tonnikala

  • Viestiketjun aloittaja jaah..
  • Ensimmäinen viesti
jaah..
Mitäkalaa annatte alle 1v..? Minä olen antant asta seiitiä, mutta lohikin on kiinnostanut, kuitenkin sen rasvaisuus mietityttää..Mutta entäs tonnikalasäilyke vedessä??
 
ekavakara-
Mikäs lohen rasvaisuudessa mietityttää? Kaikki kalan rasva on erinomaisen terveellistä niin lapsille, kuin aikuisillekin. Itämeren isoja kaloja ei suositella lapsille ja raskaanaoleville syötäväksi kuin 1-2 kertaa kuussa, sisältää diogsiinia, mutta esim. Norjan muovikassilohta voi huoletta syöttää. Itse en ole antanut säilykkeitä lapselle, mutta tuoretta tonnikalaa kylläkin.
 
ap.
Muovikassilohi? Siis mikä? Mistä sellaista saa? Pakasteestako? Olen aina ajatellut vaan jotain kirjolohta lihatiskiltä, mutta... Minä en oikein tiedä mitä kaloja saa ja mitä ei saa antaa. Pakasteessakin on monenmoista ihme kalaa jota en ole edes kuullut olevan..
 
ekavekara-
Muovikassilohi on hieman halventava nimitys edulliselle kasvatetulle lohelle. Ei siinä mitään vikaa ole, mutta ei maultaan ole ihan lapin purotaimenen veroinen. Jos lapselle maistuu niin siitä vain. Myydään ihan jokaisella kalatiskillä. =)
 
pottapää
Tonnikalasäilykkeessä on suolaa.En antaisi alle 1v enkä kyllä reilu vuosikkaallekkaan.Ei siinä teollisessa elintarvikkeessa mitään ravintoaineita ole.Eikä hyviä rasvojakaan.
 
kato sitä kalaa
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
hain nyt sitten norjalaista lohta tiskiltä. toivottavasti maistuu. Onkohan noissa ruodot tallella? Kestääköhän lohi hyvin pakastamista, jos pakastaisi annospaloina..


Sarjassamme nk. uusavuttomat...Ainakin ruotojen osalta..huoh..
 
kalaleski
Alkuperäinen kirjoittaja juupajuu..:
Ei varmasti ole suolaa jos ostaa tonnikalaa joka on veteen säilötty.
Tölkkitonnikalassa on suolaa, oli se sitten öljyyn tai veteen säilötty. Selviää tölkin kyljestä.

Ap, pakaste altaassa on myytävänä myös valmiita lohikuutioita, jos niiden käyttäminen ja ostamienen tuntuu helpommalta. Lohi kestää hyvin pakastamista. Kannattaa rohkeasti kokeilla muitakin kaloja, kuten vaikka punakampelaa (löytyy ainakin pakasteesta). Vauvoille ja lapsille (eikä nyt kauheasti kai muillekkaan) suositella syötettäväksi isoja järvikaloja (ahven, kuha, made, hauki) tai Itämeressä kasvaneita isoja kaloja (ei siis sama asia, kuin Itämeressä kasvatettu kala). Järvikaloissa on paljon raskasmetalleja ja Itämeren kalat sisältävät paljon dioksiineja, joista joku jo mainitsikin. Kalatiskiltä saa kysymällä selville, mistä myytävät kalat on pyydetty/kasvatettu.

 
'''''''
Lohta myydään myös valmiina kuutioina pakkasessa (kypsentämätöntä). Mä olen ostanut sitä, ja lisännyt lapsen ruokaan. Eli kun olen keittänyt soseita varten vihanneksia, olen lisännyt lohikuutioita joukkoon. Ja sit taas pakastanut valmiin soseen.
 
pottapää
Alkuperäinen kirjoittaja juupajuu..:
Ei varmasti ole suolaa jos ostaa tonnikalaa joka on veteen säilötty.
Piti saada vastata vielä,ett tarkistaisit edes asian,ennenku alat mitään puhumaan.
Tonnikalasäilykkeessä todellakin on suolaa ja piste.
 
ap.
Alkuperäinen kirjoittaja kato sitä kalaa:
Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
hain nyt sitten norjalaista lohta tiskiltä. toivottavasti maistuu. Onkohan noissa ruodot tallella? Kestääköhän lohi hyvin pakastamista, jos pakastaisi annospaloina..


Sarjassamme nk. uusavuttomat...Ainakin ruotojen osalta..huoh..
Oikeastaan AVUTON kalojen kanssa. Uusavuton en ole, jos olisin, tuskin tekisin edes ruokaa lapselleni, kun purkkejakin saa. Otan esimerkin: Vaikka joku joka ei tiedä autoista juuri mitään näkee konepellin alle, ei hän osaa sanoa missä on pakosarja esimerkiksi.. Minusta ei tee uusavutonta se, etten tiedä kaloista mitään, minkä voin ihan hyvin myöntää. Sinä varmasti olet aika täydellinen ihminen sitten! onnea.


Lähikaupan tiskillä ei paloja näy. Ja kyllä minä kalan paloittelusta selviän, kun paloihin ei mahdollisuutta. ;)
 
on ruotoja
Kaikki me ollaan avuttomia toisissa asioissa ja toisissa taas ei olla joten jätä tuollaiset kommentit omaan arvoonsa. Kyllä siinä on ruotoja, siis muussaa hyvin kalapalat että saat noukittua ne kaikki pois :)
 
ruodot on
Jos ostat lohifileen (siis sellainen iso "kalan puolikas", jossa toisella puolella on nahka ja toisella paljas liha), siinä ei pitäisi olla kuin selkäruodot jäljellä. Ne tuntuvat sormiin ihan selvinä piikkeinä, törröttävät lihan pinnasta suoraan ylöspäin ja ovat rivissä etupäästä kohti pyrstöä. Ne voi helposti nyppiä pinseteillä pois ennen kalan valmistamista ruuaksi.
 
fsdfdsfsd
Alkuperäinen kirjoittaja pottapää;9408800:
Tonnikalasäilykkeessä on suolaa.En antaisi alle 1v enkä kyllä reilu vuosikkaallekkaan.Ei siinä teollisessa elintarvikkeessa mitään ravintoaineita ole.Eikä hyviä rasvojakaan.

Kyllä tonnikalassa aika paljon proteiinia on. Tuskin yhtä terveellistä kuin tuore kala, mutta parempi vaihtoehto kuin moni muu ruoka.
 
Kalaa 2xviikossa...
Pakko kommentoida, että jos kalaa haluaa syödä/antaa lapselle sen terveysvaikutusten takia, niin pakaste sei ja purkkitonnikala vedessä eivät ehkä ole ihan niitä kalalajeja, joita suosituksissa tarkoitetaan :D :D
 
kala-avuton
Pakko kommentoida, että jos kalaa haluaa syödä/antaa lapselle sen terveysvaikutusten takia, niin pakaste sei ja purkkitonnikala vedessä eivät ehkä ole ihan niitä kalalajeja, joita suosituksissa tarkoitetaan :D :D

Onko mielestänne lasten kalapurkkiruoka tai kalapuikot ok? Minä kun en itse syö enkä valmista kalaa, niin aika aneemiseksi jää meidän lasten kalan saanti. Helppoja kala-aterian teko-ohjeita otetaan vastaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Köppänä
Minusta lasten kalapurkkiruoat ihan ok. Olen antanut meidän lapsille ainakin Semperin punakampelaa ja turskaa, Piltin lohiruokaa ja Bonan kalaherkkua... Itse olen keittänyt pakasteseitä ja pakastelohta soseisiin ja keitoksi ja tehnyt pakastelohesta myös lohikiusausta. Ja sitten isompana joskus myös paistanut kalapuikkoja, ne on isomman herkkua, mutta en varmaan alle 2v antaisi koska paistaminen ei ole hyväksi (tosin voihan ne laittaa uunissakin), mutta ei kalapuikko kuorrutuksineen mikään terveyspommi ole. Itse siis en syö kalaa, mutta lapsille annan pari kolme kertaa viikossa.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja Kalan ystävä post: 33602467:
Rasvainen lohi kestää pakastusta max 3kk. Ei se toki sen jälkeen pilaantunutta ole, mutta laatu heikkenee huomattavasti.
Se kannattaa aina valmistaa ensin ruoaksi ja jäähdyttää nopeasti ja pakastaa annospaloina
 

Yhteistyössä