Top5: Parasta ja pahinta yksinhuoltajuudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yh-vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yh-vierailija

Vieras
Tänään on kansainvälinen yh-vanhempien päivä ja kysytään, mikä on parasta arjessa.. https://www.facebook.com/yhdenvanhemmanperheidenliitto/

Mikä teistä on parasta yh-äitinä tai yh-isänä? Kokemuksia? Ajatuksia?

Oma lista:

TOP 5: parasta asiaa
1. Päätäntävalta kotona
2. Yksinhuoltajuus oli valinta, ei pakko
3. Itsenäisyys
4. Lasten kanssa oleminen keskenään
5. Ei riitelyä tai erimielisyyksiä lasten kuullen

*TOP 5: huonointa asiaa:
1. Muut (tai itse) leimaavat sinut
2. Yksinäisyys
3. Arkisista asioista pitää vääntää ja sopia exän kanssa
4. Huono omatunto, kun lapsilla ei ole toista vanhempaa koko ajan läsnä
5. Pelko miten "isättömyys" vaikuttaa lapsiin

En mä oikeastaan osaa tästä antaa mitään top vitosta suuntaan enkä toiseen.
Tavallista arkea/elämää yhden aikuisen voimin.

Tietysti välillä jos on itse tosi kipeänä, niin siinä voisi kaivata toista aikuista apuna, mutta onhan parisuhteessakin elävät yksin potemassa puolison työpäivän ajan..

Meillä lapset tapaa isäänsä lähes päivittäin. Me tullaan exän kanssa hyvin juttuun, ei tarvii vääntää mistään.

Positiiviset puolet:
1. Vapaus tehdä perheen päätökset itse ilman suurempia neuvotteluita.
2. Riidaton ja onnellinen koti.
3. Kotona on yksi henkilö vähemmän sotkemassa ja vaatimassa palveluita.
4. Arjen suunnittelu on helppoa, koska tietää aina, kuka perheessä tekee mitäkin.
5. Vapaus matkustella ja muuttaa lasten kanssa.

Negatiiviset puolet:
1. Jos minulle sattuu jotakin, esim. vammaudun tai kuolen, ei perheessä ole muita aikuisia huolehtimassa lapsista.
2. Lapsilla ei ole kuin yhdet isovanhemmat, eli suku on puolta pienempi kuin yleensä.
3. Kun lapsi on satuttanut itsensä tai on sairaana, olisi mukavaa, jos vieressä olisi joku toinenkin miettimässä, pitääkö lähteä päivystykseen vai ei.

Enempää huonoja puolia en tähän hätään keksi.

Tänään on kansainvälinen yh-vanhempien päivä ja kysytään, mikä on parasta arjessa.. https://www.facebook.com/yhdenvanhemmanperheidenliitto/

Mikä teistä on parasta yh-äitinä tai yh-isänä? Kokemuksia? Ajatuksia?

Oma lista:

TOP 5: parasta asiaa
1. Päätäntävalta kotona
2. Yksinhuoltajuus oli valinta, ei pakko
3. Itsenäisyys
4. Lasten kanssa oleminen keskenään
5. Ei riitelyä tai erimielisyyksiä lasten kuullen

*TOP 5: huonointa asiaa:
1. Muut (tai itse) leimaavat sinut
2. Yksinäisyys
3. Arkisista asioista pitää vääntää ja sopia exän kanssa
4. Huono omatunto, kun lapsilla ei ole toista vanhempaa koko ajan läsnä
5. Pelko miten "isättömyys" vaikuttaa lapsiin

Kyllä sitä aika samoilla mennään:
Hyvät puolet
1. Itsenäisyys ja saa tehdä asiat ihan niin kun parhaaksi katsoo
2. Ei tarvi jatkuvasti vääntää jostain jonkun kanssa
3. Lapsi ei kärsi jatkuvasta väkivallasta ja juopottelusta -->
4. Rauhallinen ja turvallinen kasvuympäristö (siis meillä verrattuna edelleiseen elämään)
5. Helpompi ja nopeampi myös hoitaa kaikki viralliset asiat, kun ei tarvi metsästää toista esim. jonkun allekirjoituksen vuoksi

Huonoja asioita
1. Juurikin tuo "leimaaminen" ja ennakkoasenteet
2. Vain yhden ihmisen tulot käytettävissä
3. Vastuu kaikesta yksin
4. Jotkut käytännön työt kaipaisi joskus miehistä voimaa ja / tai näkemystä
5. Etävanhemman helppo luistaa velvollisuuksistaan (jos on sellasta tyyppiä, ettei oma lapsi vois vähempää kiinnostaa, edes tavata)

Parasta se että sai ite päättää. Mä en oo muutenkaan ollu kauheen seurustelevaa tyyppiä ja en tykkää jos mun asioihin aletaan puuttumaan. Nyt kun lapset on jo isompia niin sitten ei enää päätä ite kaikkea vaan joutuu ottaa huomioon muitten mielipiteet. Oikeesti mun vanhin päättää meijän asiat ja se on ihan hyvä niin ja mä ymmärrän et sillä on omakin elämä. Pahinta on ollu dissaaminen ja vanhempien äitien vittuilut ja mun lapsista kyselyt ja mun lasten kyselyt ja painostamiset vähän joka puolelta. Jos joku ajattelee hankkia lapsia ite niin mun mielestä hyvä juttu mut joitain on hyvä olla auttamassa. Mä en olis ikinä selvinnyt ihan yksin ja multa olis otettu lapset huostaan. Sellanen ihan uskomaton mamma joka pystyy kaikki asiat hoitaa kun oikeesti kaikki lävähtää naamaan ja ne on sellasia mistä sä et tiedä mitään ja en tarkota pelkästään lapsia. Ihan kauheesti joutuu hakemaan ja täyttmään vaikka mitä papereita ja useesti vaikka kjuinka monta kertaa.

Yhteistyössä