Toisten äitien arvostelu ja päteminen

  • Viestiketjun aloittaja Arvostelukappale
  • Ensimmäinen viesti
Arvostelukappale
Hei kaikki,

Olen raskaana ja odotan ensimmäistäni. Heti kerrottuani vauvauutisesta julkisesti, tuntuu että joka puolelta tulee neuvoja ja hirveä kyttäys siitä, mitä teen. Esimerkiksi jos kerron syöneeni pizzaa, tulee muistutuksia siitä että pitää syödä terveellisesti raskausaikana (ja ei, en syö mitenkään epäterveellisesti, vaan normaalisti ihan perusarkiruokaa + paljon hevi-osaston antimia).

Etenkin somessa (pääasiassa FB) tulee muilta mammoilta miljoona ohjetta siihen, mitä pitää tehdä ja mitä ei saa tehdä. Esim. kun kirjoitan käyneeni lenkillä, kommentoidaan alle: "Ei saa harrastaa liikuntaa, voi tulla keskenmeno"/ "Muista sitten liikkua vähintään kolme kertaa viikossa" jne.

Isosiskoni on pahin – hän vääntää joka ikisen keskustelun jäätäväksi pätemiseksi. Esim. kun kerron, että vauvaosastolla oli ihania mekkoja ja hörsykkeitä vauvoille, hän jatkaa "joo, eiköhän se lapsen hyvinvointi ja mukavuus ole tärkeitä". NO TIETYSTI ON, mutta miten se liittyy asiaan? Olenko pukemassa vauvaani korkkareihin sun muihin hömppiin, joita tarjolla on? Kaikki keskustelumme vauvaan ja raskauteen liittyen menee samalla tyylillä.

Hohhoijaa. Jos tällä linjalla ja kyttäyksellä jatketaan seuraavat kymmenen vuotta, niin en kyllä kestä. Miten te muut selviätte muiden äitien kyttäilystä ja pätemisestä?
 
hyvinvointisi tähden
[QUOTE="mamma";29192916]Sori, väärä palsta.[/QUOTE]

Täysin samaa mieltä. Jos et jaksa muiden mammojen ylimielistä asennetta ap, poistu pian tältä palstalta äläkä koskaan palaa.
 
"vieras"
Toisten arvostelu kertoo kaiketi viime kädessä huonosta itsetunnosta ja epävarmuudesta. Sama ilmiö on koulukiusaamisessa ym. kiusaamisessa, pelko siitä, että itse joudumme arvostelun kohteeksi. Himanen saattaa olla oikeassa, että elämme kulttuurissa, joka pelkää erilaisuutta ja haluaa aina latistaa muut. Olemme ehkä geneettisesti ohjelmoituja olemaan epävarmoja.
 
"Aloittaja"
Olen yrittänyt pitää linjaa "toisesta korvasta sisään, toisesta ulos", mutta sitä on vaikea noudattaa juuri esim. siskon suhteen. Miksi kummassa ihmiset ei voi suhtautua normaalisti äitiyteen ja raskauteen, vaan ihan hillitöntä vahtimista ja natsimeininkiä.

Ärsyttävää :D
 
  • Tykkää
Reactions: BettyBoop
Käyt läpi sen saman "koulun" mitä me kaikki ekaa odottaessa ja vähitellen opit siihen että vittuakos se muille kuuluu mitä sä teet.... ja pidät huolen että et laita tota sitten kiertämään! Kosto ei elä! :xmas:
 
[QUOTE="Aloittaja";29192997]Olen yrittänyt pitää linjaa "toisesta korvasta sisään, toisesta ulos", mutta sitä on vaikea noudattaa juuri esim. siskon suhteen. Miksi kummassa ihmiset ei voi suhtautua normaalisti äitiyteen ja raskauteen, vaan ihan hillitöntä vahtimista ja natsimeininkiä.

Ärsyttävää :D[/QUOTE]


Yritä ajatella vaikka ärsyttäisi, että se kaikki on "rakkaudella" sanottua. Mutta rajat on tietysti hyvä vetää tässäkin kohtaa, ihan niin kuin kaikessa.
 
"..."
Meillä esikoinen nyt 2kk ja kyllähän niitä ohjeita, neuvoja ja arvosteluja riittää. Itse oon kans kokenut parhaimpana tuon toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ja sit monesti toimii ihan vain kommentti: "kiitos vinkistä", silloin toinen kokee auttaneensa, eikä loukkaannu, mut toisaalta lopettaa vaahtoamisen :D Sit kannattaa myös valita taistelunsa, eli mistä kannattaa sanoa takaisin ja mistä ei. Tietyissä asioissa olen itse sanonut kommentoijalle, että meillä tehdään näin ja en kaipaa neuvoja tässä asiassa..
 
Onko ne kaikki kommentit tollasia negatiivisen sävytteisiä? Etkö saa yhtään positiivisia vinkkejä, vai etkö haluakaan niitä?

Minä en ole muistaakseni saanut yhtään tollasta inhottavaa vihjailua, pelkästään hyviä ja kullanarvoisia neuvoja. Minä siis mielelläni kuuntelen muiden vinkkejä ja kyselen paljon tutuilta :) Joitakin vinkkejä olen tosin hieman ihmetellyt ja ajatellut, että tuota en aio noudattaa. Näistä kaikista vinkeistä voi valita itselleen sopivat ja jättää huomiotta ne, jotka ei itseä miellytä.
 
Jäin taas miettimään onko tuttavapiirini jotenkin poikkeava kun en raskausajoilta muista mitään tuollaista kyttäystä tai kommentointia, arvostelua tms. Ainoa mistä jokunen ihminen sanoi poikkeavan mielipiteensä oli kun kerroin toivovani sektioa, mutta mihinkään liikkumisiin, syömisiin tai vauvan vaatteisiin/tarvikkeisiin yms ei kukaan puuttunut.

Lasten synnyttyä on tullut jonkin verran tuota "odotas vaan kunhan..."- juttua puolitutuilta mutta ei mitenkään häiritsevästi sitäkään.
 
"vihreä"
Käyt läpi sen saman "koulun" mitä me kaikki ekaa odottaessa ja vähitellen opit siihen että vittuakos se muille kuuluu mitä sä teet.... ja pidät huolen että et laita tota sitten kiertämään! Kosto ei elä! :xmas:
Näin. Seuraavaks sulle kerrotaan kauhutarinoita synnytyksistä ja sitten lapsen saatuas kuinka rankkaa se onkaan kahden kanssa ja kaksi lasta saatuas sulle kerrotaan ettet tiedä rankkuudesta mitään kun jollain on kolme lasta... Tää on loputon suo jossa pidetään vaan huoli ettei toisille kerrota vastaavia eteenpäin ja pätijöille naureskellaan.

Korvat kiinni ja etteenpäin :)
 
[QUOTE="vihreä";29194344]ja kaksi lasta saatuas sulle kerrotaan ettet tiedä rankkuudesta mitään kun jollain on kolme lasta...[/QUOTE]Ihmettelin, kun luin facebookista jonkun seinältä, miten joku valitti lapsensa 1 v. uhmasta ja toinen äiti kommentoi siihen suuttuneen oloisena, että "Väitätkö, että minun 3 v. lapsen uhmaikä on jotenkin lievempi?!". En tunne kumpaakaan ihmistä henkilökohtaisesti, meillä on vaan yhteinen tuttu. Tämä eka äiti sitten hämmentyi kovasti, kun ei ollut edes ottanut puheeksi tätä toista äitiä, tämän lasta tai mitään ikäkysymystä. Kertoi vaan jaksamisestaan oman lapsensa kanssa - ja toinen äiti otti siitä jotenkin itseensä :D Ei tollaselle voi kuin nauraa!

Ja sanonpahan vain, että vaikka joku tulisi sanomaan, että toisen kokema asia olisi jotenkin vähäpätöisempi kuin toisen, ei se sitä tarkoita että tämä ihminen olisi oikeassa. Jokainen kokee asiat erilailla riippuen niin monista asioista. Vaikka joku olis hiljaa omista asioistaan, ei se välttämättä tarkoita sitä, että hänellä on aina niin helppoa.
 

Yhteistyössä