tosta kyläilystä jonkun kotona, tyhymä kaipaa neuvoja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Wicked Mary
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Wicked Mary

Aktiivinen jäsen
04.05.2006
10 467
3
36
Hevonkuusikko
Kuten tossa toisessa avauksessani sanoin olen menossa muutamaksi päiväksi Englantiin ja oleskelen siis englantilaisen ystäväni kotona.
Kaikenlaisia tuliaisia on, mutta mietin sitten, että tuntuu vähän kummalta asua jonkun kotona kuin hotellissa, ja olen miettinyt miten mä voisin korvata oleskeluni siellä...onkohan rahan tarjoaminen epäkohteliasta?

Itse en ikinä odota vierailta jotka kyläilee meillä mitään korvausta, mutta kun ei voi tietää mitä toinen ajattelee.

Olen myös suunnitellut kaupassa käyntiä siellä ja kokata jotain perussuomalaista ruokaa hälle ja perheelleen, ja leipoa jotain tyypillistä suomalaista kahvipöydän herkkua, onko kellään ehdotuksia ton ruuan ja leipomisen suhteen, mikä olisi tarpeeksi suomalaista...karjalan piirakoita en osaa tehdä!

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
varmaan viisasta puhua raha-asiat selviksi etukäteen. Leipomisen jättäisin sikseen, uunit ovat niin erilaisia ja jauhotkin, että homma vaatii harjoittelua. Tai tuuria.

mäkin muuten mietin tota uuni juttua, etten vaan polttaisi koko taloa...
aiemmin yritin ottaa varovasti puheeksi miten korvaisin hälle oleskeluni heillä, mutta ei hän vastannut mittään

Jos ystäväsi tulisi sun luoksesi pariksi päiväksi odottaisitko saavasi häneltä korvausta? Luulen, et esim. ruuan tekeminen yhdessä ystäväsi kanssa ja että et muutenkaan ole ihan vain ystäväsi passattavana eli osallistut kotihommiin joihin osallistuminen käy luontevasti riittää ihan hyvin korvaukseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja merianna:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
kommentoin vain leipomista: pullaa vois yrittää :) siitä monet tykkää.

täytyy kyllä ensin selvittää osaanko sitä uunia käyttää...miltä pullapohjainen mustikkapiirakka kuulostaa? Eikös se ole aika suomalaista?

Joo, mutta mistä meinasit niitä mustikoita saada? Penasmustikoita varmaan, mutta ne ei oo mitenkään suomalaisia.

Siis asuuko tää kaveri vanhempiensa luona? Voi olla, että tykkäävät tarjota itse kaiken, ettei vieraan kuulu... tai en mä tiedä. Tiiätkö onko miten varakkaita? Yhtään "paremmissa" perheissä on ainakin kotiapulainen joka hoitaa ruuat...

Mä ehdottaisin isäntäperheen emännälle, että kokkaisin jotain suomalaistapaista. Ei mitään mämmiä tai muuta epämääräistä, mutta jotain suomalaista kuitenkin. Pyytäisin tän emännän mukaan ostosreissulle, koska hän luultavasti tietää parhaiten, saako jostain karpaloita vai ei.

NO HEI HALOOO! Muutama päivä, eri asia jos olisit muutaman viikon :O En minä ainakaan meillä käyviltä vierailta peri maksuja tai palveluksia jos ovat muutaman yön, sehän on osa vieraanvaraisuutta että talon puolesta kaikki tarpeellinen.

Alkuperäinen kirjoittaja miä:
Jos ystäväsi tulisi sun luoksesi pariksi päiväksi odottaisitko saavasi häneltä korvausta? Luulen, et esim. ruuan tekeminen yhdessä ystäväsi kanssa ja että et muutenkaan ole ihan vain ystäväsi passattavana eli osallistut kotihommiin joihin osallistuminen käy luontevasti riittää ihan hyvin korvaukseksi.

niin taisin sanoa etten itse vastaavassa tilanteessa odota mitään korvausta...
juu ajattelin osallistua kotihommiin, en halua olla passattavana

täytyy kyllä ensin selvittää osaanko sitä uunia käyttää...miltä pullapohjainen mustikkapiirakka kuulostaa? Eikös se ole aika suomalaista?

Joo, mutta mistä meinasit niitä mustikoita saada? Penasmustikoita varmaan, mutta ne ei oo mitenkään suomalaisia.

Siis asuuko tää kaveri vanhempiensa luona? Voi olla, että tykkäävät tarjota itse kaiken, ettei vieraan kuulu... tai en mä tiedä. Tiiätkö onko miten varakkaita? Yhtään "paremmissa" perheissä on ainakin kotiapulainen joka hoitaa ruuat...

kyllä sieltä ainakin jotain mustikkaa on saatavissa...
Ei asu vanhempien luona, vaan on kahden lapsen YH joka joutuu parina päivänä menemään töihinkin, siksikin tätä ruuan laittoa ja muitakin kotihommia ajattelin tehdä ajattelin...että hänen tarvitse sitten työpäivän päälle alkaa hommia tekemään.
Keskituloinen, ei siis varakas muttei köyhäkään.
Kyllä mä pitkään mietin kehtaanko mennä heille, mutta hän oli niin sitä vastaan että menisin hotelliin...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä ehdottaisin isäntäperheen emännälle, että kokkaisin jotain suomalaistapaista. Ei mitään mämmiä tai muuta epämääräistä, mutta jotain suomalaista kuitenkin. Pyytäisin tän emännän mukaan ostosreissulle, koska hän luultavasti tietää parhaiten, saako jostain karpaloita vai ei.

niin, parempi varmaan lähteä yhdessä sinne kauppaan...joo, ei mitään mämmiä, ei mitään ihan NIIN suomalaista

:)

Ap:lle vieläö...mun esikoisella on nytr kohta viikon ollut kylässä ystävä Meksikosta. Tää ystävä on innostunut näkemään suomalaista elämäntapaa. Ei kuitenkaan oleta, että mun tyttöni yksin maksaisi kaikki kustannukset. Käyvät yhdessä kaupassa, jakavat ostoslaskun ja kokkailevat yhdessä.

Hauskaa kuulemma on ollut, mutta tällä meksikolaisella on vielä tuo nokkosten keruu vähän hakusessa :D Likka on kyllä selittänyt, että tästä tulee lopulta tortilla, mutta vähän erilainen kuin mihin vieras on koltimaassaan tottunut.

Ap:lle vieläö...mun esikoisella on nytr kohta viikon ollut kylässä ystävä Meksikosta. Tää ystävä on innostunut näkemään suomalaista elämäntapaa. Ei kuitenkaan oleta, että mun tyttöni yksin maksaisi kaikki kustannukset. Käyvät yhdessä kaupassa, jakavat ostoslaskun ja kokkailevat yhdessä.

Hauskaa kuulemma on ollut, mutta tällä meksikolaisella on vielä tuo nokkosten keruu vähän hakusessa :D Likka on kyllä selittänyt, että tästä tulee lopulta tortilla, mutta vähän erilainen kuin mihin vieras on koltimaassaan tottunut.

aikas eksoottinen elämys takuulla toi nokkosten keräys

:D

Aivan varmasti, varsinkin, kun tekivät sen ihan hiljattain yöllä. Vaikkei täällä etelässä ihan sitä yötäntä yötä olekaan kuten Napapiirillä, niin meksikolaiselle se oli takuulla jotain unohtumatonta.

Tuosta vieraanvaraisuudesta niin Englantilaiset ovat yleensa aika vieraanvaraisia eika penneja lasketa niin tarkkaan kuin suomessa tai sita etta mika kuuluu kellekin, esim jos ravintolassa syo on yleista etta lasku vain jaetaan esim kahteen osaan, riippumatta siita mita kukakin soi. Jos haluaisit osallistua kuluihin niin ehka voisit tarjota ulkona syomiset? Kokkailu voi olla hieman haastavampaa koska aineet on eri ja esim ne mustikat on ihan torky kalliita ja kaikenlisaksi mauttomia. En suosittele tuota rahan tarjoamista majoitusta vastaan koska voitaisiin kokea loukkaavana.
Asun Englannissa joten jos on kysyttavaan voin vastata vahan aikaa

Siskon brittimies tykkää mustikkakukosta ihan älyttömästi. Ruisjauhot kannattaa siihen ottaa mukaan täältä.

Tuliaisiksi olen siskolle ja miehelleen vienyt aina salmiakkia, ruisleipää, suklaata, suomenkielisiä lehtiä (mieskin tavailee niitä aina ja opettelee suomea...) ja niin oudolta kuin se kuulostaakin - siideriä. Suomalaiset makusiiderit ovat molempien mieleen, sieltä ei niitä saa.

Aivan varmasti, varsinkin, kun tekivät sen ihan hiljattain yöllä. Vaikkei täällä etelässä ihan sitä yötäntä yötä olekaan kuten Napapiirillä, niin meksikolaiselle se oli takuulla jotain unohtumatonta.

Noong kävi taas tyttärensä kanssa viikonloppuna ja arvatkaapas, mitä tyyö halusi? :D

Nokkoskeittoa. Ja seurasi vieressä, että osaa kotonakin laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Tuosta vieraanvaraisuudesta niin Englantilaiset ovat yleensa aika vieraanvaraisia eika penneja lasketa niin tarkkaan kuin suomessa tai sita etta mika kuuluu kellekin, esim jos ravintolassa syo on yleista etta lasku vain jaetaan esim kahteen osaan, riippumatta siita mita kukakin soi. Jos haluaisit osallistua kuluihin niin ehka voisit tarjota ulkona syomiset? Kokkailu voi olla hieman haastavampaa koska aineet on eri ja esim ne mustikat on ihan torky kalliita ja kaikenlisaksi mauttomia. En suosittele tuota rahan tarjoamista majoitusta vastaan koska voitaisiin kokea loukkaavana.

niin, mä huomasin ettei ystäväni vastannut mitenkään kun puhuin mahdollisesta korvauksesta.
Kun kerran asut Englannissa tietänet tämänkin asian joka on mietityttänyt mua, ihan muu kuin ruoka asia...pitääkö paikkansa ettei vesi tule suoraan vesijohdosta kuten Suomessa, vaan että myös kaupungissa olevissa taloissa on jotkut vesisäiliöt jotka täytetään määräajoin. Kun olin maaliskuussa hotellissa Englannissa, niin suihku oli ihan onneton vaikka siis oli 4 tähden hotelli, painetta ei ollu nimeksikään. Kuulin sitten myöhemmin että tämä johtuu veden säännöstelystä kun on ne säiliöt?

Ihmettelen. Kuinka britti käyttäisi koskaan maastaan muuta nimeä kuin Iso-Britannia?

niin, mä huomasin ettei ystäväni vastannut mitenkään kun puhuin mahdollisesta korvauksesta.
Kun kerran asut Englannissa tietänet tämänkin asian joka on mietityttänyt mua, ihan muu kuin ruoka asia...pitääkö paikkansa ettei vesi tule suoraan vesijohdosta kuten Suomessa, vaan että myös kaupungissa olevissa taloissa on jotkut vesisäiliöt jotka täytetään määräajoin. Kun olin maaliskuussa hotellissa Englannissa, niin suihku oli ihan onneton vaikka siis oli 4 tähden hotelli, painetta ei ollu nimeksikään. Kuulin sitten myöhemmin että tämä johtuu veden säännöstelystä kun on ne säiliöt?

Heititpa hankalan, mutta kylla kai taallakin on ihan vesijohto vetta, ainakin meilla. Mutta paineen kanssa taitaa olla usein ongelmia ihan muista syista. Tuosta vesijohto vedesta viela sen verran etta ei valitettavasti ole kovin maukasta yleensa, mutta kuitenkin juotavaa vaikka sita monet epailevat.

Alkuperäinen kirjoittaja ällistynyt:

Ihmettelen. Kuinka britti käyttäisi koskaan maastaan muuta nimeä kuin Iso-Britannia?

Mihin viittaat? Jos asuu Englannissa niin kayttaa Englantia ja on Englantilainen usein ennemmin kuin Britti jne.

Yhteistyössä