tomaatin varkaat!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tomsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tomsku

Vieras
pistin kokeeksi lapsen kanssa kirsikkatomaatin siemeniä multaan keväällä, ikinä en ole tomaattia aksvattanut enkä muutenkaan ole mikään viherpeukalo.. :/
no, kaikkien suureksi yllätykseksi tomaatit ovat viihtynet ulkona tilavassa ruukussaan oikein hyvin ja ovat jo aika isoja, mutta kuulin vasta tänään että mun pitäisi poistaa varkaat varsista??!! siis mitä, mistä mä tunnistan ne?! katkeaako ne vai otanko veitsen tai sakset? vai onko jo liian myöhäistä tehdä mitään kun en ole aiemmin tehnyt mitään...

Hmmm, runkotomaatin varkaat kasvavat lehtihangasta, tavallinen tomaatti on yksirunkoinen. Pienet varkaat lähtevät nyppäisemällä ja hieman isommat ihan vain taittamalla näppärästi mutta oikeasti isot varkaat kannattaa leikata vaikka saksilla. Muutoin herkästi repeää koko varsi.

Sun pitää nyppiä ne pois.. tomaatti ei tee tomaatteja jos ei niitä nypi pois, vaan keskittyy lehtien ja varren kasvatukseen.. tuossa kuva mikä on varas. ne nyppäset pois http://puutarha.net/keskustelu/aihekuva.asp?id=387321

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
entä taimien tukeminen?
ne on mulla ruukussa pihalla ja joudun ruukkua vielä siirtelemään, eli en saa millään naruviritelmällä tuettua...?
vinkkejä! :)

Laita jotkut kepit... Mutta kauanko ajattelit joutua siirtämään ruukkuja, nehän kasvaa aika pitkiksi nopeasti?

Mulla on partsin katossa koukut ja niissä narut. Voihan ne tietty antaa kiemurtaa maassakin, se tukeminen on kai lähinnä siksi, että ne on helpommat, eikä niitä tallota.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
entä taimien tukeminen?
ne on mulla ruukussa pihalla ja joudun ruukkua vielä siirtelemään, eli en saa millään naruviritelmällä tuettua...?

Laita jotkut kepit... Mutta kauanko ajattelit joutua siirtämään ruukkuja, nehän kasvaa aika pitkiksi nopeasti?

Mulla on partsin katossa koukut ja niissä narut. Voihan ne tietty antaa kiemurtaa maassakin, se tukeminen on kai lähinnä siksi, että ne on helpommat, eikä niitä tallota.

homman nimi se, että asutaan uudessa oktalossa ja tän kesän projekti on pihojen tekeminen, tulee vielä kaivuri mylläämään ja koko piha vedetään osissa ympäri ja aletaan laittaan, siks mul on kaikki ruukuissa et voisin siirrellä tarpeen mukaan... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
entä taimien tukeminen?

homman nimi se, että asutaan uudessa oktalossa ja tän kesän projekti on pihojen tekeminen, tulee vielä kaivuri mylläämään ja koko piha vedetään osissa ympäri ja aletaan laittaan, siks mul on kaikki ruukuissa et voisin siirrellä tarpeen mukaan... :)

No, varovasti kun siirtelet. :)

Amppelitomaatista ja pensastomaatista ei tarvitse poistaa varkaita. Ainoastaan runkotomaatista, koska siinähän tavoitteena on yksi päärunko.
Jos lajikenimeä ei ole tiedossa ei voi olla varma mikä muoto on kyseessä. Useimmmat ovat runkotomaatteja.

Laitoin nimittäin siemenistä kahdenlaista kirsikkatomaattia ja toisessa pussissa lukee "varkaat poistettava" ja toisessa "varkaita ei saa poistaa". Ja nyt en enää tiedä kumpi on kumpi...? :)

Yhteistyössä