Toisin on meillä!

  • Viestiketjun aloittaja Peräkorvesta
  • Ensimmäinen viesti
Peräkorvesta
Kyllä usein tulee ajateltua että suurkaupunkien henkilöiden passsaa. Niillä on erikoislääkärit ja voi valita monesta eri sairaalasta missä haluaa synnyttää. Kätilöitä on jokaiselle sopivia. On aina saatavilla monet kivunlievitykset jne.

Meillä täällä on se tilanne että koko synnytyssali aiotaan sulkea ja silti on kaupungissa 500 synnytystä vuodessa. Jos kiinni menee niin joudut yli 200 km päähän Ouluun synnyttämään.
On se pitkä matka poltoissa mennä taksilla tai ambulanssillakin. Tienpäällekö synnytään?

Ja gynekologi käy vain milloin pääsee Oulusta. Kerran pari kuussa. ja kuka sieltä tulee niin sellainen tietysti jolle ei riitä potilaita siellä Oulussa. Että ei yleensä ole nuo tänne tulevat keikkalääkärit kivoja.
Vaikka joskus on ollut ihaniakin sellaisia jotka tulee tänne auttamaan oikeesti, eikä siksi kun rahaa tarvii ja potilaat hyljeksii muualla.

On etelän naisilla pelkoringit ja muut vastaavat. Meillä saa ihan rauhassa pelätä että juuttuuko ambulanssi lumikinokseen vai ajetaanko poron päälle korpitaipaleella matkalla sairaalaan.
 
lapissa asunut
vaan asuppa utsjoella ja mene rovaniemelle synnyttämään...
matkaa 500km. MIETTIKÄÄ SITÄ
ja tosi vaikeet tapaukset sitte ouluun 750km päähän.
naurattaako???
 
juupa
kaikki meistä vissiin kuitenkin itse valitsee missä asuu. turhaa sitä on täällä marista ja jos pelottaa eikö sitten voi tulla hieman lähemmäksi sairaalaa jo ennen synnytystä... sori nyt oikeesti mutta mua vituttaa tommoinen rutina vaatikaa kotikunnaltanne palveluja ja muistakaa nää jutut kun äänestätte (yleensä niitä miehiä) sinne kunnavaltuustoon... :headwall:

mutta kyllä se siitä , korvaako muuten oma kunta sitten noi matkat ja muut jos joutuu kokopäivän köröttää lanssilla synnyttää entäs jos tulee jotain medihelillä vai. voi kiesus kumpikohan oikeesti tulee kalliimmaksi oma synnäri vai matkustelu...
 
mietin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.01.2006 klo 20:40 lapissa asunut kirjoitti:
vaan asuppa utsjoella ja mene rovaniemelle synnyttämään...
matkaa 500km. MIETTIKÄÄ SITÄ
ja tosi vaikeet tapaukset sitte ouluun 750km päähän.
naurattaako???
No mietitään... Joo, omat pelot haihtui heti taivaan tuuliin :whistle: .

Aina löytyy joku jolla on asiat vielä huonommin. Mutta että sairaalan vieressä asuvat saavat nyt miettiä ja vähän hävetäkin omia pelkojaan? :eek:

Suomessa sentään on sairaalat ja ambulanssit, miettikää sitä! :kieh:
 
Peräkorvesta
Nyt lähti keskustelu vähän väärille urille. Ei kannata helsingin neidonkaan tyytyä huonoon kohteluun ja siihen että se sairaalan aina paikalla oleva anestesialääkäri ei sattunut olemaan vapaa silloin kun itse puudutusta tarvitsi, sen vuoksi että kehitysmaissakin revetään ja kuollaan.

Aina pitää pyrkiä parantamaan OMIA olojaan.

Suurimmat syyt siitä että synnytyssalia nyt lakkautetaan johtuu juuri siitä että täälläkin sanotaan (päättävät miehet)että aina ne on ennekin lapset syntyneet, vaikka saunassa. Että meillekin sanotaan että älkää valittako kun Ouluun on vain se runsas 200 kilsaa...
 
takapiru
täytyy myöntää että itse olen kyllä tässä asiassa sitä mieltä, että jokainen sen asuinpaikkansa valitsee. Eipä taida löytyä mistään sellaista paikkaa joka olisi kaikin puolin täydellinen.
no eipä meilläkään ole ambulanssia vaan se tulee naapurikunnasta n.40kmn päästä ja me asutaan täällä eteläsuomessa. tarvii toivoa ettei kovin kiireesti tarvitse.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2006 klo 11:40 takapiru kirjoitti:
täytyy myöntää että itse olen kyllä tässä asiassa sitä mieltä, että jokainen sen asuinpaikkansa valitsee. Eipä taida löytyä mistään sellaista paikkaa joka olisi kaikin puolin täydellinen.
no eipä meilläkään ole ambulanssia vaan se tulee naapurikunnasta n.40kmn päästä ja me asutaan täällä eteläsuomessa. tarvii toivoa ettei kovin kiireesti tarvitse.
no ei jokainan välttämättä pysty itse asuinpaikkaansa valitsemaan. en todellakaan asuis etelä suomessa jos löytäsin pohjosempaa töitä sekä itselle että miehelle. toisaalta valitsisko joku asuinpaikkansa sillä perusteella että kuinka kaukana on lähin synnytys sairaala. sitä palvelu harva meistä kuitenkaa kovin montaa kertaa (yli4) käyttää ;)
 
Takapiru, sie et nyt käsitä pointtia. Ihan sama missä asuu! Älä tee tästä alue kysymystä.
Synnytysoloja pitää parantaa kaikkialla suomessa jos Suomalaisia vielä halutaan tähän maahan saada. Parantaa ! oli ne millä tasolla tahansa.
Parantaa niin kauan kun on noita Mammammaita ym. jotka haluis kyllä lapsia mutta ei tee niitä kun kohtelu ja olot on kamalat. Vaikka ne oliski afrikkaa paremmat, se ei riiitä. Suhteellinen kurjuus ei riitä!!!! Jotta kehittyis täytyy verrata johonkin parempaan eikä ruikuttaa afrikasta.
 

Yhteistyössä