Toukokuiset 2021

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Mä aion kans hakia vakipaikkaa ku loppuvuodesta tulee uusi yksikkö tänne johon haluaisin. Saa nähdä. Raskaushan ei saa olla syy, mut mitäs jos ne keksii jonkun toisen syyn ettei tarvi raskaana olevaa ottaa?
Joo työnantajahan saa rekrytä kenet haluaa, joten hankala siinä on saada todisteita että raskaana olevaa ei palkattu koska on raskaana... Esim. jos määräaikaisuus päättyy, ja samantien haetaan uutta, ei tätä määräaikaista ole pakko jatkaa, vaan työnantaja saa valita ”sopivimman”.
 
Mulla on tilanne, että oon vakipaikassa töissä ja oon keväällä hakenut yhtä toista vakipaikkaa, jonka olisin tosissani halunnut. No se rekry oli jo sopimusta vaille valmis, kunnes korona. Keväällä sovittiin, että palataan syksyllä asiaan ja ei siinä. Nyt on syksy, mulla 3kk irtisanomisaika ja tikussa kaksi viivaa.. eli pääsisin aloittamaan siellä tammikuussa aikasintaan ja maalis-huhtikuussa alkais mammis. Onneks tykkään nykyisestäkin työstä, tuo uusi oisi ollut samoja töitä paremmalla palkalla, mut katsotaan mihin ratkaisuun itse päädyn. Ja joo, 2kk ennen äitiyslomaa tulee kertoa töissä.
 
Mulla on tilanne, että oon vakipaikassa töissä ja oon keväällä hakenut yhtä toista vakipaikkaa, jonka olisin tosissani halunnut. No se rekry oli jo sopimusta vaille valmis, kunnes korona. Keväällä sovittiin, että palataan syksyllä asiaan ja ei siinä. Nyt on syksy, mulla 3kk irtisanomisaika ja tikussa kaksi viivaa.. eli pääsisin aloittamaan siellä tammikuussa aikasintaan ja maalis-huhtikuussa alkais mammis. Onneks tykkään nykyisestäkin työstä, tuo uusi oisi ollut samoja töitä paremmalla palkalla, mut katsotaan mihin ratkaisuun itse päädyn. Ja joo, 2kk ennen äitiyslomaa tulee kertoa töissä.
Miten sulla voi olla 3kk irtisanomisaika? Onko sulla joku erikseen sopimuksessa määrätty pidempi irtisanomisaika?
 
Raskaus on tietenkin kielletty peruste koeaikapurulle, mutta koeaikapurun perusteena voi olla ’koeaika’ sen enempiä syitä erittelemättä. Tai syy voi löytyä esim. työn laadusta. Olisin itse raskaudesta hiljaa ja yrittäisin välttää mitään ylimääräisiä saikkuja.
Tosin jos koeaika on 6 kk kuten meillä, niin siinä se homma kuitenkin paljastuu jossain vaiheessa, mutta toivottavasti ehtii siihen mennessä näyttää oman pätevyytensä.
 
Täällä sama, pari päivää ollu järkky olo, en ole oksentanut, mutta en taida kovin herkästi oksentaa muutenkaan. Yöllä joka kerta, kun heräsin vessaan niin tuli sen jälkeen huono olo. Pitkällään näyttää olevan parempi, nyt makoilen, kun kuopus nukkuu ja toinen onneksi hoidossa. Ruuan syöminen auttaa vaan hetkeksi ja sen jälkeen saattaa myös närästää.

Tänään 6+1
 
Mä en jaksa tän turvotuksen kanssa. Maha on siis turvonnut alhaalta rintoihin asti. Haittaa hengittämistä ja näytän siltä et oisin jo synnyttämässä parin vkon päästä. Pakko ottaa tää turvotus puheeksi ekassa neuvolassa, koska tää ei vaikuta kovin terveeltä, varsinki ku turvotuksen takia myös painoa tullu lisää 3-4kg muutamasa viikossa.
 
  • Tykkää
Reactions: Anicette
Ekis1
Heippa!

Varovasti siirryn jo kurkkimaan tänne. Sain ensimmäisen haamujen haamun dpo 11, eli 3 päivää ennen kuukautisia. Siitä viiva on hiljalleen vahvistunut ja dpo 14, eli päivänä kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa, sain apteekin omaan selkeän plussan.

Syy ahkeraan testaamiseen on se, että heti tuolloin dpo 11 alkoi ruskea vuoto, jota on nyt enemmän tai vähemmän jatkunut jo kuudetta päivää. On jo vähenemään päin, mutta aina tulee pyyhkiessä ruskeaa, ja muutaman kerran päivässä sitä tulee vähän pikkuhousunsuojaan myös.

Kovin tässä nyt siis pelkään kemiallista, ja googlekin on jo käännetty ympäri. Vastaus on, että voi olla harmitonta, tai voi olla merkki ongelmista. Eli nyt ei auta kuin odottaa. Maanantaina soitan neuvolaan, ja katsotaan pääsisikö sitä kautta vaikka verikokeisiin. Eihän se keskeytymistä estä, mutta ainakin näkisi vähän mihin suuntaan ollaan menossa. Toivotaan, että saamme tämän pitää. Tämä on ensimmäinen raskaus, iik!

Tässä plussasuora, toimikoon samalla hyvänä datana muille ylianalysoiville yksilöille

 
Mä en jaksa tän turvotuksen kanssa. Maha on siis turvonnut alhaalta rintoihin asti. Haittaa hengittämistä ja näytän siltä et oisin jo synnyttämässä parin vkon päästä. Pakko ottaa tää turvotus puheeksi ekassa neuvolassa, koska tää ei vaikuta kovin terveeltä, varsinki ku turvotuksen takia myös painoa tullu lisää 3-4kg muutamasa viikossa.
Mulla on myös ihan hirvee pallo... Ja ei tosiaan mikään pyykkilautavatsa ollut ennenkään vaikka hoikka olen, mut tuntuu, että hirvee turvotus päällä. En tiedä miten tätä peittelee. Muistan kyllä edellisistäkin saman, mut nyt korostuu, kun ei ole paikat aikaisemmistakaan raskauksista täysin palautunut.
 
  • Tykkää
Reactions: Anicette
@EKIS1 Onnea plussasta! :) Täällä myös kärsitty ruskeasta vuodosta. Alkoi noin viikko ovulaatiosta ja kesti noin 4+5 asti. Pari päivää ennen odotettuja menkkoja tuli todella runsaasti, mutta ei ole ollut kipuja vuodon kanssa. Nyt siis 5+5, eikä vuotoa ole viikkoon tullut. Vielä toki varhaisultraan aikaa vajaa 2vkoa, että kyllä tässä vielä jännätä saa. Mutta luottavaisin mielin yritän olla :)

Täällä ei edelleenkään oireina muuta kuin arat ja ehkä aavistuksen turvonneet tissit. Aamuyöstä tulee myös aina heräiltyä, mutta yleensä saan jatkettua vielä unia. Työpäivät menee haukotellessa, vaikka mielestäni olen nukkunut hyvin. Eli ehkä pieni väsymys myös oireena. Pahoinvointia odottelen kauhulla, koska oksentaminen on niiiiiin kamalaa!
 
Mä nukuin yöllä ok mutta silti on koko päivä tähän asti mennyt torkkuessa, Jan jälleen on ollut ajoittain alavatsalla kipua niin että liikkuminen haastavaa.

Huono olo ei ole ollut (paitsi pahan maun takia) kunnes ajattelin että yritän syödä muun perheen kanssa ruokaa vaikkei tee mieli, virhe! Muutama haarukallinen meni jonka jälkeen suoraan vessaan ja kaikki ulos. Täällä ei kyllä painoa kerry kun en kunnon ruokaa syö, ainoastaan ”herkkuja ”
 
Ekis1
@EKIS1 Onnea plussasta! Täällä myös kärsitty ruskeasta vuodosta. Alkoi noin viikko ovulaatiosta ja kesti noin 4+5 asti. Pari päivää ennen odotettuja menkkoja tuli todella runsaasti, mutta ei ole ollut kipuja vuodon kanssa. Nyt siis 5+5, eikä vuotoa ole viikkoon tullut. Vielä toki varhaisultraan aikaa vajaa 2vkoa, että kyllä tässä vielä jännätä saa. Mutta luottavaisin mielin yritän olla

Täällä ei edelleenkään oireina muuta kuin arat ja ehkä aavistuksen turvonneet tissit. Aamuyöstä tulee myös aina heräiltyä, mutta yleensä saan jatkettua vielä unia. Työpäivät menee haukotellessa, vaikka mielestäni olen nukkunut hyvin. Eli ehkä pieni väsymys myös oireena. Pahoinvointia odottelen kauhulla, koska oksentaminen on niiiiiin kamalaa!

Kiitos! ❤
Voi miten ihana kuulla muiden kokemuksista, ja etenkin siitä, että tilanne on kehittynyt parempaan suuntaan! Itseasiassa tätä viestiäsi lukiessa mietin, että oletko minä, niin samanlaiset oireetkin meillä. Tosin, mulla viikot vasta 4+3.

Tsemppiä ja toivotaan, että ultrassa todetaan kaiken olevan hienosti!
 
  • Rakkaus
Reactions: Tinksuliini
Mä aion kans hakia vakipaikkaa ku loppuvuodesta tulee uusi yksikkö tänne johon haluaisin. Saa nähdä. Raskaushan ei saa olla syy, mut mitäs jos ne keksii jonkun toisen syyn ettei tarvi raskaana olevaa ottaa?
Nii tämäpä se itteäki mietityttää... Kiitos muillekkin vastauksista! Eli pitää vaan yrittää pitää raskaus salassa töissä :censored:

@Sofialla mullakin vaihtelee oireet voimakkasti, eli jospa olis ihan normaalia. Tänään ei oo tullu enää nii huonoa oloa, väsyttää vaa. Ja kauhee kiukku koko ajan, mies raukka... nii ja tuo turvotus on myös täällä, luin että suolisto turpoaa alussa ja kohta pitäs taas hellittää ennen ku itse maha alkaa kasvamaan
 
Oon ihan järkyttävän kiukkuinen kokoajan, menee ihan hermo kaikkeen kokoajan ja se on ärsyttävää! :rolleyes: Oon yleensä hyvinkin seesteinen ja hyväntuulinen ihminen, mutta nyt en. :ROFLMAO:Viime raskaudessa muistan olleeni päinvastoin oikein hyvällä tuulella, nyt ei todellakaan. Lievää pahaaoloa on parina päivänä ollut, sellaista jatkuvaa kalvavaa oloa, mutta ei mitään kovin pahaa.
 
Kyllä täälläkin oireet vaihtelee miten sattuu näköjään. Yöllä hurrasin kun heräsin pariinkin otteeseen repäisykipuihin jotka hetken ollut pois, mutta sitten aamulla ei ollutkaan oikeastaan yhtään huono olo. Hitusen toki, mutta aina saa murehtia kun oireet häviää ja tulee miten sattuu. Ollapa oma ultralaite kotona.
 
Mulla kans oireet heittelee. Aiemmin oli hirveetä krapula oloa aamupäivisin etenkin, huimas kokoajan ja sykkeet pomppaili. Sit taas pahoinvointi väisty ja olo oli suhtkoht normaali, säikähdin jo. Noo tänään autossa tuli ihan järkky paha olo, olin jo varma etten selviä ja oksennan hetkenä mitä hyvänsä, sit ku nousin ulos meinasin pyörtyä mut yks kaks olo oli taas hyvä ja nyt illalla taas hirmunen turvotus :D Oispa tosiaan ultra kotona! Enemmän vielä huolta herättää se ku arvio viikoista on niiin epävarma, oispa jo ens viikon torstai ja neuvola, sais tietää pääseekö siihen viikkoarvioon julkiselle. Ja lisäks vielä se ku yksityisellä näky ne kaks pussia mut vaan yks sikiö! Sekin kuulemma yksityisen mukaan pitäs varmistaa parin vk päästä. Oon kyllä yrittäny olla rauhallisin mielin kun kuitenki se yks syke löytyi <3
 
Täällä taas oli äsken sellainen puol tuntia + kestävä kipu hetki, tuntuu että suolisto siellä jotenkin pyörii tms ja kramppaa kun ei mitään saa syötyä (tänään taas mennyt min annos muroja ja mehukeittoa aamulla, porkkana, vähän pähkinöitä ja suolatikkuja, pari karkkia ja pari haarukallista ruokaa joka tuli ulos ) Kierin sohvalla ja lattialla itkua vääntäen kunnes helpotti, ei tosin kokonaan ohi mennyt, Huoh!
 
Täällä vaivaa ihan kamala väsymys, töissä meinaa nukahtaa pystyyn välillä loppuvuorosta. Yöt nukun kyllä hyvin, pakko saada unta se 8-9h että jaksan. Etova olo vähän hellittänyt mutta juuri tässä aamukahvia juodessa niin ei kyllä enää maistu oikein Hetkittäin tulee tosi paha olo ja silloin on pakko äkkiä syödä jotain. Uutena oireena jalkoja särkee ja toinen lonkka meinaa välillä vihloa kävellessä ikävästi.

Onko muita täällä joilla ferritiinin kanssa ongelmia? Mulla ollut monta vuotta tosi matala, kesällä viimeksi mitattu ja oli 13. Vähän nyt hirvittää kuinka jaksan tuon kanssa, tunnen nyt jo että on laskenut kun ei ajatus yhtään juokse ja hengästyttää koko ajan ym
 
@Nipsulii13 Täällä toinen järkyttävästä väsymyksestä kärsivä. Itse en saa kylläkään öisinkään kunnolla nukutuksi (toki vähän paremmin mennyt viimiset 3yötä) ja päivisin oon ku kävelevä haamu. Kauhulla odotan, kun kesäloma loppuu viikon päästä, että kuinka jaksaa töissä.
Mulla oli matala ferritiini keväällä (16.4) ja uusinta mittaus oli huhtikuussa ja raudan avulla oli noussut 35. Sen jälkeen ei ole mitattu, mutta kyllä tuo ferritiinin nousu vaikutti positiivisesti, kun vuosien väsymys väisty, kunnes alko taas viikko ennen plussatestiä. Mietinkin, että voisiko raskaus näin nopeasti sen laskea alas, vai onko tämä vain tosi ärsyttävä raskausoire :(
Pitää melkein neuvolasta sitten kysyä, kun sinne joskus raaskin ajan varata.

Täällä edelleen oireina vain väsymys/unettomuus, jatkuva nälkä ja rinnat sivuilta kipeät (muuten ne onkin sit tollaset ajokoiran läpät :D)
Mitään kipuja/vuotoja ei ole ilmennyt ja pahoinvointiakaan ei ole missään muodossa tullut. Eikä tarttekaan tulla, mutta kyllä se etova olo varmaan sais enemmän uskomaan, että on raskaana :) Nyt on niin tavallinen olo, eikä yhtään raskaana oleva olo. Toisaalta, tarviiko 4+2 päivillä vielä ollakaan.
 
La/nimimerkki/ikä/kuinka mones

1.5. / Vappuvauva / 38 / 1.
1.5 / Haavekuvia / 24 / 2.
2.5 / Vanamo85 / 35 /5.
4.5 / Viuleija / 33/ 2.
4.5/ Avaolivia/35/3
6.5/ Mustikkako/34/1
7.5. / Coconutt / 34 /1
6.5./ Reetaleena / 40/ 6.
8.5/Mimpsu93/26/2.
8.5. / Pihaportti / 30 / 1.
8.5. / Disco Volante / 37 / 1.
9.5 / iinesankka82/ 37/ 2.
9.5 / vadelmapensas1 / 28 / 1.
10.5. / Mohan / 31 / 1.
10.5. / Wema / 27 / 1.
12. 5 / Sofialla / 28 / 1.
12.5. / FantaViona / 33 / 2.
13.5 / LaTiLa / 39 / 6.
14.5 / Caro87 / 33 / 3.
14.5 / hemari / 31 / 3.
14.5. / Sofianella / 30 / 1.
16.5. / Tinksuliini / 31 / 1.
17.5. / ouzeii / 35 / 3.
19.5. / astianpesukone / 27 / 1.
19.5. / babyonmind / 32 / 4.
19.5. / EEEE19 / 39 / 2
20.5. / mim1 / 41 / 3.
20.5/ ViileäVenla/ 32/ 4.
21.5. / Pioni89/ 30/ 1.
22.5. / Mami❤/ 36 / 4.
24.5. / helmikorvakoru / 26 / 1.
28.5 / Kasikuus / 34 / 4.
 

En olis uskonut että vielä 5+4 tekisin testiä ja kun kohdun sisäinen raskaus jo todettu, mutta uteliaisuus vei voiton koska tuo ylin muoksKORJAAN SIIS ALIN :D on nyt tän aamun pc,en saanut siihen siis aiemmin vahvaa viivaa ja tiesinki ennen tekoa että pakkohan sen on olla ihan kunnon viiva jo.
Mutta siis niillekin jotka miettii ettei tuo pc vahvistu yhtälailla kuin muut testit.
Lisäys, ylävas on dpo10 , vieressä dpo 11, sitten on dpo 14, tässä tein myös apteekin omia ja ne jo ihan tummia.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Nokare ja Kasikuus
Deleted member 148660
Tervetuloa uusille ja pahoittelut niille, joille ikäviä uutisia kuulunut.

Mulla on ollut yli viikon lähes jatkuva huono olo. Pakko syödä tunnin-kahden välein, koska ainut asia mikä auttaa. Lisäksi närästää(?) tai siis ilmaa nousee ylös todella paljon ja se kans helpottaa aina hetkellisesti. Rinnat välillä kipuilee, suurimmaksi osaksi ei. Mutta jotenkin oudot ne on... tuntuu, ettei yhtään tekisi mieli liivejä pitää. Mutta vatsassa sen sijaan ei juuri mitään tuntemuksia ja sehän tässä (yllätys?) huolettaa. No, ultra ylihuomenna...

@Nipsulii13 mulla on sekä hemoglobiinin että ferritiinin kanssa ollut ongelmia. 1,5 v sitten hb n. 100 ja piti rautakuuri syödä. Parani, mutta ferritiini oli alhaalla joten piti vielä puoli vuotta jatkaa. Sitpä unohdin käydä tarkistuttaa ja muutama kuukausi kuurin lopetuksesta kävin vasta verikokeessa, eikä ferritiini ollu ku 21, joten taas piti puoli vuotta rautaa syödä.. nytpä sitten ilmenikin tämä raskaus, joten en tiedä miten vaikuttaa, mutta edelleen olen rautaa syönyt ja lisäksi multivitaa, jossa rautaa.. pitäisi varmaan lääkäriltä kysyä pitääkö tuo pelkkä rauta lopettaa.. kunhan nyt selviää onko kaikki ultrassa kunnossa.
 
Kun menimme lapsettomuushoitoihin keväällä 2019, siellä suositeltiin aloittamaan nimenomaan raskaana oleville suunnattu monivitamiini, koska se ei sisällä A-vitamiinia. Sitä (A-vitamiinia) ei kai saa syödä lisäravinteena raskauden aikana, koska liikasaanti aiheuttaa sikiölle kehityshäiriöitä. Maksatuotteiden syöntikin on sen vuoksi hyvin rajattu. Normaali ruoka riittää tarvittavaan A-vitamiinin saantiin.
 
Täällä huono-olo on helpottanut mutta väsymys jatkuu. Viime viikko oli tosi kiireinen, onneksi nyt viikonlopppuna on saanut levätä.

kellä kaikilla on tulevalla viikolla ultra? Mulla on huomenna, saa nähdä mitä sieltä löytyy.
 

Yhteistyössä