Toinen tulossa, epiduraali vai spinaali ja miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Ensimmäinen syntyi epiduraalin voimin ja olin kyllä siihen todella tyytyväinen, kun kaikkosi kaikki kivut. Ainoa haittapuoli oli se, etten tuntenut ponnistusvaiheessa mitään tarvetta ponnistaa, eli vei senkin pois. Ponnistusvaihe kesti kuitenkin vain 30min, eli ei hidastanut synnytystä ainakaan kovinkaan paljon.

Nyt haluan tietää, miten teillä useamman synnyttäneillä on mennyt nuo kipulääkkeet synnytyksissä? Luomuna en ajatellut kokeilla (tietty jos ei ehditä mitään antaa), sen verran kipeä oli eka synnytys... :)

Antakaahan tulla kokemuksia!

ei luomusynnytyskään soel kivulias kuin avautumisvaiheen ajan. Jos sen selviät jollain miedommilla kipulääkkeillä tai kokonaan ilman, niin suosittelen! Siten tunnet pinnistuksen tarpeen eikä synnytys itsessään kyllä satu, ainoastaan se avautumisvaihe, luonto hoitaa puudutuksen ponnostusvaiheessa kun vauva tulee ulos.

[QUOTE="Vieras";27924202]ei luomusynnytyskään soel kivulias kuin avautumisvaiheen ajan. Jos sen selviät jollain miedommilla kipulääkkeillä tai kokonaan ilman, niin suosittelen! Siten tunnet pinnistuksen tarpeen eikä synnytys itsessään kyllä satu, ainoastaan se avautumisvaihe, luonto hoitaa puudutuksen ponnostusvaiheessa kun vauva tulee ulos.[/QUOTE]

Minä kestin luomuna 6h supistuksia (oksitosiinin buustaamia vieläpä) eka synnytyksessä ja joka supistuksen jälkeen oksensin kivusta. Ilokaasua en voinut käyttää, kun oli huono olo jo valmiiksi ja edellisenä iltana saatu kipupiikki oksetti niin eipä sitten annettu mitään ennen sitä epiduraalia. En todellakaan halua kokea enää sitä repeämisen kipua, kun ne supistukset oli jo niin kammottavia siinä avautumisvaiheessa. Repesin sekä kohdun sisältä, että mulle tehtiin episiotomia kun voimat oli niin loppu kaikesta oksentamisesta, että mielelläni en kokeilis ponnistaa ilman kipulääkettä. Kiitos kuitenkin tsempityksestä :)

[QUOTE="aloittaja";27924263]Minä kestin luomuna 6h supistuksia (oksitosiinin buustaamia vieläpä) eka synnytyksessä ja joka supistuksen jälkeen oksensin kivusta. Ilokaasua en voinut käyttää, kun oli huono olo jo valmiiksi ja edellisenä iltana saatu kipupiikki oksetti niin eipä sitten annettu mitään ennen sitä epiduraalia. En todellakaan halua kokea enää sitä repeämisen kipua, kun ne supistukset oli jo niin kammottavia siinä avautumisvaiheessa. Repesin sekä kohdun sisältä, että mulle tehtiin episiotomia kun voimat oli niin loppu kaikesta oksentamisesta, että mielelläni en kokeilis ponnistaa ilman kipulääkettä. Kiitos kuitenkin tsempityksestä :)[/QUOTE]

Siis en kohdun sisältä, vaan emättimen sisältä, toim. huom... :)

Mulla on ollut molemmissa synnytyksissä epiduraali ja oli ihan erilaiset synnytykset. Tää toinen tuli kyllä niin nopeesti kun taas ekaa tehtiin kun iisakin kirkkoa. Ekassa epiduraali taisi hidastaa synnytystä, mutta tokassa ei. Yleensä toka synnytys sujuu nopeemmin ja näin kyllä oli. Spinaalista ei ole kokemusta.

Mulla ulostulo oli helpoin ja kivuttomin.

Pitää rasvata tai oikeastaan öljytä vähintään loppuraskauden ajan alapäätä, myös sisältä emättimestä niin paikat OIKEASTI joustaa paremmin! Lääkärikin totesi, että olet varmaan hyvin rasvannut kun noin hyvin antaa periksi! Ja niin olin...

Esikoinen tuli oksitosiinin avulla ja epiduraalia tarvittiin. Kipu oli kaameaa. Toinen tuli luonnostaan ja kivusta ei voi puhua samana päivänäkään. Aukesin luomuna kolmessa tunnissa. Sattuihan se, mutta suihkulla ja ölinällä siitä selvisi. Se oksitosiini tekee siitä hommasta epäinhimillistä.

Esikoinen tuli oksitosiinin avulla ja epiduraalia tarvittiin. Kipu oli kaameaa. Toinen tuli luonnostaan ja kivusta ei voi puhua samana päivänäkään. Aukesin luomuna kolmessa tunnissa. Sattuihan se, mutta suihkulla ja ölinällä siitä selvisi. Se oksitosiini tekee siitä hommasta epäinhimillistä.

Sehän se pelottaakin, että jos ne supparit on luomuna yhtään samanlaisia kuin oksitosiinilla, niin kuolema tulee... 8)
Saitko toisessa mitään kipulääkettä, edes ponnistusvaiheessa? Ja tuliko repeämiä?

Mun ymmärtääkseni repeämät on kudostyypistä kiinni, eikä rasvauksesta ole kummempaa vastetta. Mulla on erittäin ärsyttävä kudostyyppi, raskausarvista sen jo näkee, niitä on nimittäin lähes joka puolella ja paljon... Eli ei veny iho yhtään, niin tuskinpa sitten muukaan kudos. :(

Ensimmäinen(synnytyksen kesto n.15h joista 7h kotona) epiduraalin kanssa, salista ei meinattu pois päästä kun ei pissi tullu. Paikat niin turrana useamman tunnin. Toinen oli käynnistetty synnytys (n.5h), salissa parille viimeselle supitukselle sain kohdunkaulan puudutteen. Ite ponnistus ei sattunut, oli vaan tosi epämukavan tuntunen. Kivut hävis samantien kun lapsi saatiin ulos. Ei repeytymiä tai nirhautumia.

Ei mitään kivunlievitystä, ei edes ilokaasua. Avautumisessa kauratyynyt, suihku ja ölinä (synnytyslauluksi kaupunkilaiset kuuluvat sitä kutsuvan), ponnistuksessa kätilö ruiski vauvan päähän varmaan purkillisen ceridalia, jotta "luistaa hyvin" ja jotain lämpimiä rättejä tms tuntui pitävän välilihan päällä. Esikoisen ja toisen välissä oli muutama keskenmeno, joiden perusteella tiesin, ettei se luonnollisesti tapahtuvana ole lainkaan sama kuin oksitosiinilla. Sen kanssa jos joku synnyttää luomuna, niin hattua nostan! Sen kanssa supistus kesti pari minuuttia ja väliin alle minuutti taukoa, luonnostaan supistus oli noin minuutin ja taukoa pari-kolme minuuttia. Välissä ehti oikeasti rentoutumaan ja palaamaan tähän maailmaan, jopa puhumaan ja vitsailemaan ihan loppuun saakka.

Esikoisesta leikattiin väliliha ja se kursittiin kasaan, ei repeämiä. Toinen tuli jälkiä jättämättä ja oli muuten käsittämätöntä syödä se synnytyksen jälkeinen ateria istuvaltaan, ilman että tuntui miltään. Eikä tuntunut myöhemminkään. (Jos se kertoo jotain, kävin aamupalan jälkeen isolla asialla normaalisti synnytettyäni seitsemän tuntia aiemmin.) Mutta eipä minulla ole ensimmäistäkään raskausarpea, vaikka maha on ollut valtava.

Kannattaa mennä synnyttämään suunnitelmitta ja ottaa sitten apuja vastaan, jos tarvis tulee.

Viimeksi muokattu:
Voi kuinka toivoisin, että ei tarvitsisi tällä kerralla käynnistää! Ja eihän sitä tietty voi suunnitella juurikaan etukäteen, mutta mietin vain että mitäköhän eroa noissa puudutteissa on. Spinaalin kesto on ilmeisesti lyhyempi, näin olen ymmärtänyt.

Jännittää, synnytykseen alle kuukausi ja nyt vasta aloin näitä juttuja miettiä.

Mulla oli ekassa epiduraali,se oli kuin taivas niitten kipujen jälkeen...Synnytys meni hyvin,ei vienyt ponnistamisentarvetta pois.
Tokassa LUULIN SAANEENI epiduraalin. Kivut hävisiviät,mutta olivat poissa huomattavan lyhyen aikaa.Kun ponnistamisen aika tuli,koski aivan saatanasti!!!!!!!!!!!!
Synnytys oli kivuliaampi kuin esikoisen synnytys.Tosin kakkonen painoi puoli kiloa enemmän,joten syytin sitä kivuista...

Tuossa kuukausi sitten juteltiin asiasta miehen kanssa ja mies naureskeli että en minä mitään epiduraalia silloin edes saanut,vaan spinaalin! Ja totta se oli,tarkistin neuvolakortista :D

Nyt kun kolmas tulossa,pyydän epiduraalin!!

[QUOTE="mie";27925261]Mulla oli ekassa epiduraali,se oli kuin taivas niitten kipujen jälkeen...Synnytys meni hyvin,ei vienyt ponnistamisentarvetta pois.
Tokassa LUULIN SAANEENI epiduraalin. Kivut hävisiviät,mutta olivat poissa huomattavan lyhyen aikaa.Kun ponnistamisen aika tuli,koski aivan saatanasti!!!!!!!!!!!!
Synnytys oli kivuliaampi kuin esikoisen synnytys.Tosin kakkonen painoi puoli kiloa enemmän,joten syytin sitä kivuista...

Tuossa kuukausi sitten juteltiin asiasta miehen kanssa ja mies naureskeli että en minä mitään epiduraalia silloin edes saanut,vaan spinaalin! Ja totta se oli,tarkistin neuvolakortista :D

Nyt kun kolmas tulossa,pyydän epiduraalin!![/QUOTE]

No sun tarina on juurikin se mun painajainen; puudutus lakkaa juuri silloin kun sitä tarvitaan. Miksiköhän sitten sitä spinaalia ylipäänsä tarjotaan...?

Ekassa oli epiduraali. Mulla sama juttu eli en tuntenut ponnistusvaiheessa supistuksia, mikä häiritsi. Toisessa pyysin myös epiduraalia, mutta tietävämmät(kätilö/lääkäri) ehdottivat ja laittoivat jonkun yhdistelmä-systeemin rankaani piikin epiduraalille ja spinaalille ja lopulta mentiin pelkällä spinaalilla, koska ei ollut aikaa epiduraaliin. Toimi mulla hyvin. Vei kivut, mutta tunsin ponnistusvaiheessa tällä kertaa supistukset. Olin tosi tyytyväinen!

Minulla oli sektio ja spinaali laitettiin. Ei tuntunut kivalta kun kesken ompelun tunto alkoi palaamaan! Sain jalat koukkuun heräämössä jo kevyesti, tosi nopeasti lähti siis teho siitä.

Ekassa sain epiduraalin, siitä ei ollu mitään apua, ei kerrassaan mitään. Ponnistusvaihe kuitenkin siinä mielessä helppo et oli niin kova ponnistamisen tarve et mun keho oikeestaan ponnisti eikä mun tarvinnu juuri mitään tehdä (no joo ponnistin niin et tuntu et päässä poksuu verisuonet, mut se oli helppoo). Kuopuksen kohdalla oli niin nopee synnytys et sain spinaalin ja se vei kaikki kivut pois. En tuntenu supistuksia ollenkaan, mikä ei sit ponnistusvaiheessa ollutkaan hyvä. Puoli tuntia odoteltiin et alkaako ponnistuttaan (siis puoli tuntia siitä kun olin sen 10cm auki) ja ei alkanu joten ponnistin aina kun näki käyriltä et tulee supistus, mut kyllä se siitä huolimatta sattu ihan saatanasti ku pää synty, mulle ponnistuvaihe ollu kyllä eniten kipein tai tarkemmin se kun se pää syntyy.

Ekan synnytyksessä (synnytys kesti kaikkineen 8 tuntia) sain epiduraalin ja nyt tokassa kun sitä pyysin suosittelivat spinaalia ja se on ainakin mun ehdoton suosikki! Vei kaikki kivut ja tuntemukset pois mut kuitenkin ties millon ponnistaa ja hyvin meni tokan maailmaan pullauttaminen kun aikaa ei mennyt kun 4 tuntia. Ihan mahtava aine ;)
Mutta toki meissä kaikissa on eroja joten hankala mennä sanomaan mikä on kenellekin se "kannattavin/paras" vaihtoehto. Molemmat siis hyviä mutta spinaalin mä ainakin jatkossakin haluan! :D

Mulle annettiin kolmen ensimmäisen kanssa epiduraali ja hyvin toimi. Jokaisen kanssa alettiin ponnistaa vasta, kun puudutteen teho laski niin paljon, että tunsin ponnistamisen tarvetta ja tiesin mihin suuntaan ponnistan.

Neljännen kanssa kätilö sai jostain päähänsä, että nyt laitetaankin spinaali, kun kerran aiemmin on aina se epiduraali ollut niin hyvä... :O En siis edelleenkään tiedä syytä vaihtoon. Lepäämisestä ei meinannut puudutteen aikana tulla mitään, kun kutisin ja tärisin ihan kauttaaltani tosi paljon. Ponnistamaankin hoputettiin liian aikaisin, mutta sitä kerran koitettuani, pyysin, että odotettaisiin puudutteen katoamista. Näin tehtiin ja loppu hyvin, kaikki hyvin.

Kivun lievityksessä molemmat toimivat hyvin.

Ekalla kerralla sain kolme kertaa epiduraaliannoksen enkä ponnistusvaiheessa tuntenut oikein milloin supisti.
Toisella kerralla sain yhden annoksen ja sen laittamisen jälkeen kätilö katsoi minun avautuneen jo 9cm. Ilokaasulla olin pärjännyt, mutta olin jo omissa maailmoissani anestesialääkärin saapuessa. Onneksi kätilö tiesi minun toivovan epiduraalia, sillä en enää tajunnut sitä itse pyytää kipujen keskeltä.

Toisella kerralla tunsin paineen paremmin ja hieman paremmin supistuksetkin. Lapsikin tuli vartissa ulos ja muutamalla tikillä selvittiin.
Ekalla kerralla epiduraali saattoi hidastaa synnytystä ja olin pöpperössä pitkään.
Toisella kerralla epiduraali auttoi minut viimeisten metrien yli ja olin pirteä ja hyväkuntoinen synnytyksen jälkeen.

Samassa synnytyksessä voi saada molemmat. ja spinaalin voi saada 2 krt samassa synnytyksessä, jos vaikutus ehtii loppua. been there, done that. Mulla toimii vain spinaali. Se auttaa täydellisesti! Epiduraali laitettu 2 krt ja ei ole auttanut ollenkaan.

Ekassa oli epiduraali ja olin siihen oikein tyytyväinen. Tokassa oli spinaali ja se oli vielä parempi. Vei kivut ihan täysin, mutta tunsin kyllä ponnistustarpeen koko ajan. Kolmannessa oli kanssa spinaali, mutta se ei sitten toiminutkaan ollenkaan. Kukaan ei osannut sanoa miksei toiminut, mut ei siinä muuta keritty kun synnytys eteni niin nopeesti.

Mulla takana kaksi nopeahkoa synnytystä, ekan kesti reili 6h josta sairaalassa 4,5h ja tokan kesto n 5h josta sairaalassa 2,5h. Kummassakin sain epiduraalin ja annosta lisättiin ainakin kerran että varmasti toimii myös ponnistusvaiheen kipuihin. Ei kuitenkaan toiminut! Vei avautumisvaiheen kivut kokonaan, mutta ponnistusvaiheen tuskat olivat helvetilliset, kuin olisi kuolemaa tehnyt. Nyt odotan kolmatta ja toivon tällä kertaa saavani spinaalin ja lisäksi vielä pudendaalipuudutteen jos se tehoaisi paremmin. En ymmärrä miksei epiduraali tehonnut kummallakaan kerralla ponnistusvaiheeseen kun monilla on tehonnut.

Yhteistyössä