Tottuminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sosemamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sosemamma

Vieras
Ollaan aloittelemassa soseita nelikuukautisen vauvamme kanssa. Olisi kiva kuulla muiden kokemuksia kiinteiden aloittamisesta, miten monen kk:n iässä aloitettu ja miten on lähtenyt sujumaan? Mikä on ollut ensimmäinen maku? Miten kauan kesti, että lapsi oppi ymmärtämään mistä on kysymys? Oletteko antanut maitoa ennen vai jälkeen maistelun, vai tarjonnut maitoa maistiaisten välissäkin, jos suu eí tunnu muuten tyhjenevän?

Meillä syödään nyt perunasosetta kolmatta päivää, ja lapsi huutaa enimmäkseen suu auki ymmärtämättä, mitä tekisi suussaan olevalle omituiselle mömmölle. Olen kokeillut melkein vellimäistä sosettakin, mutta sen kanssa on ihan samanlainen.

Varmasti vie aikaa tottua uudenlaiseen ravintoon, mutta miten kauan muilla on siihen mennyt aikaa?

Kiinteät aloitettiin meillä 3kk ikäisenä koska poika oli ja on edelleen mahdoton syömään.
Ensimmäisenä makuna meillä oli peruna - maissi ja hyvin upposi pieneen suuhun.Maitoa annoin ennen,välissä tai jälkeen eli miten haluja pojalla oli.
Meillä soseiden syönti alkoi mutkitta nyt poitsu on 6kk ja lihat ja kana tekevät kauppansa kuten puurokin.Maitoa välttelee tykkää enemmän vedestä se taitaa olla meitin ainut ongelma :) Onnea kokeiluihin

vähän yli 4kk alotettiin kun lapsi alkoi olla kiinnostunut hommasta. Perunalla alotin ja siihen aloin sitten lisäämään makuja myöhemmin. Aluksi se oli tosiaan melkein velliä.
Me tehtiin niin ettei annettu makeita soseita aluksi ollenkaan (ite kun oon perso makealle niin ajattelin että lapsi tottuu niihin liiankin hyvin :), loppujen lopuksi me ei niitä tarvittu kuin puurojen päällä menee vieläkn 1,6v.

Alottele rauhassa. Se tl kärjellinenkin on jo hyvä määrä jos menee alas, ei tarvi enempää, anna vauvan rauhassa totutella uuteen ruokamuotoon ja onhan se vattallekin uusi juttu. Jos ihan menee hankalaksi, pidä suosista taukoa viikko-pari ja koita uudelleen.Tän kiinteänkin kanssa on se että vauvalla on se herkkyyskausi jolloin on herkimmillään oppimaan sen taidon.

Mä annoin tissimaidot vasta kiinteän päälle kun meillä ei suostunut syömään yhtään jos oli jo ottanut maitoa. Liian kova nälkä ei myöskään sais aluksi olla koska sitten vauva on jo kärttyinen, haluaa vain tissiä (koska tietää että siitä saa vattan täyteen, ei ymmärrä vielä että lusikasta saa sen myös) eikä jaksa koittaa mitään uutta.

Meillä kans aloteltu 4 kk soseet, nyt pari viikkoo treenattu. Aluksi koitin perunaa soseena (vellinä) maitoon (NAN:ia, jota syönyt koko ajan) sekoitettuna, mutta ei näyttänyt maistuvan. Olen sellainen ""mistä aita on matalin""-tyyppi ja siirryinkin kaupan soseisiin, eikä enää ole tarvinut taistella syönnin kanssa. Mitään maisteluja lusikan kärjelläkään ei ole tarvittu vaan kaikki on uponnut heti kuin tyhjää vaan. Olen antanut myös hedelmäsoseita kasvissoseiden ohella. Maitoa juodaan ruoan päälle.

Tänään syötiin perunaa viidettä päivää ja kehitystä havaittavissa. Annoin teesihdin läpi puristettua sileää, aika löysää sosetta. Meni useampi lusikallinen! Hurraa!

Nyt tämä päivä näin ja huomenna tai viimeistään ylihuomenna kokeillaan ehkä porkkanaakin.

mulla on tuolla peruna kiehumassa ja aloin kelaa et se perunahan liisteröityy.. eli vauva nukkumassa ja nukkuu vielä parisen tuntia ehkä. tarkoitus olis antaa soseena lusikallinen mutta meneekö se klimpiks odotellessa? kelasin et muussaan sen haarukalla ja sihdilla ja sitten nannia joukkoon vähän tai ihan vettä.. mutta siis meneekö se klimpiks? kerkiinhän mä toisenkin perunan keittää jos pahalta näyttää. kuinka säilötte kasviksia pari tuntia?

viidettä päivää sosemammana ja rohkenen alkaa neuvomaan...

Ekoina päivinä keitin aina perunan vartavasten ja soseutin sen haarukalla just ennen syömistä ja aina sattui sitten niin, että lapsi olikin jo kärttyinen ja väsynyt, vaikka kuinka yritin tähdätä oikeaan hetkeen. Eilen sitten tein niin, että keitin perunoita muutaman, sörssäsin ne haarukalla ja lisäsin Nannia, lopuksi puristin vielä teesihdin läpi. Laitoin rasiaan, jäähtyi nopsaan. Tänään otin valmista sosetta hiukan tuttipullon korkkiin, lämmitin mikrossa ja lisäsin vielä tilkan maitoa. Annoin heti lapsen herättyä tirsoilta, ja ekaa kertaa meni alas ilman huutoa. Peruna oli jotain aika jauhoista laatua. Ja päälle maitoa.

Eli nyt peruna vaan pois kattilasta, soseeksi ja sihdin läpi. Ja antaa vaavin nukkua, ei tiedä mikä nannasose odottaa kun herää. Tsemppiä! :)

haarukalla meni aika mukavaksi soseeksi, laitoin joukkoon maitoa ja jääkaappiin, siellä on kyllä vaan tän päivän satsi.. toivottavasti on hyvää vielä kun vauva herää. luulen kyllä koska se oli jauhoinen peruna ja sose oli suhteellisen löysää. herkullisen näköistä oli! ois tehny ite mieli kans laittaa vaa vähän aromattia päälle ja menoks ;D mutta jätinpä sen nyt kuitenkin odottelemaan h-hetkeä..

Minä luulin, että kaikki vauvat tarvitsevat useita makuannoksia ja purskuttelevat kaiken suusta naama inhosta vääntyneenä...Meidän poika nyt 4 kk ja 2 viikkoa ja olen antanut eka luumusosetta ja seuraavaksi maissisosetta. Ruokaa uppoaisi niin paljon kuin vain uskaltaisi antaa. Suu on auki kuin linnunpojalla ja ""komentaa"" kovasti, jos lusikka käy liian hitaasti. Eka kerralla kun lusikallisen luumua suuhun tökkäsin näytti lähinnä hämmentyneelta. Kovasti masikuttali ja nielaisi. Seuraavan päivänä oli jo ihan hommassa mukana, sama juttu maissin kanssa. Olen antanut nyt noin 1/3 sosepurkkia ja tässä aion pysyä jonkun aikaa. Luulin tosiaan, että tämä 4 kk menisi ihan soseita sylkiessä, mutta olin väärässä.

Tiesittekö, että äidinmaitohan on melko makeaa? Eli ei niitä makeita soseita tarvitse kauheasti vältellä sen pelossa, että ei juurekset uppoa. Siis voihan sitä välttää kaikista makeimpia ja niitä joihin on vieläpä lisätty sokeria! Meille sanoivat neuvolassa, että luumu kannattaa ottaa kuvioon melko pian; varsinkin perunan kanssa, joka usein aiheuttaa ummetusta.

Makeista soseista -nimimerkille:

Äidinmaito ja meidän tapauksessa korvike on makeaa, ja perunasose, jota on treenattu maistui mielestäni aika makealle. Jos sen kanssa olisi mennyt viikkokin, ettei uppoa, niin olisin varmasti koittanut jotain muuta, siis jotain hedelmää. Mielestäni tämä juttu ottaa kuitenkin aikaa, uskon että enemmän kuin maulla merkitystä on sillä, että ruoka tuntuu erilaiselta suussa. Ei enää valu alas kuten maito.

Ajattelin että on järkevää katsoa yhdellä maulla useampia päiviä, tarvittaessa viikkokin ja sitten tehdä lisäkokeiluja. Hiljaa hyvä tulee ja yritän olla johdonmukainen tässäkin.

Peruna nyt näyttäis jo menevän suuremmitta ongelmitta, joten siirrytään eteenpäin pian asiassa.

Meillä oli hankalaa kiinteiden aloitus. Poika 4 kk oikein suuttui kun laitoin ruokaa suuhun. Aloitin perunalla ja poika melkein oksensi sitä syödessä. Kolmen päivän päästä laitoin mukaan porkkanaa ja se ei enää oksettanut. Meni varmaan 3 viikkoa että poika ymmärsi mitä ruoalle pitää tehdä suussa, eli nielaista. Työnsi vaan kaiken kielellä ulos ja lopuks alkoi itkeä. Nyt syöty soseita 5 viikkoa ja tänään upposi oikein hyvin puoli pilttipurkillista. Viikonloppuna ei suostunut syömään ollenkaan. Tosi vaihtelevaa on vieläkin. Paras aika on aamupäivästä pikku nokkaunien jälkeen. Maidon annan ruoan päälle. Ruoan kanssa juodaan meillä vettä. Tai siis huuhdotaan suuta.
Kyllä se siitä pikku hiljaa.

Osoitteessa http://www.pirkka.fi/napero/opas-lapsiperheen-arkeen/ruokaa-perheen-pienimmalle/makumieltymykset-muodostuvat-jo.aspx sanotaan näin:

""Makumieltymykset muodostuvat jo imeväisiässä
Vauvan kokemat ensimaut vaikuttavat makutottumuksiin myöhemmälläkin iällä. Pediatrics -lehdessä julkaistu tutkimus kertoo, että elämän ensimmäisten kuukausien aikainen ruokinta pohjustaa suhtautumista erilaisiin makuihin.

Äidin ruokavalio vaikuttaa lapsen makutottumuksiin
Pitkäaikainen tutkimus rintaruokinnan vaikutuksista makutottumuksiin kertoo, että äidin ruokavalio imetyksen aikana vaikuttaa siihen, mistä ruuasta lapsi myöhemmin pitää. Rintamaitoon välittyy makuja äidin ruuasta ja sen perusteella lapselle muotoutuu kokemus hyväksyttävistä mauista.

Tyytyväisyys tulee makuun tottumisesta
Yhdysvalloissa tehtyyn tutkimukseen osallistui 53 vauvaa. Osaa ruokittiin 7 kuukauden ajan tavallisella miedonmakuisella maitokorvikkeella ja osaa hydrolysoidulla korvikkeella, joka maistui epämiellyttävän kitkerältä. Ravitsemuksellisesti korvikkeet olivat saman kaltaisia. Seitsemän kuukauden ruokinnan jälkeen lapsille annettiin kumpaakin korviketta.

Vauvojen suhtautuminen korvikkeeseen ja syöty määrä riippui siitä, kumpaa tuotetta hän oli seitsemän kuukauden aikana syönyt. Lapset, jotka eivät olleet aikaisemmin saaneet hydrolysoitua korviketta, eivät halunneet syödä sitä. Sen sijaan siihen jo aiemmin tottuneet nauttivat myös kitkerän korvikkeen tyytyväisinä. ""

Meillä myös aloiteltu perunalla ja tämän luettuani ajattelin, että varmaan pitää ottaa kehiin ensin enemmän kasviksia ja vasta sitten mangoa tai jotain muuta hedelmää, siis makeaa.

Tein ekan muksun kohdalla sen virheen, että aloitin makealla, muistaakseni mangolla ja sen jälkeen olikin taistelua, että oppi syömään perunaa ja muuta sellaista. Toisen kohdalla perunan syömään oppiminen tosiaan kesti sitten vähän aikaa, mutta pääsin kuitenkin vähemmällä. Niin että potturuokaa vaan vaaveille ens alkuun!

Yhteistyössä