Torille ei saa tuoda koiria!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin

Vieras
Tässä tulos:

Bernhardilainen tappoi pienen perhoskoiran Haminan torilla torstai-iltana.

Nuori uroskoira karkasi sen torille tuoneelta naiselta ja hyökkäsi omistajansa sylissä olleen pikkukoiran kimppuun.

Iso koira repi perhoskoiran pois naisen käsivarsilta ja raateli pienemmän lajitoverinsa hengiltä.

Pikkukoiran vika. MItäs nostettiin syliin. Pitäisi tietää, että isompi tapaa

Missä lukee että se ois nostettu syliin? Ehkä se oli sylissä koko ajan. Ja harvemmat pikkukoiranomistajat kuvittelee että kaikki isot koirat tappaa pieniä. Ehkä tämäkin omistaja aluksi kuvitteli että koira vain tulee morjestamaan. Ompa harmillinen tapaus :(

Ja toi otsikko nyt on ihan naurettava, etteikö muka saisi torilla olla koiran kanssa. Markkina-aika on eri asia kun on se elintarvikelaki, mutta useimmiten tori on autio.

Missä lukee että se ois nostettu syliin? Ehkä se oli sylissä koko ajan. Ja harvemmat pikkukoiranomistajat kuvittelee että kaikki isot koirat tappaa pieniä. Ehkä tämäkin omistaja aluksi kuvitteli että koira vain tulee morjestamaan. Ompa harmillinen tapaus :(

Ja toi otsikko nyt on ihan naurettava, etteikö muka saisi torilla olla koiran kanssa. Markkina-aika on eri asia kun on se elintarvikelaki, mutta useimmiten tori on autio.

Tapahtuneen aikana oli markkinat Haminan Elomarkkinat joten laki on voimassa!

Kai koiraa saa sylissä kantaa ilman että joku hyökkii päälle ja tappaa? Turvallisempikin paikka syli lienee pienelle koiralle tuollaisessa tilanteessa. Ja entä "kassikoirat"?
Surullinen tapaus :(

Jotenkin ihmisiltä on muutenkin hämärtynyt se, että koiraa ei saa tuoda kauppaan tai apteekkiin, opaskoiraa lukuunottamatta.

Ensiksi on hygienia, toiseksi on allergiset ihmiset ja kolmanneksi ne, jotka pelkää koiria ihan paniikkiin asti (kuten minä).

Kyllä se on niin, että kaupat ja bussit ja kaikki semset on tehty IHMISIÄ varten, eikä mun kuuluis aina varmistaa, että voinko nyt mennä kauppaan, onko siellä koira.
Naapuruston koiria osaan vältellä ja tarkkailen kaukaa, että kun koira tulee vastaan, niin käännyyn ja menen eri reittiä.

[QUOTE="vieras";24394493]Jotenkin ihmisiltä on muutenkin hämärtynyt se, että koiraa ei saa tuoda kauppaan tai apteekkiin, opaskoiraa lukuunottamatta.

Ensiksi on hygienia, toiseksi on allergiset ihmiset ja kolmanneksi ne, jotka pelkää koiria ihan paniikkiin asti (kuten minä).

Kyllä se on niin, että kaupat ja bussit ja kaikki semset on tehty IHMISIÄ varten, eikä mun kuuluis aina varmistaa, että voinko nyt mennä kauppaan, onko siellä koira.
Naapuruston koiria osaan vältellä ja tarkkailen kaukaa, että kun koira tulee vastaan, niin käännyyn ja menen eri reittiä.[/QUOTE]

Busseissa saa kyllä yleensä koiraa kuljettaa. Ei se ole mitenkään kiellettyä.

Voi voi. Siinä nyt sitten kaksi koiran omistajaa rikkoi kieltoa. Toisella ei ole enää koiraa, ja toinen oletettavasti maksaa.
Ikävä juttu.

Mutta olisiko tämä voitu välttää, jos torille saisi tuoda koiria? Tuskin.
Tai jos ko. koirat olisivat törmänneet lenkkipolulla tai koirapuistossa. Tuskin.
Tietysti tämä olisi jäänyt tapahtumatta, jos jompikumpi tai molemmat omistajista olisi älynnyt jättää piskinsä kotiin...

Voi voi. Siinä nyt sitten kaksi koiran omistajaa rikkoi kieltoa. Toisella ei ole enää koiraa, ja toinen oletettavasti maksaa.
Ikävä juttu.

Mutta olisiko tämä voitu välttää, jos torille saisi tuoda koiria? Tuskin.
Tai jos ko. koirat olisivat törmänneet lenkkipolulla tai koirapuistossa. Tuskin.
Tietysti tämä olisi jäänyt tapahtumatta, jos jompikumpi tai molemmat omistajista olisi älynnyt jättää piskinsä kotiin...

Mistä sulla on luulo, ettei torille saisi koiraa tuoda?

[QUOTE="tööt";24394569]Mistä sulla on luulo, ettei torille saisi koiraa tuoda?[/QUOTE]

Muistaakseni se on jossain järjestyslaissa ladeltu, ettei niitä saisi sinne toriaikana viedä. Mutta enpä ole satavarma, enkä jaksa googlettaa. Ei kiinnosta niin paljon, kun en omia koiriani ole viemässä torille...

Lähinnä jäi hämmästyttämään koko aloitus.

Liittyykö tämä tapahtumapaikka, saati se onko siellä sallittua vai ei hengata koirien kanssa, mitenkään tähän itse asiaan, noin varsinaisesti?

Ketä tässä piti paheksua? Ison koiran omistajaa, pikkukoiran omistajaa, molempia, vai toria, vai sitä ettei siellä saisi olla koiria vai saisiko kuitenkin?
Mä olen ehkä liian väsynyt.

Järjestyslaki kieltää.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612
4 luku
Eläimet
14 §
Koirakuri

Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan on:

1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;

2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua; (19.12.2003/1195)

3) pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa.

Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, ei koske virantoimituksessa käytettävää valtion omistamaa koiraa, vartiointitehtävässä olevaa vartijan koiraa, palvelutehtävässä olevaa koulutettua pelastuskoiraa, liikuntavammaisen avustajakoiraa eikä näkövammaisen opaskoiraa.

Mitä 1 momentin 1 kohdassa säädetään, ei koske suljettua pihaa, koirien harjoituspaikkaa eikä erityisesti osoitettua aidattua jaloittelualuetta. Koiran tulee kuitenkin näissäkin paikoissa olla omistajansa tai haltijansa valvonnassa.

Mitä 1 momentin 2 kohdassa säädetään, koskee myös kissaa. Mitä 1 momentin 1 ja 2 kohdassa säädetään, koskee myös hevosta sekä soveltuvin osin muuta koti- tai lemmikkieläintä.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;24394929:
Toriaikana tarkoittaa aikaa aamusta iltapäivään, jolloin torilla myydään elintarvikkeita ym. Kielto ei tarkoita markkinoiden aikaa, eikä aikaa tuon toriajan ulkopuolella.

Minä olen kyllä ymmärtänyt, että toriaika on silloin kun torilla on myyjiä, elikkä elomarkkinat on toriaikaa.