tossa yhdessä ketjussa joku väitti että ei oo normaalia jos 24v on 4 lapsen äiti? onko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja normaalia???:O
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
olen ihan suomalainen nainen ja ekan lapsen sain 18v ja nyt 24v saan neljännen lapseni. tosin täytän ens vuonna jo 25v ,kun lapsi syntyy tammikuussa. kivaa on kun te muut sitten 30v-40v pukkaatte niitä ensimmäisiänne kun minä olen kasvattanut lapseni jo miltein aikuisiksi. ja saan nauttia rauhassa sitten.

Kyllä sulla on 30v-40v:n edessä mm. lasten murrosiät ja niiden mukanaan tuomat väännöt. Mun lapseni ovat ikähaitarilla 6 - 14. Ainoa asia, minkä suhteen on nyt helpottanut, on se, että omia menoja on helpompi järjestää. Mutta elämä oli kyllä tavallaan paljon helpompaa silloin pikkulapsi aikaan kuin nyt.

Eli itse olen ainakin oppinut sen, etteivät ne lapset kasvaessaan helpommaksi muutu.

Niin ja minä nautin noista lapsistani ihan täysillä, en kaipaa mitään rauhassa nauttimista.

Minä olen 24v, ja kolme lasta. Tosin täytän loppvuodesta vielä sen 25 ;)
Mutta jokainen tekee ne omat ratkaisunsa. Vois mullaki olla 4 lasta jos ei olis kohtalo toisin päättänyt.
Ja miehän oon 38v ku potkasen esikoisen jo kotoota maailmalle :D (eikä tarvii ottaa kirjaimellisesti ;)) niin ehdin varmaan vaikka sitten elää jotain kadotettua nuoruuttani :laugh:

Olen kohta 24 ja 0 lasta on tällä hetkellä. Enkä kyllä tiedä ketään tuttua tai edes puolituttua jolla olisi enemmän kuin yksi lapsi tuossa iässä. Suurin osa on lapsettomia vielä 25 vuoden iässä. Jotkut "hurjat" ovat sen ensimmäisen jo ehtineet hankkia, mutta he ovat selvä vähemmistö.

[QUOTE="...";24896290]Olen kohta 24 ja 0 lasta on tällä hetkellä. Enkä kyllä tiedä ketään tuttua tai edes puolituttua jolla olisi enemmän kuin yksi lapsi tuossa iässä. Suurin osa on lapsettomia vielä 25 vuoden iässä. Jotkut "hurjat" ovat sen ensimmäisen jo ehtineet hankkia, mutta he ovat selvä vähemmistö.[/QUOTE]

oO

Mä olen 26v ja neljä lasta. Nuorin 1,5v. Mulla on myös ammatti. Kun vuoden päästä saadaan talo rakennettua, mä alan työni ohessa opiskelemaan lisää iltaopiskeluna. Että ei se elämä lopu siihen lasten saamiseen. Mä olen tässä kotona olon ohella tehny keikkatyötä tai opiskellu etäopiskeluna. Ja tosiaan, epätavallistahan tämä kyllä on. Vanhat luokkakaverit ja muutkin kaverit saavat nyt vasta ensimmäisiään. Mutta en vois kuvitellakaan, että olisin tehny toisin, oikea ratkaisu meille :)

[QUOTE="mä";24895738]Rauhasta??? Isovanhempien velvollisuus on auttaa lastenlasten hoidossa, jotta vanhemmilla on aikaa käydä viihteellä.[/QUOTE]

Samaa mieltä osittain lapsenlapsista ei ole enää vastuussa kokoaikaa.

Ihana kun ei ole enää omat lapset pieniä , saa nauttia lapsenlapsista ja auttaa omia lapsia heidän hoidossaan.

Ihan normaalia on, mutta ei yleistä.
Itse sain aikoinaan vanhimman kun olin 18, seuraavan kun olin 19, sitä seuraavan kun olin 21 ja neljännen kun olin 23...
Ihan fiksuja, tasapainoisia ja onnellisen oloisia aikuisia on kaikista noista kasvanut ja hyvälle näyttää nuorempienkin sisarustensa suhteen.
:)

[QUOTE="vieras";24895525]Elämää ja raha-asioita olisi hyvä opetella ennen lapsia. Koska jos sotkee omat asiansa, niin ne on vain omia.

Ennen kaikkea haluaisin muistuttaa, että pienet lapset on HALPOJA. Miten teillä tulee olemaan varaa neljään-viiteen teini-ikäiseen?
kaverin 14-vuotiaan pojan jalka kasvoi vuodessa 37:sta 42:een. Ja ne converserit (ainoat mitä suostuu pitämään) on liki 100e pari. Tulevaisuudessa ei riitä yhteiset käpylehmät, kyllä ne tietokoneet pitää olla. Ja 5-vuotias kone on muinaisjäänne.[/QUOTE]

ei oo pakko olla kaikkea omaa, esim. tietokoneet. Voin sanoa että meillä ei tule olemaan ikinä, jos näissä hinnoissa pysyvät. Jos ei muut kengät kelpaa niin voi kulkea sukkasilleen.

olen ihan suomalainen nainen ja ekan lapsen sain 18v ja nyt 24v saan neljännen lapseni. tosin täytän ens vuonna jo 25v ,kun lapsi syntyy tammikuussa. kivaa on kun te muut sitten 30v-40v pukkaatte niitä ensimmäisiänne kun minä olen kasvattanut lapseni jo miltein aikuisiksi. ja saan nauttia rauhassa sitten.

Minä ainakin nautin elämästäni tällä hetkellä, lapsista jne. En ole pukannu lapsia sen takia, että mietin minkä ikänen olisin ku ne on aikuisia ja pääsen niistä eroon ja sitten vasta voin nauttia elämästä.

Moni ihmettelee kun mullakin on 4 lasta ja ikää 29v. Ilman lapsia kun liikun, niin en kuulema näytä "niin vanhalta, että olisin äiti", saati sitten että niitä lapsia on 4. Ehkä monella on semmonen harhaluulo, että neljän lapsen äiti häärää keittiössä kokoajan essu päällä ja tukka paplareilla.

Tiedän yhden, joka oli 22-vuotiaana kahdeksan lapsen äiti. Se jos mikä oli ihmettelyn aihe, mutta kaikkein ihmeellisintä siinä oli, että sai kolmoset, kahdet kaksoset ja "yksösen". Ja kolmoset oli vajaat 4-vuotiaita kun viimenen synty :D

Olen itse 24 vuotias äiti ja minulla on lapset: 6,5 vuotias, 5 vuotias sekä 3 vuotias.
Haaveilen neljännestä. Olen haaveillut jo kaksi vuotta. Minulla siis hyvin voisi olla neljäkin lasta ;).
Ehkä kohta annetaan neljännelle lupa tulla, jos tulee...

Ja sama isä kaikissa. Naimisissa ollaan oltu 5v.

Epänormaalia??? Vissiin sitten. Mut se on ihan sama mulle. Elän omaa elämääni, ihan niinkuin kaikki muutkin.

[QUOTE="vieras";24895525]Elämää ja raha-asioita olisi hyvä opetella ennen lapsia. Koska jos sotkee omat asiansa, niin ne on vain omia.

Ennen kaikkea haluaisin muistuttaa, että pienet lapset on HALPOJA. Miten teillä tulee olemaan varaa neljään-viiteen teini-ikäiseen?
kaverin 14-vuotiaan pojan jalka kasvoi vuodessa 37:sta 42:een. Ja ne converserit (ainoat mitä suostuu pitämään) on liki 100e pari. Tulevaisuudessa ei riitä yhteiset käpylehmät, kyllä ne tietokoneet pitää olla. Ja 5-vuotias kone on muinaisjäänne.[/QUOTE]

5-vuotias kone on todellakin muinasinjäänne, meillä kyllä yritetään käyttää koneet mahdollisimman loppuun, mutta kyllä se on uusi hommattava 2-3 vuoden välein.
Käpylehmillä ne pienetkin leikkivät, mut nykyään on täysin normaalia, että n. 4-vuotiaana ruetaan pelaamaan tietokoneella ja konsolipeleillä.

Se että yhdet kengät maksaa 100e, on ihan normi hinta merkkikengistä tänä päivänä. Jos teini ne kengät haluaa, niin siihen voi itsekin tienata rahat ja säästää. Vanhempien tulee opettaa lapselle, että kaikkea ei saa mitä haluaa! Jos jotain kovasti haluaa, niin sen eteen pitää tehdä töitä.

Ei se teinien kasvattaminen sen kummemmin kalliimpaa ole, kuin pienempienkään. Toki kustannuksia tulee enemmän esim. harrastuksissa jne. Kyllä niitä satasen kenkiä myydään pienimmillekin. Ruokaa varmasti menee enemmän ja niin pois päin.

Ota huomioon, että kaikkien rahatilanne ei ole sama kuin sinun ja sekin, että monet on lapsensa tehneet siinä vaiheessa, kun kaikki on teini-iässä, joten työssäkäyviäkin perheessä on kaksi. Näin perusoletuksena siis, kaikkeahan voi aina sattua, mutta jos aina ite ajattelisin rahan perään, niin elämä jäis elämättä.

24v ja kolme lasta. Neljännestä en nyt rupee tähän hätään edes haaveilmemaan, on tässä sen verran tohinaa kun vanhin laps on 3v ja pienin 4kk.. keskimmäinen kohta 2vuotta. Mutta siis, tiedostan hyvin, ettei mun ikäisillä monilla ole viel sitä ensimmäistäkään, tosin mun kaveripiirissä monilla on ja mun läheisimmällä ystävällä on kans kolme lasta ja on samanikäinen ku minä, joten en myöskää ihmettele et toisilla on. Niin se vaan menee, toiset elää toisenlailla ja toiset toisenlailla. :)

No voihan se toki olla, että niitäkin naisia on. Mutta sinäänsä ihan järkevästä syystä he ovat ehkä pudonneet pois tästä porukasta (käydään baanalla ym.). Mutta facessa olevista ala-, ylä- ja ammattiasteluokkalaisia, kenelläkään (siis KENELLÄKÄÄN) ei ole kuin max se 1 mukula, joka on hankittu ihan lähiaikoina.

Ja voihan syynä olla tuo lama ja se että tässä ja naapurikaupungeissa on ihan mielettömästi paperi- ja sellutehtaita menny nurin, ja siitä syystä satamaoperaattoreita kans. Niin talouden epävakaisuus on saattanut saada monet miettimään pariin otteeseen... Varmasti jokainen tässä kaupupungissa tietää/tuntee jonkun pienlapsiperheen jonka elämästä on tullut yhtä helvettiä kun uusi talo rakennettu ja mieheltä lähteny työpaikka alta, eikä taloa enää saada myydyksi jne.

Mitä se oikeastaan kellekään kuuluu,monta lasta jollakin on.
Jokainen elää niinkuin haluaa. Jos joku haluaa lapsia,eikä ole kiinnostunut urasta,niin kenenltä se on pois?
Ihmettelen aina niitä jotka tulee urputtamaan koulutuksesta ja työstä,jos lapsia on monta.Ne ei tietääkseni sulje toisiaan pois.

• Tykkää
Reactions: neakas

Yhteistyössä