Mulla on, mutta se on sillein aika tuore tapaus että vasta nyt alan ymmärtämään mitkä tilanteet sen esim laukaisee. En oo tajunnu tota syömis juttua ja ihan totta, aina ku verensokerit menee alas nii kauhee paine tulee päähän ja alkaa "sekottaa". Välillä mietin onko mulla stressiä vai paniikkioireita lievempänä päivittäin, siks mietin jos näitä stressihormooneja vois mitata nii selviäisköhän se vaan sillä? Tuntuu että välillä niitä on vaikee erottaa. Sit ku on "pahempi kohtaus" nii sen kyllä tietää heti. Tää mua jännittää jos ja kun raskaaks tulee että miten tän sairauden kanssa käy. Mutta sä ainakin kuvailit tuossa aikaisemmin että se olis helpompi raskausaikana? Oon pohtinu etukäteen mistä kaikesta raskaus aikana voin paniikin ittelleni saada ja saan paniikin jo pelkästä ajatuksesta :O
Mulla ollut paniikkihäiriö jo yli 20 vuotta. Mulla on siitä n. 15 vuotta kulkenut aina vesipullo mukana, kun keksin että veden juominen helpottaa sitä ahdistusoloa ja saa vähän ajatusta siihen juomiseen. Eli vesipullo on mun turva. Lisäksi mä unohdan hengittää kun paniikki iskee, monella kun on just toisin päin et hyperventiloi.
Yleistynyt ahdistuneisuushäiriö puhkes n. 4vuotta sitten, mutta siitä oon päässyt lähes eroon.
Mutta syöminen kyllä on itsellä ainakin tosi tärkeässä asemassa, et syö tarpeeksi usein, niin ettei verensokeri pääse ainakaan laskemaan.
Raskaus on jännä, siinä naisen keho ryhtyy suojelemaan sikiötä, niin tästä syystä monesti paniikkihäiriö helpottaa raskauden ajaksi, löysin tälläsen tekstin, tästä löytyis enempiki tietoa mut tää, selittää aika hyvin
"Raskausaikana hajuaisti on yliherkkä (suojaa alkiota, joka on myrkytysvaarassa). Progesteronitaso nousee 10-100-kertaiseksi ensimmäisen 2-4 kuukauden aikana, vaikutus on Valiumin kaltainen (rauhoittava). Yhdessä korkean estrogeenitason kanssa koktaili pitää tulevan äidin rauhallisena raskauden suhteen. Kortisolitaso nousee. Nyt tämä stressihormoniksi kutsuttu aine ei vaikuta stressaavasti, vaan pitää naisen valppaana sikiön terveyden ja turvallisuuden suhteen: ravinto, ympäristö ja puuhat mitoitetaan vauvan mukaan."
Toki on myös niitä, kuten Vindy kirjoitti, että sokerirasitus laukaisi paniikki- ja ahdistuneisuushäiriön. Mut omalla kohdalla oon huomannut että olo helpottaa, mutta en silti halua ruokkia niitä omia heikkoja kohtia
toivottavasti neuvolassakin tämä ymmärretään jos joskus sinne asti pääsen.