Toistuvia nenäverenvuotoja ilman kaivelua/loukkaantumista tms. lapsella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja KIITOS!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

KIITOS!

Vieras
Poika täyttää pian 4vuotta. Hänellä on ollut toistuvia nenäverenvuotoja n. 2vuotiaasta saakka, välillä menee pari kuukautta ettei nenästä vuoda verta, välillä taas verta tulee pari kertaa viikossa, jopa useamminkin toisinaan ja sitten taas pitkä tauko ettei verta tule lainkaan.
Verta tulee usein yöaikaan mutta myös esim. päivällä ruokapöydässä, tv:n ääressä tms. niin että olen itse istunut vieressä ja nähnyt ettei ole kaivanut nenää/kolhaissut sitä millään tms. vaan nenästä vain alkaa itsekseen valua verta.
Lähes poikkeuksetta verta on tullut vain vasemmasta sieraimesta ja verentulo loppuu aika nopeaan, on silti kiusallinen vaiva.
Osaako joku sanoa mistä tälläinen voisi johtua?
Onko jonkun "puutostila" esim. tarvitseeko rautaa tms. lisätä?
Olen kuullut että tämän takia verisuonia voidaan polttaakin mutta mitä se käytännössä tarkoittaa ja kuinka herkästi siihen ryhdytään?
Kertokaa kaikki mitä tiedätte aiheeseen liittyen, kaikki tieto on tervetullutta!!

mä en osaa auttaa mutta muistan itseltä että lapsena vuoti tosi usein verta nenästä ihan vaan yhtäkkiä. ei oo mitää operaatiota kuitenkaan tehty että loppui varmaan itsekseen

Mulla oli tuollaista itsellä kun olin lapsi, verta tuli nenästä monta kertaa viikossa. Ärsyttävää, muttei mitenkään vaarallista. Loppui itsestään teini-iässä.

Mun veljelläni oli samaa lapsena, siitä tiesi aina kunnon huonontuneen. Oli huono syömään ja oli sitten kai jossain aliravitsemuksellisessa tilassa nenän vuotaessa.

Siellä on joku suoni auki. Suoni voidaan polttaa kiinni, mutta se on erittäin epämukava toimenpide, jossa pitää olla paikallaan eikä edes takaa varmaa lopputulosta.

Kannattaa pitää huoli, että lapsi saa tarpeeksi rautaa, koska menettää verta usein. Jos asia huolettaa kannattaa käydä mittauttamassa hemoglobiini.

sielä vasemmassa sieraimessa on vain pinnallinen verisuoni jossa on heikko kohta, ei ole mitenkään poikeuksellista että vuoto alkaa aivan omia aikojaan. Käytä lääkärissä niin voi laittaa lähetteen verisuonen "polttamiseen" eli laittavat tähän heikkoon kohtaan hieman (olikohan se jotain syövyttävää ainetta? ) joka sitten polttaa sen verisuonen umpeen. Voidaan joskus joutua uusimaan jos ei ensimmäisestä pysy kiinni, mutta varsin harmiton toimenpide pitäisi olla.

Hae apteekista A-vitamiini tippoja...meillä ainakin auttoi kun pojalla vuosi nenästä veri joka ilta nukkumaan mentäessä usean viikon ajan... ja jos ei auta niin sit lääkäriin näytille,jos siel on joku suoni joka tarttis polttaa (tosin luulis vaivaavan useemmin)

"kannattaisi mennä lääkäriin" vastaukseen totean että on tästä puhuttu neuvolassa ja ihan lääkärissäkin. On kuulema ihan normaalia lapsilla, verisuonet on pinnassa ja vuotelevat toisilla herkästi ja ilman syytä.
Pojalla vuotaa nenä varsinkin kun ilma on kuivaa tai on nuhainen, nyt kesähelteillä on ilmankosteus oli huipussaan, verenvuotoja ei ollut lainkaan. Nyt taas kun ilmat ovat kylmenneet, meillä herättiin pitkästä aikaa kaksi kertaa saman yön aikana siihen että verta tuli nenästä.
Poika on todella hyvä syömään joten siitä ei ainakaan voi olla kyse mutta rasitus, ilman kuivuus, nuha ovat ainakin ihan todettuja, altistaneita tekijöitä..
Ajattelin vain kysyä jos joku olisi tiennyt voiko joku puutostila tms. tehdä tämän ja onko kellekään tehty operaatiota, -jos on niin miten usein verta vuoti?
Vähän kurja tilanne kun ulkoleikit keskeytyy, naapurin kaverilta tullaan vaatteet veressä kotiin, hoidossa menee toisinaan lakanat vaihtoon verenvuotojen takia ja pojan yöunet kärsii kun verta tulee niin usein nimenomaan yöaikaan..

No etpä kertonut aloituksessa, että lääkärin kanssa asiasta on jo keskusteltu ilman apua.

No enpä hoksannut tuota kertoa kun en tullut ylipäätään kysymään onko tämä vaarallista tai ollut peloissani pojan voinnista vaan kysyin tietääkö joku mistä voisi johtua jos voisin vaikka jollain vitamiinilisällä tms. korjata tilanteen.
Siksi kysyin teiltä joilla on kokemusta asiasta koska lääkärillä ei ollut antaa mulle vastausta, muuta kuin että tämä on normaalia pienillä lapsilla ja menee yleinsä itsekseen ohi kouluiän kynnyksellä viimeistään...

Niin siis mitä hittoa... lääkärissä on käyty ja siellä on sanottu että on normaalia, ja sit sä ap tuut KAKSPLUSSALLE kyselemään että onko normaalia?? Uskoisit lekuria...

Siis mitä hittoa, missä kohtaa mä kysyin kaksplussalaisilta onko tämä normaalia?! Alleviivaa ja ympyröi mulle se kohta koska mä en todellakaan ole teiltä kysynyt onko tämä normaalia, lue ketju läpi, tarkista ja raportoi jos on vielä huomautettavaa mun artikulaatiostani.
Kiitos.

• Tykkää
Reactions: simpukka89
Mulla on ollut lapsena kovaa verenvuotoa nenästä ainakin 5 vuotiaaksi asti. Sitten menin kita- ja nielurisan leikkaukseen, jolloin myös nenäverisuonia poltettiin. Auttoi joksikin aikaa (en tarkalleen muista muuta kuin lyhyen helpotuksen siitä ettei enää vuoda). Vaiva jatkui mulla kuitenkin teini-ikään asti, ja varmaan 15-16 vuotiaana vuoto väheni huomattavasti. Nykyään saattaa tulla kerran-pari vuodessa yllättäen verta nenästä.
Meille ei annettu kai muuta ohjeita verenvuotoon, kuin tuo poltto leikkauksen yhteydessä.

Meidän lapsilla on ollut nenäverenvuotoja.Siellä nenässä voi olla vain sellainen heikompi kohta, mistä vuotaa.Ei tarvi välttämättä sen vakavammasta olla kyse.Jos kuitenkin kovin huolestuttaa, niin käykää näytillä.

Meidän pojalta poltettiin kemiallisesti viime joulukuussa sieraimista suuret verisuonet, jotka vuoti tosi herkästi. Verta tuli yleensä kuin sian kurkusta ja sitä oli hankalaa saada tyrehtymään.
Sen jälkeen verta on tullut ehkä kerran, sekin silloin kun poika oli kaivellut nenää.
Ainakin toistaiseksi siis tuosta on ollut hyötyä.

No meillä verta ei tule määrällisesti kovinkaan paljoa, tyrehtyy muutamassa minuutissa täysin.. mutta siitä huolimatta tämä on kiusallinen vaiva,etenkin siksi koska tapahtuu niin usein yöaikaan ja pojan herätessä verenvuotoon, poika on valveilla pidemmän aikaa ennen kun saa taas nukuttua.. ja kun tässä juuri heräsi pari yötä sitten kahteen kertaan verenvuotoon, molempien heräämisten jälkeen pyöri pitkään valveilla ja sitten jouduin repimään klo 6 ylös päiväkotiin.. ei kiva =(

sanoisin,että homeelle altistuminen aiheuttaa tuollaisia nenäverenvuotoja.Siis tiedän ja olen kuullut,ja nähnyt...minkälaisessa asunnossa asutte? tai päiväkoti,millainen on?

Ei se polttaminen ole mitenkään älyttömän epämukava juttu, mutta se voidaan tehdä vain silloin, kun nenä vuotaa verta. Eikä siitä välttämättä ole mitään pidempiaikaista hyötyä. Mulla on alle vuoden iästä lähtien myös vuotanut usein verta nenästä ja teini-iässä helpotti aika paljon. Nykyään vuotaa pari kertaa vuodessa.

A-vita tippoja saa käyttää kuuriluontaisesti ja jatkuvasti voi käyttää apteekista löytyviä öljypohjaisia suihkeita. Mulla vuotaa aina melkein vasen puoli, kolme kertaa se on aikoinaan poltettu.

Mulla poltettiin ala-asteiässä pullottava suoni toisesta sieraimesta, kun verta vuosi ihan viikoittain usein ilman mitään ärsykettäkin. Ei ole sen jälkeen tullut tipan tippaa, joten hyvin auttoi. Ja täriseväkätinen kandikin sai hyvää harjoitusta :) Oli siis opetustilanne eikä jäänyt mitään traumoja. Ja polttaa voi milloin tahansa, ei tartte olla vuotava suoni. Ainakin siis omalla kohdalla näin. Muutaman päivän operaation jälkeen nenään kertyi kuivaa karstaa, jota kostuttelin suolaliuossumutteella. Pala kakkua. Kuten viisurileikkauskin. Ja synnytys.

Uusimmat

Yhteistyössä