenko tyhmä vai ajattelenko kaiken liian vaikeasti, kun aina joutuu pohtimaan vastauksia yksinkertaisilta vaikuttaviin kysymyksiin. Minun piti myös laskeskella, millä perusteella haen äitiysrahaa, mutta onneksi verotuksen mukaiset tulot oli lopulta isommat kuin viimeisen puolen vuoden. Sain tosiaan syksyllä tuntisopimuksen vihdoinkin, niin ajattelin tulojen kasvaneen, mutta väärässäpä olin. Noh, vähemmän lippujen ja lappujen lähettelyä nyt sitten. Veroprosenttejakin yritin laskea eilen, ettei tulisi mätkyjä myöhemmin ja ettei tarvitsisi loppuvuodesta nostaa veroprossaa, kun tulot on pienet jo muutenkin. Mutta olipa se arvioiminen hankalaa... Palkkaa, ansiosidonnaista, x päivää tämän suuruista rahaa ja y päivää tämän suuruista. En tiedä menikö arviot ja laskelmat ihan metsään, toivottavasti ei. Kelan laskurilla laskin, joten kaiketi se osuus ainakin on suunnilleen oikein. En vain oikein tiedä, miten se nyt vaikuttaa, kun saan 3 kk palkkaa, mutta koska mulla ei ole kk-palkkaa niin työnantaja maksaa palkan ja päivärahan erotuksen mulle. Vissiin. Olen iloisesti pihalla näistä kaikista jutuista, kun esikoinen tulossa, että välillä meinaa paniikki iskeä... En siis pihalla vain rahapuolella, vaan muussakin. Minkä kokoisia vaatteita kannattaa ostaa alkuun, mikä on hyvä turvaistuin, kiinnitystelakka vai ei, millaiset vaunut jne jne. Tietenkin voisi olla stressaamatta kaiken kanssa, mutta mitäs se sellainen elämä olisi?! :D

Viikonloppuna jäi yöunet vähiin, kun vatsassa oli mielestäni liian rauhallista. Olin jo ihan varma, että liiskattiin koko vauva muusiksi, kun lauantaiaamuna miehen kanssa vähän peuhattiin makkarissa. Lauantain ja sunnuntain vauva liikkui tosi vähän ja viime yönä en enää saanut nukuttua juuri lainkaan, kun odotin vain, että liikettä tuntuisi. Toki viikonlopun aikana välillä jotain tuntui, mutta vähemmän kuin esim. perjantaina. Varmaan vauva oli vain jotenkin eri asennossa tai potki minua sisuksiin, mutta huoletti silti, vaikka yritin järjellä ajatella. Tälle päivää on taas tuntunut normaalia möyrintää niin eiköhän siellä ole kaikki ihan kunnossa.

Mulla loppuu saikku keskiviikkona, mutta töihin on vasta lauantaina. Heti olisi 8 tunnin vuoro enkä oikein tiedä, mitä tekisin. Liitoskipuja on etenkin oikeanpuoleisessa nivusessa edelleenkin ja kipu pahenee aina iltaa kohti ja tuntuu enemmän, kun kävelen ulkona tai kaupassa. En tiedä johtuuko siitä, että on kengät jalassa vai kävelenkö vain niin eri tavalla kotona ja kaupassa/ulkona. On sellainen olo, etten mitenkään selviä hengissä pitkästä ja vilkkaasta työpäivästä. Ja kun on vielä viikonloppu niin sijaista on vaikea saada, jos menen la kokeilemaan enkä sitten su pystykään töihin. Tympii vain olla saikulla, mutta en tosiaan tiedä olenko työkykyinen vai en. Pitäisi nyt vielä mennä työterveyslääkärille siltä varalta, että kivut pitkittyy ja se meidän lääkäri ei ole mikään kivoin tyyppi. Kaikki on vain laiskoja hänen mielestään eikä kukaan oikeasti kipeä. Etten siis välttis edes saisi saikkua, kun on vain liitoskipuja. Onneksi nyt on vielä aikaa miettiä, mitä tässä tekee, mutta toisaalta töihin pitäisi ilmoittaa mahd. aikaisessa vaiheessa, jos saikku jatkuu, jotta voivat sijaista alkaa hommaamaan.

Mites teillä on nimiasiat? Onko selvät sävelet jo? Meillä oli hyvässä yhteisymmärryksessä sovittuna nimi pojalle, mutta sitä ei nyt päästä käyttämään. Jotain tytön nimiä on pyöritelty jo ennen kuin sukupuoli tiedettiin, mutta jotenkin me vain odotettiin poikaa eikä ole tosissaan puhuttu muista vaihtoehdoista. Mie sitten muistin yhden nimen, jota olen jo miljoona vuotta sitten suunnitellut tytölle. Kävipä vain niin, että mies tyrmäsi sen ihan täysin. Lopulta aikuismaisesti mökötettyäni mies lupasi harkita nimeä ja lopulta myöntyi sen verran, että ehkä nimi menisi, jos kutsumanimi olisi sitten joku muu. Mie puolestani lupasin harkita tätä. Kuinkas kovasti tässä asiassa saa toista painostaa ja käyttää kepulikonsteja tahtonsa läpi saamiseksi? :D Tietenkin lapsi on kummankin ja molempien pitäisi nimestä tykätä, mutta mies ei osaa edes ehdottaa mitään... Parista nimestä ollaan yhtä mieltä, mutta tahtoisin tämän keksimäni kolmanneksi siihen mukaan. Tai siis ensimmäiseksi ja kutsumanimeksi. Olen nyt yrittänyt siedättää miestä nimeen käyttämällä sitä välillä vauvasta, mutta mies ei edes suostu sanomaan sitä ääneen, vaan vain hokee ekaa kirjainta niin kuin ei vain pystyisi sanomaan niin karmeaa nimeä ääneen. :D Hätäkastenimenä se nyt kuitenkin on, kun esitietolomaketta täytin. Saa nähdä päästäänkö tästä sopuun ja mitä se sopu minulle maksaa... :D


Oodikas ja Justiina 22+4
 
Viimeksi muokattu:
Mulla kanssa Kelan lappunen tuossa mielestäni valmiina.
Ei ollut mitään ihan yksiselitteisiä kysymyksiä. No kaipa
he sieltä soittelevat, jos jotain ongelmaa on. Anoin myös
töistä vapaata. Kiva syötellä kaikenmaailman lappusia säh-
köiseen systeemiin ja toivoa, että joku ne sieltä käsittelee.
Mä saan kanssa osan aikaa palkkaa, mutten ihan koko äitiys-
rahakautta. No toivottavasti jostain tulee rahaa, sitten kun
vauvakin maailmaan putkahtaa.

Kerroin viime viikolla työkavereille ja esimiehelle odotus-
uutisen. Nyt ollaan sitten lähimpien kolleegoiden kanssa
juteltu vauvajuttuja melkein päivittäin. Kuinkahan valmiita
he ovat jäämään mun kanssa maaliskuun lopussa äitiys-
lomalle, jos tähän tahtiin jatketaan seuraavat kaksi kuukautta? ;)

Mulla on hankinnat vielä ihan aloittamatta. Mun tarvitsisi
raivata aluksi vauvalle tilaa. Ei kannata ostaa vielä mitään,
kun niitä ei saa vauvan huoneeseen paikoilleen. Mulla on
huoneellinen kaikenmaailman käsityötarvikkeita, jotka pitäisi
käydä läpi ja edelleen luovuttaa jonnekin ainakin suurimmalta
osin. Yhtään ei vaan innosta. No joskos raskaushormoonit
auttaisivat tähänkin vaivaan ja saisin kovan pesänrakennus-
vietin päälle.

Mulle kolahti tytölle sopiva nimi tuossa ennen joulua. Ultrassa
oli pieni oletus tytöstä, joten jos oletus pitää paikkansa niin
tuo yhden nimen keksiminen riittäisi. Tosin kätilö ei ollut asiasta
aivan varma, joten kaipa se pojan nimikin täytyy keksiä. Mies
ei ole kauheasti osallistunut nimien keksimiseen. Hän on vaan
Oodikkaan miehen tapaan tyrmännyt mun ehdotuksia. No taidan
ottaa kalenterin mukaan seuraavaan tylsään palaveriin ja selata
nimipäivälistaa läpi. Joskos sieltä tulisi hyviä ehdotuksia.

Aiotteko ostaa vaunuja ja turvakaukaloita uutena vai tutkitteko
käytettyjä? Mun mies kauhistui uusien hintoja, mutta kyllähän
vaunujen ainakin pitää olla hyvät. Niitä käytetään niin pitkään
ja meillä päin on vähän hankalaa maastoa. Ei siellä millään
pikkupyöräisellä pelillä tee mitään. Ja turvakaukalo pitää kanssa
olla kunnolinen ja kolaroimaton. Kyllä meidän tulee autolla sen
verran liikuttua, että senkin on oltava hyvä.

linkkari ja vappu 24 + 4
 
Kävin torstaina työterveydessä liitoskipujen takia. Tuuri oli kohdillaan, kun lääkäriksi sattui nainen, jolla on itsellään ollut ekassa raskaudessa keskivertoa pahemmat liitoskivut. Hänhän ymmärsi minua ihan täysin ja ymmärsi myös, ettei tässä kunnossa meikäläisen duuni oikein kunnolla hoidu. Sain saikkua suoraan kuun loppuun ja pari päivää ennen saikun loppumista käyn kontrollissa, jossa katsotaan, mikä on tilanne. Lääkäri kehoitti myös käymään fysioterapeutilla ja kertoi itse saaneensa hyviä vinkkejä fyssarilta. Totesi myös, ettei minua työkuntoon millään nikseillä saa ennen kuin kivut helpottaa, mutta jotain tukea ja apua voisi löytyä niin, että kotona olisi kipujen kanssa helpompaa. Niinpä sitten perjantaina kävin fyssarillakin. Ja taas oli tähdet kohdillaan, sillä tällä fyssarillakin oli ollut pahat liitoskivut. Sain käskyn ostaa si-vyön ja sellaista kokeiltiinkin vastaanotolla. Se auttoi heti. Ei kaikki kipu lähtenyt, mutta helpotti niin paljon, että pystyin kävelemään normaalisti. Suosittelen siis hyvää si-vyötä (ei siis mitään mammaliikkeiden Anita tms vöitä, eivät tue oikeaa kohtaa eivätkä auta) muillekin, joilla on pahat liitoskivut. Se voi helpottaa olemista huomattavasti. Lisäksi sain helpot jumppaohjeet raskaana oleville. Niillä pyritään parantamaan selän lihaksia, että selkä kestäisi raskauden aiheuttamat rasitukset paremmin. Ja jumppapallon päällä pitäisi istuskella ja pyöritellä lantiota, niin alaselkään (minun akilleen kantapää) tulisi liikettä ja olevat ongelmat ehkä helpottaisivat. Oli kyllä todella kannattava käynti ja toivon, että saikun loputtua pystyn palaamaan töihin. Tympii jo tämä kotona istuminen, kun ei oikein voi tehdäkään mitään kipujen takia.

Vaivojen ohella jotain hyvääkin... Vauvan liikkeet tuntuu koko ajan paremmin ja paremmin. Tuntuu, että potkut on voimistuneet tosi paljon ihan parissa päivässä. Nyt siis tuntuu jo vatsan päällekin liikkeet ja välillä tulee monosta niin, että tunnusteleva käsi liikahtaa. Mieskin on mielissään, kun vihdoinkin tuntee liikkeet. Ja itsellä on varmempi olo, kun vatsassa tapahtuu enemmän ja selvemmin. Enää ei tarvitse miettiä onko kyseessä potku vai peruna suolen mutkassa. :D



Appelsiinihimosta kärsivä Oodikas ja Justiina 23+3
 
Viimeksi muokattu:
Heipä hei pitkästä aikaa!

Siitä onkin tovi kun olen tänne kirjoitellut vaikka aina välillä olenkin käynyt lukemassa muiden kuulumisia. Täällä menee ihan hyvin, mitä nyt endosta johtuvia kiinnikkeitä kinnaa päivä päivältä enemmän. Tämän kyllä tiesin tulevan ja sitä osasin odottaa, mutta eihän ne päivittäiset kivut kivoja ole. Meillä oli rakenneultra viikko sitten ja kaikki oli loistavasti! Vauvalla oli jalat sen verran yhdessä että varmaksi ei lääkäri pystynyt luvata, mutta tyttöä tänne povataan. :heart: Minä olin ollut ihan sata varma, että vauva on poika joten tovi meni ajatuksia kääntäessä. Nyt tuntuu niin itsestään selvältä että meille tulee tyttö että olisi taas kova järkytys jos sieltä vielä poika paljastuisi! :LOL: Ei vaites, kiitollisena otetaan mitä meille suodaan! Nimi on tytölle löytynyt joka mielllyttää sekä miestä että minua ja kotioloissa kahdestaan puhutaankin vauvasta jo oikealla nimellä. Kovin on iltavilli tapaus ja jumpat alkaa yleensä yhdetoista maissa illalla kun itse koettaa mennä nukkumaan. Ja aamulla massussa on melko hiljaista taas yhteentoista jolloin alkaa aamujumppa. :D

Neuvola oli tänään taas ja sielläkin kaikki hyvin. Paino valitettavasti nousee tasaisesti koko ajan vaikka en herkkuja syö kuin kerran viikossa. Ilmeisesti tupakanpolton lopetus ja nyt ennen joulua loppunut fyysinen työ tekevät sen että arkiaktiivisuus on pohjalukemissa. Yritän harrastaa liikuntaa kivun ja harkkasuppareiden sallimissa rajoissa mutta ekasta neuvolasta on tullut n. 6,5 kg. Päätin että en stressaa asiasta sillä en todellakaan mässäile enkä herkuttele päivittäin joten se tulee mitä tulee ja murehdin sitä sitte myöhemmin. Hemppa mulla on ihme ja kumma pysynyt vielä ihan hyvänä eli rautaa ei ole tarvinut aloittaa, verenpaine yms. on kans mallillaan. Jalkoihin on ruvennut tulemaan jo melkoista turvotusta iltaisin, mitä poikaa odottaessa ei juuri ollut edes loppuajasta. Ei kuulemma tarvi siitä huolestua kun verenpaine loistava eikä päänsärkyjä yms. ole ollenkaan. Massu mulla alkaa olla jo ihan omissa sfääreissään, kohtu kun on voimakkaasti eteenpäin kallistunut ja olen lyhyt ja notko selkäinen. Että tässä kauhulla odotan milloin rupeaa tuo maha ratkeilemaan noista vanhoista leikkausarvista joita on koko maha täynnä vähän suuntaan jos toiseenkin.

Mutta tällaista tänne näin pikaisesti! Jospa nyt kokeilisi tulla vähän useammin kuulumisia kertomaan.

Haave ja tytsyli 21+5

Niin ja saakos Oodikas noita parempia tukivöitä tilattua netistä? Musta tuntuu että mulle tollainen tulee olemaan todella tarpeen.
 
Mie olen taas tänään käynyt neuvolassa ultrassa, kun eilen aamulla alkoi vuoto, joka ei ole vieläkään loppunut. Lisäksi vauvan liikkeitä ei tuntunut enää samalla tavalla kuin toissa päivänä. En saanut viime yönä nukuttuakaan, kun vain mietin kaiken maailman istukan irtoamisia jne jne. Vuodolle ei tietenkään syytä löytynyt (varmaan aiemmin todettu polyyppi vain vuotaa), mutta liikkeiden muuttuminen selvisi. Vauva ei ollut enää perätilassa, vaan pää alaspäin, niin siksi potkut ei tunnu vatsassa enää. Ja tietenkin tarjolla oli taas vain selkää, joten potkutkin suuntautuu istukkaan ja minun sisuksiin eikä siksi tunnu. Ens kuun alkupuolella mulla on aika äitipolille sen polyypin takia. Toivon, että se on tosiaan se, joka välillä aina vuotaa. Aiemmin vuoto on kestänyt vain muutaman tunnin ja nyt yli vuorokauden niin kai tällainen hermoheikko paniikkiin menee.

Kävin myös hammaslääkärissä ja todellakin raskaus vaikuttaa hampaisiin. Edellisen kerran kävin elokuussa 2013 ja silloin oli yksi reiän alku, vaikka tarkastusväli oli yli 5 vuotta. Nyt oli jo kaksi reiän alkua ja kovasti oli kuulema isojen hampaiden purupinnoilta kiille kulunut. Se viikkoja kestänyt oksentelu laittoi hampaat tosi koville ja se siis näkyy pahoina kiillevaurioina. Ei nyt sentään tekareita tarvi, mutta vähän silti pännii, kun kiille on mennyt. Mulla on tosi vahva hammasluu ja kiille ollut ennen tätä eikä hampaat ole reikiintyneet helposti. Raskauden aikana on tilanne näköjään sitten jotain ihan muuta.

Haave Yhdestä nettikaupasta (Sacroiliac SI Belt - Sacrovy) löysin kohtuuhintaisen ja hyvältä vaikuttavan si-vyön. Naapurikunnasta löytyy fyssari, joka myy samaa, mutta hintaa on enemmän kuin tuolla, vaikka tilatessa tulee toimituskulutkin. Eli tuon tilaan, jos tilaan. Mulla on taas kiputilanne muuttunut, niin en tiedä investoinko vyöhön vai en. Ilmeisesti kyllä kaikki kipu johtuu samasta ja säteilee vain eri paikkaan, joten kai tuo täytyy ostaa, vaikka meinaa pihiys vaivata. Pitää vain tarkkaan mitata, että tulee oikea koko, joka riittää sitten vielä loppuraskaudessakin. Ja jumppaliikkeitä (Jumppaohjeita raskausajalle | Selkäkanava) suosittelen kaikille selkävaivaisille tai vaikka selän kanss ei vielä ongelmia olisikaan. Hirmu simppeleitä liikkeitä, mutta hyväksi selälle. Tuon mukaan fyssari käski minun jumppailla, kun alaselkä on jo valmiiksi vähän heikossa hapessa.
 
Pitää välillä tännekin kirjoitella. 2kk ja sitten alkaa äitiysloma. Aika menee nopeasti. Muuten oireeton raskaus jatkuu, mutta lonkkakivut ovat tulleet. Esikoisen aikana viimeinen kuukausi oli kepin kanssa kävelyä. Oli tosi tuskallista. Varsinkin pitkä istuminen vaikuttaa. Ja kun istumatyötä teen, niin sen nyt sitten tietää mikä olo on loppupäivästä. Muuten kaveri hikkailee ja möyrii masussa, mutta ei sen ihmeempää. Sokerirasitukseen pitäisi nyt jaksaa varata aika. Ei kiinnostaisi sitten yhtään.

HSP ja kaveri 26+1
 
Kiva kuulla teidän kuulumisia. Mulla oli tänä aamuna se
sokerirasitus. Ei ollut hyvänmakuista nestettä, mutta siinä
se meni. Mulla oli hyvät ajankulut kahden tunnin odotus-
ajalle, joka menikin sitten oikeastaan tosi nopsaan. Neuvola
on ensi viikolla, ja siellä sitten kuulee tuomion. Jotenkin
sellainen olo, että saatan saada ei niin kivan tuomion. No
toivon parasta, mutta varaudun pahimpaan.

Kiitos Oodikas noista jumppaohjeista. Mun liikkuminen on
jäänyt tosi vähälle ja sen kyllä alkaa pikkuhiljaa huomaamaan.
Kunto on heikentynyt ja pieniä lihasjumeja alkaa ilmaantua.
Istun päivät päätteellä ja niska-hartia seutu on koetuksella.
Katsoin joskos noista jumppaohjeista sais apuja.
Ja ainankin varaudun sitten selkäjumituksiin ennakolta.

Eilen oli kolahtanut postilaatikkoon tieto minulle myönnetystä
äitiyspakkauksesta. Parin viikon sisällä pitäisi tulla. Kiva päästä
hypistelemään pieniä vaatteita. Vauvan tavaroille pitäisi
sitten alkaa myös tekemään tilaa. Nyt on omia ja miehen
tavaroita kaapit täynnä.

Meidän vauveli on kova jumppaamaan myös öiseen aikaan.
Viime yönäkin heräsin hänen potkunyrkkeilytreeneihin sekä
yhden että neljän aikaan. Nyt sitten vähän väsyttää.
Tätä samaa on jatkunut jo vaikka kuinka kauan.

Mulla on muuten kaksi kuukautta ja kaksi päivää
äitiysloman alkuun. Huimaa!

linkkari ja Vappu 25 + 5
 
Tammikuu lähenee loppuaan ja äitiysloma lähestyy.
No on tässä vielä kaksi kuukautta aikaa, mutta jospa
se aika menisi nopeasti.

Sokerirasitukset on nyt takana ja yksi arvo sitten meni
yli rajan. Mun paastosokeri oli 5,4, kun raja on 5,3.
Sain eilen neuvolasta verensokerimittarin ja käskyn
seurata kuuden päivän ajan sokereita. Jos poikkeavia
arvoja tulee, niin sitten seurataan pidempään ja joudun
ruokavalioneuvontaan.

Kela pisti töpinäksi ja äitiyspakkaus tulla tupsahti
viime perjantaina. Perjantai-ilta meni sitten paketin
sisältöä ihaillessa. Vielä en ole vaatteita pessyt, kun
vauvan tarvikkeille tarvitsisi raivata kaapista tilaa.
Pesen ne sitten, kun saan kamat mahtumaan kaappiin.

linkkari ja Vappu 26 + 5
 
24 / ensimmäinen / Kättäri / poika

Moikka! Oon ensisynnyttäjä Helsingistä. Raskausaika on mennyt luultavimmin niin hyvin kuin voi vaan mennä, ja koen olevani tällä hetkellä varsin hyvässä elämänvaiheessa. Odotamme poikaa. ? Rv 23+1, laskettu aika toukokuun lopulla. Kannatan vahvasti vauva-ajan imettämistä.

Täällä avomiehen ja kissan kanssa ihmetellään ja odotellaan pikkuista syntyväksi samalla kun rakennetaan maalle taloa ja haaveillaan kanankopeista ja pihakeinuista ja yhteisestä pitkästä elämästä perheen kesken.

Olisi kiva tutustua muihin nuoriin odottajiin ja löytää ihmisiä jotka olisi samankaltaisessa elämänvaiheessa

Aika paljon meitä (tod.näk.) toukokuussa synnyttäviä, hyvää vointia kaikille.
 
Olen ollut kiireinen ja siksi ei ole helmikuun ketjua kuulunut. Meille ei uutta kuulu, rd dg narahti, mutta ruokavaliohoito. Tuttua hommaa. Ajattelin etten tekisi helmikuuksi uutta ketjua, vaan jatketaan tähän, kun kirjoittajia on sen verran vähän. Sopiiko?

terp rv 29+2
 
Kaikki ovat lähinnä siirtyneet FB kirjoittelemaan. Sain viikko sitten äippäpakkauksen ja sen sisältö mielytti itseäni kovasti. Tietysti aika poikavoittoinen väritys, mutta pääasiassa puhtaita raikkaita värejä ja pidän niistä. Ei vielä ole tullut tehtyä mitään hankintoja vauvalle, mutta kaikki on säästetty esikoiselta, niin ei oikein ole tarvetta hankinnoille kuin kaukalo ja vaunut sitten myöhemmin. Jaksamista kaikille!

HSP ja vesseli 29+6
 
Muistinpas vihdoin tulla tännekin päivittelemään :) täällä jo 30+1 ja vatsa senkus kasvaa! Poika on tulossa ja äitinsä sairaslomalla ollut jo tammikuun alusta. Supisteluiden takia siis. Eipä sen ihmeempiä :heart: mäkin Facebookin puolella kirjoittelen jo niin paljon, että tää puoli on ihan unohtunut!
 
On vähän harmi kun tämä ketju on näin hiljainen. Ite en fb ryhmään halunnut siksi liittyä kun siellä tulee muutenkin jo vietettyä välillä liikaa aikaa.

Tänään sokerirasituksessa napsahti sitten radi taas. Kahdesti se on ollut mutta edellinen raskaus meni ilman sitä. Toisaalta osasin odottaa tätä kun viikko sitten ultrassa vauva oli hieman viikkoja isompi vaikka vielä ru:ssa meni keskikäyrällä. Mutta en ois silti kaivannu tätä kaveriksi. Sukupuolesta ei ole tietoa mutta vahva epäilys että poika olisi tulossa :) Jalkoja meinaa särkeä välillä päivän päätteeksi aika paljon. Oon työssäoppimassa koululla ja siellä tulee välillä seistyä aika paljon. Muuten raskaus etenee oikein kivasti ja vauva myllää kovasti :)

Marlin ja vauva 27+5
 
Hei!

Oletteko olleet toiseen kertaan sokerirasituksessa?
Mä kävin tammikuussa ja jouduin kotimittaukseen
yhden ylittävän arvon takia. Mutta kotimittauksesta
selvisin sitten ihan ok. Ei tullut radi-tuomiota.
Nyt mietin, että tehdäänkö se nyt sitten uudestaan?

Raskaus etenee ja vauva kasvaa ihan keskikäyrien mukaan.
Jos syntyy laskettuna aikana, niin 3,5 kiloisena syntyy.
Mä olen käynyt Taysissa muutamassa ylimääräisessä
tarkastuksessa kohonneiden verenpaineiden ja sen seurauksena
raskausmyrkytysepäilyn takia. No epäilyksi se onneksi jäi,
mutta kiva käydä kurkkaamassa vauvaa aina kuukauden
välein.

Mulle ei ole ruoka oikein maistunut, kunnes nyt viime
viikot ovat olleet ihan erilaisia. Kaikki maistuu ja nyt painoakin
on alkanut kertyä. Saa nähdä, mitä neuvolassa sanotaan
maanantaina. Liikunnat on ihan jääneet, kun edes kävelemään
ei näillä liukkailla tee mieli. Nyt siis voidaan kirjaimellisesti
paksusti.

Vauvatarvikehankintoja täytyisi alkaa pikkuhiljaa tehdä.
Mä en vaan olen saanut raivattua tulevaa vauvan huonetta
omista kamoista puhtaaksi, joten vielä ei ole paikkaa laittaa
kaikkea vauvakamaa mihinkään. Se vähän hillitsee osto-
haluja. Onko teillä muilla jo pitkät listat tarvikkeita hommattuna?

linkkari ja Vappu 30 + 0
 
Miekään en FB-ryhmään halunnut ja on harmittanut, kun täällä on niin hiljaista. Mutta yritetään aktivoitua nyt, jookosta joo. :)

Mie kävin sokerirasituksessa reilu viikko sitten ja paastoarvo oli just rajalla. Sehän sitten riitti tuomioon, vaikka muut arvot oli hyviä. Olen kotona mittaillut omalla mittarilla eikä yksikään arvo ole missään vaiheessa ylittänyt suosituksia, mutta huomasin äsken liuskojen vanhentuneen. Että tiedä nyt sitten onko tulokset oikeita. Eilen olisi pitänyt käydä diabeteshoitajalla mutta olen niin järkyttävässä flunssassa, että siirrettiin tapaaminen tiistaille. Sitten saan sieltä mittarin ja ohjeet. Toivon, ettei mitään suuria tarvitsisi tehdä... Vaikka on kyse omasta ja vauvan hyvinvoinnista niin jotenkin ketuttaa ajatus syömisten kyttäämisestä ja arvojen seuraamisesta. Muutenkaan ei ole ollut helppo raskaus niin tämä vielä päälle... Olen onnistunut haalimaan itselleni vissiin kaikki mahdolliset oireet enkä olisi vastustellut, jos radi olisi jäänyt välistä.

Kävin viime viikolla myös äitipolilla, kun edellisessä lääkärineuvolassa lääkäri oli näkevinään "jotain" kohdunsuulla. Tämä "jotain" oli siis pieni polyyppi, joka on voinut myös vuotoja aiheuttaa. Nyt ei siis ole kuukauteen vuotanut, jei!. Äitipolilla käynti oli yhtä tyhjän kanssa polyypin osalta. Siellä lääkäri ei onnistunut näkemään koko kohdunsuuta. Ainoa hyvä puoli oli tietenkin ultraus. Vauva voi hyvin ja oli kasvanut normaalisti. Vastasi viikkoja ja keskikäyrällä mennään. Rakenneultrassahan painoarvio ei ihan vastannut viikkoja. Istukan virtausäänet kuunneltiin myös ja ne oli hyvät. Siinäpä sen käynnin saldo.

Mie olen edelleen saikulla liitoskipujen takia. Ja varmaan olen äitiysloman alkuun asti. Kivut ei ole helpottaneet yhtään ja viime päivinä on tuntunut, että jopa pahenevat. Liikunta on siis jäänyt todella olemattomiin ja sitähän pitäisi nyt harrastaa radinkin takia. Mutta minkäs teet, kun joka askel sattuu ja pienen kävelyn jälkeen on kaksi päivää entistä kipeämpi. Ensi viikolla on taas aika työterveyteen, missä tsekataan tilanne. Mulla alkaa äitiysloma 8.4. ja veikkaan, että saikku kirjoitetaan nyt sinne asti. Edellinenkin saikku oli suoraan kuukausi eli eipä se lääkärikään paljon oleta minun töihin pystyvän. Itse kyllä töihin tahtoisin jos vain suinkin pystyisin hommat siellä hoitamaan. Tuntuu välillä, että kuolen tylsyyteen, kun aika tulee vietettyä enimmäkseen neljän seinän sisällä. Hyvällä kelillä tekisi mieli ulos, mutta kivun takia jää lenkit tekemättä. Toistaiseksi mulla ei ole edelleenkään paino noussut mitenkään hurjasti... Edellisen kerran, kun kävin puntarilla, oli tullut syksyn lähtöpainoon lisää 3,5 kg. Mielestäni todella maltillinen nousu, vaikka olenkin saanut osakseni vittuilua, että pitäisi kävellä välillä muuallekin kuin jääkaapille etenkin nyt radin myötä. Olisin varmaan lihonut hieman enemmän jos vain täällä söisin päivät pitkät.

Syömisen sijaan shoppailen päivät pitkät. :D Netin vauvatarvikeliikkeet on tulleet tutuiksi ja olen niitä rahallisesti tukenut ehkä liikaakin. :LOL: Meillä on nyt hankittuna isoimmat eli pinnasänky, hoitopöytä, turvakaukalo ja vaunut. Sitten löytyy sitteri (kaksikin), hoitoalusta, lelukaari, muutama tuttipullo, tutteja, mobile pinnasängyn laitaan, soittorasia vaunuihin, harsoja, itkuhälyttimet, imetystyyny jne jne pientä tavaraa. Äitiyspakkaus on tullut ja posti tuo varmaan kohta paketin, jossa on lisää vaatteita vauvalle ja mulle imetyspaitoja muutama. Sitten tilasin eilen vauvan huoneeseen maton, taulun ja jotain muuta pientä sisustuskrääsää. Tämä kotona oleminen ja tylsyys käy kukkaron päälle ja pahasti. :D Lisäksi tietenkin olen täysin höpsähtänyt, kun ensimmäistä ja melko varmasti viimeistä kertaa saan ostella vauvajuttuja. Nyt vielä pitäisi saada vauvan huone valmiiksi... Tapetti seinään, kattoon levyt, laminaatit lattiaan ja listat paikoilleen, niin pääsisin sinne touhuamaan. Tietenkin tässä tylsyyksissäni voisin opetella vaikka sen laminaatin asentamisen, niin tulisi tehtyä muutakin kuin tuhlattua. :D


Oodikas + tilsijä 28+2
 

Yhteistyössä