toistuvat keskenmenot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja bambi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

bambi

Vieras
Hei kaikki!

Menetimme mieheni kanssa kolmannen vauvamme alkuraskauden keskenmenoon vuoden sisällä. Ensimmäistämme yritämme. Henkisesti olen tosi tiukoilla, mutta pakko yrittää katsoa optimistisesti kohti tulevaisuutta. Kenellekkään en ole asiasta kertonut, kun muutenkin saa ympäristöstä niin tökeriä kommentteja lapsettomuudesta.
Olisinkin kysellyt, onko täällä ketään jolla on ollut kolme tai useampia keskenmenoja, ja silti saanut vauvan lopulta?

Lääkärit eivät olleet kovin rohkaisevia meitä kohtaan. Jonotamme nyt tukimuksiin. Helsingissä jono on kuulemma 6kk pitkä. Tiedättekö mitä tutkimuksia on tulossa? Ovatko ne rankkoja?

Vauvaonnea kaikille!
Mikä onni olisikaan saada oma lapsi!

HEI!

Olen todella pahoillani kokemienne keskenmenojen vuoksi!
TV 2 esitti 24.5. ajankohtaisen kakkosen, jossa aiheena oli toistuvat keskenmenot. Siinä eräs äiti kertoi oman tarinansa toistuvista keskenmenoista ja olivat sittemmin saaneet terveen lapsen.
Helsingissä naistenklinikalla on havaittu että toistuvilla keskenmenoilla on yhteys tukostaipumukseen. Elikkä joka kerta kun tulee raskaaksi, raskautuminen aiheuttaa tukoksen verisuoneen. Lääkekin tähän ongelmaan on löydetty.
Toivottavasti pääsette tutkimuksiin ja ongelma selviää.

Itse en ole vastaavaa ikävää onnettomuutta vielä (yritystä 1v 2kk) kokenut mutta täältä löytyy mm Kermit-ketju jossa keskenmenon kokeneet juttelevat ja saavat tukea toisiltaan. Toivottavasti löydät vertaistukea ja saat hiukan lohdutusta surussasi.

Minulla on ollut kolme menetystä kolmen vuoden aikana tässä uudessa liitossani. Viimeisin kromosomipoikkeama. Ikää 44 vuotta ja nyt olen raskausviikolla 17. Asiat näyttävät tällähetkellä olevan hyvin. Olen ollut jo kromosomitesteissä ja seuraavaksi menossa rakenne ultraan. Entuudestaan edellisestä avioliitosta 13 ja 14 vuotiaat terveet lapset ilman keskenmenoja.

Jos tämäkin raskaus olisi mennyt pieleen jo alkuvaiheissa miestäni ja minua olisi alettu tutkimaan HYKS:issä sikiötutkimusyksikössä. Minulle oli uusi asia geenivirheet, eli jos kummallakin parilla sattuu olemaan samankaltainen virhe se saattaa aiheuttaa keskenmenoja.

Tiedän, että yksi syy keskenmenojen kasvuun on ikäkerroin. Myös verenkierto-ongelmat ovat yleisiä kaikenikäisillä, joihin odottavat äidit ottavat miniasperiinia.

On hyvä että olette kumpikin menossa tutkimuksiin.

Olen pahoillani puolestanne, tiedän, mitä käytte läpi. Minulla on takana myös kolme keskenmenoa ja yksi onnistunut raskaus ja ihana poika 7 kk ikäinen. Sain ennen lasta kaksi keskenmenoa , jotka todettiin rv 12 ja rv 8. Olin käynyt alkuraskauden UÄ-tutkimuksissa, joissa kaikki oli ok. Sikiöt kuitenkin kuolivat ilman ennakkotuntemuksia.

Onnistuin kuitenkin kolmannessa raskaudessa ja nyt meillä on tämä poika. Raskausaika oli kauhea menettämisen pelon vuoksi, mutta onneksi kaikki meni hyvin. Sain vielä kolmannen keskenmenon nyt keväällä. Siitä toipuminen oli helpompaa, kun on jo lapsi. Minulle tehtiin kaikki tutkimukset jo kahden km jälkeen ja näissä ei todettu mitään poikkeavaa. Luulen kuitenkin, että minulla on jokin taustatekijä, joka vaikuttaa keskenmenoihin.

Koettakaa jaksaa, toivottavasti saatte apua tilanteeseenne!

Kiitos siskot tuestanne!
Kyllä täytyy ihailla kuinka paljon sitkeitä naisia Suomesta löytyy, jotka jaksavat vaan painaa eteenpäin vastoinkäymisistä huolimatta. Toivoa siis vielä on lapsesta -meillekkin. Toivottavasti vaan ei tarvitsis enää montaa näitä fyysisestikkin raskaita menetyksiä.
Kaikkea hyvää teille kaikille, jotka luette tämän.

Myös minun täytyy todeta, että sitkeitä naisia todella on. Kaikkea hyvää Bambille ja muille yrittäjille.

Meillä on takana yksi keskenmeno ja yritystä saadaan jatkaa vasta marraskuussa. On tosi pelottavaa yrittää uudestaan ja siksi onkin todella kannustavaa lukea niistä naisista, jotka toistuvien epäonnistumisien jälkeen ovat kuitenkin uskaltaneet hankkiutua raskaaksi ja onnistuneet saamaan sen kullannupun syliinsä.

Yhteistyössä