Töissä vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hemuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hemuli

Jäsen
27.06.2004
422
0
16
Ihan mielenkiinnolla kyselen kuinka moni teistä vielä on hoitovapaalla ja ne ketkä töissä.minkä ikäisenä lapsenne veitte hoitoon ja miten alkutaival lähti käyntiin?
Ihan siksi kyselen kun tyttä on 1.7v ja parin viikon päästä pitäisi alkaa virallisesti töissä käymään.Olen äitini kahviossa töissä(pyöritetään kaksin) ja olen kyllä ollut vuoden jo viikonloppuja tekemässä että ei ihan kylmiltään töihin tarvi palata.Mutta silti vaan itku kurkussa ja huolestuttaa kaikki :ashamed: ..
Tyttöä pitää ensiksi pari kuukautta mieheni äiti kun vasta tammikuussa saatiin mieluiselle hoitajalle paikka..
Eniten huolestuttaa tytön aikainen herätys,6:lta isukki herättää :( -
Minkä pituisia päiviä lapsenne hoidossa on?
Omat työpäiväni alkaa jo 5:ltä että onneksi saan haettua tytön heti päiväunien jälkeen hoidosta.
Mutta olisi kiva kuulla miten muilla..

Lapsi on 1v6kk ja kotosalla ollaan ja aikomus ei ole viedä hoitoon ainakaan alle 3-vuotiaana. Toinen toivottavasti syntyy keväällä ja sitten esikon kotona olo aika siirtyy eteenpäin vielä parilla vuodella sillä jos vaan mahdollista niin pidän lapset kotosalla siihen saakka ainakin kun nuorimmainenkin täyttää sen kolme.

Olen siis pph. Meille tämä on ollut ihanteellinen ratkaisu, kotihoidontuella kun ei oikein elä... Saan olla omien lasten kanssa kotona ja silti tulee VÄHÄN lisätuloa. Mutta kaikki on kotiin päin. Koska nuorin lapsemme on vasta 1v, teen ainakin ensi syksyyn asti osa-aikatyötä (3pvä/vko), todennäköisesti pidempäänkin. Eihän siitä paljoa käteen jää, mutta plussia on niiiiin paljon että kannattaa! Kaikkea kun ei rahassa voi mitata. =)

olen koulussa ja poika meni hoitoon ollessan 1v. Alusta asti oli päivät noin 6-9h. ja hyvinhän tuo on mennyt. Ainut hankaluus on meilläkin nuo aamut, kun pitää herätä niin aikaisin ja ulkona on vielä pimeää kun poika hoitoon menee.

Itse olen vielä kotona, mutta olen työskennellyt päiväkodissa ja kyllä sinne tuodaan ihan tuollaisia 1,5v. lapsia JO kuudeksi aamulla hoitoon. Aamulla sitten pikku unet hoidossa jos nukuttaa... Mutta kyllähän tuo vähän hurjalta välillä tuntuu...

No täytyy ajatella niin etten ainakaan puoli viisi joudu tyttöä herättämään kun itse lähen töihin :whistle: ..Sekään ei mahdotonta olisi koska vähän aikaan yh:na ollessani jouduin vanhempaa tyttöä joka silloin oli2.5v,herättelemään noihin aikoihin.Töihin kun on pakko lähteä silloin kun työt alkaa ja mieluummin vähän ennen :laugh:

Tyttö alkoi hoitoon 10kk ikäisenä ja isänsä vei noin 8 aikoihin ja minä hain 15.00 pois ja teen 4 pv viikko osahoidontuella. Ja edelleen teen 4 pv viikko ja neiti on 1,9v ja menee nykyään hoitoon kuudeksi kun iskä on viikkokunnassa ja hoitoon menee nukkuvana ja heräilee siellä sitten kun tarpeeksi on melua. Noin 7-9 välillä yleensä 7.30 ja haen sitten kolmenpintaan pois päikkärien jälkeen.

töissä! lapset perhepäivähoitajalla ikää oli kun aloiteltiin vajaa 10 kk ja 2v 6 kk..... hyvin on menny vaikka herätys on väliin kuuden kieppeillä.
Ja etenkin itse tunnen et kaikki on menny hyvin, oli paras ratkaisu lähteä töihin vaikka kodinhoidon tuellakin olisi kituuteltu (lue eletty isukin pusilla)

Toistaiseksi olen vielä kotona, mutta tammikuun alussa palaan töihin- pojan ollessa silloin 2 v 1 kk. Hieman kaduttaa päätös näin jälkikäteen, varsinkin kun lähipiirissä on paljon sellaisia äitejä jotka ovat vielä kotona samanikäisen lapsen kanssa kuin meillä ja odottavat toista syntyväksi lähiaikoina. Silloin vaivaa morkkis! Mutta jokaisella on oma tilanteensa ja syynsä töihin paluuseen. Me oltais kyllä pärjätty miehenkin palkalla vaikka siihen 3 v. saakka, mutta halusin palata töihin hetkeksi, jos sitten vaikka alkais sitä pikkukakkosta yrittelemään!

Tyttö on nyt 1v 1vko ja kotona vielä oleskellaan. Menen töihin ehkä elokuussa...Mulla on ärsyttävät työajat eli joka päivä voi olla eri työajat ja iltatöitäkin on varmaan n. 2 kertaa viikossa sekä 2 kpl lauantaihukeja kuukaudessa.

Palasin töihin reilu viikko sitten, kun tyttö oli 2v2vkoa vanha. Mies opiskelee ja rahat alkoi olla vähissä, joten pakko oli palata. Teen nyt ainakin kevääseen asti osa-aikaista eli 6-tunnin päivää. Välillä oon viikolla vapaalla (ei kuitenkaan joka viikko) ja viikonloppuna töissä.
En taida itse olla ihan kotiäitityyppiä, koska kotona ja hiekkalaatikolla olo alkoi aika useinkin maistua puulta ja pinna oli vähän tiukalla. Tyytyväinen kuitenkin olen, että pystyin tässä rahatilanteessa olemaan kotona edes 2 vuotta.
Nyt itselle maistuu työ tosi hyvin, vaikka tietysti on huono omatunto siitä, että nautin olla töissä :/ Iltaisin pinna venyy paljon pidempään kuin kotiäitinä ollessa...
Hoitoon jääminen on muutamana aamuna ollut itkun saattelemaa, mutta parin vähän itkuisemman päivän jälkeen on mennyt hyvin ja tyttö syö ja nukkuu siellä hyvin. Tänään jopa sanoi, kun tulimme kotiin, että "hoidossa kivaa!"
Pari harjoittelupäivää pidimme ennen hoidon aloittamista, jolloin oli 2-3 tuntia hoidossa. Nyt siis hoitopäivä on yleensä hiukka vajaa 7-tuntinen.

Meillä taapero hieman alle kaksi vuotta ja kotona aion olla ja pitkään.

Mulle lapsi on rahaa tärkeämpi ja haluan itse kasvattaa lapseni ja luoda hänelle turvallisen lapsuuden ja antaa eväitä elämään.

Aivan upeaa touhuilla päivisin oman lapsen kanssa.Meillä ei ole ikinä vielä ollut tylsää.Se on itsestä kiinni miten päivän rakentaa.

Töissä ollaan. Neiti meni hoitoon ollessaan 1v4kk. Menee puoli kahdeksaksi ja isukki hakee 15-16 välillä, useimmiten klo 15. Alku oli hankalaa, tyttö itki kovasti kun lähdin pois, mutta nyt sujuu kuin vettä vaan. Noin kuukauden verran sitä kesti ja nyt jää hoitoon niin ettei ehdi äidille edes moikata kun on kova kiire touhuumaan...

Kyllä mulla oli kova morkkis kanssa alussa, varsinkin kun itkien jäi hoitoon. Mutta nyt on jo ihan hyvä fiilis kun tosiaan huomaa, että likka viihtyy hoidossa.

Meillä oltaisiin kanssa varmaan pärjätty ihan kodinhoidontuellakin, mutta mä olen vastavalmistunut niin halusin sitten mennä töihin kun tilaisuus aukeni. Pikkukakkosta kanssa jo hiukan olisi ehkä kuvitelmissa/haaveissa...

No mä en ole töissä mutta opiskelen. Tyttö meni hoitoon 11kk ikäisenä pph:lle ja tosi kivasti on kaikki mennyt, lapsi viihtyy hoidossa ja tykkää hoitajasta. Päivät on se 5h päivä puolipäivähoidossa. =)
Joskus menee ali, joskus vähän yli sen 5h.

Kyllä se kaikkia varmasti alussa hirvittää, mutta kun huomaa että lapsi tykkää olla paikassa ja kemiat pelaa hoitajan kanssa niin se sujuu kuin tanssi vain. =)

Töissä ollaan! Poika on nyt 2v5kk, hoitoon meni 1v3kk ikäisenä. Tosi vaikeeta oli ensin jättää hänet sinne, kun alku oli aika hankalaa. Onneksi kolmen rankan viikon jälkeen alkoi sujua ja sen jälkeen onkin mennyt pojalla kivasti - äidillä ei aina niinkään. Hoitopäivän pituus on n. 7 tuntia ja paikka on ihana 12 lapsen ryhmis, missä on 3 hoitajaa. Satuttaa kyllä vieläkin kommentit siitä, miksi en ole kotona lapseni kanssa - kaikilla ei vaan ole sitä mahdollisuutta. :( Paljon poika on hoidossakin oppinut eri juttuja ja nauttii selvästi muiden lasten seurasta, hyviä puolia siis varmasti löytyy on perheen ratkaisu mikä tahansa! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.10.2006 klo 14:25 äiti kirjoitti:
Itse olen vielä kotona, mutta olen työskennellyt päiväkodissa ja kyllä sinne tuodaan ihan tuollaisia 1,5v. lapsia JO kuudeksi aamulla hoitoon. Aamulla sitten pikku unet hoidossa jos nukuttaa... Mutta kyllähän tuo vähän hurjalta välillä tuntuu...

No hui kamala...Meillä lapsi,1.6v, menee hoitoon aamuvuoron aikaan noin klo.5.00. Molemmat vanhemmat teemme vuorotyötä.
Ja kyllä lapsi nukkuu, siis jatkaa uniaan hoidossa 2-3 tuntia aamuisin. Tai siihen ainakin on meidän hoitopaikassa pyrkimys.
Iltavuoron aikaan sitten haetaan pois kesken yöunien, joita sitten jatkaa kotona ilman sen suurempia ongelmia.
Hurjaa tai ei...kaikkien työt ei ole 8-16 hommia ja siihen on vaan sopeuduttava.
Meillä hoitopäivät ei useinkaan ole kuin 4-5 tuntia pitkiä, koska miehen kanssa työvuorot menevät suhteellisen hyvin ristiin. Kuukaudessa saattaa olla 2-3 pitkää hoitopäivää. Lapsi tykkää olla hoidossa ja se on tärkeintä.

Neiti on nyt 1v 5kk. Töissä oon ollu tämän kuun alusta, jolloin myös neiti hoidon aloitti. Perhepäivähoidossa on. Hoitoajat vaihtelee, koska olen vuorotyössä ja isäntä yrittäjä. Yleensä on hoidossa n. 4päivää viikossa ja hoitoaika päivässä vaihtelee 5-9tunnin välillä. Yleisimmin viemme lapsen hoitoon vasta klo 9-10 tai toisinaan vasta 14 ja haetaan 15-20. Hyvästi on viihtynyt hoidossa varsinkin niinä päivinä kun on hoidossa samanikäinen kaveri. Kotona ollaan kyllä sitten äitille näytetty mieltä ja alussa varsin uneksittiin öisinkin normaalia enemmän. Yöt rauhoittui jo n. viikon päästä ja nyt on panostettu tuohon aktiiviseen yhteiseen aikaan, joten jospa se kiukuttelukin olisi pian ohimennyttä. Yllättävän hyvin kuitenkin siihen nähden ettei neiti oo ollu ku mun kanssa kun tuo suku on niin kaukana.

Taapero 1v4kk ja ollut pph:lla nyt 3vko muutaman päivän viikossa. Itsellä vuorotyö, eli iltaisin ja viikonloppuisin myös. Ei ole edes koulutusta vastaavaa, mutta oli "pakko" päästä töihin, kun minusta ei vaan ollut kotiäidiksi pidemmän päälle. Hoitopäivä on pisimmillään jopa 9 tuntia, mutta kuten sanoin, ei 5pv viikossa. Välillä poden huonoa omaatuntoa ja itsellä on edelleen sopeutumista siihen, että isi vie tytön hoitoon, vaikka itse menen vasta myöhempään töihin (jää lisäopiskelulle aikaa)... Itkien hän hoitoon jää, mutta lopettaa sen kuulemma pian. Muuten reipas tyttö. Raha ei meillekään kovin tärkeää, mutta itselläni on "kevyempi" olo, kun pystyn osallistumaan myös elämiskustannuksiin ja asuntovelan lyhentämiseen. Ja ajauksissa on kuitenkin hankkia toinen lapsi vielä, joten tulee esikoiselle ainakin taukoa hoidosta. Vai onko se sitten hyväksi vai pahaksi vähän vanhempana tylsistyä äidin kanssa kotona :whistle: ?

Töissä olen ollut nyt 2 kk. Lapsi meni 1v9kk päiväkotiin. Alkuun oli paljon sairastelua, mutta nyt kaikki on sujunut hienosti.

Totuteltiin huolella ja pk:n tädit on aivan ihania joka ikinen. Viedään siinä 7.45 - 8.00 ja haetaan klo 16. Ajattelen itse niin, että tuosta 8 h nukkuu 2 h, joten varsinaista "hoitoaikaa" jää 6 h.

Poika viihtyy hienosti alkuitkeskelyjen ja sairastelujen jälkeen. Jää vilkuttamaan minulle iloisena ja ikkunasta näen hänen ihan itse pistelevän aamupuuroa suuhunsa.

Tänäänkään ei olisi meinannut lähteä ollenkaan, kun musisoivat siellä juuri ja halusi minulle näyttää kaikkia soittimia.

On ihana nähdä lapsen riemu, kun menen hakemaan häntä. Siinä pyöritään, pusitaan ja halitaan. Ja vaikka olen itse tosi väsynyt töihinpaluusta ja tämän arjen pyörittämisestä, niin taisin kuitenkin tehdä oikean ratkaisun.

Aloin olla kotona jo aika kireä kun en osannut enää tehdä mitään omia juttuja, elin vaan 150% lapsen kautta. Minulla tosin oli onni viettää pitkiä aikoja etelän lämmössä lapsen kanssa, joten se teki hoitovapaastani aivan ihanan ajan - ilman niitä jaksoja olisin varmasti kypsynyt räntäsateessa hiekkalaatikolla kyhjöttämiseen...

Pelkäsin tosi paljon pk:n aloittamista ja sitä, tuleeko minulle syyllinen olo / syyllistääkö joku minua. No, kukaan ei syyllistä ja lapsi selvästi viihtyy tarhassa. Extra-huomiota kotioloissa, sylittelyä ja yhdessäoloa lapseen paneutuen, niin hyvä tulee.

Yhteistyössä