Ton "Saako paholaista pilkata"-keskustelun pohjalta noussut kysymys!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja n
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

n

Vieras
Entä sellaiset ihmiset, joilla on pakkoajatuksia ja jotka eivät voi kontrolloida ajatuksiaan täydellisesti? Jos tällaisen tyypin mieleen tulee pakonomaisesti mieleen haukkumasanoja Saatanasta, niin mitäs sitten on tehtävissä?

"Ei, en olisi halunnut haukkua Saatanaa tyhmäksi, mutta sellainen nimitys tuli väkisin mieleen ihan kuin joku olisi sen mieleeni asettanut, ja nyt pelkään että elämäni on pilalla."

linkki keskusteluun, josta tämä nousi mieleen
http://kaksplus.fi/keskustelu/t1426699

Minä en nyt oikein ymmärrä tätä tapausta. Siis mitä pakkoajatuksia? Ei kai ihminen ajatuksilleen mitään voi, mutta miten ajatukset ovat pilkkaamista? Ja mitä ovat haukkumasanat Saatanasta?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä en nyt oikein ymmärrä tätä tapausta. Siis mitä pakkoajatuksia? Ei kai ihminen ajatuksilleen mitään voi, mutta miten ajatukset ovat pilkkaamista? Ja mitä ovat haukkumasanat Saatanasta?

No, jos vaikka jossain asiayhteydessä mulle tulee ajatus, että "paholainen on tyhmä", tai nähdessäni kuvan Jeesuksesta ajattelen että "onpa ruma." Eli jos tuollaista tulee väkisin mieleen, vaikkei haluaisi, niin eikö se ole pilkkaamista?

Alkuperäinen kirjoittaja n:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No, jos vaikka jossain asiayhteydessä mulle tulee ajatus, että "paholainen on tyhmä", tai nähdessäni kuvan Jeesuksesta ajattelen että "onpa ruma." Eli jos tuollaista tulee väkisin mieleen, vaikkei haluaisi, niin eikö se ole pilkkaamista?

Minä kyllä ymmärrän pilkkaamisen eri tavalla. Eihän sekään ole pilkkaamista, jos jostain tuttavasta oikeasti ajattelee, että hän on tyhmä tai ruma. Minkäs sille voi. Pilkkaaminen on mielestäni tahallista ja tietoista.

Yhteistyössä