Toivoton tapaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Isla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Isla"

Vieras
Olen siis 21-vuotias nuori nainen helsingistä. Lapsia ei ole ja käyn osa-aika työssä, kun ei satojen työhakemusten jälkeen muuta löytynyt. Tienaan n. 700€/kk, josta maksan pois puhelinlaskuja, nettilaskuja ja takaraivoa kiristävää kulutusluotto velkaani. Asun äitini kanssa ja tietysti voisi luulla, että riittävät hyvin eikö? Nomutta... Äitini on työtön ja hänellä itselläänkin on ulosottovelka, jota ei työttömänä luonnollisestikkaan lyhennetä. Pienestä palkastani en pysty osallistumaan esimerkiksi vuokran ja/tai sähkölaskujen maksuun. Nettilaskuja olen maksanut sen mukaan mitä itselle jää käteen.

Eihän tässä muuten, mutta miten se eläminen? Jotain pitäisi syödäkkin, kun ihmisiä sentään ollaan. Äitini ei ole hakenut työttömyysturva tukia, ei asumistukeakaan. Hänellä on todettu vakava masennus viisi vuotta sitten, muttei ole koskaan suostunut hakemaan määrättyjä lääkkeitä. Kaupunki uhkaa häädöllä joulun tienoilla, jos rästivuokria ei makseta. Tyhjästä paha nyhjästä. Sosiaalitoimistoon toimitettiin toimeentulohakua varten kaikki pyydetyt paperit, minultakin, mutta lähettivät minun paperini takaisin ja totesivat etteivät niitä tarvitse. Nyt he kuitenkin 1 kk päätöksen odottelun jälkeen ilmoittivat, ettei tukea tipu. Käskivät laittaa uuden hakemuksen ja tällä kertaa vaativat myös minun paperini, tietysti, mutta miksei niitä otettu viimeksi vastaan?

Eniten olen huolissani äidistäni tottakai. Toiseksi olen huolissani itsestäni. 6 vuotta kestäneen perhetragedian johdosta olen toiminut äitini terapeuttina nämä 5 vuotta, samalla kärsien myös itse luultavasti masennuksesta. Itsetuhoisia ajatuksia on ollut lähes päivittäin ja tämä uhkaava asunnottomuus, johon en edes ole itse vaikuttanut, lisää vain vettä myllyyn.

Haukkua saatte tietysti, mutta eniten tarvitsen neuvoja. Psykiatrille ei ole varaa hakeutua eikä näistä palkoista voi mahdollista lääkitystäkään maksaa. Olen totaallisen hukassa. Minulle rakas ihminenkin kuoli muutama viikko sitten. Älytöntä joutua sanomaan tällaista näin nuorena, mutta miten tätä elämää pitäisi kestää?

No ensinnäkin haette äidille hänelle kuuluvat tuet, ilman niitä ei sossusta varmasti saa mitään. Jos äitisi ei ole oikeutettu muihin tukiin niin sitten on mahdollista saada toimeentulotukea joka on se viimeinen vaihtoehto jos muualta ei mitään saa.

Sitten haette äidille jonku ammattitaitoisen terapeutin, sun "avusta" ei varmasti oo mitään muuta ku haittaa teille molemmille. Hyvähän asioista on jollekin puhua mut jos on oikeita mielenterveysongelmia niin keittiöpsykologialla ei ketään paranneta ja turhaan otat äitis taakan omille harteilles. Kaupungin järjestämään ilmaisen mielenterveyspalvelun piiriin pääsee kyllä jos vaan jaksaa tarpeeksi tapella ja valittaa. Kerrot ihan reippaasti noista itsetuhoisista ajatuksista niin varmaan edes jotain järjestyy.

[QUOTE="Isla";27367045]Olen siis 21-vuotias nuori nainen helsingistä. Lapsia ei ole ja käyn osa-aika työssä, kun ei satojen työhakemusten jälkeen muuta löytynyt. Tienaan n. 700€/kk, josta maksan pois puhelinlaskuja, nettilaskuja ja takaraivoa kiristävää kulutusluotto velkaani. Asun äitini kanssa ja tietysti voisi luulla, että riittävät hyvin eikö? Nomutta... Äitini on työtön ja hänellä itselläänkin on ulosottovelka, jota ei työttömänä luonnollisestikkaan lyhennetä. Pienestä palkastani en pysty osallistumaan esimerkiksi vuokran ja/tai sähkölaskujen maksuun. Nettilaskuja olen maksanut sen mukaan mitä itselle jää käteen.

Eihän tässä muuten, mutta miten se eläminen? Jotain pitäisi syödäkkin, kun ihmisiä sentään ollaan. Äitini ei ole hakenut työttömyysturva tukia, ei asumistukeakaan. Hänellä on todettu vakava masennus viisi vuotta sitten, muttei ole koskaan suostunut hakemaan määrättyjä lääkkeitä. Kaupunki uhkaa häädöllä joulun tienoilla, jos rästivuokria ei makseta. Tyhjästä paha nyhjästä. Sosiaalitoimistoon toimitettiin toimeentulohakua varten kaikki pyydetyt paperit, minultakin, mutta lähettivät minun paperini takaisin ja totesivat etteivät niitä tarvitse. Nyt he kuitenkin 1 kk päätöksen odottelun jälkeen ilmoittivat, ettei tukea tipu. Käskivät laittaa uuden hakemuksen ja tällä kertaa vaativat myös minun paperini, tietysti, mutta miksei niitä otettu viimeksi vastaan?

Eniten olen huolissani äidistäni tottakai. Toiseksi olen huolissani itsestäni. 6 vuotta kestäneen perhetragedian johdosta olen toiminut äitini terapeuttina nämä 5 vuotta, samalla kärsien myös itse luultavasti masennuksesta. Itsetuhoisia ajatuksia on ollut lähes päivittäin ja tämä uhkaava asunnottomuus, johon en edes ole itse vaikuttanut, lisää vain vettä myllyyn.

Haukkua saatte tietysti, mutta eniten tarvitsen neuvoja. Psykiatrille ei ole varaa hakeutua eikä näistä palkoista voi mahdollista lääkitystäkään maksaa. Olen totaallisen hukassa. Minulle rakas ihminenkin kuoli muutama viikko sitten. Älytöntä joutua sanomaan tällaista näin nuorena, mutta miten tätä elämää pitäisi kestää?[/QUOTE]

sinne tarvitaan kummankin tulot ja menot? jos ei tulot kata menoja niin saat toimeentuloa. Kaikki lääkäri reseptit on menoja. Ei haukuta!

[QUOTE="Isla";27367045]Psykiatrille ei ole varaa hakeutua eikä näistä palkoista voi mahdollista lääkitystäkään maksaa. [/QUOTE]

Soita mielenterveystoimistoon. Siellä pääset psykiatrille eivätkä palkkiot ole yksityislääkärin palkkioita.

[QUOTE="vieras";27367065]sinne tarvitaan kummankin tulot ja menot? jos ei tulot kata menoja niin saat toimeentuloa. Kaikki lääkäri reseptit on menoja. Ei haukuta![/QUOTE]

Mitään ei saa ennen ku on haettu teille kuuluvat tuet ja niistä on päätökset. Ja sossuhan ei maksa kenenkään kulutusluotosta johtuvia velkoja, eli jos niiden vuoksi on talous kuralla niin se on voivoi.

Ei oo tarkotus haukkua ap:tä, mutta miten muka 700 euron tuloista ei pysty maksaan mitään kuluja?

Mitään ei saa ennen ku on haettu teille kuuluvat tuet ja niistä on päätökset. Ja sossuhan ei maksa kenenkään kulutusluotosta johtuvia velkoja, eli jos niiden vuoksi on talous kuralla niin se on voivoi.

Ei oo tarkotus haukkua ap:tä, mutta miten muka 700 euron tuloista ei pysty maksaan mitään kuluja?

Mäkin kyllä vähän ihmettelen, että jos ei kerran maksa vuokraa niin miten ei 700 euroa voi riittää ruokaan.

soita vaikka kriisipuhelimeen netissä on numero sinne voi jopa nimetömänä soittaa älä odota pidempään ettei tu esim psykoosia jota on jo vaikeempi hoitaakin...asiat pitää käsitellä ei ne siirtämällä parane.oikein paljon voimia ja tsemppiä

700€ palkastani maksan siis 200€/kk velkaani pois, maksan 100€ työmatkoja, puhelinlaskut n. 40€/kk, nettilaskut 40€/2kk, omat mahdolliset hammaslääkäri/gynekologi kulut sekä ehkäisyn ja tietysti ostan ruokaa kotiin, kun olen tällä hetkellä ainoa joka sitä voi ostaa. Olen kauneudenhoitoalalla ja työetuihini kuuluu kosmetiikka -50%, jota sitäkin ostan ehkä kerran puolessa vuodessa hyvin pieniä eriä. Olen tuntipalkalla töissä ja tuo 700€ on maksimi, jota saan - verot ja pamin jäsenyys. En tuhlaile, kun en pysty. Olen ajatellut tuota omilleni muuttoa, mutta tuntuu kovin pahalta jättää äitini yksin. Sen tiedän, ettei kulutusluottovelkoja yms. huomioida tukia haettaessa. Miten ihmeessä puhun aikuisen ihmisen ammattiauttajalle? Vielä kun toinen ajattelee, ettei heistä ole apua. Umpikujalta tuntuu ja epäilen vahvasti, että masennus tai ainakin jonkinlainen ahdistus olisi iskenyt minuunkin. Pitää saada äiti hoitamaan itselleen muut tuet (asumistuki jne). Ja kyllä sitä ihminen sortuu, jos joutuu kuuntelemaan ja kokemaan vain pahaa useiden vuosien ajan... Ja nyt vielä asunnottomuusko mukaan? Enpä tiedä...

Elätät siis tuolla 700€ palkallasi myös äitiäsi, koska hän ei ole hakenut itselleen työttömyyskorvausta?
Kaiva nyt aluksi äidillesi työttömyystukihakemus ja täytätte sen vaikka yhdessä jos äiti ei itse saa aikaiseksi. Mielenterveystoimistoon yhteys, mene vaikka yhdessä äitisi kanssa sinne jos äiti on siinä jamassa ettei yksin sinne lähde. Onko nuo velka-asiat jotenkin hallinnassa, ettei velat ainakaan enää kasva? Jos ei, niin kunnan velkaneuvojalta saa apua.

Ruoka-apua voi saada seurakunnilta ja erilaisilta kansalaisjärjestöiltä. Löydätkö googlella mitään omalta paikkakunnaltasi?

Yhteistyössä