Toivotontako,3v5kk poika ei suostu potalle kakkaamaan,mutta pissaa...?

Tämmöistä kysyn,miten muilla on sujunut tuo kakkaaminen pottaan,meillä ei luonnista,tulee aina housuun tai jos vaippa,niin siihen,ikää on pojalla siis tuo 3v5kk,pissat on nyt juuri alkanut tekemään pottaan ja välillä niin,ettei tarvi kysellä edes kokoaikaa,onko pissa,tuleeko pissa,ei saa pissaa housuun.
Mutta kakka vaan ei tule,se on aina housuissa,miten muilla ja minkäikäisinä on saatu isompikin asia pottaan?
T:Sari&Tommi 3v5kk.
 
Meillä poika hoksas reilu 2,5-vuotiaana, että kakankin voi tehdä pottaan. Siihen asti kakka tuli aina vaippaan/housuun mutta pissan teki pottaan. Anna lapselle aikaa, älä painosta. Voit myös kokeilla jos ennakoiminen onnistuisi ja keksiä joku oma hauska juttu, loru. laulu yms. jolla kakan saisi tulemaan samalla kun käy pissalla. Yleensä kakka tulee aika säännööllisesti tiettyyn aikaan päivästä, toisilla heti amulla, toisilla ruuan jälkeen jne. Kun kerran saa kakan pottaan, niin kyllä lapsi äkkiä huomaa, että se on paljon mukavampaa kuin tehdä housuihin. Tsemppiä ja jaksamista pottailuharjotuksiin! :hug:
 
Meillä oli ihan sama juttu kesällä parivuotiaan poitsun kanssa. Pissa tuli aina vaipanvaihdon yhteydessä, mutta kakalle ei suostunut millään. Aina meni syönnin jälkeen pöydän alle kakkaa pukkaamaan. Lopulta lupasin palkkioksi TIKKARIN, jos kakka tulee pottaan. Seuraavaa kakkaa ei vielä saatu potalle, mutta heti seuraavaan kakkaamiskertaan mennessä oli tikkarinhimo kasvanut sen verran suureksi, että suostui kakkaamaan pottaan. Tikkarikeikan jälkeen ei ongelmia ole ollut. Tosin tikkareista siirryttiin zylitol-nameihin, joita menee yhä... Mutta se lienee pienempi paha kun poika on sekä yö- että päiväkuivaksi oppinut reilun parin vuoden iässä. :)
 
Meillä lapset on tehneet asiansa pottaan ongelmitta jo pienenä mutta kaikilla tutuillani näin ei ole ollut. Ystäväni poika ähisti kakat mahallaan maaten housuun vielä eskari ikäisenä. Syy siihen oli kova vatsa ja kakan tulo sattui niin paljon ettei pytylle taipunut. Toisen kaverin poika taas kakkasi neljä vuotiaaksi saakka vaippaan. Pyysi vaipan kun tuli kakka hätä ja meni sitten jonnekin piiloon ähistämään. Noita lasten aivoituksia kun ei voi aikuinen tietää, kannattaa olla pakottamatta. Tämäkin poika kun pelkäsi että pytyllä vesi roiskuu takapuoleen ja potalle oli poika liian suuri. =) Veljeni suostui tekemään asiansa pytylle vasta kun sai riisua itsensä aina alasti, ettei vaatteet kastu kun vesi roiskuu. :LOL: Kyllä se syy tuohon ongelmaan joskus selviää, enkä usko että kakkaa housuunsa enää koululaisena ja varsinkaan koulussa. Koitapa kestää äläkä syyllistä lastasi turhaan. :D
 
Miten oppi kakkaamaan pottaan tai pönttöön? Meillä 3,5 vuotias poika, kakkasi yli vuosi sitten pari kertaa pottaa ja sen jälkeen tuli täydellinen stoppi. Nyt muutaman kerran "yrittänyt" pottaan kun en ole vaippaa antanut, kakka ei sinne tule ja sitten joutunut antamaan vaipan. pari kertaa on sitten kakkaaminen jäänyt kokonaan kun ei ole tarpeeksi nopeasti saanut vaippaan kakata :( Kakka on kovaa ja ymmärrän että pelkää että sattuu. Tänä iltana vaan itseltä paloi hermot sitten täydesti :'( . Jätti kokonaan kakkaamatta vaikka sitten annoin vaipan. Itselle tuli niin huono äiti-olo kun ei mikään auta ja sitten kiukustun pienelle. Anteeksi pyydän jos on tullut huudettua mutta eipä se omaan oloon auta. En tiedä enää mitä tekisin, puoli vuotta olen aina välillä yrittänyt että kokeilisi pottaan ja sit taas en ole pariin viikkoon puhunut asiasta ollenkaan. Lahjonta ei auta vaikka millä yrittäisin. Oma jaksaminen vaan loppuu. Riittäisi kun 1v kakkavaippojen kanssa pelaa. Esikoinen käyttää myös yöllä vaippaa vaikka varmaan pärjäisi ilmankin, aamuisin on useimmin ihan kuiva vaippa jos vaan ehdin nappaa sen heti pois kun herää. Päivällä siis on ilman. Olen jo alkanut harkitsemaan jonkinlaista ummetuslääkettä että helpottaisi kakkaamista, luumua ei suostu syömään. Ainoa millä sitä saan herran kurkusta alas on että annan luumujen liota vedessä yön yli ja tarjoan sen mehun vitamiinina. Auttakaa/ antakaa vinkkejä jos vaan viitsitte.
 
Meillä sama juttu tytön kohta 3v kanssa. Pissaa pottaan mutta ei suostunut kakkaamaan. Päätin yhtenä päivänä etten anna vaippaa vaikka kuinka pyysi. Meni kolme päivää ja kakkasi pottaan ja siintä se sitten lähti. Annoin tosi paljon vettä kokoajan ettei pääse maha menemään kauhean kovaksi kun alkoi panttaamaan. Mutta niinkuin edellisissäkin viesteissä mainittu lapset ovat erilaisia ja oppivat omaan tahtiin.
 
Meillä alkoi 2v 4kk itse meneen potalle, ja sitten heti perään pöntölle sekä pissalle että kakkalle. Sanoi vain, että "äiti, vaippa pois", ja siitä asti ollut iman vaippaa. Nyt neljä viikkoa oltu ilman ja tasan yksi vahinko sattunut, juhuu!! Isoveljeä matkii ilmeisesti. Ja hyvin sujuu.
Kokeileppa haluaisiko mennä mieluummin pöntölle, laita asiaan tarkoitettu koroke viereen, että pääsee itse kiipeämään. :)
 
Meillä on poika ollut vuoden kuiva (nyt n3,5vee) Ja nyt vasta aletaan kakkaamaan johonkin muualle kuin vaippaa.. Eli yleensä pynttyyn (kakka vahinkoja ei oo koskaan sattunut).
Jokseenkin poikaa pelottaa ihan liikaa kakalla käyminen ja kakkaa tosi harvoin.
Meillä ainakin auttoi tuohon " lahjonta", sovittiin että kun ei ennää yhtään vaippaa tarvii käyttää haetaan lelukaupasta se lelu mistä ollaaan kauan haaveiltu. Joka kerta poika musituttaa et hän haluaa veturin ja menee pöntölle kakkalle. Paljon kehuja ja täytyy musitaa ei painostusta tai pakottamista, kyllä se sit pikku hiljaa onnistuu :)
Oon koittanut kertoo että vauvat tarvii vaippaa ja ehkä sekin on auttanut että vajaa 2vee nuorempi sisko on nyt käynyt potalla kakkalla :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sari Margit:
Tämmöistä kysyn,miten muilla on sujunut tuo kakkaaminen pottaan,meillä ei luonnista,tulee aina housuun tai jos vaippa,niin siihen,ikää on pojalla siis tuo 3v5kk,pissat on nyt juuri alkanut tekemään pottaan ja välillä niin,ettei tarvi kysellä edes kokoaikaa,onko pissa,tuleeko pissa,ei saa pissaa housuun.
Mutta kakka vaan ei tule,se on aina housuissa,miten muilla ja minkäikäisinä on saatu isompikin asia pottaan?
T:Sari&Tommi 3v5kk.
ihan kuin meidän poika!!!meillä 3v6kk.ja siis kakka tulee aina housuun tai lattialle!!vaippaa ei päivisin käytä,kun pissat tekee kuitenkin.joskus menee kuitenkin hermot kuin aina kakkaa housuun niin sitten laitan vaipan.

en ymmärrä miksi kakkaaminen on hänelle niin kamala juttu ettei mene pöntölle!yrittää yleensä pidättää,mutta nopeasti sen huomaan ja vien vessaan ja istutan pöntölle,muttei tule ja menee sitten taas jonnekkin sivummalle..vien taas vessaan jne.jatkuu monta kertaa ja loppuen lopuksi on sitten housuissa..
 
kuulostaa niin tutulta. poitsu 3v1kk oppi päiväkuivaksi nyt tänä kesänä ja on nyt ollut muutamana yönäkin vaippa ihan kuiva aamulla että ehkä sitäkään ei kohta tarvita. mutta tuo kakka... |O se tehdään joko aamulla vaippaan tai sitten housuun. ei ilmoita että kakattaa vaan tekee sen housuun. olen yrittänyt lahjontaa mutta ei niin ei. ehkä se ajastaan oppii pitäisi vain jaksaa olla painostamatta.
 
Meillä ihan sama tytön 3v 5kk kanssa. Pissaa ja kakkaa osaa pihistellä vaikka monta tuntia eli ei siis pissaile tai kakkaa housuihin. Pissan on tehny pottaan jo vuoden verran, mutta kun on kakkahätä neiti oma-alotteisesti joko hakee vaipan kylppäristä tai pyytää laittamaan vaipan kun on kakkahätä. Oon yrittäny pyydellä josko tekis kakan pottuun, mutta tyttö vaan tuumaa että se haisee :ashamed: Oon aatellu että kyllä se oppii aikanaan..
 
meidän pojalla oli sama ongelma: vaippaa ei tarvittu mihinkään muuhun kuin kakan tekoon. Itse sanoi että helpompi tehdä seisaallaan, kun kakka kova. Eli istuessa varmaan ihan sattui konkreettisesti. Neuvolan mukaan tämä aika yleistä "vaippakakkaus" ja pojilla etenkin. Mutta kyllä se sitten ajastaan loppui ja nyt tehdään pönttöön. Eli älkää painostako/pakottako. Parastahan on se, että esim kovavatsainen sen kakkansa jotenkin tekee. Pahinta se että joutuu panttaamaan, syystä tai toisesta.
 
meillä molemmat pojat teki asiansa vaippaan mutta sitten lopetin vaipan laittamisen vaikka siitä tulikin kova kiukku, mut en antanut periksi ja istuttiin potalla ja itkettiin mutta kyllä sitte pojat oli ilosia ja jopa ylpeitä kun se kakka sinne pottaa tipahti ja itse kehuin ja hurrasin oikein kunnolla :D , kakan jälkeen sai tarran palkinnoksi joska sai itse liimata paperille...kyllä se siitä pikkuhiljaa ja jaksamista se vaatii iteltä ja lapselta myös, mutta kannattaa selittää ja kertoa siinä pottailun lomassa mitä tapahtuu ja mitä sitten tehdään kun kakka on tullut, ja iskä ja äiti ja veikka yms. kaikki käyvät kakalla yms.
 
Vanha ketju jo mutta aattelin kysäistä kuinka muilla on sujunut? Meillä edelleenkin poika suostuu vain ja ainoastaan vaippaan kakkaamaan ja ikää on jo yli4,5v. Itsellä on täysin voimat ja keinot loppu. Kerran oli kesällä papan kanssa ollessaan tehnyt pottaan ja sai siitä palkkionkin mutta sen jälkeen jos on edes ehdottanut potalle tai pöntölle menoa niin tulee kauhea huuto :'(

Kuuden viikon päästä olisi mulla laskettu aika tulevalle vauvalle ja riittäisi vauvan lisäksi tämä kuopus vaippojen kanssa. Olen antanut kakkaa pehmentävää lääkettä kuureittain mutta ei sekään auta asiassa. Tänään ehdotin potalle tai pöntölle niin taas alkoi huuto ja itsellä jaksaminen loppui ja sanoin sitten että tämä on viimeinen kerta kun saa vaippaan kakata! Tiedän ettei pakottaminen ole hyväksi mutta mikään muu ei tunnu tehoavan. Tiedän että taistelut on edessä kovat mutta yksinkertaisesti en enää muuta keksi kun pakolla vaipan poisotto käytöstä.

Jos olisi jotain muita ehdotuksia niin otan mielelläni vastaan mutta mitkään palkkiot ym ei auta...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Polkkajäde:
Vanha ketju jo mutta aattelin kysäistä kuinka muilla on sujunut? Meillä edelleenkin poika suostuu vain ja ainoastaan vaippaan kakkaamaan ja ikää on jo yli4,5v. Itsellä on täysin voimat ja keinot loppu. Kerran oli kesällä papan kanssa ollessaan tehnyt pottaan ja sai siitä palkkionkin mutta sen jälkeen jos on edes ehdottanut potalle tai pöntölle menoa niin tulee kauhea huuto :'(



Moi! Meillä oli ihan viime aikoihin asti sama "ongelma" 5-vuotiaan poikamme kans. Tuntu, että kaikkea oltiin yritetty (lahjomista, pottaan ja vessaan yrittämistä ja pakottamistakin, eli ei vaan annettu vaippaa, joka johti siihen, ettei poika halunnu kakata ollenkaan moneen päivään) . Neuvo, joka saatiin monelta taholta oli, että ei saa pakottaa, mutta "sopivasti" kuitenkin painostaa. Lopulta kun oltiin kerran kaupassa, niin pojalle tuli kakkahätä, niin nopeesti vaan asiakasvessaan ja pöntölle. Ja siitä se sitten alkoi! Nyt ilmottaa todella ylpeänä, että "mulla on kakkahätä ja mä meen vessaan" :)

Uskon siis, että kakiki aikanaan! Ajattele niin, että eihän kukaan aikuisena enään vaippaan kakkaa :)
 
Tiedän ettei pakottaminen ole oikea tapa... Ilmoitin vaan että nyt on vaippojen käyttö loppu. Meillä se vaan oli tapa ja kakkaaminen jännitti kun meinasi että sattuu kun vatsa kovalla. Mutta kun en periksi antanut kiukuttelulle niin alkoi kakkaaminen sujumaan ilman niitä kauheita taisteluja. Pari ekaa päivää hieman panttasi mutta sitten kun sain suostumaan potalle niin sen jälkeen kerran vain kiukutteli. Kakkaa siis yritin pitää pehmeänä sen ns. kakkalääkkeen kanssa. Nyt ilmoittaa itse että menee kakkaamaan pottaan. Palkkiona saa liimata itse valitsemansa tarran vessan seinässä olevaan "tauluun", valinnanvaraa tarroissa löytyy :) Ensin ei kenellekään saanut kertoa että kakkaa pottaan, tuntui jotenkin häpeävän sitä mutta nyt jo itse on kertonut innoissaan isovanhemmilleen.
Arki on helpottunut todella paljon kun vaipasta päästiin eroon. Nyt kun vielä saisin tuon kuopuksen kokeilemaan pottaa, siinä en kiirettä pidä mutta ehdotan aina välillä...
 
Käytimme tarroja palkintona meidän 3-vuotiaalle neidille kun teki jotain pottaan. Nyt tyttö on ollut päiväkuiva jo useita kuukausia. Otin vaan juhannuksen jälkeen päivävaipan pois, aluksi tuli vahinkoja, jopa kakkasi housuihin, mutta pian alkoi menemään potalle ja nyt käy oma-aloitteisesti. =) Yövaippa on vielä kun nukkuu niin sikeästi että usein tulee pissat sänkyyn ellei ole vaippaa. Useita kuivia öitäkin ollut. Ilman vaippaakin välillä ja jos käy vielä myöhään illalla potalla, selviää useimmiten kuivana yön. Omaan tahtiinsa lapset oppii, kärsivällisyyttä!
 
Meillä kuopus pian 11 kk on tehnyt jo yhdet kakat ja pissat pottaan. Kaikki aloittaneet käymään alle vuoden ikäisenä, sisaruksen syntymä just päiväkuivaksi opittuaan, on aiheuttanut taantumaa ja vaippa esikoisella jäi vasta 3 v 3 kk iässä ja nyt keskimmäinen pian kuiva ja hänkin pian 3v 3 kk.
 
aikahyvin tuo pöntölle kakkaaminen,olen ottanut sinne vessaan pojalle kalenterin,mihin saa aina tarran,kun kakka tulee pönttöön,se aloitettiin joskus kesällä tai syksyllä,ja alkuun tuli harvoin,mutta nyt lähes jokapäivä,taikka sitten ei ole kakannut ollenkaan,joskus on viellä tullut housuun,me kyllä aina ruuan jälkeen vähän ajan päästä kysymme,että joko olisi aika mennä koittamaan kakkaa,joskus jaksaa istua vain hetken aikaa,mutta sanomme että koita viellä vähän aikaa,joskus tulee vasta toisella kertaa,eli myöhemmin illalla,mutta pääsääntöisesti pönttöön tulee ja aina saa itse valita mimmoisen tarran laittaa "kakka-kalenteriin",että tsemppiä muillekkin,joskus se ottaa aikaa vähän enemmän. :wave:
 
Meillä poika ilmoitti n. 8kk:tta sitten et .... ei tarvitse vaippaa ja siitä lähtien on poika ollut ilman vaippaa, pissat tekee pottaan tai pöntölle mutta kakat aina pönttöön eikä halua sisentäjää! poika on nyt 3v. 2kk:tta
 

Yhteistyössä