-ton, -ton, -ton, -synttäreille tarjottavaa, keksiikö kukaan? (ruokavalioihmiset huhuu!=

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Mitäs tarjottavaa pojan 2v synttäreille vielä, kun siis pitäisi olla munaton, maidoton ja gluteiiniton.. (ja muutama muu allergia kaupan päälle)..

*Mansikoita sellaisenaan
*Tummaa suklaata
*Suklaakeksejä, munaton, maidoton ja gluteiiniton
*Soijajätskiä
*popkorneja (pojan herkkua!)
*maissilastuja/perunalastuja

(Ja normaaleille mansikkatäytekakku)

Keksittekös muuta, mitä vois tarjota?

Oisko letut suolaisena herkkuna tyhmä ja arkinen idea?

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Mitäs tarjottavaa pojan 2v synttäreille vielä, kun siis pitäisi olla munaton, maidoton ja gluteiiniton.. (ja muutama muu allergia kaupan päälle)..

*Mansikoita sellaisenaan
*Tummaa suklaata
*Suklaakeksejä, munaton, maidoton ja gluteiiniton
*Soijajätskiä
*popkorneja (pojan herkkua!)
*maissilastuja/perunalastuja

(Ja normaaleille mansikkatäytekakku)

Keksittekös muuta, mitä vois tarjota?

Oisko letut suolaisena herkkuna tyhmä ja arkinen idea?

Letut mansikoilla toimii takuuvarmasti eikä ole arkinen idea.. ne on sellaisia kestoherkkuja että takuulla maistuu.. ja jos vielä jädee saa halukkaat laittaa päälle niin mikäs sen parempaa.

Hitsi, söin just kesän alussa minituulihattuja jotka oli tehty perunajauhoista eikä niissä ollut kananmunaa.

Tee ruokavalioihmisille vaikka kääretorttu, väliin soijakermaa ja esim. viinimarjoja tai hilloa/vauvansosetta.

Vihannes-juures-hedelmätikut menee aina kaupaksi, eli porkkanaa, kurkkua, kukkakaalia, omenaa, mandariinilohkoja yms. dipattaviksi, dippisoosin teet maustamalla maustamattoman soijajukurtin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/maidoton_munaton_gluteeniton/index.htm

Onko nämä sivut tutut?

Ihana, kiitos. Tuolla varmasti ideoita. Neuvolasta sain jonkun ohjevihkosen ja kahta juttua kokeilin leipoa huonolla menestyksellä... :kieh:

Meillä ruokalista on ilmeisesti vielä huomattavasti rajoittuneempi, ei soijaa, suklaata, mansikkaa,perunaa....No joo, mä tein kakun itse, koska leipomosta ilmoitettiin viime tipassa etteivät osannetkaan tilaamaani kakkua tehdä. Tein kolme pohjaa ja viimeinen onnistui, arvaapa tekikö mieli soittaa leipomoon :kieh:

Sitten tein banaanista ja riisikrokanteista sellaisia karkkeja pakkasessa. Tilasin karkkeja/tikkareita Allermiinasta. Lisäksi oli riisipalloja, maissinaksuja...Mä oon tehnyt myös lettuja. Mä teen vishyveteen ja laitan makeaan versioon maissijauhoja ja sokeria enemmän ja tarjoan vaahterasiirapin kanssa. Suolaiseen versioon laitan lisäksi tattarijauhoja ja pinaattia ja sokeria vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.pirkanmaanallergia.fi/ruokaohjeet/maidoton_munaton_gluteeniton/index.htm

Onko nämä sivut tutut?

Ihana, kiitos. Tuolla varmasti ideoita. Neuvolasta sain jonkun ohjevihkosen ja kahta juttua kokeilin leipoa huonolla menestyksellä... :kieh:

Meillä on muna-allerginen poika ja nämä sivut löysin kerran netistä. Kuopuksella on onneksi vain muna-allergia. Esikoisella oli munan lisäksi viljat kiellettyjä ja silloin leipominen oli melko hankalaa.

Nuo on hyvät nuo Pirkanmaan allergian sivut. Mä otin sieltä sen banaanikarkki idean ja muokkasin sitä hiukan! Ne loppuivat kesken ja piti tehdä lisää, koska allergiattomatkin lapset söi niitä niin paljon, outoa...Mä en itse voinut niitä maistaa, kun en voi syödä banaania, mutta oletin niiden olevan syötäviä.

Mäkin suosittelisin just jotain tuoreita vihanneksia tai hedelmiä sellaisenaan. Ja jos joku on allerginen yhdelle hedelmälle, voi silti syödä kaikkia muita. vesimelonia on lapsista kiva syödä, mutta se on tietysti aika sottaista... Ja viinirypäleet on kans hyviä. :)

maidoton ja gluteeniton on täytekakku johon teet pohjan perunajauhoista ja koristelet vaikka maidottomalla kreemillä (itse teen niin että teen mehuun kiisselin ja vatkaan sen maidottoman margariinin sekaan ja jos suklaata kestää laitan kaakaojauhetta ja maidotonta suklaarouhetta siihen), väliin voi laittaa vaikka marjoja tai päälle myös marjoja "sidottuna" liivateliemellä.
Munaton ja maidoton kakku taas syntyy kun maidottomia ja munattomia keksejä murskaa, sitoo ne maidottomalla margariinilla (hiertää sekaisin) . tuo seos laitetaan irtopohjavuokaan ja jähmettymään pakasteeseen. kostutus vähän mehulla ja päälle marjoja ja liivateliemi. ja jokainen voi laittaa maidotonta vaniljakreemiä suoraan kaupan purkista päälle oman makunsa mukaan.
en osaa tehdä kaikettomia vaan teen eriliaisia allergiajuttuja ja aina jollekin jotakin, kun ei ole vielä tuttavapiirissä yhdelläkään sekä muna- maitoallergia ja keliakiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
siis pitikö olla "kaiketon"? eli silloin ei noista minun resepteistä apua paitsi jos tuohon keksimurskakakkuun käyttää gluteenittomia, maidottomia ja munattomia. Onkos ne semperin piparit sellasia?

Joo, Semperin piparit, kolakeksit ja suklaakeksit ainakin. Ja ne aprikoosikeksitkin, mutta niissä soijalesitiiniä myös.

Mä tilasin aikoinaan täältä http://www.semper.fi/templates/Form.aspx?id=1196 tuon reseptivihon, mikä nyt näyttää olevan loppu/uusitaan syksyllä 08. Meillä on varmaan sitten joku vanhempi versio ollut, mut ihan hyviä ohjeita siinä oli, mm munaton ja viljaton ja maidoton täytekakku. Sitä reseptivihkoa ei varmasti ap tähän hätään saa, mutta ehkä myöhemmin kannattaisi tilata, koska ilmaiseksi saa ja ohjeet on hyviä.

Kiitos vastauksistanne,

Niin minun piti tarkentaa, että tää synttärikalu itse (ja pikkuveli + äiti) ollaan siis munattomia, maidottomia ja kotimaiset viljat (kaura, vehnä, ohra ja ruis) myös kiellettyjen listalla. Lisäksi naudan liha, omena, E330 eli sitruunahappo, viinirypäleet, viinimarjat, karviaiset, selleri, meloni, palkokasvit, sipuli jne.. ovat kiellettyjä asioita. Kuitenkin haluaisin, että suurin osa syömisistä olisi myös synttärin viettäjälle sopivaa, ettei omana synttärinä tarviis kauheesti kieltää kahvipöydässä ottamasta juttuja. Normaalin täytekakun aion kyllä tehdä vieraille, se "kruunaa" kuitenkin ton kahvipöydän.. (vaikkei perheen jäsenistä kuin vaan yksi viidestä voi syödä sitä).

Meillä oli erikseen ne -ton, -ton, -ton jutut... Eli poika tiesi kummasta pöydästä voi ottaa. Se vasta hienoo olikin, harvalla 3v pojalla on oma herkkupöytä :)) Pojallani on viisi ruoka-ainetta käytössä.

Yhteistyössä