Toiveissa vauva 2021

Mietin ite tota raskautta toivovan naisen verikoepakettia.. julkiselle ei pääse niin noi vois ainakin tsekata omakustanteisesti onko kaikki ok, Sairaanhoitajana varmasti osaa tulkitakki ja muuta ite
Joo ja siel tulossivulla on mun mielestä myös hyvin avattu et mistä jokainen verikoe kertoo ja selkeät öm "mittarit" et mihin sun tulos sijoittuu viitearvoissa.
 
taidan käydä sie heti kun saan corona-näytteen tuloksen.. otettiin kun oli pahoinvointia kun se voi olla korona oire.. vaikka en hetkeekään usko koko koronaan! Ei vaan kehtaa lähtee labraan ennen kun saa ne vastaukset :D
 
Onpa tänne tullut paljon viestejä! Olen siis pitänyt hetken palstataukoa. Pitää kunnolla lukea kuulumisia töiden jälkeen. Onnittelut kuitenkin plussanneille ja tsemppihalaukset pettymyksen kohdanneille. ❤

Vaikka olen koittanut ottaa rennosti ja olla miettimättä koko raskauden yritystä, niin silti menin eilen (kp 16, dpo 5) tekemään ovulaatiotestin. Ja miksi? No en vaan tiedä! No se testi näytti plussaa. Mulla oli siis 7 päivää sitten myös positiivinen testi, joten mitä tää nyt voi tarkoittaa? Voiko ovulaatiotesti näyttää plussaa näin monta päivää? Vai kenties toinen ovulaatio samassa kierrossa (onko edes mahdollista)? Jostakin joskus luin, että jos lh-huippu monta päivää korkealla, niin voi kieliä pcos:sta. :(
 
Voi itku. Soittelin äsken sinne äitipolille, ja ei mitään apua mihinkään. Kuulemma kätkytkuolema on eri asia kuin kohtukuolema, eikä kuulu heille. Puhelu katkesi kesken, eikä soittanut takaisin. Pyysi olemaan yhteydessä neuvolaan, niin sieltä saa lähetteen eteenpäin. Harmittaa todella. Juuri toivoin että olisi ollut joku, joka on vastaavan asian kanssa tehnyt työtä enemmänkin, ja siksi myös ymmärtäisi paremmin. Kriisityönkin kanssa takkuaa tällä hetkellä, kun ovat siirrelleet aikojani eteenpäin, ja kun sit akuutisti soitin sinne, kysyivät että eikö jonkun pitäisi kohta soittaa mulle. En jaksa enää haeskella apuja, ihan sama. Kysyn sit kun mennään kuopuksen kanssa 2-vuotiskäynnille. Siihen on enää pari viikkoa.
Tilanne, jossa tarvitsisi apua akuutisti, ei sitä anneta. Pistää niin vihaksi. Oman lapsen kuolema, oli se ihan raskauden alussa, lopussa tai lapsen syntymän jälkeen on jo itsessään raskas koettelemus, ettei sitä pitäisi missään tapauksessa vähätellä ja käskeä odottamaan. Suomessa kriisityö akuutissa vaiheessa ei vielä näytä kovin hyvin toimivan. Olen pahoillani @Kissanminttu5 teidän tilanteesta. Kovasti voimia tulevaan.

Kirjasuosituksena voin suositella myös kirjaa Taru Hallikainen Pikkuveljet eivät ole perhosia kohdun mittainen elämä. Kertoo raskaudesta, ja kaksosista, joista toinen menehtyy kohtuun.

ON:
Ovis aika alkas olla käsillä, ainakin limoista ja lämmöistä päätellen.
 
Mahtavasti on täällä taas keskustelua käyty! Onnittelut plussanneille :love: ja pahoittelut pettymyksistä:cry:

Täälläkin pidetty palstataukoa ja hiljaiseloa yrittämisestä. Mies on ollut etätöissä mökillä ja flo:n ennustaman oviksen aikaan olin flunssassa, joten ei ole kovin ollut mahdollisuuksia/haluja talletteluille. Tosin flo:n ennustamana ovispäivänä saatiin kerta talleteltua. En edes sen heikon yrittämisen takia tullut piinalistalle. Oviksen jälkeen on kuitenkin ollut nännit arat ja rinnat kipeenä, kun normaalisti rinnat on kipeytyny vasta n. viikko oviksen jälkeen. Myös alamahan jomottelua, menkkamaista, mutta ei kuitenkaan, sekä alaselän jumittelua ollut. Ja nyt viime viikon lopulla huomasin, että nännien ympärille ilmestynyt verisuonia, joita en ole ennen pannut merkille. Lämmötkin pysyneet suht korkealla. Jännää.:eek: Menkat pitäis alkaa keskiviikkona! Jos se plussa tulee sillä yhellä yöllisellä kesken unien ähertämisellä, niin johan on! :LOL:Tosin, nyt tuntuu siltä, että kun minä sain tämän tänne purettua, niin ne menkat sieltä tuleekin ja kaikki on kuviteltua:rolleyes:

Mulle on muuten lipsahtanut virhe tuonne listaan. Tänään on kp 26/27 ei 27/27.
 
Tilanne, jossa tarvitsisi apua akuutisti, ei sitä anneta. Pistää niin vihaksi. Oman lapsen kuolema, oli se ihan raskauden alussa, lopussa tai lapsen syntymän jälkeen on jo itsessään raskas koettelemus, ettei sitä pitäisi missään tapauksessa vähätellä ja käskeä odottamaan. Suomessa kriisityö akuutissa vaiheessa ei vielä näytä kovin hyvin toimivan. Olen pahoillani @Kissanminttu5 teidän tilanteesta. Kovasti voimia tulevaan.

Kirjasuosituksena voin suositella myös kirjaa Taru Hallikainen Pikkuveljet eivät ole perhosia kohdun mittainen elämä. Kertoo raskaudesta, ja kaksosista, joista toinen menehtyy kohtuun.

ON:
Ovis aika alkas olla käsillä, ainakin limoista ja lämmöistä päätellen.
Joo, olin kyl ihan hermona tuosta. Onneksi soitti kuitenkin viiveellä takaisin, oli kai välissä vahingossa vastannut toiseen puheluun, kun oli linjat kuumina. Juteltiin vielä ja se auttoi. Heti perään soitti kriisityöntekijäkin, joten eivätköhän nämäkin asiat pikkuhiljaa ala oikenemaan. Kaikki vaan tuntuu niin paljon pahemmalta kun on yksin eikä ole voimia etsiä apuja. Oikeastihan meillä on tosi hyvä tukiverkko, ja kriisityötäkin ollaan saatu avuksi. Mutta silti on olo kuin olisi ihan yksin asian kanssa. Ehkä sekin tunne vain kuuluu tähän.
 
Hei ! Onko kellään tietoo noista puhdin verikoeseteistä ? Onko ne ollu hyviä ?
Suosittelen kyllä, otin just kkm:n jälkeen sen Raskautta suunnittelevan paketin. Siihen tarjotaan tulosten tulkinta-avuksi lääkärin soittoaikaa, hyödynsin senkin. Ihan positiivinen kokemus, harmi kun ei saa hoitokuluvakuutukseen menemään tuota :D
 
  • Tykkää
Reactions: illusia_ ja Mamtobe
Joo, olin kyl ihan hermona tuosta. Onneksi soitti kuitenkin viiveellä takaisin, oli kai välissä vahingossa vastannut toiseen puheluun, kun oli linjat kuumina. Juteltiin vielä ja se auttoi. Heti perään soitti kriisityöntekijäkin, joten eivätköhän nämäkin asiat pikkuhiljaa ala oikenemaan. Kaikki vaan tuntuu niin paljon pahemmalta kun on yksin eikä ole voimia etsiä apuja. Oikeastihan meillä on tosi hyvä tukiverkko, ja kriisityötäkin ollaan saatu avuksi. Mutta silti on olo kuin olisi ihan yksin asian kanssa. Ehkä sekin tunne vain kuuluu tähän.
Eikä kriisitilanteessa oikeesti jaksa edes hakea apua..se on minusta terveydenhuollon tehtävä napata kiinni heti ihmiset, kellä on akuutti kriisi päällä ja antaa ne ajat yms. Itellekkin kävi alussa niin et tyyliin soitettiin et vauva ei oo ok ja nähdään viikon päästä, siinä kohtaa ois pitäny heti sanoo et huomenna tänne ja käydä asiat läpi..elämäni rankin vko kun googlettelin yöt ja päivät ja hain ite tietoa. Sit viikon päästä toki kun pääsin näytille sain sanottua et apua mulle ja heti ja sain ja nyt tilanne ok. Toivotaan et nyt ei peruunnu enää ajat❤
 
Vuoto lisääntynyt, joten minut saa poistaa piinalistalta ja kiertopäivälistalta. Tulen kiertopäivälistalle kun selviää, että missä vaiheessa kierto on menossa. En tiedä mistä päivästä pitäisi nyt laskea, että onko tänään sitten kp 1 vai oliko jo eilen. Lugesteronin avulla luteaalivaihe piteni 2 vrk, nyt oli siis 12 vuorokautta. Sekin varmaan hyvä juttu. Lugesteronit lopetan jo nyt, koska uusi kierto alkanut.
 
Jopas oli paljon luettavaa! Mutta kiva, että on aktiivista keskustelua. :) Tervetuloa kaikki uudet!

Tosi kurjaa @Alinna86, että vaihtuikin vuodoksi :( Samoin @minttuni, olin jo ihan varma, että tulee plussa! Hyvä kuitenkin, että lääkkeet pidensivät luteaalivaihetta.

Mäkin pohdin juuri tuota puhdin pakettia, että pitäisikö varata se, vai mennä suoraan yksityiselle. Vai yksityiselle puhdin tulosten kanssa? :D Julkiselta on ainakaan ihan turha vielä koittaa saada aikaa, ja varmaan jonotkin on ihan hirveät, toisaalta yksityisten hinnat ovat aika korkeat...

Mulle voi päivittää kiertolistalle tänään 3/27-28.
 
  • Tykkää
Reactions: Mamtobe
Jopas oli paljon luettavaa! Mutta kiva, että on aktiivista keskustelua. Tervetuloa kaikki uudet!

Tosi kurjaa @Alinna86, että vaihtuikin vuodoksi Samoin @minttuni, olin jo ihan varma, että tulee plussa! Hyvä kuitenkin, että lääkkeet pidensivät luteaalivaihetta.

Mäkin pohdin juuri tuota puhdin pakettia, että pitäisikö varata se, vai mennä suoraan yksityiselle. Vai yksityiselle puhdin tulosten kanssa? Julkiselta on ainakaan ihan turha vielä koittaa saada aikaa, ja varmaan jonotkin on ihan hirveät, toisaalta yksityisten hinnat ovat aika korkeat...

Mulle voi päivittää kiertolistalle tänään 3/27-28.
Minä tein niin, että otatin työterveydessä kilpirauhaskokeet, pieni verenkuva. Kävin myös tautitestit ja papakokeen. Ferritiinin yksityisellä. Tulosten kanssa menin yksityiselle ensikäynnille. Kilpparikontorollit oon käyny yksityisellä, kun hoitava lääkäri yksityiseltä, ja se ollu kans aivan ok. Rahaa palaa, mutta tärkeitä juttuja.

Ottaisin tosiaan tuon puhdin paketin ja menisin tulosten kaa yksityiselle. Saattaisin soittaa etukäteen ja kysyä, mitä kannattaisi ottaa. Olin ite googlannu, mitä niihin lapsettomuustutkimuksiin kuuluu ja sitten otin vähän siellä täällä testejä.
 
Mä en oo vieläkään uskaltanut testata. Fiilistä ei oo tänään kyl ei suuntaan tai toiseen. Kevyesti alavatsaa painellessa vasen munasarja edelleen arka. Ollut siis jo n. Viikko ennen ovulaatioo asti. Myös kohdun seudulla arkuutta mut ei tunnu aivan samalla tavalla ku munasarjassa. En tiedä mistä kertoo :D Sykkeet edelleen niin koholla et Oura "itkee" mulle etten palaudu. Ota tästä nyt selvää.
 
  • Tykkää
Reactions: KirJoh89
Mulla on toki ens viikolla työterveyteen hoitajan aika muissa-asioissa, et siellä varmaan voi sit ottaa puheeks jos joku ei oo viitearvoissa :unsure: tulostaa ne tulokset vaikka mukaan...
Tuleeko ne muuten näkyyn kantaan vai vaan sinne omapuhtiin?
 
Mulle tuli muuten yllätys kutsu "joukkopapa" testaukseen. Tai siihen et tietyt ikävuodet testataan. En tiennyt et jo 25 testataan. Voikohan siihen mennä jos sattuisikin olee silloin jo raskaana. Mulle ei tehty hoitojen alussa. Lääkäri ei nähny tarpeelliseksi.
 
Minä tein niin, että otatin työterveydessä kilpirauhaskokeet, pieni verenkuva. Kävin myös tautitestit ja papakokeen. Ferritiinin yksityisellä. Tulosten kanssa menin yksityiselle ensikäynnille. Kilpparikontorollit oon käyny yksityisellä, kun hoitava lääkäri yksityiseltä, ja se ollu kans aivan ok. Rahaa palaa, mutta tärkeitä juttuja.

Ottaisin tosiaan tuon puhdin paketin ja menisin tulosten kaa yksityiselle. Saattaisin soittaa etukäteen ja kysyä, mitä kannattaisi ottaa. Olin ite googlannu, mitä niihin lapsettomuustutkimuksiin kuuluu ja sitten otin vähän siellä täällä testejä.
Hei tuohan onkin hyvä idea! Mitä sanoit työterveydessä, että sait kilpparin ja verenkuvan? Vai otetaanko ne aina jos vaan pyytää?
 
@hamsteri20 kilpirauhaskokeita otettu aiemminkin työterveydessä, kun oireita vajaatoimintaan on ollut. Aiemmin ollut vielä viitearvoissa ja lääkärin mielestä lääkitystä ei ole tarvinnut. Tuon verikokeen uusiminen oli siis helppo perustella oireilla ja sieltähän tosiaan sitten nyt oikeasti vajaatoiminta löytyikin! Pientä verenkuvaa pyysin niin, että kerroin ihan suoraan että lapsettomuustutkimuksiin mennään ja tuo oli "ainoa", joka enää puuttui. Meillä aika laaja se työterveys, niin kyllä ne sitten tuon otti. Ja on otettu joskus ennenkin, kun olen ollut sairaana.

@Tiukuna toivon kovin, että teillä jo onnistuisi! ❤ Loisi itsellekin toivoa, että inseminaatiolla voisi onnistua :) .


Mulla ei ollut vielä kohdunsuu pehmentynyt tai siis aunnut niinku yleensä ennen menkkavuotoa. Siitä tiedän aina uuden kierron alkavan. Mutta vuotoa tulee ja testinkin tietenkin varalta tein. Jospa vuoto tulis nyt kunnolla, kun jätän luget pois.
 
Olen ollut enemmänkin vain taustalla tässä ketjussa. Mutta minut saa lisätä plussanneisiin <3

Meidän yritys alkoi tosiaan 2v sitten syyskuussa 2018, kun jätettiin ehkäisy pois. Gynellä kävin tammikuussa 2019, koska siskoillani on lapsettomuuteen johtanut endo, joten tämä oli tällainen varmistuskäynti. Gyne sanoi voivansa tehdä lähetteen lapsettomuusklinikalle heti, koska suvussa niin paha endo. Maaliskuussa 2019 ensikäynti, labrat ja miehen siemennesteanalyysi, jossa todettu lievästi alentunut liikkuvuus. Minun piti aloittaa oviksen testaaminen. Toukokuussa 2019 päätettiin, että jos kesällä ei tärppää alkaa kesätauon jälkeen inssit. Elokuussa 2019 oli eka inssi, josta nega. Toisesta inssista syyskuussa tuli plussa, joka meni kesken jo 5+3. Sen jälkeen vielä kaksi inssiä joulu- ja tammikuussa, jonka jälkeen ivf-jonoon. Ivf piti olla huhtikuussa, mutta koska korona niin se siirtyi nyt elokuulle. Ivf meni pistoinen, punktioineen ja siirtoineen tosi helposti, ja tänään tosiaan digissä seisoi 2-3vko. Toivottavasti en tällä kertaa palaa enää tänne yrittäjiin <3
 
Olen ollut enemmänkin vain taustalla tässä ketjussa. Mutta minut saa lisätä plussanneisiin <3

Meidän yritys alkoi tosiaan 2v sitten syyskuussa 2018, kun jätettiin ehkäisy pois. Gynellä kävin tammikuussa 2019, koska siskoillani on lapsettomuuteen johtanut endo, joten tämä oli tällainen varmistuskäynti. Gyne sanoi voivansa tehdä lähetteen lapsettomuusklinikalle heti, koska suvussa niin paha endo. Maaliskuussa 2019 ensikäynti, labrat ja miehen siemennesteanalyysi, jossa todettu lievästi alentunut liikkuvuus. Minun piti aloittaa oviksen testaaminen. Toukokuussa 2019 päätettiin, että jos kesällä ei tärppää alkaa kesätauon jälkeen inssit. Elokuussa 2019 oli eka inssi, josta nega. Toisesta inssista syyskuussa tuli plussa, joka meni kesken jo 5+3. Sen jälkeen vielä kaksi inssiä joulu- ja tammikuussa, jonka jälkeen ivf-jonoon. Ivf piti olla huhtikuussa, mutta koska korona niin se siirtyi nyt elokuulle. Ivf meni pistoinen, punktioineen ja siirtoineen tosi helposti, ja tänään tosiaan digissä seisoi 2-3vko. Toivottavasti en tällä kertaa palaa enää tänne yrittäjiin <3
onnea <3
 
Tänne vois päivittää kp1 tai huomenna kp2 ja ottaa pois piinalistalta. Vuoto alkoi kerralla ja kunnolla. Pidetään tosiaan ainakin kuukausi taukoa ennen seuraavaa PASia. Tekee mieli pitää lääkkeistä tauko ja tosi asia on myös se, että rahaa ei ole ennen kuin säästelee tai lainaa. Täytyy tuota lainaamistakin miettiä, kun aikaa ei ole tuhlattavaksi. Kuusi alkiota olisi pakkasessa vielä eli yrityksiä riittää.

@Tiukuna toivottavasti saat plussaa testiin!!

Vielä kerran onnittelut plussanneille ja pahoittelut uuteen kiertoon joutuneille. Onneks kesä on mukava aika saada vauvoja :D
 
Olen ollut enemmänkin vain taustalla tässä ketjussa. Mutta minut saa lisätä plussanneisiin <3

Meidän yritys alkoi tosiaan 2v sitten syyskuussa 2018, kun jätettiin ehkäisy pois. Gynellä kävin tammikuussa 2019, koska siskoillani on lapsettomuuteen johtanut endo, joten tämä oli tällainen varmistuskäynti. Gyne sanoi voivansa tehdä lähetteen lapsettomuusklinikalle heti, koska suvussa niin paha endo. Maaliskuussa 2019 ensikäynti, labrat ja miehen siemennesteanalyysi, jossa todettu lievästi alentunut liikkuvuus. Minun piti aloittaa oviksen testaaminen. Toukokuussa 2019 päätettiin, että jos kesällä ei tärppää alkaa kesätauon jälkeen inssit. Elokuussa 2019 oli eka inssi, josta nega. Toisesta inssista syyskuussa tuli plussa, joka meni kesken jo 5+3. Sen jälkeen vielä kaksi inssiä joulu- ja tammikuussa, jonka jälkeen ivf-jonoon. Ivf piti olla huhtikuussa, mutta koska korona niin se siirtyi nyt elokuulle. Ivf meni pistoinen, punktioineen ja siirtoineen tosi helposti, ja tänään tosiaan digissä seisoi 2-3vko. Toivottavasti en tällä kertaa palaa enää tänne yrittäjiin <3
Jee mahtavaa, onnea ❤ olet jäänyt mieleen, ihana kuulla että ivf-hoidoilla nyt tärppäsi ❤ ja aina tosiaan lohdullista kuulla tarinoita hoidoilla onnistumisesta, kun monenlaista vielä itselläkin varmasti edessä!
 

Yhteistyössä