Toukokuiset 2023

Kivaa kun tänne on tullut paljon luettavaa 🤩 kiinnostaa myös face-ryhmä, jos on paljon porukkaa olisiko ideaa esim. tehdä omaa ryhmää esikoista odottaville? Meillä on vu ensiviikolla, sen jälkeen uskaltaisin itse liittyä. Raskausoireet jatkuu: etomista, ultimaattista väsymystä, janoa joka ei lähde juomalla, tekee mieli ruokaa usein mutta sen alas saaminen on vaikeaa. Hedelmät ja pikkusuolaset parhaita, ihan parasta paahdettu leipä jossa kasviksia ja jotain rasvaista esim pekonia tai paistettu muna. Kuivatut omenat on mukavan happamia mussuttaa. Väsymys on uskomatonta mutta koetan olla välittämättä ja käydä salilla, nähdä ystäviä tms välillä töiden jälkeenkin.
 
Ja minä myös ihan kujalla vaikka toinen lapsi onkin tulossa. Esikoinen on syntynyt tosin 10 vuotta sitten. Eli asiat muuttuneet paljon!

Ihan ravintosuosituksetkin ovat paljon tarkemmat nyt. Niissä koen välillä vaikeuksia, eilen söin vahingossa palan pizzaa missä oli aurajuustoa, keskityin vaan siihen ettei ole "raakaa" lihaa eli parman kinkkua siinä, niin unohdin kokonaan juustot. Kahvia olen saanut tosi hyvin rajoitettua, ennen sitä join kauheita määriä.
Huomaan että itse en osaa ottaa suosituksia niin kirjaimellisesti. Syön pieniä määriä pastöroitua aurajuustoa raakanakin, kananmunaa lähes kypsänä jne. Ja rooibis teetä iltaisin. Liha jota syön tulee vanhempien tilalta, en kyllä söisi raakaa kalaa mutta pohdin vielä uskaltaisiko tuttua lihaa syödä niin ettei olisi ihan karrelle kypsennetty. Itselle tuntuu, että Suomessa suositukset on tosi varovaiset siihen nähden, miten tarkkaa täällä on laadunvalvonta ja kylmäketjujen pitäminen. Mutta ymmärrän täysin jokaista joka haluaa noudattaa pilkulleen, ei vaan itselle tunnu luontevalta.
 
  • Tykkää
Reactions: kakkulapio
Mulla oireena tullut myös arat nännit, mikä sekin tuttua vain raskaudesta. :) Voimia teille jotka kärsitte jo pahoinvoinnista!

@Fiafia Meitä on siellä ryhmässä nyt vasta viisi, sanoisin et ihanteellinen määrä olis joku 40-50 jäsentä. Jos jakaa erikseen esikoista odottaviin niin voi tulla aika pienet ryhmät. :) Tervetuloa sinne siis muutkin, toki ymmärtäähän sen jos haluaa odotella vielä. 😊
 
Mulla etovaa oloa iltasin. Ja sellasta närästystä tulee helposti. Myös rinnat on arat 😅

Mennään varhaisultraan omakustanteisesti. Se taitaa maksaa about 150€ paikkeilla jos oikein katoin hinnastoa. . En oo vielä varannut, tähdätään lokakuun ekalle viikolle, sillon 7+5 tai 7+6 päiville.

Neuvolaan en oo vielä soitellu… ehkä vois huomenna soittaa. Tää on hankalaa töissä soittaa kun siellä on muitakin korvia, mut minkäs teet puhelinajat menee työajan kanssa päällekkäin.
 
Mulla on nyt 6+0 ja ensimmäisen kerran oli tosi huono olo aamupäivällä. Se saikin mielen pois siitä digin tuloksesta. Vu tuli kuitenkin varattua 7+4 kohdille. 😊 Mulla on myös alusta asti yöt ollut sellaisia, että näkee todella eläviä unia.
 
Jaksamista @4nniin4 💔

Mulla vaihtuu viikot aina keskiviikkona. Tänään 4+0. Toivon niin et tää kestää matkassa 🙏🏻.

Olotila on pääsääntöisesti ihan mainio, varsinkin tälleen aamulla. Ällöt olot tulee mulle vasta iltapäivästä. Kauhulla ootan et koska tulee se jäätävä väsymys 😴. Kahvista oon huomannut et sitä ei tee niin mieli enää. Mulla on kotona kofeiinitonta mitä sit uskaltaa juoda iltasin jos tekee mieli. Mä oon töissö ollu kova juomaan kahvia ja jännitän koska jengi rupee kiinnittää huomioo etten enää juo ☕.
 
Mulla kans vu ihan oman mielenrauhan takia varattuna.
Oireina tällä hetkellä karmiva väsymys ja pahoinvointi ja melkein kaikki ruoat ja ruoka-aineet etoo. En ole vielä tosin oksentanut. Välillä iltaisin meinaa närästää. Alavatsa kipuilee välillä, kiputuntemukset vaihtelee. Rinnat ja nännit on todella turvoksissa ja todella kipeät.
Testejä en ole tehnyt sitten dpo 16 (4+2) jälkeen, en koe saavani siitä sen enempää tietoa
@kakkulapio mulla sama tuon mahan sekaisuuden kanssa - tosin silloinhan en vielä tiennyt että se olikin ehkä raskausoire ihmettelin että miksi mulla oli maha monta päivää sekaisin, jälkikäteen tajusin että se osui ajankohtaan oletetun hedelmöittymisen jälkeen.
Joo siis mulla kans just hedelmöittymisen jälkeen, ennen oletettua kiinnittymistä edes, tuli noita vatsaoireita😅 mä oon kyl jotenkin niin herkkä et huomaan heti jos mun elimistö yrittää kertoo mulle jotain🤭 mä aattelin viel huomenna aamulla tehdä toisen testin, kun huomenna olis ollu kierron 1.päivä. Sit saa täälläkin riittää🙈
 
Mulla alkanut myös etova olo mikä kestää yleensä koko päivän juusto on nyt sellanen et en pysty ees kattoo ilman et alkaa oksettaa voisin vaan nukkua kokoajan, vatsaa vihlaisee välillä yskiessä tai kun nousen ylös.
Mulla nyt sama juttu. Etoo, väsyttää, alkaa olla haastavaa olla töissä. Tänään aamulla ensimmäistä kertaa oikeasti oksetti, juoksin kaksi kertaa vessaan. Ei enää aamukahvikokeiluita mulle ja muutenkin nyt viimeistään meni ruoat tarkempaan syyniin.
 
Tänään kävin varhaisultrassa (6+2) ja siellä kaikki hyvin. laskettu aika olisi siis vappuna 1.5. Ensi viikolle onkin varattuna kunnallinen neuvola.

Jos täällä on Tampereelta ketään niin olisi mukava tutustua ja nähdä! Mut löytää Facen ryhmästä tai täälläkin voi laittaa yksityisviestiä.
Ihania uutisia! Onnea 🤩 alkoipa jännittää oma vu viikonpäästä
 
  • Tykkää
Reactions: liebling
Huomaan että itse en osaa ottaa suosituksia niin kirjaimellisesti. Syön pieniä määriä pastöroitua aurajuustoa raakanakin, kananmunaa lähes kypsänä jne. Ja rooibis teetä iltaisin. Liha jota syön tulee vanhempien tilalta, en kyllä söisi raakaa kalaa mutta pohdin vielä uskaltaisiko tuttua lihaa syödä niin ettei olisi ihan karrelle kypsennetty. Itselle tuntuu, että Suomessa suositukset on tosi varovaiset siihen nähden, miten tarkkaa täällä on laadunvalvonta ja kylmäketjujen pitäminen. Mutta ymmärrän täysin jokaista joka haluaa noudattaa pilkulleen, ei vaan itselle tunnu luontevalta.
eikö rooibostakaan sais juoda?
 
vierailija
Huomaan että itse en osaa ottaa suosituksia niin kirjaimellisesti. Syön pieniä määriä pastöroitua aurajuustoa raakanakin, kananmunaa lähes kypsänä jne. Ja rooibis teetä iltaisin. Liha jota syön tulee vanhempien tilalta, en kyllä söisi raakaa kalaa mutta pohdin vielä uskaltaisiko tuttua lihaa syödä niin ettei olisi ihan karrelle kypsennetty. Itselle tuntuu, että Suomessa suositukset on tosi varovaiset siihen nähden, miten tarkkaa täällä on laadunvalvonta ja kylmäketjujen pitäminen. Mutta ymmärrän täysin jokaista joka haluaa noudattaa pilkulleen, ei vaan itselle tunnu luontevalta.
Eihän sillä määrällä ole mitään väliä, joten jos/kun tuolle linjalle lähdet, niin vedä sitten vaikka koko aurajuusto, sillä jos juuri siinä juustossa on listeriaa, niin silloin sitä on siinä sun pienessäkin palassa.
 
  • Tykkää
Reactions: Fiafia
Tänään kävin varhaisultrassa (6+2) ja siellä kaikki hyvin. laskettu aika olisi siis vappuna 1.5. Ensi viikolle onkin varattuna kunnallinen neuvola.

Jos täällä on Tampereelta ketään niin olisi mukava tutustua ja nähdä! Mut löytää Facen ryhmästä tai täälläkin voi laittaa yksityisviestiä.
Ihana kuulla. ❤ Mitenkäs joko 6+2 kuulee sykkeen? Mietin sitä vu aikaa, että mihin sen ajoittaisi, kun ensin vahingossa varasin 7+4 ja huomasinkin että olen töissä silloin..
 
Ihana kuulla. Mitenkäs joko 6+2 kuulee sykkeen? Mietin sitä vu aikaa, että mihin sen ajoittaisi, kun ensin vahingossa varasin 7+4 ja huomasinkin että olen töissä silloin..
Kätilö sanoi että syke voidaan havaita +6 viikkoisena. Ja kyllä se siellä pamppaili :) Tällä hetkellä on 4,7 mm kokoinen. Ihan uskomatonta ylipäätään että alkion voi nyt jo havaita. Kätilö mittasi pituuden ultran perusteella ja vastasi täysin mun päiviä. Oon ihmetellyt koko päivän tätä nykyajan teknologiaa.. :D
 
vierailija
Eihän sillä määrällä ole mitään väliä, joten jos/kun tuolle linjalle lähdet, niin vedä sitten vaikka koko aurajuusto, sillä jos juuri siinä juustossa on listeriaa, niin silloin sitä on siinä sun pienessäkin palassa.
Se pointtihan ohjeissa on pastörointi, eli pastöroimattomat tuotteet riski listerialle. Lähes kaikki suomalaiset juustot on pastöroitu, myös aurajuusto. Kuumentamisen suositus homejuustoihin lisätty vielä varuiksi, luultavasti ettei tuottajat joudu ongelmiin jos joku jossain joskus saisikin kuumentamattomasta sen listerian.
Mutta taitaa äidin kova stressaaminen kaikesta olla vahingollisempaa vauvalle kuin satunnainen juuston maistelu..
Tietenkin jokainen saa toimia kuten parhaaksi katsoo :)
 
Hei vaan, en muista kirjottelinko vielä ollenkaan 😄 LA siis olisi inssin mukaan 29.4 mutta neuvola/järjestelmä laskee kuukautisista niin toukokuisia tässä ollaan, LA 2.5 😄

@4nniin4 pahoittelut sinne 😓💔

@verkkuuuh kuvaili pahoinvoinnin hyvin, täällä samanlainen ja lähes 247 vuoteenomana ollut kaks päivää 🤢 puklu on noussut suuhun jo monesti muttei vielä ulos asti. Tänään kyllä nousi jo kylmä hiki ja pala kurkkuun ja katse kääntyi kohti pönttöä, ei kuitenkaan tarvinu puhua norjaa vielä 😅
 
  • Tykkää
Reactions: Selis ja kakkulapio

Yhteistyössä