Töissä mokailu / virheet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja stressipallo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

stressipallo

Vieras
Aloitin kuukausi sitten uudessa työpaikassa, toimin kolmen eriosaston sijaisena.
Yksi näistä osastoista on hankalin, sisältää minulle täysin uutta asiaa. Työ on hankalaa ja perusopetteluun meni kaksi viikkoa. Noh, nyt kun olen työskennellellyt itsenäisesti olen alkanut mokailemaan. Tämä stressaa minua vietävästi!

Virheistäni ei ole kukaan kuollut, eikä kukaan ole saanut kenkää. Edes taloudellista tappiota ei ole tullut, vaan ylimääräistä paperinpyörittelyä ja asiakkaille soittelua.

Itseäni hävettää, stressaa ja inhottaa omat typerät mokat. Tuntuu etten kohta saa jatkaa enää tällä hankalalla, mutta mukavalla osastolla. Olen menettänyt yöuneni.

Juuri kun luulin että kaikki on hyvin,osastonvastaava soitti että huomasi muutaman mokan minkä olin tehnyt ja ne pitäisi heti maanantaina selvitellä. Toinen selvisi heti puhelimessa, mutta toista virhettä en saa edes päähäni mitä olen tehnyt!

Tuntuu että työkaverini ajattelevat etten osaa mitään ja olen tyhmä! Asiakkaat ovat ymmärtäneet kun pari edellistä mokaa olen heille joutunut selvittämään, ei kuulemma haittaa. Mutta nyt mennyt taas viikonloppu siihen kun märehdin pyöriskelen itsesäälissä!

onko vertaistukea vai saanko haukkuja, areena on teidän :)

Kaikki mokaa, varsinkin alussa. Oo onnellinen että on työ, jossa kukaan ei niihin kuole. Mulla ei ole :/

Voin kokemuksesta sanoa, että kun yövuorossa väsyneenä puuhaa, on vakavan virheen kaikki elementit ollut pari kertaa tosi lähellä.

Ota oppimiskokemuksena, kyllä se siitä ajan kanssa lähtee.

Mä oon ollu reilu puoli vuotta töissä ja aina silloin tällöin mokailen. Ja mun mokista tulee taloudellista tappiota yritykselle ja jo valmiiksi vihaiset asiakkaat soittaa vielä vihaisempina takaisin.

Nyt tämä meni siihen että sain motkotuksia asioista mitä on ollut edes tehnyt, järkytyin niin paljon että tein rutiinityössä mokan joka toi firmalle 10e tappion. Kuulostaa typerältä, mutta en voi käsittää tätä. Kuuntelin sen jälkeen työkaveriltani joka perehdytti minut, 15 minuuttia valitusta miten en voi osata tuollaista ja olenko tehnyt edes muita töitä oikein!

Kukaan ei edes sanonut moi kun lähdin töistä, oli kyllä mielestäni reipas ja asiallinen. selvitin itse sotkuni, ja sanoin olevani hieman hajamielienin. Puhuin toisen työkaverini kanssa ja hän sanoi että kaikki tuolla mokailevat, myös vuosia talossa olevat.

sitin minua rasittaa ihan älyttömästi, vietin kokoillan käymällä läpi mielessäni työpäivää, että mitä virheitä olisin voinut tehdä!

miten ihminen voi tuntea olonsa näin mitättömäski ja tyhmäksi?

Virheistä opitaan. Kaikki mokaavat ja mokia sattuu vaikka olisi ollut työelämässä 30 vuotta. Pahimpia toisten virheiden kyttääjiä ovat itsekriittiset ihmiset, jotka pyrkivät täydellisyyteen ja stressaavat jatkuvasti omista, mitättömistä virheistään.

Käy mullakin joskus mokia ja joutuu oikeen miettimään missä sen virheen tein. Aina ei välttämättä ite hoksaa vaikka kuinka miettii, niin kertokaa esimies soittaa perään tai laittaa viestin. Virheitä sattuu jokaiselle ja yleensä niille ei voi mitään. Virheistä oppii ja mun mielestä pitäis töissäkin ottaa se huomioon. On hirveetä jos työntekijä pelkää tekevänsä virheen ja samalla pelkää siitä tulevaa sählinkiä. On inhimillistä, että virheitä sattuu jos ei kauheasti kokemustaka vielä ole karttunu tekemästä työstä. Esimiestenkin olis hyvä muistaa se. Myös heille on alussa virheitä sattunu. Joten älä turhaan enää märehdi, korjaan virheet ja pyydät lisää opastusta, kun sitä tarvitset. Ammattitaidosta kertoo myös se, että uskaltaa pyytää apua, kun tuntuu, että ei osaa. Tsemppiä työhösi ja uskon, että kaikki järjestyy

Yhteistyössä