Toinen synnytys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja satsku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

satsku

Vieras
Tuossa jo ihmettelin tätä samaa asiaa mitä nytkin aion kysellä. Laitoin erillisen kysymyksen jotta, jos tällä otsikolla tulis enempi vastauksia.

Se mikä minua siis mietityttää on, että onko se hyvinkin tavallista ja ihan yleistä, että toinen synnytys on yleensä nopea ja asiat etenevät hyvinkin vauhdikkaasti verrattuna siihen ekakertaan?

Mulla on semmoinen mielikuva että sitten taas siitä seuraavat synnytykset harvoin etenevät yhtä vauhdikkaasti kuin juuri tämä toinen synnytys, vai miten on?

Miten vauhdikkaita kokemuksia teillä on?

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kyllä kaikilla nopeudu.:
4 synnytystä, joista jokainen suurin piirtein yhtä pitkä. Kesto vähän riippuu, että mistä aletaan laskemaan... Mutta keskiarvona 8 h.

Itsellä kyllä kesto alettu laskemaan aina ensimmäisistä säännöllisistä supistuksista jollain tietyllä kellon välillä ( en muista mikä aikaväli) joka synnytyksessä. Näinhän sen kuuluu olla, ei synnytyksen kestoa aleta laskemaan mistä sattuu..

1. 8h
2. 8h
3.4h

Äsken karkasi teksti liian aikaisin. Esikoisen ja kakkosen synnytys siis samanpituiset,ikäeroa 2v3kk, kolmannen ja toisen ikäero 1v6kk. Ja synnytyksen kesto puolittui ;)

Täällä ainakin pitää paikkansa, että toinen synnytys oli ripeämpi. Molemmat olivat omalla tavallaan "helppoja" ja kaikki meni hyvin. Toinen synnytys oli nopeudessaan kuitenkin melko raju ja toisaalta taas nopeasti ohi, joten en oikein osaa sanoa, kumpi oli helpompi

Eka synnytys 19,5h, ponnistus 28min
Toka 2h20min, ponnistus 5min

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:
4 synnytystä, joista jokainen suurin piirtein yhtä pitkä. Kesto vähän riippuu, että mistä aletaan laskemaan... Mutta keskiarvona 8 h.

Itsellä kyllä kesto alettu laskemaan aina ensimmäisistä säännöllisistä supistuksista jollain tietyllä kellon välillä ( en muista mikä aikaväli) joka synnytyksessä. Näinhän sen kuuluu olla, ei synnytyksen kestoa aleta laskemaan mistä sattuu..

Kyllä toi synnytyksen kesto on aika vaikea oikeasti arvioida. Oon sanonut joskus vähän jotain milloin ois alkaneet sännölliset supistukset ja eivät ole silti merkanneet ihan oikein. Sitten taas eivät ole osanneet pitää mun supistuksia säännöllisinä, kun ei ne ikinä tulleet oikeasti esim. tasan 4 min välein vaan saattavat tulla esim välillä 4-7 min välein tai 1-4 min välein. Sitten ihan salissa hyvin aktiivitilassa ne kyllä tulevat niin tiuhaan ettei edellinen lopu kunnes seuraava alkaa. Minä kyllä osaan tunnistaa kun synnytys on käynnissä, mutta mua ei hirveästi kiinnosta mitä ne sinne haluavat merkata.

Alkuperäinen kirjoittaja Että silleen.:

Kyllä toi synnytyksen kesto on aika vaikea oikeasti arvioida. Oon sanonut joskus vähän jotain milloin ois alkaneet sännölliset supistukset ja eivät ole silti merkanneet ihan oikein. Sitten taas eivät ole osanneet pitää mun supistuksia säännöllisinä, kun ei ne ikinä tulleet oikeasti esim. tasan 4 min välein vaan saattavat tulla esim välillä 4-7 min välein tai 1-4 min välein. Sitten ihan salissa hyvin aktiivitilassa ne kyllä tulevat niin tiuhaan ettei edellinen lopu kunnes seuraava alkaa. Minä kyllä osaan tunnistaa kun synnytys on käynnissä, mutta mua ei hirveästi kiinnosta mitä ne sinne haluavat merkata.

No tässäkin vaikuttaa sitten itse synnyttäjä keston pituuteen, kuinka osaa kätilölle sanoa milloin supistukset ovat säännöllisiä. Itsellä ovat kysyneet minulta milloin omasta mielestäni supistukset säännöllisiä, jonka jälkeen vielä supistuskäyrä raportista katsoneet.

Alkuperäinen kirjoittaja Että silleen.:

No tässäkin vaikuttaa sitten itse synnyttäjä keston pituuteen, kuinka osaa kätilölle sanoa milloin supistukset ovat säännöllisiä. Itsellä ovat kysyneet minulta milloin omasta mielestäni supistukset säännöllisiä, jonka jälkeen vielä supistuskäyrä raportista katsoneet.

Ei sitä hirveästi mitään supistuskäyrä raportteja käyriä katsella kun ollaan kärvistelty kotona suppareiden kanssa niin kauan kun ollaan mitenkään kyetty. Mun maailma ei kaadu siihen mitä jossain raporteissa, sillä itse kuitenkin tiedän miten se juttu meni. Ei mua vaan kiinnosta alkaa siinä salissa väittelee, että kyllä minä itse tiedän, koska niissä supistuksissa oli kaikki kyseessä. Ne kätilöt vähän vaan välillä kuuntelee valikoivasti ja määrittelee itse mitä määrittelee. Eihän ne aina suostu laittamaan synnytyksen keston pituudeksi esim. 36 tuntia, sillä eivät ole aina ihan sitä mieltä, että noin pitkää aikaa voidaan laskea synnytykseksi. Jos mäkin nyt ihan oikeasti kunnolla määrittelisin, niin sanoisin, että synnytys kestin n. 18 tuntia. Mä laskisin ton niin, että tona aikana en tosiaan olisi pystynyt nukkumaan. Eivät kuitenkaan ole hyväksyneet tuota kestoksi, joten jotain sinne 8 tuntiin on kätilö heittänyt ja jokainen vähän sinne tänne. Varmaan on sitten katsoneet muistakin synnytysraporteista osviittaa. Osa niistä ovat aika kovapäistä porukkaa, varmaan moni tietää. Näissäkin on varmaan sairaalakohtaisia eroja.

No tuolla logiikalla synnytykseni kesti 3 päivää. Säännölliset supistukset alkoivat tiistaina tullen 20 minuutin välein, siitä pari vuorokautta kesti että väli lyheni viiteen minuuttiin. Minä lasken synnytyksen kuten kätilökin, eli synnytys alkoi kun menin synnytyssaliin kun supistusten väli oli se 5 minuuttia. Synnytyssalissa olin 17 tuntia. Sairaalan papereissa lukee että kesto oli 17,5 tuntia.

Alkuperäinen kirjoittaja ei sitä voi itse päättää mistä synnytys alkaa:

No tuolla logiikalla synnytykseni kesti 3 päivää. Säännölliset supistukset alkoivat tiistaina tullen 20 minuutin välein, siitä pari vuorokautta kesti että väli lyheni viiteen minuuttiin. Minä lasken synnytyksen kuten kätilökin, eli synnytys alkoi kun menin synnytyssaliin kun supistusten väli oli se 5 minuuttia. Synnytyssalissa olin 17 tuntia. Sairaalan papereissa lukee että kesto oli 17,5 tuntia.

No en kuvitellutkaan että kotoa jo aletaan laskemaan synnytyksen kesto. Minulle nyt itsestään selvä asia että kun ollaan SYNNYTYSSALISSA ja säännölliset supistukset aikavälillä jota en nyt muista mutta kuten itse sanoit jotain 5min luokkaa.. Niin siittä ruvetaan laskemaan kesto.

Kyllä sitä synnytyksen kestoa aletaan laskemaan jo ihan kotoota. Niitä säännöllisiä supistuksia voi tulla ihan kotonakin. ;D Eihän kaikki edes synnytä sairaalassa, joten tässäkö tapauksessa on sitten synnytyksen kesto 0 tuntia...

Alkuperäinen kirjoittaja Muumimamma 06 ja 08:
Eka synnytys 19,5h, ponnistus 28min
Toka 2h20min, ponnistus 5min

Taysissa ainakin kysyttiin, että koska säännölliset supistukset (alle 10 min) on alkaneet kotona ja siitä laskettiin synnytyksen kesto eka kerralla. Eli supistukset alkoi säännöllisinä klo 18 illalla (mut ei edes kauheen kovina) ja sairaalaan menimme vasta aamuyöllä. Vaikka siis synnytyksen kesto "virallisesti" tuo 19,5 tuntia, niin salissa siitä oltiin vain 6 tuntia.

Jälkimmäisellä kerralla lapsivedet meni jo edellisenä päivänä, mutta ei supistellut. Illalla kävin synnytysvastaanotossa kontrollissa ja jäin varalta yöksi sairaalaan. Aamulla ylösnoustua rupesi saman tien supistelemaan tiheästi ja napakasti ja synnytys kirjattiin alkaneeksi siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö:lle:
Kyllä sitä synnytyksen kestoa aletaan laskemaan jo ihan kotoota. Niitä säännöllisiä supistuksia voi tulla ihan kotonakin. ;D Eihän kaikki edes synnytä sairaalassa, joten tässäkö tapauksessa on sitten synnytyksen kesto 0 tuntia...

Jokainen sitten näköjään tavallaan. Kyllä minäkin olen odotellut supistelujen kanssa kotona niin pitkään kuin mahdollista, lähtenyt sitten sairaalaan kun alkanut tuntumaan että supistelujen väli jo pienehkö.

Joka kerta kuitenkin synnytyksen kesto alettu laskemaan siitä kun olen sairaalaan/saliin saapunut, eikä missään synnytyksessä kotoa asti ole alettu laskemaan.

Eikai tässä väitettykkään että kätilön kanssa tingataan synnytyksen kestosta, sanoin vain tuossa aiemmin että omalla kohdalla kätilö tarkistanut raportista supistusten välit jos on ollut itsellä epävarmaa milloin supistukset säännöllisiä. Ja tämäkin on tehty sen jälkeen kun vauva jo kainalossa, eikä synnytyksen aikana niinkuin joku täällä puheli.

ja minulla synnytyksen kestoksi laskutta jo ihan alku, kun supistukset olleet säännöllisiä (n.4-5 krt/h), mutta ei pahemmin kipeitä edes.
Ekasta oltiin sairaalassa alle 3h ja tokasta 6h...

että näin erilailla lasketaan näemmä nämä synnytysten kestot =)

Esikoisen synnytys kirjattiin kestämään 18h, vaikka lapsivedet tulivat kotona 2vrk aikaisemmin. Ilmeisesti sitten sairaala kohtaista kuinka kesto lasketaan, tämän mukaan minun eka synnytys olisi kestänyt sen reilu 2vrk:tta, jos kotoota asti olisi alettu laskemaan :O

Esikoisen synnytys kirjattiin kestämään 18h, vaikka lapsivedet tulivat kotona 2vrk aikaisemmin. Ilmeisesti sitten sairaala kohtaista kuinka kesto lasketaan, tämän mukaan minun eka synnytys olisi kestänyt sen reilu 2vrk:tta, jos kotoota asti olisi alettu laskemaan :O

Useinhan täällä on todettu, että käytännöt vaihtelee. Ei kannata heti olla olevinaan niin kaikkitietävä.

1. synnytys: 18h, ponnistus 50min
2. synnytys: 14h, ponnistus 14min

Vauvat samankokoisia.
Tokassa olin kotona mahdollisimman pitkään, kävin jopa ulkona kävelyllä ja tein pieniä kotiaskareita supistusten lomassa. Kun suppareiden väli oli 6-7min, lähdimme sairaalaan. Siellä kohdunsuu oli jo 7cm auki.
Suosittelen erittäin lämpimästi olemaan kotioloissa mahdollisimman pitkään!

1) 12h 45min (kiireellinen sektio, mutta todennäköisesti "normaalistikin" edeten olisi mennyt suurin piirtein sama)
2) 3h. Todella nopeaa toimintaa ;)

Synnytysten välissä 2,5 vuotta.

Ja säännölliset supistukset alkoivat minulla molemmista heti. Pari vartin välillä ja sitten alkoi tulla nopeammin...

Yhteistyössä