Toiveissa vauva 2021

@Kasikuus tosi kurjaa että joudut näin jännittämään! Onko sulla aiemmissa raskauksissa ollut paljon oireita? Mietin kun eihän kaikille edes tuu mitään. Ja viikkojen puolesta en pitäis ollenkaan kummana vaikka kaikki raskausoireet ja tummat testiviivat tulis vasta hetken päästä. Täällä on sormet ristissä sun puolesta!

Omista tuntemuksista: nyt on sellainen olo että oon joko raskaana tai saamassa vatsataudin. Tai molempia. Alamahassa on menkkamaisia jomotuksia ja olo on ajoittain aika etova. Nyt on ehkä (en oo tikuttanut) dpo11, enkä oikein tiedä voisiko raskaus edes tässä vaiheessa vielä näin tuntua. Olin ajatellut testata ens torstaina jos menkkoja ei siihen mennessä näy, mutta nyt käväisi mielessä että pitäisikö jo nyt testata että osaisin ottaa tän vatsatautina jos testi ois nega. Nyt tietty koko ajan elättelen toivetta että tää mikään mahapöpö oo
En muista niistä muuta kuin pahoinvoinnin :( Mut niissä oli se tunne jo ennen plussaa, että on raskaana. Tässä sitä tunnetta ei ole ollut kertaakaan. Eihän tässä auta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta.

Ps. Mulla alko huono olo dpo9 ja dpo11 sain haamun. Ja dpo8 alko jo tulee menkkapolttoja ja ne jatkuu edelleen tosi voimakkaana.
 
@Kasikuus ihan hirveesti zemppiä. Sulla on vielä niin varhaset päivät, että ei mulla ainakaan ikinä oo tossa kohtaa leffaviivoja viel tullu. Että anna nyt ihan rauhassa viel vahvistua. Ja samaa sanosin kun tuol aiemmin joku muu, että nyt ei kande ropeltaa sitä kohdunsuuta, kun se ei kuitenkaan kerro tilanteesta välttämättä yhtään mitään. Me zempataan täällä sua näistä pelottavimmista päivistä ohi.

WBÄ äkkiä testiä kehiin
 
Joku kyseli AMH:ta. Multa se testattiin ja oli 6,95 ja se oli lääkärin mielestä tosi hyvä mun ikäiselle (37 silloin).

Ferritiini maksoi 25 Huslabissa lääkärin lähetteellä.

Hemoglobiini oli syksyllä 130, mut ferritiini 24 eli ei hemoglobiini kertonut, että ferritiini on matala.
 
  • Tykkää
Reactions: Jjenn ja minttuni
Paljonko tuo ferritiinin mittaus maksaa ja saiskohan sen työterveyden kautta?
Mulla on hemoglobiini on aina ollut hyvä, yleensä n. 140, että sinänsä ei varmaan rauta-arvoissa vikaa.

Mulla otettiin aika laajasti mittauksia 3v sitten. Arvot on voinut tietenkin muuttua mutta silloin kilpirauhasarvot oli normaalit 2,09 (viite 0,4-4.5) ja AMH 8,51 (viite 0,9-9,9)

Joku oli huolissaan paineen tunteesta. Mulla oli kans kovaa paineen tunnetta viime kierrossa oviksen aikoihin kp 10-15! Meni oviksen jälkeen itestään ohi. Nyt ei ole vielä ollut mitään kp11.
Mulla oli puhti.fi kautta se raudanpuutteen tutkimuspaketti, maksoi 49€ ja sisälsi ferritiinin, CRP:n ja täydellisen verenkuvan (sis. hemoglobiinin) :)

Ja edit. Mulla kans HB 128, mutta ferritiini 26,8.

@Kasikuus voimia ja toivotaan parasta ❤ Kaikki toiveet nyt sinne, että kaikki jatkuu normaalisti ❤
 
Tsemppiä @Kasikuus ,toivotaan parasta.

Tosta ferritiinistä. Mulla katottiin alkuraskauden ekoissa labroissa se ilman mitään kyselyitä. En edes tiennyt, että se otetaan ja olikin ylläri, että oli matala, vaikka oireita oli ollut jo vuosia. Olin vaan ajatellut, että työt stressaa ym. Synnytyksessä sitten menetin verta melkein 2 litraa kun istukka ei irronnut, niin nyt syön rautaa vielä pari kuukautta ja menen uusiin kokeisiin. Veikkaan, että tän jälkeen mun ei ainakaan tule olemaan vaikeuksia saada lähetettä.
Kannattaa kysyä omasta neuvolasta/terveysasemalta lähetettä, ainakin jos on ollut pidempi yritys takana. Vaikka se "muotijuttu" onkin, niin kyllä se tarkistetaan, jos osaa asiansa perustella. Ainakin mun työpaikalla homma hoituu kohtuu hyvin. Ja etenkin, jos on ollut aiemmin ongelmia rauta-arvojen kanssa, niin saa melko helposti. Myös aiemmin yksityisellä otetut matalat arvot helpottaa. Tosin en tiedä miten muualla toimitaan, mutta täällä pohjoisempana näin.
 
@Kasikuus menkkajomot on mun mielestä oire siinä missä muutkin! :) ja jos on 4+0 niin sehän on vasta sitä aikaa kun testiin ns. pitäs vasta tullakin se positiivinen! Tohon aikaanhan yleensä ne menkat vasta jää pois! Mieti miten moni on tietämättään raskaana, ja saa tietää vasta joskus parin kolmen kuukauden päästä. Ehkä voisitte tehdä miehen kans nyt vklp jotain mikä sais ajatukset kokonaan muualle, ettei ehtis miettiin koko ajan? :)
 
Hei ihan pakko mainita tosta ferritiinistä ja siitä et monella on Hb kuitenkin normaali.. Ferritiinihän on varastorauta-arvo joka lähtee pieneneen ensin ja ”siirtää raudan varastosta elinistön käyttöön” eli sen turvin Hb pysyy normaalina mahdollisimman pitkään. Vasta sitten kun varasto on päässy tyhjeneen alkaa varsinainen Hb:n lasku, jollon tilanne alkaa oleen ns. pidemmälle kehittyny.


ON: Ite sain taistelemalla edes tuon Hb arvon kun vuosin 3viikkoo kuukaudessa ja kun lääkäri sen näki jouduin heti seuraavana päivänä uusiks labraan, ferritiini 9.. lähti vasta puolen vuoden rautakuurilla edes vähän korjaantuun.. Tästä nyt 2v aikaa, täytys varmaan köydä tarkistuttamassa jos ei raskaus ala onnistuun..
 
vierailija
Minulla on takana kaksi raskautta ja kummassakin oon plussannut vasta rv 4+5 eikä sitä ennen mitään oireita. Eka raskaus tuli täysin yllärinä koska söin pillereitä mutta aloin ihmettelemään kovaa väsymystä ja ihan todella voimakasta ärsyyntymistä ja päätin sitten ihan ohimennen tehdä testin ja se olikin sitten positiivinen.
Toka raskaus oli suunniteltu mutta kun kierto on epäsäännöllinen ni tein testin sen pisimmän kierron mukaan jolloin olikin sit jo 4+5 viikot. Väsymystä sillon jo oli ja pieniä menkkajomoja mutta väsymyksen olisi voinut laittaa sen piikkiin et esikoinen oli 1v10kk eikä nukkunut vielä täysiä öitä.
Kunnolla oireet (väsymys ja etova olo) alkoi sitten viikkoa myöhemmin ja ihan jäätävä pahoinvointia ja 24/7 krapulaoloa oli viikot 8-11. Rinnat minulla ei oo kummassakaan raskaudessa ollut yhtään kipeät, alkoi vaan turpoamaan sitten kun paino alkoi nousta.
 
@Kasikuus menkkajomot on mun mielestä oire siinä missä muutkin! ja jos on 4+0 niin sehän on vasta sitä aikaa kun testiin ns. pitäs vasta tullakin se positiivinen! Tohon aikaanhan yleensä ne menkat vasta jää pois! Mieti miten moni on tietämättään raskaana, ja saa tietää vasta joskus parin kolmen kuukauden päästä. Ehkä voisitte tehdä miehen kans nyt vklp jotain mikä sais ajatukset kokonaan muualle, ettei ehtis miettiin koko ajan?
Me lähdetään tänään mökille mies poppoon kanssa ja tullaan su iltana takas ❤ Jospa se miespoppoo saa mun ajatuksia muualle. Nyt ehkä kaipais sitä yhtä naisystävää mukaan, jolle vois puhua, mutta ei tähän porukkaan kuulemma sovi kuin yksi nainen ja se oon minä :LOL:
 
Joo kuten aiemmatkin sanoi ferritiini voi olla matala, vaikka hemoglobiini olisikin viitteissä. Ensin laskee varastoraudan, sitten vasta hemoglobiini. Suosittelen mittaamaan jos mahdollista nii just esimerkiksi sen puhdin varastorauta -paketin, koska myös tulehdus (matalakin) voi virheellisesti nostaa ferritiiniä. Mun lääkäri (hematologi) sanoi et jopa 70% naisista on raudampuutteisia. Tästä ferritiinistä on vaan tänäkin päivänä niin vähän tietoa julkisen lääkäreillä.

Mä oon tästä aika paljon lukenut, et vaikken oo lääkäri nii kokemuksia ja tietoa on jonkun verran. Osaan siis kysymyksiin vsstata :D
 
Alko vuotaa jotain ruskeaa Ja testit melkein 4h pidätyksellä tällaiset
Selkeät plussathan nuo ovat. Ja eikös alkuraskauden vuodot oo normaali asia :)
Helppo sanoa, mut koita olla nyt rauhallisin mielin. Hengähdät vähän ja teet itsesi kiireiseksi muiden asioiden parissa. Ja voithan sä aina soittaa neuvolaan ja kysyä vaikka verikokeisiin pääsyä :)
Tsemppiä <3
 
Ainakin on vahvistunut! Pieni vuoto voi olla vielä ihan normaalia. Kovasti jaksamisia nyt epätietoisuuden kanssa! Varmaan voisi tulla digiin jo 2-3, mutta nekin on vähän siinä ja tässä että voi näyttää alhaisia viikkoja ja kaikki ok. Stressaisi vaan. Saisitko mahdollisesti hcg lähetteen? Jos pystyisi käydä pari kertaa kattomassa että tuplaantuuko.
Pitäis varmaan soittaa neuvolaan ja kysyä asiaa. Vai suoraan tk?
 
Kyllähän tuo viiva tosiaan on ainakin selkeästi vahvistunut @Kasikuus <3 Ja tuhruvuodotkin monella kuuluu alkuraskauteen ilman et ois mitään vialla. Yritä nyt nauttia viikonlopusta ja tehdä kaikkea ihan muuta joka sais ajatukset tästä pois <3 Ja jospa tosiaan pääsisit mittauttaan hcg:n kun riskiraskaus kyseessä. Yritä nyt nauttia siitä, että raskaana olet kunnes toisin todistetaan, tsemppiä kovasti sinne <3
 
Hyvä @Kasikuus että sait neuvolasta nyt toimintasuunnitelman, yritä nyt vaan nauttia mökkeilystä ja auringosta kun sieltä töistä pääset <3

Täällä oottelen et ne menkat viittis joskus alkaa... Nyt siis kp 45 jos oikein muistan, normisti kierto max. 32 päivää. Ja en oo raskaana, tänään piti testikin tehdä taas. Jos nyt sit ovis oli sillon kun raskaustesti haamuili, niin kaippa ne menkat sit alkaa joskus ens ke viimestään. Haluis vaan jo päästä uuteen kiertoon, pelkään et se ei koskaan ala. Toki ei haittais siinä tapauksessa jos raskaana oisin, mutta kun en siihen usko nyt pätkääkään, vaikka se ovis oiskin ollut vasta 9 päivää sitten. Muutenkin paska päivä, hirvee kiire ja stressi töissä, koirallakin närästystä ja varmaan joku pms-masis ja itkuherkkyyskin siihen päälle. Ja viikonloppunakin pitää tehdä töitä. Pakko kyllä huomenna käydä aamulla uimassa et saa ees jotain muutakin ajateltavaa välillä. Sori masistelu, eiköhän tää tästä taas...
 
Vähän ehkä rauhallisempi mieli neuvolaan soiton jälkeen, mutta vielä rauhallisempi mieli olis, jos s.lääkkeet auttais tähän poltteluun. Ei oikein pysty kokonaan unohtamaan, kun koko ajan polttaa eikä lakkaa enää hetkeksikään.
Nyt jätän teidät rauhaan ja tuun sit kertoo vkl jälkeen kuinka kävi vai kävikö mitenkään! Nyt kaikille plussatuulia ja ihanaa viikonloppua ❤
 
@Kasikuus tsemppiä tuleviin päiviin! Toisaalta voi sitä tuhrua tulla jo siksikin jotta olet rassannut sitä kohdun napakkaa. Se limakalvo on tosi herkkä raskaana. Ja vaikka viiva ei vahvistu niinkuin odottaa, niin sinulla rv on niin pienet, jotta ei tasavahvaa vielä tartte tullakaan. Itsellä se vahvistuva viivakaan ei tuossa km odotuksessa merkinnyt hyvää tulosta, joten pidetään peukut pystyssä, että kaikki hyvin. :love:(y)
 
Mulle voisi huomenna Lauantaina jättää listalle
kp 4/27.
hätäilin sen vuodon alun kanssa ja selvästi seuraava päivä oli kp1.

täällä vuotoa on nyt kolmatta päivää todella runsaasti. Täytyy seurata mihin tämä menee. Moneen vuoteen ei ole tällaisia menkkoja ollut enää. Yleensä se kp1 ja 2 on runsasta ja sitten helpottaa. Nyt on tosiaan selvää veristä vuotoa ja hyytymää tullut kolmena päivänä. Joko se edellinen keskenmeno ei olekaan selvä tai sitten uusi kiinnittäminen sekoitti pakan taas . Ärsyttävää. Otan huomenna töissä crp:n niin näkee ettei mitään tulehduksen alkua ole alkanut. Jotain ihme vihlontaa on nyt samalla lailla kuin silloin koko km raskauden Plussan jälkeen oli. Eli samalla lailla oikeaa puolta jomottaa. Ei normaalisti menkoista tällaista ole.
 

Yhteistyössä