Toppahousujen lahkeiden korjaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hankey
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hankey

Aktiivinen jäsen
16.02.2008
7 407
0
36
Miten olette korjanneet toppahousujen lahkeita? Nettivinkkejäkin saa antaa, itse en löytänyt mitään.

Ekaluokkalaisella housut tippuvat aina kulkiessa sen verran alaspäin, että lahkeet menevät rikki takaa. Rikkinäisiä housuja on nyt ainakin kolmet, kun en ole selvinnyt korjaamaan. :ashamed:

meillä on ommeltu ihan vaan siksakkia sinne lahkeeseen.. ei sieltä minnekään näy, ja tosiaan, sieltähän suoralahkeiset ensimmäiseksi puhki kuluu, muutamassa päivässä, kun matkaa tulee 5kilsaa/päivä kävellen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä on ommeltu ihan vaan siksakkia sinne lahkeeseen.. ei sieltä minnekään näy, ja tosiaan, sieltähän suoralahkeiset ensimmäiseksi puhki kuluu, muutamassa päivässä, kun matkaa tulee 5kilsaa/päivä kävellen...

Oletko lyhentänyt samalla sen rikkinäisen verran vai ommellut vaan rikkinäistä kohtaa kiinni?

Auttaisiko jos uusiin toppiksiin ompelisit kuminauhakujan ja kuminauhan? Itse tein kylmästi niin tytön syyshousuille, eli taitoin ja ompelin ja laitoin kuminauha,, vaikka samalla kai pilasin sen kosteussuojatun pinnan, kun ompelin siihen reikiä. Mutta toiset välikausihousut oli juuri menneet lahkeista rikki juuri sen takia, että olivat liian pitkät.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Oletko lyhentänyt samalla sen rikkinäisen verran vai ommellut vaan rikkinäistä kohtaa kiinni?

ommellut vaan sitä rispaantunutta kiinni..

Laittakaa kantti jostain nauhasta, vaikka kurahousukankaasta tai ulkoilukankaasta(niin ei ime kosteutta) ja kestää hetken taas siistinä. Tai sitten tosiaan resori, joka nostaa lahjetta hiukan irti maasta, tosin jos housun lahkeissa on esim.vetoketju, niin ehkä vaikeampi laittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Omani korjasin sillä tarrapaikkalapulla, mitä saa ostettua. Ihan siisti tuli, ja olin pirun helppoa :)

siis miten laitoin tarraa? Koko matkalle vai vaan sinne taakse? Menikä tarrapala sekä ulko että sisäpuolelle? Miten kesti käytössä ja tuliko kalliiksi? Sadevaatteiden paikkaustarroja meillä on, mutta ne ovat minusta aika kalliita.

Alkuperäinen kirjoittaja äipykkä:
Auttaisiko jos uusiin toppiksiin ompelisit kuminauhakujan ja kuminauhan? Itse tein kylmästi niin tytön syyshousuille, eli taitoin ja ompelin ja laitoin kuminauha,, vaikka samalla kai pilasin sen kosteussuojatun pinnan, kun ompelin siihen reikiä. Mutta toiset välikausihousut oli juuri menneet lahkeista rikki juuri sen takia, että olivat liian pitkät.

Noin voisi ainakin tehdä korjauksen sitten kun puuhaan ryhtyy. Kiitos.

Alkuperäinen kirjoittaja Hankey:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirkkeli:
Omani korjasin sillä tarrapaikkalapulla, mitä saa ostettua. Ihan siisti tuli, ja olin pirun helppoa :)

siis miten laitoin tarraa? Koko matkalle vai vaan sinne taakse? Menikä tarrapala sekä ulko että sisäpuolelle? Miten kesti käytössä ja tuliko kalliiksi? Sadevaatteiden paikkaustarroja meillä on, mutta ne ovat minusta aika kalliita.

Laitoin liuskan siihen kohtaan mistä oli mennyt rikki niin, että oli kanttinauhana siinä. Eli meni sisälle ja ulos. Pysyi hyvin, kestää kosteutta eikä ole kallista. Mitä se pala nyt maksaa2,50-3,90 e

Alkuperäinen kirjoittaja polgara:
Laittakaa kantti jostain nauhasta, vaikka kurahousukankaasta tai ulkoilukankaasta(niin ei ime kosteutta) ja kestää hetken taas siistinä. Tai sitten tosiaan resori, joka nostaa lahjetta hiukan irti maasta, tosin jos housun lahkeissa on esim.vetoketju, niin ehkä vaikeampi laittaa.

Millä neulalla olet ommellut kurahousukangasta?

Alkuperäinen kirjoittaja nii:
kannattaa ostaa vaan semmossii housuja jotka ei ole suoralahkeisia,näin mä ainakin teen ja ei oo tarvinnu yksiäkään korjata

Ihan fiksua, mutta en ole aiemmin tullut tuota ajatelleeksi...Olen vaan ostanut mitä on halvalla saanut.

1. Oisko vinokaitale hyvä ommella lahkeen suuhun,

2. tai ehkä mielummin liimais itseliimautuvasta nailonpaikasta lahkeen reunaan palan (2cm oikeallepuolen ja saman verran kääntöpuolelle). Sitä saa monista ruokakaupoista ompelutarvikehyllystä, sen voi tarvittaessa ommella paikkakankaanreunasta suoralla tai siksakilla kiinni. Sitä löytyy ainakin mustana, tumman sinisenä ja heijastinkankaana. On kulutusta kestävää.

3. Ompeluliikkeissä on myös silitettävää liimanauhaa jonka avulla voisi tehdä housuinin käänteen ilman ompelua, sillä saisi varmaan kiinnitettyä jotain kangasta lahkeensuuhun. Eli käyttäisi liimanauhaa kiinnittämään alkuperäisen ja valitsemasi paikkakankaan lahkeen suuhun.

Yhteistyössä