toistuvat keskenmenot

heipsan kaikille...

onkohan täällä palstailemassa ihmisiä joilla on toistuvia keskenmenoja?? (eli yli3 km)

meillä on tutkimukset näistä toistuvista km:sta ja mä jännitän asiaa ihan hirveesti... voisko joku valaista mua vähäsen mitä ne siellä ekalla käynnillä tekee?? meneekö ihan jutusteluks eka käynti vai kuinka teillä muilla on ollu??

meillä viime km:n yhteydessä otettii kummastakin dna ja kromosomi näytteet ja niistä vastauksetkin jo tullut ja niissä ei mitään ollut..

kiitos jo etukäteen vastanneille.... :heart: =)
 
Minulla on takana kaksi alkuraskauden km ja kohtukuolema rv25 ja kaikki nämä ovat tulleet peräkkäin eikä eläviä lapsia ole.

meillä alkaa tutkimukset viikon kuluttua ja olen itsekkin mietiskellyt, että mitäs niissä tehdään ym...mutta eiköhän se aikanaan selviä...
 
Moi!

Mulla takana 3 km ja yksi raskauden keskeytys epämuodostuman takia. Näistä jo muutama vuosi, joten en ihan tarkkaan muista kaikkia noita lapsettomuustutkimuksen käänteitä. Mutta tässä nyt jotain.

Miestä ei paljoa tutkittu, spermanäyte tais olla ainoo. Saatiin kotiin sellanen "puuhapussi" mikä piti sitten palauttaa.

Taustatietoja kyseltiin molemmilta, sairaushistoriat ym.

Minulta otettiin aluksi paljon verikokeita, tutkittiin hormonien määrää kuukautiskierron eri vaiheissa. Munasarjoja ultrattiin, jotta nähtiin kehittyykö munasolu normaalisti. Kohtu tutkittiin. Sinne ruiskutettiin jotain ainetta ja sitten katsottiin kohdun rakenne, etsittiin mahdollisia arpeutumia, väliseiniä tms. poikkeavuuksia. Samoin katsottiin kohdun seinämän rakenne. Sanoivat että useat kaavinnat saattavat vaikuttaa seinämään niin, että munasolun vaikea tarttua siihen. Itselläni oli pientä epätasaisuutta, muttei heidän mielestään ollut keskenmenojen kannalta oleellista. Käyntejä taisi olla 4 kpl + labrat. Meistä kummastakaan ei löytynyt mitään vikaa. Tutkivat vielä mahdollisen tukostaipumuksen. Mulla oli yksi arvo ihan tosi lievästi kohollaan. Sanoivat, että seuraavassa raskaudessa aloitetaan varmuudeksi hepariinihoito (estää mahdollisia verihyytymiä ja tukoksia) heti raskauden alussa. Mun keskenmenot ei todennäköisesti johtunu tosta kohollaan olevasta arvosta, mutta hepariinihoitoa kannattaa silti kokeilla, ei siitä haittaakaan olisi.

Kaikki tutkimukset olivat "helppoja", eli ei mitään suurempia kipuja ollut. Vähän epämiellyttäviä noi sisätutkimukset, mut niinhän ne aina vähän on.

Eli tästä kaikesta useampi vuosi aikaa.

Nyt elämme yllätysraskauden onnea, tällä hetkellä rv 30+6. Hepariinipistokset aloitettiin jo viikolla 5+, ehka tuo hoito on auttanut pikkuista pysymään masussa mukana!!
:heart:

Tsemppiä teille kaikille tutkimuksiin. Niiden avulla löytyy ehkä syy keskenmenoihin ja mahdollinen hoito tulevaa raskautta ajtellen. :hug:

Anneka+Jamppa
 

Yhteistyössä