tori.fi:lla "ostajat"

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Suurin osa torilla ostajista on tosi mukavaa ja heidän kanssaan on ilo tehdä kauppaa kun hommat sujuvat.
Mutta: sitten on tämä yhä suureneva joukko ihmisiä, jotka raivostuttavat ja pilaavat hyvän kauppapaikan ideaa.

Esim. haku tuotteelle oli sovittu klo 10-11. Ostaja ei tullut. Myöhemmin oli lähettänyt haukkumaviestin, että oli käynyt oven takana enkä ollut kotona. Mitä ihmettä? No, kävi ilmi, että hän oli käynyt ovella klo 16, jolloin olin jo töissä.

Ja sitten, toinen haku oli sovittu keskiviikolle klo 18. Tiistaina tuli haukkumaviesti kun en ollut kotona, vaikka ostaja oli käynyt ovella. Siis ostaja oli ihan eri päivänä liikkeellä, tämä kävi vielä ilmi sähköposteista.

Oharien tekijöitä (jotka eivät ilmesty paikalle eivätkä ilmoita mitään) on niin paljon, etten edes jaksa enää laskea heitä.

Ihmiset eivät ollenkaan arvosta toisen aikaa: myyjänä joudun kuvaamaan ja naputtelemaan ilmoituksen nettiin ja sitten joudun etsimään tuotteen varastosta (kaikki myytävät tavarat eivät voi lojuta ympäri asuntoa odottamassa ostajaa) ja odottamaan ostajaa sovittuna aikana. Sitten ei edes vaivauduta ilmoittamaan, jos ei tulla.
Kuulostaako tutulta vai millaisia kokemuksia teillä muilla on?

Se itseänikin ihmetyttää, että usein kun on sovittu noudosta, niin ostaja ei ilmaannukaan ja ei vaivaudu ilmoittamaan. Se on ihan fine by me, että jos tuotteen osto ei enää kiinnostakaan, mutta miksei vaivauduta ilmoittamaan? Sitä tuntee itsensä tyhmäksi kun on kiirehtinyt vaikka kaupasta kotiin, että on sovittuna kellonaikana paikalla ja sitten ostaja tekeekin oharit. Se on varmasti jotain sellaista, että ostaja "pelkää" myyjän reaktiota kun ei haluakaan ostaa tuotetta, joten on sitten helpompi vain kadota. Ihmetyttää sekin, että eikö edes tekstaria uskalla lähettää. Ilmeisesti sekin on liian jännää, että "no mitäköhän se myyjä sitten vastaa siihen viestiin".

On tuttua, eräskin ostaja lupasi tulla hakemaan hyllyjä ja tyhmänä jäin kotiin odottamaan. Ei tullut, eikä ilmoittanut mitään.

Mutta osaa ne myyjätkin. Ostin erään huonekalun ja menin sovitusti hakemaan niin myyjä olikin lähtenyt kaverinsa luokse. Laittoi tekstaria perään että tulisinko uudestaan parin tunnin päästä. Hieman vi*utti, kun pakettiauto oli vuokralla vain pariksi tunniksi. Hain huonekalun lopulta mutta en enää tee kauppoja torin kautta.

Olen huomannut että etenkin nykyiset parikymppiset eivät tunnu välittävän mistään sovitusta.

On kyllä huonoa ja moukkamaista käytöstä, jos ei tulla sovittuna aikana.Tietenkin yllättäviäkin esteitä sattuu, mutta onneksi on puhelin keksitty. Ostajat ovat välillä mielenkiitoisia tarjouksineen. Jos tuotteen hinta on 100 euroa, tarjotaan 10 euroa ja halutaan kotiinkuljetusta. Aina voi tinkiä, mutta sillekkin jokin raja. Yksityinen myyjä ei ole mikään palvelufirma.

Huvittavin oli yksi nainen, joka halusi että varaan hänelle tuotetta kolme viikkoa kun hän on kesälomalla. Suostuin tähän ja otin ilmoituksen torilta pois. Tuotteen hinta oli 60 euroa.

Pari kertaa sovittiin haku, mutta aina hänelle tuli jotain estettä. Lopulta tuli paikalle ja sanoi: "Mikä sun tilinumero on? Mä maksan huomenna tilille, ei mulla nyt oo käteistä." Sanoin, että kaupan seinässä (noin kilometri matkaa) on lähin automaatti. Nainen sanoi, ettei hänellä ole aikaa käydä automaatilla kun hän on kiireinen yrittäjä. Totesin vain, että yrittäjänä varmasti ymmärrät, ettei yksityishenkilöiden välillä tehdä luottokauppaa.... ;)

(Sain tuotteen myytyä toiselle henkilölle pari viikkoa myöhemmin.)

Itsellä ei ole kokemusta tori.fi-palvelusta, mutta teen vastaanottotyötä ammatikseen ja kyllä todella saavat sappeni kiehumaan nämä parikymppiset ja välillä vanhemmatkin tyypit, jotka eivät ilmoita esteistä saapua sovittuna aikana mitään. Sitten kun laittaa laskun perään haukutaan vaan ahneeksi paskiaiseksi, eikä ymmärretä, että mun toimeentulon muodostaa sovitut tapaamiset ja öisin voinut ottaa toisen asiakkaan sillä ajalla, jos olisi ajoissa ilmoittanut, ettei ole tulossa.

Kuten joku jo aiemmin kirjoitti niin ostajat tekevät joskus todella outoja "anteliaita tarjouksia."
Minulla oli yksi tuote myynnissä hintaan 5 euroa. Tuote oli sinänsä hankala, ettei mennyt kirjeeseen, joten ajattelin jonkun hakevan sen. Laitoin ilmoitukseen kuitenkin postitusvaihtoehdon ja hinnan sille eli pakettina 7,90e. Hetken kuluttua tuli viesti: "Mä maksan 5 egee postikuluineen." :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Ostajat eivät vaivaudu vastaamaan sähköpostiin! Ensin kyselevät jotain tavaraa ja kun myyjänä vastaan niin mitään ei kuulu.

Olen ottanut nykyisin sen tavan, että ensimmäiseen vastaukseeni en edes yritä panostaa kovinkaan niin ei harmita jos ei vastata. Eli jos ostaja kysyy jotain tarkentavia kysymyksiä niin en lähde etsimään tavaraa varastosta ja vastaamaan ostajan kysymyksiin vaan ensin kokeilen, vastaako ostaja minulle ollenkaan. Jos ostaja vastaa niin sitten etsin tavaran ja vastaan kysymyksiin.

Niitäkin typeriä ostajia tulee usein vastaan, jotka pyytää toimitusta toiseen kaupunkiin. Jos tuotteen hinta on 2€ ja ilmoituksessa lukee nouto paikasta X, niin ei, minä en maksa 5€ bussimatkaa että pääsen viemään sen toiseen kaupunkiin. :D :D En vaivaudu edes vastaamaan tyhmille kyselijöille.

torista löytyy kyllä kaikenmaailman tallaajia. Tässä taannoin pistin ostoilmoituksen toriin ja sainkin pian yhteydenoton vanhemmalta naiselta. Sovimme summaksi 15 euroa hänen ehdotuksesta. No menin hakemaan tuotetta ja ensimmäinen lause naiselta olikin "voiks maksaa sittenkin 20 euroa" ja kauhea vuodatus kuinka hänet ryöstettiin edellisenä päivänä. Joopajoo. Annoin 16 euroa, kun halusin tuotteen ja koska tarina oli niin typerä.

Niitäkin typeriä ostajia tulee usein vastaan, jotka pyytää toimitusta toiseen kaupunkiin. Jos tuotteen hinta on 2€ ja ilmoituksessa lukee nouto paikasta X, niin ei, minä en maksa 5€ bussimatkaa että pääsen viemään sen toiseen kaupunkiin. :D :D En vaivaudu edes vastaamaan tyhmille kyselijöille.

Tämä on yllättävän yleistä. Ilmoituksessa lukee selkeästi nouto ja silti "ostaja" haluaa myyjän kuljettavan tuotteen kaupungin toiseen laitaan/toiseen kaupunkiin.

Minulla on ollut myynnissä esim. hyllykkö, iso laatikollinen kirjoja, luistimet, sukset+monot, keinutuoli. Kaikissa on ollut hintana vain 2 euroa, jotta pääsen isoista tavaroista eroon.
Ihan jokaiseen tuli MONTA vastausta tyyliin "Tuo sinne-ja-sinne." En tuo! Ilmoituksessa lukee nouto ja se on silloin nouto kotoani.

Tätä ihmisryhmää ei vielä pika lukemisellani oltu vielä mainittu ;)
Sovitaan tuotteen haku jne..
lopulta kysyn suoraan ties kuinka monennen kerran myyjältä jälleen osoitetta kun on jo sovittu klo ajat päivämäärineen milloin haen mutta edelleen se osoite uupuu..
(tähän mennessä annettu vain jotain epämääräistä infoa mistä tavaran saa hakea, sanottu mm kaupungin osaa jne.)
Hän kertoo osoitteen hiukan sinnepäin kuin ei halusikaan kertoa koko osoitetta,
saavun kyseseen osoitteeseen ja totean että ihan kiva mutta kerro rapun/asunnon numero sillä et näytä tässä kerrostalon/rivarin parkkipaikallakaan olevan.
Ja tietenkään myynti ilmoon ei ole laitettu sitä sukunimeä jonka perusteella voisin käydä joka rapun/asunnon oven lävitse mikä on oikea ovi..
Koitan soittaa myyjälle, ei vastaa??
Laitan tekstaria, ei vastaa.. tässävaiheessa mietin mitä teen ja räplään luuriani..
Jonkin aikaa kuluu
(tässä välin olen koettanut numerotiedustelun kautta selvittää myyjän sukunimeä)
ja sitten myyjä armollisesti joko laittaa sinulle viestiä tai soittaa,
missä olet?
No tässä pihallasi kun et kertonut asuvasi kerros/rivitalossa ja en tiedä sukunimeäsikään enkä saanut sitä numerotiedustelustakaan niin en osaa tulla oikealle ovelle..
-Ainii joo no tää on se ja se ja sukunimi on XXXXXXX

Mikä vittu siinä on niin vaikeaa jos myydään sitä rojua ja ostaja ilmoittaa halukkuutensa tulla sovittuna aikana hakemaan niin ei voida kertoa koko osoitetta
(tai sanoa suoraan soita kun olet pihassa kerron sitten vasta mikä asunnon numero jne.)
tai kertoa sitten suoraan että on vaikka siinä parkkipaikalla sen vitun kirjahyllyn kanssa joten ajat vaan siihen osoitteeseen talonnumero se ja se ,
silloin minua ei haittaa vaikka en koskaan tietäsi sinun asunnon numeroa tai sinun sukunimeäsi.

Eilen maanantaina kahdet oharit, tänään tiistaina yhdet. "Ostajat" eivät vain ilmesty paikalle.
Viime viikolla oli ohareiden tekijöitä yhteensä 7.

Myyjänä tori vaatii aivan hirvittävän pitkää pinnaa. Eikä todellakaan kannata muuttaa omia menojaan "ostajan" halujen mukaan.

En tiennyt että nämä oharit ovat niin yleisiä... Jos olisin tiennyt niin en olisi koko hommaan lähtenyt. Minulle kävi aika kurjasti viime muuton aikana kun yritin torin kautta antaa ilmaiseksi uudehkoa paksua parisängyn patjaa pois. Sovin noudon viimeisille päiville ennen kuin minun piti luovuttaa avaimet pois ja en siinä vaiheessa siis enää asunut kyseisellä paikkakunnalla. Ja vielä tarkennuksena, että kuljin julkisilla ja minulla ei ollut mitää keinoa raahata patjaa itse pois. No patjan varaaja (keski-ikäinen mies) ei tullut eikä vastannut ensin puhelimeen. Kun lopulta 1,5 h jälkeen vastasi, niin ilmoitti että unohti. Ja aiemmin oli tietysti ehdotellut vaikka mitä päiviä ja aikoja noudolle, eikä ymmätänyt, että en asua siellä enää.

Seuraavana päivänä sovin uuden henkilön kanssa noudosta aamulla ja sekin siirtyi iltaan. Hetki ennen sovittua aikaa sain tekstarin, että patja ei mahdu autoon. Olin vielä selittänyt tälle keski-ikäiselle naiselle aamulla puhelimessa, kuinka k*sessa olen jos hän ei hae patjaa kun edellinenkin hakija perui. Rouva vannoi, että tulee hakemaan. Ei siis tullut ja aamulla oli sanonut, että kyllä se patja sinne autoon mahtuu. Johtopäätös: auto kutistui päivän aikana?

Alkoi epätoivo jo iskeä ja pistin patjan vielä kerran toriin saatesanoilla: "ethän ota yhteyttä jos et aio tulla hakemaan patjaa sovittuna aikana tai sinulla ei ole mitään milla hakea se." Ja tällä kertaa pari teinityttöä ajoivat yli 100 km tullakseen hakemaan patjan.

Aiemmin olen ostanut koulukirjoja torin kautta ja aina asioinut nuorten kanssa, jolloin ei ole ollut mitään ongelmia. Taidan vastedeskin laittaa jonkun ikärajan, että en myy keski-ikäisille kun eivät näköjään pidä lupauksiaan... :cautious:

Yksi ostaja on laittanut KOLME eri viestiä (eri päivinä) samasta tuotteesta "Ostan tän!"
Muuten hyvä, mutta ostaja on laittanut joka viestiin sähköpostiosoitteen, joka ei toimi. Vaikea siinä on myyjänä ottaa yhteyttä kun muuta ei anneta kuin väärä sp-osoite.

Yhteistyössä