Toispuol. kipu alkuraskaudessa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nonnis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nonnis

Vieras
Plussasin vasta pari päivää sitten ensimmäistä kertaa eläessäni ja nyt ilmettelen, kun alavatsalla vasemmalla puolella tuntuu suunilleen munasarjan kohdalla yhtäjaksoinen kipu. Vuotoa ei ole, mutta tuo ei ole vihlovaa, menkkamaista tai muutakaan monessa keskustelussa asiaan kuuluvaksi mainittua vaan ennemminkin jatkuvaa nipistystä. Olen jostain saanut päähäni pelätä kohdunulkoista raskautta ja tuo kipu pyörii päässä koko ajan...

Onko kellään muulla kokemusta yhtäjaksoisesta toispuolisesta kivusta ihan alkuraskaudessa?

Mulla on nyt kans muutama päivä sitten ilmestyny samanlaista kipua. Olen kuudennella rv:lla. Kipu on sellaista jomottavaa ja yskiminen ym. ottaa kipeää... Nyt on myös alaselkä kipeytynyt...
Pelkään myös kohdunulkoista raskautta ja kaikkea muuta vastaavaa! Mutta pitäisi pysyä vain tyynenä ja rauhallisena. Tsemppiä meille :)

Minulle lääkäri sanoi, että alkuvaiheessa se munasarja saattaa jomotella, mistä munasolu on irronnut. Eli ei välttämättä ole kyse kuin siitä, mutta jos asia vaivaa, niin kyllähän oman mielenrauhan takia kannattaa käydä lääkärissä.

Ei olla uskallettu plussauutisen jälkeen vielä olla ""sillai"". Pelkään ihan hulluna keskenmenoa ja oon jostain kuullu et niihin aikoihin kuin menkat normaalisti ois, seksi saattais laukaista km:n. Luultavasti täysin huuhaata, mutta oman mielenrauha vie nyt voiton himoista, ainakin vielä pariks päiväks.

Mitä muuta tuollainen kipu voisi olla paitsi kohdunulkoinen? Mulla on sellainen paineen tunne vasemmalla, saman tyyppinen kun oviksen aikaan mutta kovempi kipu. Yöllä ei voinut nukkua vasemmalla kyljellä ja kaikki tärähdykset tuntuu ikävältä. Nestekystä kenties? Menkat alkaa lähipäivinä jos alkaa (joka kuukausi sitä plussaa odotan) Vähän on nipistellyt jo menkkamaisesti. Ennen ei tällaista kipua ole ollut.

mullakin on kivut enimmäkseen toisella puolella alavatsaa ja kohdun ulkopuolista pelkään.. onneks viikon päästä ultraan. Toivottavasti nuo toispuoleiset kivut ovat ihan normaali alkuraskauden oire.. varsinki yöllä kääntyminen, kyljellään nukkuminen, juokseminen ja nopeat liikkeet aiheuttaa kipuja. Vielä en noiden kipujen takia uskalla edes oikein iloita raskaudesta:(

Onko teillä mones raskausviikko menossa ja milloin kivut alkoivat?

Mulla alkoi noin viikkositten. Suurinpiirtein silloin kun rv 5 tuli täyteen. Kokoajan toiselta puolelta alavatsaa jomottaa :(

Mulla alkoi jokseenkin tasan 4 vkon kieppeillä.

Mutta hei, meitä on täällä jo niin monta, ettei oo kovin todennäköistä, että meillä kaikilla voisi olisi kohdunulkoinen! Näin ainakin toivon. ;s

Muita syitä saattaisi olla (ihan hatusta) keltarauhaseksi kehittyvän munarakkulan kipuilu, kohdun kiinnike, piilevän endometrioosin (20-40 %:lla) kiinnike joka joutuu venytykseen kohdun kasvaessa, joku suolenpätkä... Onhan noita. Hitsi kun sitä ekaa ultraa joutuu odottamaan aina rv 7 asti. Tai kai joillain on nähty säkällä syke jo rv 5, mutta oma lääkärini käski odottaa viikolle 7. Pelottaa ja jännittää..

Mä olin tänään varhais-raskauden ultrassa, koska epäilin nimenomaan vasemmanpuoleisen munasarjan kohdalla olevan jomotuksen tai möykyn (tunteen) sekä tuhrutteluvuodon merkitsevän esim. munatorviraskautta.
Väärässä olin, pikkukaveri oleili ihan siististi kohdussa oikealla paikallaan ja sydän sykki!
Ultrakuvassa näkyi kylläkin vasemmalla puolella musta alue, joka lääkärin mukaan pitää myöhemmin neuvolassa tutkia, epäili joko myoomaa tai tuplakohtua (älkää kysykö mitä tarkoittaa...) tai mahdollisesti endometrioosiin. Mutta asia ei ole tällä hetkellä ajankohtainen ja siksipä mäkään en murehdi siitä yhtään nyt.

Eli toispuoleinen kipu voi merkitä montaa asiaa, mutta ilmeisesti aina vasta erittäin kova kipu tai runsas verinen vuoto ovat sellaisia asioita, jotka viittaavat selkeästi keskenmenoon/kohdun ulkoiseen raskauteen.

Tsemppiä!

Yhteistyössä