Tomaatit ulkona ynnä muuta puutarhahommaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HoitoonVaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

HoitoonVaan

Aktiivinen jäsen
01.12.2006
8 566
0
36
Kymenlaakso
Mä aloittelen tässä kotipuutarhurointia, ja eilen tuli pistettyä parit tomaatintaimet ulos. Onkohan toivoton yritys? Aiemmin olen kasvattanut menestyksellä niitä lasitetulla parvekkeella ja lasitetulla terassilla, mutta kun nykyisessä asunnossa ei sellaista ole, niin vein ne ulos. Ilmat on kyllä lämpimät, yöllä meni tuonne 13 asteeseen kylmimmillään, ja laitettiin päälle muovi. Otanko mä sen muovin aina päiväksi pois, mahtavat muuten liikaa saada kuumuutta?

Toiset istutukset oli kolme kesäkurpitsan tainta, jotka tökkäsin vanhn kompostin kekoon, luinpa sitten vasta kun olin ne sinne innoissani laittanut, että niitä ois pitänyt viikon verran karaista ja totutella ulkoilmaan. Taimet hain puutarhalta. Meniköhän siinäkin taimet hukkaan, millasia kokemuksia on? Niillä ei ollut edes muovia päällä, kun jotenkin ajattelin niiden olevan kestäviä.

Avomaan kurkut sentään tajusin jättää vielä potteihinsa kasvamaan, kun olivat niin pieniä taimia. Niille pitää vissiin kasata tuosta palaneesta hevosen paskasta kunnon korkea keko, lueskelin. Ja päälle puutarhamultaa?

Mulla ainakin on istu tomaatit viime vuonna ulkona ruukuissa. Äitillä on kesäkurpitsa kans aina kompostin päällä ja kauheesti tekee kurpitsoja.

Onko mitään mielikuvaa mihin aikaan äitis on tyrkännyt ne kesäkurpitsat ulos? Että olinko mä liian varhainen lintu ahnehtiessani herkullisia kesäkurpitsoja pikaisemmin ruokapöytään. Nostatko sisälle ruukkutomaatteja yöksi näin alkukesästä?

Mä laitoin jo neljä päivää sitten sekä kesäkurpitsat että avomaankurkut pihalle. Istutin ne vaan sellasiin kasvusäkkeihin seinustalle, en karaissut enkä oo öiksi suojannut vaikka tääläkin on öisin ollu n.10 astetta lämmintä. Ainakin toistaiseksi ovat hengissä ja avomaankurkut on ton ulos viennin jälkeen tehny nuppuja, kurpitsois niitä oli jo ennen sitä.

Minä laitoin hämeessä jo pari viikkoa sitten kesäkurpitsat karaisematta ulos, en ole suojaillut mitenkään ja hyvin näyttävät kasvavan. Tomaatit on ollu lämmittämättömässä kasvihuoneessa jo muutaman viikon. Jäävuorisalaatin, tillin, persiljan ja herneen taimetkin on noussut jo mukavasti mullasta, ne laitoin myös muutama viikko sitten siemenestä :)

Kiva kuulla etten mä ollut hätänen :) Ne avomaankurkut on mulla vasta sellasia joissa on ne sirkkalehdet ja yksi ensimmäinen oikea lehti, eli ne varmaan saa vielä sisällä möllötellä jonkin aikaa?

Entä tomaatinkasvattajat, uskaltaako länteen päin olevalla seinustalla olevilta tomskuilta ottaa ne muovikatteet kokonaan pois kohta, vai pidetäänkö niitä muovin alla koko kesä? Asumme täällä vähän Kouvolan yläpuolella. Ostin jonkun violetin kirsikkatomaatin ja tavallisen runkotomaatin taimen.

Entä tomaatinkasvattajat, uskaltaako länteen päin olevalla seinustalla olevilta tomskuilta ottaa ne muovikatteet kokonaan pois kohta, vai pidetäänkö niitä muovin alla koko kesä? Asumme täällä vähän Kouvolan yläpuolella. Ostin jonkun violetin kirsikkatomaatin ja tavallisen runkotomaatin taimen.

Pensastomaatit ovat minulla kasvaneet eteläseinustalla ennen kuin hankin kasvihuoneen. Ilman mitään muoveja. Länsiseinustalla pitäisin ehkä ne muovit, mutta huolehtisin tuuletuksesta. Liian kuuma niille ei saa tulla. Ja runsas, todella runsas kastelu.

Yhteistyössä