Toiveissa vauva 2021

Eikä miten turhauttavaa!! Voi harmi että tulos ei ollut hyvä, pahoittelut minkälaisen kuurin sait siihen tai mitä alat syömään?
Mun täytyy varata konsultointi aika lääkärille ja kysyä mitä mieltä se on. Menee varmaan ensi viikolle. Tuskin vaan tohon tankkauksee pääsee, yksityisellä maksais 500e minkä kyllä voisin maksaakin jos tää olo sillä paranis.
 
@Titi-Love mä oon huomannu saman, et aamun toinen pissa on se paras!

@Helmiii vieläkö oot ihan pyörällä päästä? :) <3

@Helmipupu joo, täällä mä palstalla roikun päivittäin! Oireita on ollu vaikka ja millasia. Niinku itekin sanoit, et menny eka kierto kropan uudelleen opettelussa, niin osa menee varmasti siihenkin kastii. Mutta mulla on ollu sykkeet normaalia korkeammalla, heräilin dpo3-5 aina aamuyöstä ihan pirteänä, oon nähny raskausunia, tissit tosi kipeät ja nännit kasvanu sekä tullu niitä valkosia palluroita, alavatsaa vihloo ja ollu repäsykipuja. Oviksesta menkkoihin on normaalisti kuiva kausi, mut mulla valkovuotoa riittää vaikka muille jakaa ja sitä ihan siis lorahtelee sillei, et pitää kipittää vessaan kattomaan alkoko menkat. Hirvee kasa oireita, mutta vielä en uskalla innostua siitä haamusta - mut tikutin tosiaan oviksen, niin siitä on nyt se 11 päivää. :)
 
Vaikka kiertoja useita jo takana, niin silti jokaisessa kierrossa toivo herää jossain vaiheessa. Tämä kierto mennyt ihan hyvissä fiiliksissä. Oireita on taas vaikka kuinka, mm.
pahoinvointi, nännit kipeät, nännipihat ja rinnat suurentuneet, dpo 4 menkkamaisia tuntemuksia. Mutta näitä on ollut useassa kierrossa, enkä raskaana ole ollut. Että taitaa vaan liittyä tähän loppukiertoon, on kai ennenkin ollut, mutta vasta yritysaikana olen alkanut kiinnittämään huomiota.

On tosiaan ollut julkisuudessa raskausuutisia. Jatkuvasti lähipiirissäkin joku kertoo raskaudesta. Varmasti on myös niitä, jotka yrittävät, mutta lähes kaikki tietämäni ovat jo tulleet raskaaksi. Useampi kaveri jättänyt ehkäisyn pois tässä meidän yritysaikana ja ovat olleet innoissaan, että oltaispa yhtäaikaa raskaana. Ja heillä jo vauvat syntyneet tai pian syntymässä. Odottaminen turhauttaa, ei voi tietää meneekö vielä vuosia vai onko jo tällä hetkellä raskaana.. Mutta ei auta kuin odottaa ja toivoa parasta ❤
 
Vaikka kiertoja useita jo takana, niin silti jokaisessa kierrossa toivo herää jossain vaiheessa. Tämä kierto mennyt ihan hyvissä fiiliksissä. Oireita on taas vaikka kuinka, mm.
pahoinvointi, nännit kipeät, nännipihat ja rinnat suurentuneet, dpo 4 menkkamaisia tuntemuksia. Mutta näitä on ollut useassa kierrossa, enkä raskaana ole ollut. Että taitaa vaan liittyä tähän loppukiertoon, on kai ennenkin ollut, mutta vasta yritysaikana olen alkanut kiinnittämään huomiota.

On tosiaan ollut julkisuudessa raskausuutisia. Jatkuvasti lähipiirissäkin joku kertoo raskaudesta. Varmasti on myös niitä, jotka yrittävät, mutta lähes kaikki tietämäni ovat jo tulleet raskaaksi. Useampi kaveri jättänyt ehkäisyn pois tässä meidän yritysaikana ja ovat olleet innoissaan, että oltaispa yhtäaikaa raskaana. Ja heillä jo vauvat syntyneet tai pian syntymässä. Odottaminen turhauttaa, ei voi tietää meneekö vielä vuosia vai onko jo tällä hetkellä raskaana.. Mutta ei auta kuin odottaa ja toivoa parasta
Ymmärrän niin fiiliksesi. Pettymyksiä ja odotusta on riittäny. Ei uskalla kovin toivoa, vaikka välillä olo on hyvinkin toiveikas. Sillä kyllähän niitä ihmeitä tapahtuu. Meillä on tosin vähän vähemmän yritystä takana kun teillä. Mutta on se vaan raskasta kun muistaakseni sinäkin olet kauan äitiydestä haaveillut ennenkun koko yritys alkoi. Mäkin olin revetä liitoksistani jo siinä vaiheessa kun yritys alkoi. Olin jo odottanut koko ikäni, mutta viimeiset 10 vuotta että milloin. Ja vaan edelleen odotusta.
Jos saisin haltijalta 3 toivomusta, yhtenä toivoisin meille kaikille tästä kierrosta plussaa. Tsemppiä ja virtuaalihaleja sinne <3
 
Mulla on tuosta ferritiinistä paljon "kokemuksia". Reilu 2 vuotta sit multa löydettiin ferritiini 9 ja se ei alkanut nousemaan raudalla. Yritin puoli vuotta syödä niin sain infuusion. Mun ferritiini otti ja laski takas alas ja nyt keväinen leikkaus vielä huononti sitä. Oltiin taas tyhjissä rautavarastoissa ja sain tuossa n. Kk sit vihdoin uuden infuusion. Tosiaan ferritiini alle 30 tarkoittaa tyhjiä rautavarastoja. Silloin luuydin on jo tyhjä raudasta ja seuraavaksi alkaa laskea usein hemoglobiini. (Toki ei oo ainoa hemoglobiiniin vaikuttava tekijä). Ja saisi olla siellä lähempänä sataa. Jostain luin et esim. Dextralla ei tehtäisi hoitoja jos ferritiini alle 60. Ja jonkun tutkimuksen mukaan jopa yli puolet naisista kärsii matalista rautavarastoista ja raudanpuutteesta ilman anemiaa. Jos menette ottamaan yksityiselle ilman löhetettä ferritiiniin kannattaa mitata CRP samalla, koska kohollaan oleva CRP (eli tulehdus kehossa) nostaa virheellisesti ferritiiniä. En oo mikään lääkäri mut oon aika paljon perehtynyt teemaan ku oon joutunut vaatimaan lääkäreiltä hoitoa tähän.

Sit se "oikea" asia, mistä tulin puhumaan on et oliko jollakulla täällä nivuskipuja ennen ovista. Mulla nyt kp12 ja ovista odotan saapuvaksi n. 15-18 ja mulla on nyt ollut pitkin iltaa outoja nivuskipuja. Lisäksi munasarjoihin särkee molemmilla puolilla. Liekö kaksi munasoluja kypsymässä. Tunnistan ettei oo oviskipuja viel, eikä limatkaan ihan oviksen tasolla (ja testi myös ihan blanko viel). Mut omituisia noi nivuskivut. Ja munasarjakipu säteilee selkäänkin :unsure:
 
Tein tänää dpo12 digitestin ja se komppaa eilistä haaleaa viivaa. Digiin pärähti teksti raskaana 1-2 eli mut voi siirtää plussanneisiin ja poistaa kierto-ja piinalistalta.

Tiedän että on aikaista innostua, mutta oon niin pitkään tätä toivonut, että aion nauttia ja elää täysillä jokaisen viikon ja vaiheen. Jos menee kesken nyt varhain, kun suurin riski on, niin suren varmasti. Ja yhtä varmasti palaan myös listoille. Mutta suotta kai roikkua siellä yhtään turhaa päivää, kun päivitettävää on paljon muutenkin. Mutta uskon elämään ja hyvään ja päivä kerrallaan, kävi miten kävi.

Joo @pioni89 eilen en voinu keskittyä mihinkään kun tuntuu niin uskomattomalta. Ihanaa! Mites sulla? Oliko tänää vahvistunut viiva? :)

Tietääkö joku, voiko jo soittaa neuvolan vai pitääkö sinne soittaa myöhemmin vasta? Oonko liian innokas? :D


Ti
 
Tein tänää dpo12 digitestin ja se komppaa eilistä haaleaa viivaa. Digiin pärähti teksti raskaana 1-2 eli mut voi siirtää plussanneisiin ja poistaa kierto-ja piinalistalta.

Tiedän että on aikaista innostua, mutta oon niin pitkään tätä toivonut, että aion nauttia ja elää täysillä jokaisen viikon ja vaiheen. Jos menee kesken nyt varhain, kun suurin riski on, niin suren varmasti. Ja yhtä varmasti palaan myös listoille. Mutta suotta kai roikkua siellä yhtään turhaa päivää, kun päivitettävää on paljon muutenkin. Mutta uskon elämään ja hyvään ja päivä kerrallaan, kävi miten kävi.

Joo @pioni89 eilen en voinu keskittyä mihinkään kun tuntuu niin uskomattomalta. Ihanaa! Mites sulla? Oliko tänää vahvistunut viiva?

Tietääkö joku, voiko jo soittaa neuvolan vai pitääkö sinne soittaa myöhemmin vasta? Oonko liian innokas?


Ti
Ihanaa, onnea! ❤ Ja voi soittaa neuvolaan, meillä Espoossa ainakin ohjeena et heti kun plussa pärähtää kannattaa varata aika, sullakin kun jo useempi plussa testattuna niin siitä vaan varaamaan ❤
 
VAUVA 2021 ❤

Jos haluat listalle, ilmoitathan tietosi punaisella!

★★★★★★★★★★★★★★★★★

15.5.2020


Nimi yritys aloitettu monesko lapsi


Persikka123, ya 5/17, 1.lapsi
Hipposka, ya 8/18, 1. lapsi
Malia, ya 8/18, 1. lapsi
Mohan, ya 9/18, 1. lapsi
Hope91, ya 10/18, 1.lapsi
Keisarinna85, ya 10/18, 4.lapsi
Futurmama, ya 1/19, 1. lapsi
Jjenn, ya 1/19, 1.lapsi
Vindy, ya 1/19, 2. lapsi
Minttuni, ya 2/19, 1.lapsi
Pampula3, ya 4/19, 3.lapsi
Kasikuus, ya 05/19, 4.lapsi (miehen 1.lapsi)
Kirjoh89, ya 6/19, 1.lapsi
Alinna86, ya 6/19, 3.lapsi (miehen 1.lapsi)
lulube, ya 6/19 , 1.lapsi
+Helmiii, ya 7/19, 1.lapsi
Eliana, ya 7/19, 1.lapsi.
Ilona Eloisa, ya 7/19, 1.lapsi
Eeva650, ya 7/19, 2. lapsi (miehen 1.lapsi)
Millimetrii, ya 8/19, 1. lapsi
Mirella92, ya 8/19, 1.lapsi
Töppönen_, ya 9/19, 4.lapsi
Masu90, ya 9/19, 3.lapsi
Shibali, ya 9/19, 1. lapsi
Mimmi92, ya 10/19, 4.lapsi
Mariija_, ya 10/19, 1.lapsi
Enerisa3, ya 10/19, 1. lapsi
Ananas90, ya 10/19, 4. lapsi
Napsunen, ya 10/19, 2.lapsi
Piipaa93, ya 11/19, 1.lapsi
Zennuli, ya 11/19, 2.lapsi
Matilda!, ya 12/19, 2. lapsi
+Masunen, ya 12/19, 1. lapsi
Jusperi, 12/19, 1.lapsi
+Lilmi89, 12/19, 2.lapsi
Kurkumainen ya 1/20, 1.lapsi
Sinisilmät, ya 01/20, 1.lapsi
Bellaella22050909 ya 2/20, 2.lapsi
+ Vesinokkaeläin, ya 2/20, 2.lapsi
+ Loree, ya 2/20, 1.lapsi
+Riama, ya 2/20, 2.lapsi
Lilje ya 2/20, 2. lapsi
Brunet82, ya 2/20, 4.lapsi
Päärynä5, 3/20, 4.lapsi
Mysteerio, 3/20, 2.lapsi
Wanti, ya 3/20, 7.lapsi
+ Uudarimama, ya 3/20, 2. lapsi
Mans115, ya 3/20, 2.lapsi
+Elviira86, ya 3/20, 2.lapsi
Rimaleli ya 3/20, 2. lapsi
+Bebe2021, ya 4/20 , 3.lapsi
Puolu, ya 4/20, 3. lapsi
Lillanna, ya 4/20, 3.lapsi
+Santso, ya 4/20, 2. lapsi
Esba, ya 4/20, 2.lapsi
3milia, ya 4/20, 1.lapsi
Pioni89, ya 4/20, 1.lapsi
Tiukuliina89, ya 4/20, 6.lapsi
Hopeanuoli, ya 4/20, 1.lapsi
Toiveikas89, ya 5/20, 2.lapsi
Äitimamino, ya 5/20, 4.lapsi
Hannaah, ya 5/20, 3.lapsi
Tiukuna, ya 6-7/20, 1.lapsi
kolava / ya 7/20 / 2. lapsi (miehen 4.lapsi)
innap, ya 7/20, 2.lapsi
Rubikinkuutio, ya 8/20, 3.lapsi
nobelius, ya 8/20, 3.lapsi (miehen 4.lapsi)

★★★★★★★★★★★★★★★★★★


Nimi Kiertopäivä


Matilda!.......................kp 58/?
Lilje........................kp 39/37-40
Mandariinilohko..... kp 37/30-38
Mariija_.......................kp 36/32-43
Rimaleli.......................kp 34/30
Hope91.......................kp 34/28-33
Toiveikas89....................kp 32/29
Masu90.......................kp 32/27-42
Äitimamino................kp 28/28
Vindy...................kp 27/29-33
Titi-Love....................kp 26/28-30
Puolu.......................kp 25/30-32
Persikka123.....................kp 25/32-35
Napsunen.....................kp 25/35-45
Wanti......................kp 24/34-48
Tiukuliina89....................kp 24/32
lulube..............................kp 24/29
Hipposka......................kp 23/29-32
minttuni...........................kp 22/26
Päärynä5.......................kp 22/28
Brunet82....................kp 22/26-28
Futurmama.....................kp 22/29-34
Jjenn...............................kp 22/29-33
Ananas90.....................kp 21/25-26
Ilona Eloisa....................kp 19/28
Shibali................................kp 17/24-30
Kirjoh89.....................kp 17/28
Zennuli.....................kp 17/?
Jusperi......................kp 17/30-33
Mirella92....................kp 16/28
Millimetrii...................kp 16/27-29
Piipaa93....................kp 14/26-28
3milia.....................kp 13/26-28
Hopeanuoli................kp 11/22-24
Keisarinna85..............kp 11/24-27
Minouche...................... kp 10/23
Mimmi92..................kp 10/26-30
Eliana...............................kp 9/31-38
Enerisa3.....................kp 9/28-32
Eeva650.........................kp 8/28-42
Mysteerio...................kp 7/30
Pampula3.......................kp 4/22-26
Haaveilija93....................kp 4/?
Sinisilmät.........................kp 3/28-29
Hannaah................................kp 2/?
Töppönen_.........................kp 1/26
Alinna86.........................kp 1/28
Kasikuus........................kp 1/27-28

★★★★★★★★★★★★★★★★★★

Piinailijat:


Mandariinilohko.......dpo 16
Äitimamino......................dpo 14
pioni89.........................dpo 12
Titi-Love......................dpo 10
Vindy.............................. dpo 10
Päärynä5...................dpo 9
minttuni.......................dpo 7
Zennuli........................dpo 6
Brunet82...................dpo 6
Ananas90...................dpo 5
Futurmama...................dpo 4
KirJoh89........................dpo 4
Jusperi.............................dpo 3
Jjenn...............................dpo 2
Mirella92........................dpo 1
Hopeanuoli...................dpo 1

★★★★★★★★★★★★★★★★★★
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: minttuni
Onnee taas plussanneille! :) Neuvolaan kannattaa tosiaan soittaa heti, että saa ajan sopiville viikoille! Ja varsinkin jos on mitään lääkityksiä tai sairauksia itellä. Toki nyt voi aikoja ollakin enemmän tarjolla, kun ainakin meillä on kaikki 1v eteenpäin neuvolat peruttu koronan takia.
Joku mietti herkkää testiä vs. normi testiä. Mulle tullut aina herkkään huonoimmat viivat/ei viivaa ollenkaan :D viimeksi tuli eka herkällä täysin puhdas nega, ja seuraavana aamuna normitestillä ihan selkeä plussa :D
 
@Helmiii no suht samanlainen tuli ku eilen, mut onhan tässä vielä monta päivää ennen menkkoja. Mulla on vaan enää yks herkkä ja sit noita tavallisia, ni en tiedä pitäskö sitä lähtee hakee herkkiä lisää, ku jos herkässäkin noin hailee viiva ni eihän se tavallisissa näy vielä varmaa ikuisuuksiin, heh. Paljon vielä onnea teille ja toivottavasti kaikki menee hyvin! <3
 
Ymmärrän niin fiiliksesi. Pettymyksiä ja odotusta on riittäny. Ei uskalla kovin toivoa, vaikka välillä olo on hyvinkin toiveikas. Sillä kyllähän niitä ihmeitä tapahtuu. Meillä on tosin vähän vähemmän yritystä takana kun teillä. Mutta on se vaan raskasta kun muistaakseni sinäkin olet kauan äitiydestä haaveillut ennenkun koko yritys alkoi. Mäkin olin revetä liitoksistani jo siinä vaiheessa kun yritys alkoi. Olin jo odottanut koko ikäni, mutta viimeiset 10 vuotta että milloin. Ja vaan edelleen odotusta.
Jos saisin haltijalta 3 toivomusta, yhtenä toivoisin meille kaikille tästä kierrosta plussaa. Tsemppiä ja virtuaalihaleja sinne <3
Muistat oikein, ja minäkin muistelin, että äitiydestä pitkään haaveilleita kohtalotovereita löytyy täältä ❤ Olen miettinyt, että tuntuuko siksikin niin raskaalta, kun on jo vuosikausia toivonut ja kantanut erilaisia ajatuksia, huolia, tunteita tähän toiveeseen liittyen - yrityksen alusta alkaen ollut jo niin kova toive ja jopa paine onnistumisesta. Haaveena useampi lapsi, tosin aikaa on vielä, hoitojen avulla kymmenenkin vuotta. Tulis nyt kuitenkin se ensimmäinen ja sitten katsotaan, mihin on mahdollisuuksia ❤
 
Täällä vaihtuu oman oletuksen mukaan kans tänään kp1. Rinnan patti ei enää kipuile ja se tarkoittaa menkkoja :) Lämmötkin taas alempana kuin eilen. Nyt EI vielä harmita, mutta luultavasti pieni romahdus taas tulee, jos menkat taas yks niagaranputous ja hankaloittaa elämää huomattavasti. Aina saa lapsivapaat viikonloput kärsiä kovien vuotojen kanssa.. Onneks mies tekee etätöitä tän päivän, ni on pitämässä mua kasassa :D

Ihanan aurinkoista päivää kaikille, pidetään ne toiveet yllä, vaikka mitä tapahtuisi ❤
 
Tein tänää dpo12 digitestin ja se komppaa eilistä haaleaa viivaa. Digiin pärähti teksti raskaana 1-2 eli mut voi siirtää plussanneisiin ja poistaa kierto-ja piinalistalta.

Tiedän että on aikaista innostua, mutta oon niin pitkään tätä toivonut, että aion nauttia ja elää täysillä jokaisen viikon ja vaiheen. Jos menee kesken nyt varhain, kun suurin riski on, niin suren varmasti. Ja yhtä varmasti palaan myös listoille. Mutta suotta kai roikkua siellä yhtään turhaa päivää, kun päivitettävää on paljon muutenkin. Mutta uskon elämään ja hyvään ja päivä kerrallaan, kävi miten kävi.

Joo @pioni89 eilen en voinu keskittyä mihinkään kun tuntuu niin uskomattomalta. Ihanaa! Mites sulla? Oliko tänää vahvistunut viiva?

Tietääkö joku, voiko jo soittaa neuvolan vai pitääkö sinne soittaa myöhemmin vasta? Oonko liian innokas?


Ti
Miten ihanaa, onnea!!:love: Onnea kans kaikille muille plussanneille! Huippua, että näin monen unelma on jo toteutunu, toivotaan että pysyvät matkassa!<3

Vähän omanapailua: Mulla on tänään kp 9, mut nälkä KOKO AJAN, ja pientä alamahan nippailua välillä :D Jos ei just ois ollu menkat, ne vois luulla raskausoireiks.. Aloin nyt juomaan lasillisen greippimehua päivässä alkuviikosta, saa nähä vaikuttaako mitenkään :D En tiiä, sortuisinko hakemaan ovistestejä vai ei.. Jokasella kierrolla mietin et pitäiskö kokeilla, mut sit en kuitenkaan tee sitä :ROFLMAO:
 
Viimeksi muokattu:
@Tiukuna mulla oli ainakin muutama päivä sit vähän nivuskipua ja munasarjoissa tuntu jotain, veikkaan et just munasolun kasvukipuja :) Ovis pitäis olla nyt tän vkl aikana.

@Töppönen_ voimia, ihana asenne sulla ja kyllä se pian tärppää ja tarttuu tiukasti kiinni❤

@Helmiii Nyt nautit täysillä, positiivinen ajattelu on vaan hyväksi :love: Turha miettiä etukäteen, että mitä vois tapahtua. Onnea vielä!❤

@Kasikuus Tsemppiä uuteen kiertoon joutumisesta ❤ Toivottavasti ei olis kauheen runsaat tai kipeät menkat ja toivotaan, että ens kierto olis sit teidän tärppikierto:X3:
 
Kiitos tiedosta

Mullahan ongelma ei sinänsä ole raskautumisessa vaan keskenmenoissa, toki jos tämä ongelma on seuraus viimeisimmästä kkm mikä epäonnistui ja verenhukka olikin melkosta niin sen jälkeen en olekaan raskautunut, ja siitä aikaa on nyt puoli vuotta. Mutta lukenut oon että voi myös edesauttaa keskenmenoja.
Menikö sulla se raskaus ihan loppuun asti kuitenkin?
Esikoinen syntyi ennenaikaisesti istukan irtoamisen seurauksena. Päästiin ihan hyvin yli puolenvälin kuitenkin. Rautaa olin syönyt tuossa vaiheessa jo useamman kuukauden.
 
  • Tykkää
Reactions: Alinna86
Voisin liittyä tänne mukaan keskusteluihin, jonkin aikaa olenkin täällä käynyt jo juttuja lueskelemassa Täällä on paljon plussia sadellutkin, onnea kaikille❤

Meillä olisi 3. lapsi toiveissa. 5 kertaa olen ollut raskaana, mutta kaksi lasta meillä siis on, joten valitettavasti täälläkin on monta keskenmenoa koettu. Positiivisin mielin kuitenkin seuraavaa yrittämään. Imetän vielä meidän kuopusta monta kertaa vuorokaudessa ja vappuna puolivahingossa tein positiivisen ovulaatiotestin, ovulaatio-oireet tunnistan kyllä aika hyvin, mutta kun ei ollut tietoa liittyykö ne oireet varmasti kierron käynnistymiseen vai ei. Tuota ensimmäistä kiertoa ei kovin hyvin tullut hyödynnettyä kun se ovis tuli yllättäen, joten nyt sitten ensimmäinen kunnon yrityskierros käynnistyi. Mulla on vaan normaalistikin pitkä ja epäsäännöllinen kierto, ja nyt kun ei tiedä vielä miten paljon tuo imetys sotkee kiertoa entisestään, niin saa nähdä kauanko tässä menee ennen seuraavaa ovista.

Ferritiinistä oli aiemmin puhetta, mulla oli se tän toisen raskauden alussa 23, neuvolan kautta mitattiin kun itse pyysin. Epäilen kyllä et mulla se ferritiini oli ollut matalalla jo tosi paljon aiemminkin koska olin jo pitkään ollut todella todella väsynyt. Tiedä sitten, että onko se ollut syynä niihin keskenmenoihinkin vai muuten vaan ollut huonoa sattumaa. Joka tapauksessa mulla toimi maltofer rauta hyvin suun kautta otettuna, söin sitä 100mg/vrk. 7kk aikana ferritiini nousi 23 -> 145 ja olotila rupesi melko nopeastikin kohoamaan raudan syönnin aloituksen jälkeen. Harmi kyllä ettei kaikki saa raudasta suun kautta syötynä hyvää vastetta, mutta varmasti rautavalmisteissakin on eroa et kannattaa myös kokeille eri valmisteita jos näyttää että yksi ei ala tepsiä. Todella ikävää, että siihen rautainfuusioon on niin vaikea päästä, kun se ainakin tehoaa kaikilla ja kohentaa olotilaa hetkessä. Raudanpuute vaikuttaa olotilaan niin kokonaisvaltaisesti et kehotan kyllä kaikkia mittauttamaan ferritiinin, jos vaan yhtään epäilyttää et se vois olla matala.


Listalle voi laittaa
Hannaah, ya 5/20, 3. lapsi
ja kiertolistalle kp 2/?
 

Yhteistyössä