toisen lapsen synnyttäneet: kuinka todennäkösesti..

Hei!

Ekasta sain pieniä repeämiä kolme tikkiä muistaakseni. Tokasta ei tullut mitään vaikka tulikin syöksy synnytyksenä.

Asia tuskin kuitenkaan on ihan niin yksinkertainen siihen vaikuttaa varmaan monet tekijät vauvan koko esim.
 
Toisen lapsen syntymä oli yllättävän helppo, vaan ehjänä siinä touhussa en pysynyt. Sain toisenasteenrepeämät, en edes muista paljonko tikkejä oli.. Pahinta oli peräaukkoon yltävät repeämät jotka oli niin kipeät :'( :'( Tyttö oli 3820g ja 52cm. :heart: :heart:
 
Mulla esikoinen oli keskonen, eli pieni syntyessään. Pelkäsin todella kovin, että repeän pahasti toisen synnytyksessä. Ekasta tuli vain pieni nirhauksia, ei yhtään tikkiä. Käveleään pystyin heti osastolle.
ei tullut
Sairaalassa lohduttivat, että jollet kerra revennyt ekasta niin et repeä todennäköisesti tässäkään. No toinen syntyi rv 38 ja ei tullut edes nirhaumia, vaikka todella noepasti syntyi, vajaa 3cm olin auki ja siitä 45 min ja kuopus sylissä.

Se että jos ekassa repeää niin toisessa yleensä joustaa paremmin. Jollei ekassa revenny niin kudosket joustavat yleensä myös toisen kohdalla.
 
Ekasta 3 tikkiä, vauva 3700g, pää 33,5 cm,ponnistusvaihe melkein tunnin, vauva virhetarjonnassa
Tokasta 4 tikkiä ja yksi pikkuinen nirhauma, vauva 4700g , pää 37cm, ponnistusvaihe alle 10 min
En edes uskalla kuvitella kuinka olisi käynyt jos tämä kakkonen olisikin ollut se eka....Yleensä taitaa tokan kanssa selvitä vähemmällä, jos kaikki muuten menee ok ( ei virhetarjontaa, vauva normikokoinen ym )
 
Davis
Eka lapsi 3860g, 53 cm, 1.asteen repeämiä. Toinen tuli yhellä ponnistuksella, 4280g, 51 cm. Kätilöopiskelija piteli päästä vastaan ja yritti tuloa hidastaa ettei repeämiä tulisi. En revennyt sen pahemmin kuin ekassakaan, vars.kätilö tsekkasi tosi tarkkaan ja varmisti, ettei peräaukon puolelle ole tullut.
 
tikistetty on
Eka lapsi käynnistettiin: kolmannen asten repeämät. Painoa alle 4kg.
Toka lapsi 4490 g 55 cm, normaali tikkilanka riitti ja ompelu normaalisti.
Koolla ei kokemukseni mukaan ole väliä vaan miten kyspsät paikat on synnytykseen ja saako synnytys edetä normaalisti vai vauhditetaanko sitä liian rajusti.
 
Jonnakar harmailee
Ekassa tehtiin episiotomia, vauva oli 3900g ja 52cm, ponnistin puoli tuntia..
Tokassa tuli hyvin pieni repeämä, vauva oli 3630g ja 52cm, ponnistin 9min.
Kokemuksesta voin sanoa, että mulla ainakin repeämä ei tuntunut miltään missään vaiheessa, sen sijaan episiotomia oli todella kipeä pari kuukautta.

Vauvaa ei kannata työntää liian nopeasti ulos, vaan siinä vaiheessa kun pää on jo tulossa, niin yrittää antaa melkein pelkästään supistusten työntää pikku hiljaa, niin pääsee vähemmällä, näin olen kuullut. Itsellä kyllä oli hätä työntää kiiruusti vauva pois sisältä :)
Ja mitä useampi synnytys, sen helpompi kai...

:)
 
migrantti
Ensimmäisestä tuli tikkejä pariin kerrokseen ja haava oli pitkään kipeä. Leikkasi kaksi kertaa ja repesin lisäksi. Istua pystyin vasta parin viikon päästä.

Toisesta repesin vain pinnasta ja pystyin istumaan jo synnytyssalissa.

Ensimmäinen tuli 5 min ponnistuksella ja toinen kahdella tai kolmella työnnöllä eli 1 min.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 19:54 minä vaan kirjoitti:
Toisen lapsen syntymä oli yllättävän helppo, vaan ehjänä siinä touhussa en pysynyt. Sain toisenasteenrepeämät, en edes muista paljonko tikkejä oli.. Pahinta oli peräaukkoon yltävät repeämät jotka oli niin kipeät :'( :'( Tyttö oli 3820g ja 52cm. :heart: :heart:

hei, mun esikoinen oli täsmälleen samankokoinen kuin tyttösi ja syntyi käynnistettynä vauhdilla ja tuloksena 3.asteen repeämät peräsuoleen asti.. nyt toinen synnytys edessä ja todella mietityttää että olisiko sektio vaihtoehto vai miten siitä synnytyksestä selviäis mahdollisimman pienin vammoin, edellinen repeämä kirvelee ja aristaa edelleen (kohta 2v synnytyksestä)
 
mamaria
esikon kanssa ( 51cm/4080g eli iso) repesi väliliha oikein kunnolla. en pystyy istumaan kunnolla kolmeen viikkoon ja välivuoto oli runsasta 5 viikkoa.

pikkukakkosen (52cm/3520g eli solakka) kans repesin pienesti edestä, ihan virtsatien vierestä. kätilöä pelotti että tulee virtsankarkailua sen takia, mutta ei ollu. heti pysty normaalisti istumaan, eteen ei vain voinu nojata. niukahko vuoto 4 viikkoa.

nyt kuopuksen synnytys käynnistettiin rv 38+4 kun oli tulossa iso muksu. se olikin sitte 4210g ja 52cm mutta ei tuntunu yhtään niin isolta ponnistusvaiheessa kun pää oli erimuotoinen kuin sisaruksillaan. oli seki silti isompi ympärysmitta. ihmeissäni olen että se meni niin nopeasti ja repeämättä, varsinkin kun jouduin ponnistamaan ilman ponnistuksen tarvetta vaikka just olin kävelly saliin jalat ristissä kun tuntui että se tulee ihan just ja hitosti työnnätytti. ei sit tullu isoimmasta muksusta ku jotain olemattomia repeämiä ja yks häpyhuuli katkes, se kirveli aika pahasti pestessä, mtta parani nopeasti ja hyvin. jälkivuotoa tiputteli 5 viikkoa.

niin että eiköhän se ole vauvan koko ja päänmuoto mitkä eniten merkkaa. jos kivut pelottaa niin katsis ehkä tehä niinku minun edellienn huonekaveri, kun se synnytti kans kolmatta ja oli joku puolipuudutus. nyt katos sen lievityksen nimi päästä.. :headwall:
mulla on aina ollu tosi hyvä kipukynnys mutta kuopuksen kans oli valmistelevat supparit kipeitä koko päivän niin oisin halunnu jotain lievitystä tällä kertaa, mutta ei sitte keretty laittamaan kun lähti sit niin nopeesti aukeamaan. olen syöksysynnyttäjä! :p
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2007 klo 09:34 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 16.03.2007 klo 19:54 minä vaan kirjoitti:
Toisen lapsen syntymä oli yllättävän helppo, vaan ehjänä siinä touhussa en pysynyt. Sain toisenasteenrepeämät, en edes muista paljonko tikkejä oli.. Pahinta oli peräaukkoon yltävät repeämät jotka oli niin kipeät :'( :'( Tyttö oli 3820g ja 52cm. :heart: :heart:

hei, mun esikoinen oli täsmälleen samankokoinen kuin tyttösi ja syntyi käynnistettynä vauhdilla ja tuloksena 3.asteen repeämät peräsuoleen asti.. nyt toinen synnytys edessä ja todella mietityttää että olisiko sektio vaihtoehto vai miten siitä synnytyksestä selviäis mahdollisimman pienin vammoin, edellinen repeämä kirvelee ja aristaa edelleen (kohta 2v synnytyksestä)
Minun tyttöni syntyi myös käynnistykseellä ja en koskaan tahtoisi enää kokea käynnistettyä synnytystä.. Tyttö on jo 9kk eikä paikat ole vieläkään kunnossa :( .
 
alkuperäinen
mulla tuli ekassa synnytyksessä 3. asteen repeämä ja olin tosi kipeä ja pitkään. olin ihan riekaleina ja lantioita tuskin pystyin liikuttamaan. en voinut istua enkä myöskään seistä kun alaosastoon tuli niin kova paineen tunne heti. jälkivuotoa tuli peräti 6 viikkoa.

nyt tosissaan mietityttää et miten käy tän kakkosen kanssa, uhkaavasti näyttää siltä että kaverista tulossa yhtä iso kuin siskostaan...(3940g ja 51cm, pää 33). neuvolasta ehdottivat käynnistystä ennen laskettua ettei pääsiis niin isoksi, mutta nyt kun kuuntelee et käynnistys on yleensä niin nopeaa toimintaa että silloin repeää myös....apua, miten sitä selviytyy...... :\|
 

Yhteistyössä