Toisen ketjun innoittamana: mitä mieltä äidistä, joka viettää koko päivänkin erossa 1,5 kk vanhasta vauvasta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Gallup
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

Gallup

Vieras
Tuli mieleen tuossa kun joku pohdiskeli, että onko outoa käydä vaikka kävelylenkeillä ilman lasta.

Mitäs mieltä sitten olette äidistä, joka sai esikoisvauvansa elokuun alussa ja on nyt jo täysillä mukana työeälämässä, käy koko päivän kestävällä työmatkalla toisessa kaupungissa ja istuu usein illat kokouksissa. Ylipäänsä siis jo tekee täysillä töitä. Anoppi hoitaa vauvaa.

Itse en ole sitä porukkaa, joka katsoo, että äitien pitäisi sulkeutua sisälle vauvansa kanssa ja lopettaa oma elämänsä siihen. Silti huomasin ihmetteleväni suuresti, kun tämä äiti kertoi, että ilman muuta voi osallistua kokouksiin, ja on tehnyt jo paljonkin töitä. Ajattelin siis, että hän ei missään nimessä tule, kun matkakin on aika pitkä ja kun synnytyksestä on noin vähän aikaa. Itse en olisi halunnut, mutta kukin varmaan tavallaan.

Oksettavaa. Kehtaa vielä kutsua itseään äidiksi.

Ja ei. En provoile. Toi on mun mielipide. En pystyi olemaan tuollasen kanssa tekemisissä ku herättäis niin kovan vihan ja säälin.

henkilökohtaisesti lähden siitä, että asia ei kuulu minulle milläänlailla, kun kerran lasta hoidetaan hyvin. jos laiminlyötäisiin, niin asiasta voisi jonnekin ilmoittaa. suomessa ei ole pakko pitää äitiyslomaa.

Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
henkilökohtaisesti lähden siitä, että asia ei kuulu minulle milläänlailla, kun kerran lasta hoidetaan hyvin. jos laiminlyötäisiin, niin asiasta voisi jonnekin ilmoittaa. suomessa ei ole pakko pitää äitiyslomaa.

Siitä lähden minäkin, ei se minulle kuulu.
Ihmettelin silti vaan kovasti, mutta en tietenkään sitä hänelle ilmaise. Kukin saa tehdä omat valintansa.

voi voi kyllä se on ihan kamala äiti, voi kauheeta sentään...mutta ajatelkaas niitä isejä jotka ovat työpäivän joka päivä tai joskus öitäkin poissa vauvan luota?? kauheeta eikö totta

Mä en ymmärrä näitä aloituksia, joissa aloittaja selvästikin hakee paheksuntaa jonkun tekemisille.

Suomi ja muut Pohjoismaat ovat poikkeuksellisia, sillä täällä on pitkät vanhempainvapaat. Muualla maailmassa on toisin. Kukin tekee kuten parhaaksi näkee!

Alkuperäinen kirjoittaja Kamaliatuomitsijoitaolette!:
Mä en ymmärrä näitä aloituksia, joissa aloittaja selvästikin hakee paheksuntaa jonkun tekemisille.

Suomi ja muut Pohjoismaat ovat poikkeuksellisia, sillä täällä on pitkät vanhempainvapaat. Muualla maailmassa on toisin. Kukin tekee kuten parhaaksi näkee!

En hae paheksuntaa kenenkään tekemisille.
Enkä ole sanonut, että itsekään paheksun.

Aatelkaas, meidän esikoinen syntyi arkiaamuna. Synnytyssalista kun mua ja vauvaa lähdettiin kärräämään lapsivuodeosastolle, niin mies huikkas moikat ja lähti töihin. Eikö ookin kauheeta. Ja ihan hyvä isä tuo on.

En tekis itse noin ja ihmettelen miten jollakin on niin vähäinen tarve olla noin pienen kanssa. Mä olin tuossa vaiheessa kummaltakin vauvalta vielä ihan lapsivuode-vaiheessa, siis psyykkisesti. Ja imetyskin on ollut 1-2h välein tuossa vaiheessa (kenties tämä äiti ei imetä). Ei oo tapana myöskään arvostella isommin muiden tekemisiä, mutta kysyttäessä sanon että vähän paheksun tuota...

Alkuperäinen kirjoittaja Kamaliatuomitsijoitaolette!:

Niin, mutta sellainen, joka ei käytä sitä muita maita parempaa mahdollisuutta vanhempainvapaaseen, herättää Suomessa kummastusta. Kyllä niissä muissakin maissa äidit olisivat varmasti mielellään lapsen kanssa kotona, jos se olisi taloudellisesti mahdollista. Vai mitä luulet?

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
En tekis itse noin ja ihmettelen miten jollakin on niin vähäinen tarve olla noin pienen kanssa. Mä olin tuossa vaiheessa kummaltakin vauvalta vielä ihan lapsivuode-vaiheessa, siis psyykkisesti. Ja imetyskin on ollut 1-2h välein tuossa vaiheessa (kenties tämä äiti ei imetä). Ei oo tapana myöskään arvostella isommin muiden tekemisiä, mutta kysyttäessä sanon että vähän paheksun tuota...

onko kyse siitä, että joku tekee jotain erilailla ja se on uhka sille omalle toiminnalle? vai mistä paheksunnasta tässä on kyse?

Onhan toi surkeaa, että noin pieni on jo laitettu mummolle hoitoon.Lapsi taitaa kiintyy enemmän mummiinsa kuiin äitiinsä jos tilanne jatkuu samana.Imetys ei voi ainakaan kovin hyvin sujua tuolla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Pitäiskö tuota nyt siis ihmetellä ja paheksua vai?? En mä tuossa nyt mitään ihmeellistä näe jos lapsi kerran on hyvässä hoidossa.

Kysyin että mitä mieltä?
Hyviä vastauksia ovat vaikka
ihan ok
ei voisi vähempää kiinnostaa
en käsitä
tai ihan mikä vaan sattuu mieleen juolahtamaan. Ei ole mikään pakko ihmetellä tai paheksua...

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Äidin oma päätöshän se on milloin lähtee töihin. Toivon vaan ettei tätä äitiä ala jossain vaiheessa elämää kaduttamaan. Vauvaa käy kyllä sääliksi.

miksi sääliä? vauvaahan hoidetaan. mitä sinä säälit tässä tapauksessa?

Alkuperäinen kirjoittaja niin:
Aatelkaas, meidän esikoinen syntyi arkiaamuna. Synnytyssalista kun mua ja vauvaa lähdettiin kärräämään lapsivuodeosastolle, niin mies huikkas moikat ja lähti töihin. Eikö ookin kauheeta. Ja ihan hyvä isä tuo on.
Niin no kyllä munkin mies on ihan töissä ollut, kun meidän lapset on syntyny, mutta harvemmin ne miehet niitä vauvojans imettää ja sitäpaitsi ei kai sitä nyt voi koko suku olla kotona yhden vauvan kanssa.Mielestäni tämä kommentti ei liittynyt mitenkään tähän aiheeseen.

En ole niinkään mitään mieltä äidistä. Ajattelen vaan, että aha, se on hänen valintansa. En voi kuitenkaan olla miettimättä niitä kipeitä rintoja, auts!!!! Mä imetin tuolloin tunnin välein ja rinnat oli kyllä ihan kipeet. Joskus oikeen toivoi vauvan heräävän päiväunilta, että saisi helpotusta siihen paineeseen... Jotenkin koin sen pumppaamisen jossain yleisessä vessassa tosi vastenmielisenä ajatuksena, mutta oon kuullu että joiltain se sujuu ihan tosta noin vaan!

Meitä on erilaisia äitejä ja hyvä niin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja hm:
Alkuperäinen kirjoittaja x:
Äidin oma päätöshän se on milloin lähtee töihin. Toivon vaan ettei tätä äitiä ala jossain vaiheessa elämää kaduttamaan. Vauvaa käy kyllä sääliksi.

miksi sääliä? vauvaahan hoidetaan. mitä sinä säälit tässä tapauksessa?

Hoidetaan joo, mutta oma äiti jää vauvalle aika etäiseksi. Se säälittää.

Yhteistyössä