Sitten netissä löytyy paljon tietoa hedelmällisyyden kannalta tärkeistä vitamiineista. Olen tehnyt itselleni listaa siitä, mistä ruoka-aineista näitä vitskuja ja hivenaineita löytyy. Koska oma ruokavalioni on vähän rajoittunut, niin listalla evälttämättä ole kaikkia/parhaita kyseisen aineen lähteitä. Itse olen katsonut osoitteesta fineli.fi mulle parhaiten sopivat ruuat. Tässä siis listaa niistä.
Luteaalivaiheessa/Ovulaation jälkeen:
Seleeni: Parantaa kiinnittymisen todennäköisyyttä (esim. 2-3 parapähkinää/päivä riittää, muita lähteitä tonnikala, auringonkukansiemenet, löysä keltuainen)
Arginiini: Parantaa kiinnittymisen todennäköisyyttä (vesimeloni, spirulina, kaurahiutaleet, lohi, herneet, sipuli, maca)
B6: auttaa progesteronin muodostuksessa (lohi, kalkkuna, broileri, pistaasi, paprika, vesikastanja, valkosipuli, linssi, täysjyväriisi, kikherne)
Magnesium: magnesiumin puute voi haitata alkion kiinnittymistä. (kurpitsansiemen, kaakaojauhe, auringonkukansiemenet, manteli, cashew)
Sinkki: puute voi aiheuttaa keskenmenoja (vehnänalkio, quorn, kurpitsansiemen, auringonkukansiemen, keltuainen)
Jodi: jodinn puute voi aiheuttaa keskenmenoja ja laskea syntyvän lapsen älykkyyttä (kala, rapu, merilevä, katkarapu, jodioitu suola)
Lisäksi:
keltarauhashormonia lisäävät avokado, oliivi, oliiviöljy
Mulla siis luteaalivaihe menossa ja ainakin alavatsan nippailuista päätellen keltarauhashormonin toiminta kunnolla käynnissä.
Olen myös kirjoittanut itselleni muistiinpanoja miehelle sopivasta ruokavaliosta ja siitä, mikä voi auttaa ovuloimaan, mutta nyt en jaksa kirjoitella enempää.
Plussatuulia kaikille ja tsemppiä uuteen kiertoon joutuneille! Kyllä se plussa vielä sieltä tärähtää, mieluummin tietenkin ennemmin kuin myöhemmin!