Tosiaanko päiväkodeissa tehdään näin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onnsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suuttuisin ylipäätään, jos lapseni suuhun laitettaisiin rangaistukseksi jotain, vaikka vaan vettä. Ei kai tarkoitus ole osoittaa, että pesu on joku rangaistus?

Kyllä tulis minunkin suusta sellasia sanoja että saisivat jynssätä katuharjan kanssa litratolkuittain sitä saippuaa jos joku tekis noin mun lapselle. Ite tekisin rikosilmoituksen jos olis tuollaista harrastava työkaveri päiväkodissa! :kieh:

Mä en ymmärrä, miksi se kiroilu on niin paha juttu, että siitä annetaan ruumiillista rangaistusta.. Eikö kaikilla pidä olla sananvapaus? Aikuiset saavat käyttää millaista kieltä tahansa, eikä kukaan hyökkää paikalle saippuan kanssa. Sanat on vaan sanoja.

Tytön päiväkodissa oli viime vuonna muutama "yhteiskunnan kerman" lapsi, jotka opetti muille kauniita sanoja kuten homo, nussia, kusipää ja vittunaama. Heidän vanhemmillaan oli se asenne, että minkäs he sille voi, ja heidän mielestään oli silkkaa nipottamista kun lapset poistettiin aamupiiristä ja lauluhetkestä kiroilun takia, ja he joutuivat syömään yksin eri pöydässä kun ruokailutkin meni pelkäksi sähellykseksi ja sadatteluksi.
Me muut vanhemmat taas oltiin sitä mieltä, että mitä tiukemmin näille pellossa kasvaneille tehdään selväksi mikä on soveliasta käytöstä ja mikä ei, sen parempi.
Yksi huostaanotettiin (tuttavalta kuulin), yksi lähti erityisryhmään ja kolmas oppi olemaan ihmisiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Kotoa se esimerkki varmaan aika usein tarttuu. Siihen on varmaan aika hankala puuttua, jos kotona ajatellaan, että se on ihan se ja sama.

Niin ja vaikka lapsi ymmärtäisikin rangaistuksensa syyn, ei hän varmaan voi käsittää miksi vanhemmat kotona kuitenkin tekevät sitä, jos se on väärin.

kysyin sitten lapsilta mitä tätit tekee jos tarhassa kiroilee. isompi sano et heillä tädit käskee mennä vessaan peseen suun saippualla (ei tienny et peseekö ne ite jos ei tottele) ja pienempi sano et heillä käsketään ovelle pulputtamaan :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Florence:
Kotoa se esimerkki varmaan aika usein tarttuu. Siihen on varmaan aika hankala puuttua, jos kotona ajatellaan, että se on ihan se ja sama.

Niin ja vaikka lapsi ymmärtäisikin rangaistuksensa syyn, ei hän varmaan voi käsittää miksi vanhemmat kotona kuitenkin tekevät sitä, jos se on väärin.

Toisaalta, kyllä meidän lapset ainakin ymmärtää hyvin että joku asia on kotona sallittua ja jossain muualla taas kiellettyä, ja päinvastoin. Esimerkiksi "Villen" luona saa pomppia sängyllä mutta kotona ei, kotona saa kulkea alasti mutta päiväkodissa ei, jne. Lapset on fiksuja ja tajuaa hyvinkin nopsaan eri paikkojen säännöt. Ja ehkä ne vanhemmatkin kotona tajuaa siistiä suunsa, jos lapsi alkaa aina kirosanan kuullessaan sanomaan että ei noin saa sanoa...meillä ainakin päiväkodin käytössäännöt ovat kulkeutuneet kotiinkin, molemmat lapset mm. viittaavat nykyään kun haluavat lisää ruokaa =)

Mä oon pph ja mä sanon aina lapsille ku puhuvat rumia että jos kovasti tekee mieli puhua niin sit voi mennä vessaan ja laittaa oven kiinni ja puhua sielä ja tulla pois. Joskus ovat kysyneet että missäs se v.. sana sanotaan niin sanon että sinne voi mennä vessaan sanomaan.. ei oo muuten kukaan lapsista halunnu mennä eikä sit puhunutkaan ku on keskusteltu että vessassa puhutaan. Koskaan en siis itse vie vaan sanon että sinne puhumaan loppuu monesti siihen.

jos hoitaja pesee lapselta suun saippualla Siitä voi nostaa syytteen ,se on laitonta,niin ei saa tehdä, sano kaverilles et selvittää todella onko oikeesti niin tapahtunut ja jos on niin äkkiä viranomaisten puheille!

Eskaripojalla pestiin, puhui ja tosi rumia eikä uskonut millään, muut vanhemmat myös valittivat tästä, erityislapsi kyseessä ja kotona kovat rangaistusmenetelmät käytössä ei niiden jälkeen kaunis puhe paljon tehoa, mutta saippua putsasi puheet.

Mä en ymmärrä, miksi se kiroilu on niin paha juttu, että siitä annetaan ruumiillista rangaistusta.. Eikö kaikilla pidä olla sananvapaus? Aikuiset saavat käyttää millaista kieltä tahansa, eikä kukaan hyökkää paikalle saippuan kanssa. Sanat on vaan sanoja.

näin juuri ja kun pieni lapsi ei ees tajuu mitä puhuu... onhan se noloa kuultavaa, meiänkin kuopus huutelee v....äitii aina suuttuessaan, mutta se siitä sitten. toki sanon että hyi mikä sana, ja välillä sanon että jos oikein paljon sanoo niin suusta pitää saada pahat sanat pois. :|

Ei varmasti pestä suuta saippualla... Varmaan sanotaan, että jos puhuu rumia pestään suu saippualla. 2-vuotias luultavasti tämän vain kotona selittänyt niin että se ois oikeesti tehty. Kaikkea teki uskotta.... olkaa lastenne kans kotona niin ei tarvi miettiä mitä päiväkodissa tekee..

Täällä yks hoitaja kirota pärskyttelee, sit ihmetteli et mistä meidän poika 4v on oppinut kiroamaan. Mä et mistähän, ku meillä kotona ei kiroilla :/ Kuulemma päiväkodissa ei kiroilla vaan isommat lapset (eskarilaiset) kiroilee. Lähinaapurit sanoneet muuta :/

Alkuperäinen kirjoittaja Mantatyttö82:
Olin työharjoittelussa päiväkodissa ja siellä oli TODELLA pahankurinen Down-poika. Hän aina ulkona istui pulkan kyydissä kun hänen henk.koht.hoitaja veti pulkkaa. Poika siinä aina matkalla otti maasta jäisiä kivikovia lumipaakkuja ja heitti niillä muita. Tää hoitaja repi yhtäkkiä pojan pois pulkasta ja alkoi hinkata kovalla jääpaakulla pojan naamaa ja sanoi "tuntuuko tämä mukavalta, tuntuuko".Mua säälitti ihan kamalasti :(

:o

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eskaripojalla pestiin, puhui ja tosi rumia eikä uskonut millään, muut vanhemmat myös valittivat tästä, erityislapsi kyseessä ja kotona kovat rangaistusmenetelmät käytössä ei niiden jälkeen kaunis puhe paljon tehoa, mutta saippua putsasi puheet.

Minunkin mielestä kunnon suunpesu palasaippualla on ihan hyväksi, jos puhe ei auta. Sanokoon hyssyttelijät ja laki mitä hyvänsä. Suosittelen suunpesua niin pienille kuin isommillekin.

Multa pestiin esikouluiässä saippualla suu 80-luvulla tarhassa.. tuskimpa enää tänä päiväntuollainen on normaalia, minä ainakin kävisin hakemassa saippuan ja tunkisin sen hoitajan suuhun jos kuulisin että meidän 2-vuotiaalle noin olisi tehty... eihän tuonikäinen edes tajua mitä puhuu vaan ympäristöstään omaksuu uusia sanoja.

Oon kans ottanut päiväkodissa puheeksi kiroilun. Poika osaa sanoa muutaman kirosanan.
Ei ole kuulemma päiväkodissa kertaakaan laukonut tuhmia sanoja. Kuulemma paras on kun ei kiinnitä asiaan huomiota. Sama tepsinyt kotona.
Monet aikuiset saattavat alkaa nauramaan kun 2½v. sanoo peekele. No, olihan se tietty aluks huvittavan kuuloista mut kyl siin äkkiä hymy hyytyi. Nyt on parasta tosiaan kun ei kiinnitä mitään huomiota niin poikakin on huomannut, että ei siinä sanassa mitään erikoista ole ja sitä ei ole tarvinnut enää käyttää.
Sanoi peekele aina oikeassa kohdassa jos joku esim. pudotti tavaran maahan niin poika sanoi toisen puolesta peekele. Itse sanoin myös et äiti ei sanonut noin ja tuo tehos myöskin.

Ei meidän lasten suita kyllä kukaan ammatti-ihminen saippualla pese ilman seuraamuksia. Itsekin olen kasvatusalalla, ja en kyllä käytä minkäänlaisia häpeään tai väkivaltaan perustuvia menetelmiä. Uskomatonta, että tuollaista edes puolustellaan!!! Sitä varten on koulut käyty, että on "vähän" kehittyneemmät keinot olemassa.
Enkä kyllä ymmärrä tuollaisia menetelmiä kotioloissakaan. SEn verran kielen kehittymisestä tiedän, että ei lapselle se homo tai v*ttu tms sanana merkitse mitään, kun ei se osaa vielä sitä yhdistää mihinkään tarkoitteeseen.

Jos joku pesisi lapseni suun saippualla niin pesisin sen jälkeen kyseisen aikuisen suun harjanvarrella ja pesisinkin niin ettei tarvisi hampaitaan enää pestä!!Ja mitä tulee siihen vanhempaan joka puhui täällä fairylla hampaiden pesusta, tajuatko mitä myrkkyä se on???! :headwall:

Yhteistyössä